Κύριε Πρόεδρε

Κυρίες & Κύριοι  Συνάδελφοι

Ολοκληρώνεται σήμερα στην επιτροπή μας η συζήτηση για το σχέδιο Νόμου της Ελληνόγλωσσης – Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και άλλων διατάξεων .

 

Είχαμε επισημάνει ως προμηθείς και όχι ως επιμηθείς, ότι προκειμένου να επικεντρωθούμε στη συζήτηση του πυρήνα του νομοσχεδίου που αφορά τον απανταχού ελληνισμό και την προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας στις νέες προκλήσεις που δημιουργεί το ρεύμα των προσφύγων, θα έπρεπε να αποσυρθούν οι άλλες διατάξεις.

Και ζητήσαμε να αποσυρθεί το άρθρο 28 όχι για να κρυφτούμε.

Κρύβεται όποιος δεν έχει έργο, όποιος δεν έχει στηρίξει τα εργασιακά δικαιώματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και όποιος δεν νοιάζεται έμπρακτα για το περιεχόμενο της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα ιδιωτικά σχολεία με νομοθετικές πρωτοβουλίες.

 

Οι αγώνες των Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών και τα αιτήματά τους βρήκαν ευήκοα ώτα  στις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 .

Μια σειρά από νομοθετικές παρεμβάσεις που και εσείς ο ίδιος κ. Υπουργέ μνημονεύσατε θετικά, έγιναν από Υπουργούς των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ.

 

Γνωρίζουμε ότι μέσα από την ψήφιση του μεσοπρόθεσμου και τις μνημονιακές δεσμεύσεις είχαμε αρρυθμία στην εποπτεία της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης .

Στηρίζουμε την άποψη η Ιδιωτική Εκπαίδευση να εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας, όταν διοικητικά ανήκει στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης  και παιδαγωγικά εποπτεύεται από τους Σχολικούς Συμβούλους.

Η κανονικότητα είναι σαφής και η θέση μας ξεκάθαρη.

 

Η ιδιωτική εκπαίδευση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια κερδοσκοπική και σε κάποιες περιπτώσεις παράνομη επιχειρηματική δραστηριότητα.

Οι ιδιοκτήτες των σχολείων δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται με καχυποψία και σε πολλές περιπτώσεις με τρόπο εχθρικό και απαξιωτικό .

Αυτή η αντιμετώπιση ακυρώνει  την προσφορά τους στα ελληνόπουλα.

Ακυρώνει το  έργο των εκπαιδευτικών και την επιλογή των ίδιων των γονέων να προσφέρουν στα παιδιά τους ό,τι καλύτερο μπορούν.

 

Καταδικάζουμε και καταγγέλλουμε κάθε παρατυπία και παραποίηση τίτλων και απολυτηρίων, κάθε  βαθμολογία και εξέταση  που δεν είναι αδιάβλητη και αντικειμενική.

Στην εκπαίδευση δεν χωρά το δόγμα «ό,τι πληρώνεις παίρνεις».

 

Με σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, στις αποφάσεις των οργάνων διοίκησης των ιδιωτικών σχολείων, με εποπτεία και έλεγχο από το Υπουργείο , εμείς με μια σειρά νόμων (1531/83, 1566/85, 2986/2002 και τον 3848/2010) διαμορφώσαμε ένα πλαίσιο.

 

Ένα πλαίσιο που διασφαλίζει τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών , την απαραίτητη κρατική εποπτεία από το Υπουργείο Παιδείας και δε δημιουργεί ασφυξία και ανυπέρβλητα εμπόδια στην άσκηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας.

 

Κύριε Πρόεδρε,

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Στόχος οποιασδήποτε ρύθμισης για τα ιδιωτικά σχολεία πρέπει να είναι η βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Να σέβεται και να προασπίζεται τα εργασιακά δικαιώματα, χωρίς να ακυρώνει την ευελιξία και τη δυναμική της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Να αποτρέπει αυθαίρετες πρακτικές από όπου και αν προέρχονται, σε ιδιωτικό ή συνδικαλιστικό επίπεδο.

Η εργασιακή ασφάλεια, σε συνδυασμό με την υγιή επιχειρηματικότητα και την τήρηση των κανόνων, πρέπει να είναι η προτεραιότητα μιας σύγχρονης προοδευτικής πολιτικής.

 

Στη λογική αυτή, πρέπει να διασφαλισθεί η απαραίτητη ισορροπία μεταξύ  της παντελούς απουσίας κρατικής εποπτείας και της ολοκληρωτικής κρατικής παρέμβασης.

Τέτοιες λογικές δε συνάδουν με ένα σύγχρονο, ευνομούμενο, ευρωπαϊκό κράτος, σε ένα διεθνές περιβάλλον με ραγδαίες εξελίξεις.

 

Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας εισηγείται στη Βουλή μια ρύθμιση περιοριστική, αντιφατική με την ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πραγματικότητα  αλλά και με τις επιλογές της σε άλλους κρίσιμους τομείς που αφορούν εργασιακά δικαιώματα.

Μάλιστα δεν μας έχει απαντήσει ο κ. Φίλης γιατί την ίδια ρύθμιση συνεχώς την επαναφέρει και συνεχώς την αποσύρει .

 

Είναι σαφές ότι δεν υιοθετούμε τη λογική εγκλωβισμού της πλειοψηφίας των ιδιωτικών σχολείων, σε μια ρύθμιση που απορρυθμίζει το χώρο της εκπαίδευσης.

Δεν μπορούμε να στηρίξουμε μια πρόχειρη προσπάθεια, που αντιβαίνει στην εκπαιδευτική, εργασιακή και οικονομική πραγματικότητα.

 

Κύριε Υπουργέ

Ενδεικτική της απορρύθμισης είναι  η παρ. 3 του άρθρου 28, όπου προβλέπεται  η καταγγελία σύμβασης αορίστου χρόνου των εκπαιδευτικών, λόγω κατάργησης τμημάτων ή τάξεων.

Λίγο παρακάτω στην  παρ. 13 ορίζεται ότι:

« Σε περίπτωση κατάργησης τάξεων ή τμημάτων καθώς και αν οι ώρες διδασκαλίας ενός μαθήματος δεν επαρκούν προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να καλύψουν το ωράριο του διοριστήριου τους, ανατίθενται στους εν λόγω εκπαιδευτικούς άλλες σχολικές δράσεις και δραστηριότητες σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες της σχολικής μονάδας, όπως ιδίως, ενισχυτική διδασκαλία, πρόσθετη διδακτική στήριξη, ενίσχυση της γλωσσομάθειας, συντονισμός κλάδου ή άλλης ομάδας εκπαιδευτικών, διοργάνωση αθλητικών, πολιτιστικών, καλλιτεχνικών και άλλων δράσεων, ανάθεση ωρών ως υπευθύνων εργαστηρίων ή διοικητικό έργο, προκειμένου να συμπληρώσουν το υποχρεωτικό τους ωράριο

Δηλαδή αυτό που προβλέπεται στην παρ.3 στην ουσία καταργείται στην παρ.13 !

Και η διοίκηση του σχολείου δεν έχει καν το δικαίωμα επιλογής των εκπαιδευτικών που θα αναλάβουν τις σχολικές δράσεις.

Μία ακόμη ένδειξη άνισης μεταχείρισης ή και προχειρότητας, συνιστά το ότι στην ίδια παράγραφο 13, προβλέπεται ανάθεση ωρών στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς ως υπευθύνων εργαστηρίων, ενώ στο νόμο «Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις» που ψηφίστηκε τον Μάιο στη Βουλή η μείωση ωρών για τους υπεύθυνους εργαστηρίων έχει καταργηθεί για τους εκπαιδευτικούς των  δημοσίων Γυμνασίων  και Γενικών Λυκείων .

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η Δημοκρατική Συμπαράταξη προτείνει την επαναφορά των διατάξεων του ν. 3848/10 για τη ρύθμιση των εργασιακών στα ιδιωτικά σχολεία.

Κύριε Υπουργέ,

Με τον Ν.3848/2010 και την εφαρμογή του από τα συμβούλια σε περιφερειακό και κεντρικό επίπεδο υπήρξε μπαράζ απολύσεων ;

Υπήρξε καταγγελία σύμβασης που να έγινε δεκτή χωρίς αιτιολόγηση ;

Καμία κυρίες και κύριοι συνάδελφοι !

 

Τα συμβούλια στα οποία συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι της ΟΙΕΛΕ, δεν επέτρεψαν καταχρηστικές ενέργειες και αυτό αποδεικνύει στην πράξη το θετικό και το λειτουργικό της πρότασής μας.

 

Κύριε Πρόεδρε,

Το ζήτημα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο ε­ξωτερικό είναι κομβικό για την οργανωμένη παρου­σία της ελληνικής γλώσσας, παιδείας και πολιτισμού στο σύγχρονο κόσμο, για την υποστήριξη των Ελλήνων της διασποράς στις διαδικασίες μόρφωσης και ένταξής τους στις κοινωνίες υποδοχής και εγκατάστασης, για τη διατήρηση του γλωσσικού και πολιτιστικού δεσμού και της επαφής τους με την Ελλάδα και τον πο­λιτισμό της.

 

Η μέχρι σήμερα πορεία της οργανωμένης παρέμβα­σης της Ελληνικής πολιτείας στα παραπάνω πεδία, στηρί­χθηκε σε ένα θεσμικό δίπολο :

  • Αφενός στο νομικό πλαίσιο της δεκαετίας του 1970  (νομοθετικά διατάγματα 695/1970, 154/1973 ) που θέσπι­σε και οργάνωσε την ίδρυση και λειτουργία «αμιγώς» ελληνικών σχολείων στο εξωτερικό και ιδίως στη Γερμα­νία και
  • Αφετέ­ρου στις επιστημονικές και πολιτικές διαπιστώσεις και παραδοχές της δεκαετίας του 1990, οπότε παρήχθη το συμπληρωματικό προς το παραπάνω θεσμικό πλαίσιο (ν. 2413/1996) .Έτσι, δώσαμε έμφα­ση στη διάχυτη ενίσχυση των ελληνι­κών κοινοτήτων του εξωτερικού καθώς και φορέων της διασποράς, με πόρους, εκπαιδευτικό προσωπικό και εκ­παιδευτικό σχεδιασμό.
  • Στη συνέχεια, η νέα ιεράρχηση στόχων της ελληνικής πολι­τείας, οδήγησε στον Ν. 4327/2011 με Υπουργό την κα Γεννηματά.
  • Με στόχο να διαφυλαχθεί η πολιτιστική και γλωσσική κληρονομιά των μελών τους στο εξωτερικό.
  • Η ύπαρξη Ελλήνων τέταρτης και πέμπτης γενιάς στο εξωτερικό, που στην απόλυτη πλειοψηφία τους είναι πο­λίτες ξένων χωρών .
  • Η επιτακτική ανάγκη επανασύνδεσης της ελληνικής παιδείας και του πολιτισμού με το ανθρωπιστικό και δημοκρατικό περιεχόμενό τους
  • Η δύσκολη οικονομική συγκυρία και η ανάγκη της Ελ­λάδας να προκαλέσει και να αξιοποιήσει πρωτοβουλίες υποστήριξης της ελληνόγλωσσης εκ­παίδευσης από τον ελληνισμό της διασποράς,
  • Η επιδίωξη να αναδειχθούν οι Έλληνες της διασποράς ως πολίτες του κόσμου.
  • Η ανάγκη να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο της απο­μάκρυνσης επιστημονικού δυναμικού από την Ελλάδα, που προκαλεί η κρίση της αγοράς εργασίας.Αγαπητοί Συνάδελφοι,Μέσα από επικαιροποιημένες και σύγχρονες παραδοχές, να οργανωθούν σε νέες βάσεις οι συμπρά­ξεις και οσμώσεις, που είναι αναγκαίες για τη διαμόρφωση και την άσκηση πολιτικής για την ελληνική παιδεία και τον πολιτισμό στο εξωτερικό.Και ευτυχώς σε πολλά σημεία μας αντιγράψατε για να μην έχουμε πισωγυρίσματα.Κλείνοντας επιτρέψτε μου μια αναφορά σε ένα σημείο σχετικά με τα Νηπιαγωγεία και τον αριθμό των εγγραφών που ανακοίνωσε ο κ. Υπουργός.Είναι στη σκέψη σας κ. Υπουργέ η θεσμοθέτηση του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, το ωράριο του οποίου θα είναι 8:15 έως 13:15 και από τις 13:30 – 13:45, το πρόγραμμα θα είναι προαιρετικό;
    Θα έχουμε  Ενιαίου Τύπου Ολοήμερο Νηπιαγωγείο που θα προσομοιάζει στον Ενιαίο Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού σχολείου ;
     Για εμάς ο πατριωτισμός πέρα από σωβινιστικές εξάρσεις δεν είναι επικερδής, είναι επωφελής για τον αγώνα που δίνουμε για τον Έλληνα και την Ελληνίδα απανταχού .
  • Τέλος, επιτρέψτε μου κ. Υπουργέ να αναφερθώ στην αποστροφή σας περί πατριωτισμού!
  • Θα αποτελείται από δύο  αυτόνομα, ημερήσια προγράμματα το πρωινό και το προαιρετικό μεσημεριανό ;
  • Μέσα σε ένα κλίμα συρρίκνωσης του Νηπιαγωγείου (πρόσφατα αυξήθηκε ο αναγκαίος αριθμός μαθητών για κάθε τμήμα από 7 σε 14) η μείωση των εγγραφών θα μπορούσε με απλά μαθηματικά να σημαίνει απώλεια 220 περίπου οργανικών θέσεων.
  •  
  • Αυτό δεν το είδαμε.
  • Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, θα περιμέναμε να εξελιχθεί και να προσαρμοστεί εκ νέου η πολιτική της Ελλάδας και ειδικά του Υπουργείου Παιδείας  στον τομέα την ελληνόγλωσσης εκπαίδευ­σης στο εξωτερικό .