937fm
Αρχική » Ειδήσεις - Επικαιρότητα » Αγρίνιο » Σπύρος Μπάνης: Εμπιστοσύνη των καταναλωτών στους κρεοπώλες
Σπύρος Μπάνης: Εμπιστοσύνη των καταναλωτών στους κρεοπώλες

Σπύρος Μπάνης: Εμπιστοσύνη των καταναλωτών στους κρεοπώλες

10428438_556988731071362_8430713819800814102_n

Καλεσμένος το μεσημέρι της Μ.Τετάρτης, στον Agrinio937 fm και την αθλητική εκπομπή «ΟΛΑ SPORTS», με τον Παρασκευά Μάζη, ο ιδιοκτητής του Κρεοπωλείου »ΠΡΩΤΟ» που βρίσκεται στην οδό Πανεπιστημίου, στο Αγρίνιο. Στην διάρκεια της κουβέντας μας δόθηκαν απαντήσεις σε ερωτήματα σε σχέση με το κλίμα των ημερών.

Πως κινείται η αγορά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια;

Η αγορά στον χώρο του κρέατος, εκεί που είναι και το επάγγελμα μου, φέτος και συγκεκριμένα μέχρι σήμερα είναι αρκετά περιορισμένη. Δεν μας κατευθύνουν οι επιλογές μας, όσο η τσέπη μας και επειδή τα πράγματα είναι δύσκολα, ο κόσμος άργησε να βγει, για να κάνει έρευνα αγοράς και να παραγγείλει το αρνί του για το Πάσχα. Μπορώ να πω πως τα πράγματα είναι πεσμένα έως και 20% σε σχέση με πέρσι. Η διαίσθηση μου είναι ότι ο Έλληνας θα φάει αρνί και κατσίκι, οπότε περιμένουμε μεγαλύτερη κίνηση τις επόμενες μέρες. Δεν μπορεί να μην κάνει Πάσχα, είναι κάτι που κουβαλάει την παράδοση μας και την γενιά μας. Απλά θα βγει κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.

Πολλοί συνηθίζουν να ψωνίζουν από τα super market και όχι από τα κρεοπωλεία. Εσείς πως το εξηγείται;

Η νέα τάξη πραγμάτων έχει δημιουργήσει και νέες τάξεις στην κοινωνία. Παλιά ο Έλληνας ψώνιζε κατ’επιλογή τώρα ψωνίζει σε σχέση με την τσέπη του. Προσπαθεί να βρει σε πιο χαμηλές τιμές, εξοικονομώντας χρήματα. Θέλει να κάνει το γιορτινό τραπέζι και για αυτό βρίσκει το super market ως εύκολη και φθηνή λύση. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως τα κρέατα είναι αντάξια της ποιότητας του κρεοπωλείου. Ο κρεοπώλης το ψάχνει πιο πολύ το θέμα, έχει πιο στενή σχέση με τον παραγωγό, ελέγχει πιο πολύ την ποιότητα, ζει μόνο από το κρέας και θέλει τον καταναλωτή πελάτη όλο το χρόνο.

Πως μπορεί να ξεχωρίσει κανείς το Ελληνικό αρνί ή κατσίκι από το εισαγόμενο και γενικά τι πρέπει να προσέξει;

Το κάθε ζώο έχει πάνω του κάποιες ενδείξεις, σφραγίδες που προέρχονται από τα σφαγεία που έχει σφαχτεί. Υπάρχει κωδικός επάνω, ένας αριθμός που πιστοποιεί σε ποιο σφαγείο σφάχτηκε εδώ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και υπάρχει και σήμανση από ποια χώρα προέρχεται. Οι σημάνσεις αυτές επάνω στα ζώα μπαίνουν από τους κτηνιάτρους. Μπορεί, ο καταναλωτής κοιτώντας επάνω να είναι σίγουρος τι προέλευσης είναι το προϊόν που αγοράζει.

Τι αρνιά προτιμά ο κόσμος;

Το Πάσχα κατά πλειοψηφία ο κόσμος προτιμά 80% αρνί και μόλις 20% κατσίκι, το πολύ 70-30. Ο κόσμος προτιμά μεσαία κρέατα. Γύρω στα 10 με 13 κιλά. Ούτε πολύ μικρά, αλλά ούτε και πολύ μεγάλα. Δεν είναι μόνο το ψήσιμο, όσο και από θέμα οικονομίας.

Πως ξεχωρίζουμε αν ένα αρνί είναι φρέσκο ή μπαγιάτικο;

Ένα φρέσκο αρνί εκεί που έχει σφαχτεί στο λαιμό από κάτω από το σβέρκο, όσο πιο φρέσκο είναι το αρνί τόσο πιο έντονο είναι το κόκκινο χρώμα στο λαιμό του και τόσο πιο υγρό. Όσο περνάνε οι μέρες αυτό αρχίζει και αλλοιώνεται, σκουραίνει και ο σβέρκος ξεχειλώνει. Επίσης, φαίνεται και από τα μάτια. Από ένα φρέσκο ζώο είναι έντονο το χρώμα και πεταμένα προς τα έξω, ενώ όσο περνούν οι μέρες και εδώ έχουμε τις ακριβώς αντίθετες ενδείξεις.

Πέραν από αρνί ή το κατσίκι, στις επιλογές υπάρχει το κοκορέτσι;

Ο Έλληνας αγαπάει πολύ το κοκορέτσι και το σπληνάντερο και την γαρδούμπα. Μέσα στις οικονομίες του προσπαθεί να αγοράσει και από αυτά για να έχει ένα καθαρά πλούσιο πασχαλινό τραπέζι.

Οι παραγγελίες πριν πόσες μέρες γίνονται; Έχουμε τυχόν αλλαγή σε σχέση με τις άλλες χρονιές;

Όπως είπαμε και πριν η κρίση έχει δημιουργήσει νέες τάξεις. Ας πούμε πιο παλιά ο καταναλωτής έβγαινε 15 μέρες πριν για να δώσει την παραγγελία για το αρνί ή το κατσίκι. Τώρα, ένα ποσοστό της τάξης του 30% πάει μια βδομάδα πριν ενώ οι υπόλοιποι τις τελευταίες τρεις μέρες.

Μιλήσαμε πριν για το κοκορέτσι. Οι νέοι είναι σε θέση να το φτιάξουν; Συνεχίζουν κατά κάποιον τρόπο την παράδοση ετών;

Αυτή είναι μία παράδοση που κρατά πολλά χρόνια. Όπως έχουν αλλοιωθεί όλα, έχει αλλοιωθεί και η παράδοση. Δεν ξέρουν όλοι όπως ξέραμε και ξέρουμε εμείς οι παλιοί. Υπάρχουν μερικοί νέοι που ασχολούνται, αλλά αρκετοί καταφεύγουν στην εύκολη λύση, όπως στα κρεοπωλεία που τους τα προσφέρουμε έτοιμα. Στο μαγαζί μπορεί κανείς να βρει τα πάντα, άρα μένει εκεί.

Πως κινείται η αγορά τώρα σε σχέση με το πως κινούνταν προ κρίσης;

Όπως αναφέραμε και πριν πολλά πράγματα έχουν αλλάξει. Παλιά περιμέναμε στην επαρχία κόσμο, συγγενείς, φίλους από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Έτσι οι οικογένειες έπαιρναν παραπάνω αρνιά ή κατσίκια και κατά αντιστοιχία τα υπόλοιπα συνοδευτικά του πασχαλινού τραπεζιού. Η κρίση έχει κρατήσει τον κόσμο στα σπίτια τους. Πολλά τα έξοδα για να κατέβουν.

Υπάρχουν ελλείψεις στην αγορά;

Το Πάσχα είναι μια ιδιαίτερη περίοδος, γιατί δεν πέφτει πάντα την ίδια εποχή και υπάρχει κίνδυνος για μεγάλη έλλειψη. Πολλά αρνιά ή κατσίκια είναι μικρά ακόμα και δεν είναι στον καιρό τους, για να σφαχτούν. Θα μείνουν πολλά για μετά το Πάσχα και αυτό εξαρτάται από την όποια ζήτηση η οποία θα φέρει και αύξηση στην τιμή. Ο καιρός επηρέαζει. Έναν μήνα πιο μετά θα μπορούσαν να σφαχτούν περισσότερα.

Ποιες οδηγίες θα μπορούσατε να δώσετε στους καταναλωτές;

Η γνώμη η δικιά μου είναι πως το κρέας στην διατροφική αλυσίδα παίζει τον πιο σημαντικό ρόλο. Η καλύτερη συμβουλή που μπορώ να δώσω στους καταναλωτές είναι να εμπιστεύονται τον κρεοπώλη της γειτονιάς τους, ο οποίος θέλει τον πελάτη όλο τον χρόνο και φροντίζει για την άριστη και άψογη ποιότητα. Είναι πάντα εκεί για το καλύτερο που μπορεί να προσφέρει. Δεν υπάρχει πιο σημαντικό από την εμπιστοσύνη σε οτιδήποτε αγοράσεις.