ΑΘΗΝΑ: Ευρωσκεπτικισμός στον εορτασμό της Κυριακής της Ορθοδοξίας

Με συνοδικό συλλείτουργο στον ναό του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου Πολιούχου Αθηνών τίμησε η Εκκλησία της Ελλάδος την Κυριακή της Ορθοδοξίας, παρουσία εκπροσώπων των πολιτικών και στρατιωτικών αρχών της χώρας, απουσία όμως του Προέδρου της Δημοκρατίας

Στο συλλείτουργο που τελέσθηκε προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερώνυμου, έλαβαν μέρος τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, ενώ συμμετείχαν και κληρικοί προερχόμενοι από άλλες χώρες.

Στον πανηγυρικό της ημέρας που εκφώνησε εκ μέρους της Δ.Ι.Σ. ο μητροπολίτης Γουμενίσσης κ. Δημήτριος, η προσέγγιση ήταν αρκετά ευρωσκεπτικιστική. Ο κ. Δημήτριος πρότεινε να δανείσουμε το πνεύμα και τη φιλοκαλία του ελληνικού λαού στους Ευρωπαίους εταίρους, χωρίς μνημόνια, αφήνοντας, παράλληλα, σαφείς αιχμές τόσο για την παγκοσμιοποίηση όσο και για τον τρόπο που λειτουργεί το σύγχρονο πολιτικό και οικονομικό σύστημα στην Ευρώπη.

Ο κ. Δημήτριος αφού μίλησε για τη λέξη φιλοκαλία, «χαρακτηριστική αρετή των Ελλήνων, χάρη στην οποία μεγαλούργησε ο ρωμαίηκος πολιτισμός», όπως είπε, πρότεινε, αν μπορούμε, να δανείσουμε λίγη από το απόθεμα που διαθέτουμε οι Έλληνες στους Ευρωπαίους εταίρους μας.

«Πόσο αποθεματικό αυτής της δυναμικής διαθέτουμε; Και που υπάρχει; Ώστε να μπορούμε να λάβουμε και να δανείσουμε τον άγιο Φιλοκαλισμό μας στους εταίρους μας Ευρωπαίους; Άτοκα και δίχως μνημόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ακόμη, ο κ. Δημήτριος υπαινίχθηκε στην ομιλία του ότι τάσσεται κατά της παγκοσμιοποίησης. «Κατά πόσον ο εκκλησιασμός του πολιτισμού μας ανευρίσκει κοινά σημεία με την Ευρώπη; Θα μπορούσε σήμερα ο λεγόμενος Δυτικός κόσμος να αναζητήσει εμπειρικά την πληρότητα της ανθρωπολογίας του στο άφθαρτον κάλλος του Χριστολογικού μυστηρίου; Ή μήπως αρκείται στην ανθρωπολογία της τεχνολογίας», αναρωτήθηκε.

Οι εικόνες και η κοινωνία με τον Χριστό

Στην αρχή της ομιλίας του, ο κ. Δημήτριος ανέλυσε τη σημασία των εικόνων στη ζωή της εκκλησίας. Ο μητροπολίτης  εξήγησε ότι οι εικόνες αποτελούν μέσο κοινωνίας των πιστών με τον Χριστό. Ακόμη, μίλησε για την ουσιώδη εικόνα και το περιεχόμενο της εκκλησίας που είναι, αφενός, η μίμηση του Θεανθρώπου και, αφετέρου, η χριστοφόρος ανθρωπιά, η έμπρακτη, δηλαδή, αγάπη προς τον συνάνθρωπο.

«Μια τέτοια ανθρωπινότητα και ανθρωπιά, τις βλέπουμε μπροστά μας να λάμπουν στα εικονισμένα πρόσωπα των φιλόθεων και φιλάνθρωπων αγίων μας. Έχουμε ολοζώντανες εικόνες του Σωτήρος, όχι όμως αντιγραφές ομοιοσύνης ανθρώπων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δημήτριος.

Στο τέλος της ομιλίας του, ο κ. Δημήτριος επεσήμανε ότι η σημερινή εορτή «μας επαναφέρει στο ρεαλισμό της εκκλησιαστικής ανθρωπιάς, της Χριστοσωτηρίας». Η κοινωνία με τον Θεό δεν αγγίζει την ηλεκτρονική διεθνή επικαιρότητα, όπως επεσήμανε, ωστόσο είναι «η μόνη αναλλοίωτη και αθάνατη είδηση προς την παγκοσμιότητα και την πανανθρωπότητα».

Η Κυριακή της Ορθοδοξίας, η κατοχύρωση της ορθόδοξης πίστης και πρακτικής, εορτάστηκε από την Ιερά Σύνοδο με τις δέουσες τιμές και την καθιερωμένη λιτάνευση των εικόνων πριν το τέλος της θείας λειτουργίας, σε ανάμνηση της αναστήλωσής τους στην Κωνσταντινούπολη το 843 μ.Χ.

orthodoxia.info