550_334_63960

Δέκα χρόνια αφότου ξεκίνησε να λειτουργεί, ο ιστότοπος YouTube αποτελεί έναν αδιαμφισβήτητο πρωταγωνιστή στον τομέα διαμοιρασμού βίντεο στο διαδίκτυο, ωστόσο η κερδοφορία του συνεχίζει να προβληματίζει ενώ πρέπει να αντιμετωπίσει τον ολοένα και αυξανόμενο ανταγωνισμό.

Το πρώτο βίντεο μεταφορτώθηκε στον αμερικανικό ιστότοπο την 23η Απριλίου του 2005: επρόκειτο για ένα μαγνητοσκοπημένο υλικό μόλις 18 δευτερολέπτων του συνιδρυτή του ιστοτόπου Τζάβεντ Κάριμ που είχε επισκεφθεί τον ζωολογικό κήπο του Σαν Ντιέγκο. Λίγοι ενδεχομένως να είχαν στοιχηματίσει εκείνη την εποχή ότι ο ιστότοπος θα εξελισσόταν στον «ηγέτη» των βίντεο που δημοσιεύονται στο διαδίκτυο και σε σημαντική θυγατρική εταιρεία της αυτοκρατορίας της Google.

Δέκα χρόνια μετά, περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο χρήστες χρησιμοποιούν το YouTube και τις υπηρεσίες του που παρέχει σε 75 διαφορετικές χώρες και σε 61 γλώσσες.

Κάθε λεπτό μεταφορτώνονται στον ιστότοπο 300 ώρες μαγνητοσκοπημένου υλικού και «κάθε ημέρα οι χρήστες παρακολουθούν εκατοντάδες εκατομμύρια ώρες βίντεο στο YouTube με αποτέλεσμα δισεκατομμύρια θεάσεις» σύμφωνα με την σελίδα όπου δημοσιεύονται τα στατιστικά στοιχεία του ιστότοπου.

Η εταιρεία Google σχεδιάζει να εορτάσει την επέτειο του ιστοτόπου την 10η Μάιου, την ημερομηνία όπου επιτράπηκε η πρόσβαση στο ευρύ κοινό, διευκρίνισε ένας εκπρόσωπος τύπου στο Γαλλικό Πρακτορείο. Πολλοί ωστόσο αναλυτές και απλοί πολίτες γιορτάζουν από σήμερα τα 10α «γενέθλια» του ιστοτόπου.

«Όλοι οι άνθρωποι σε κάθε γωνιά του πλανήτη γνωρίζουν το YouTube, ακόμα και η μητέρα μου» είπε χαριτολογώντας ο Νταν Ράιμπαρν, αναλυτής στο Frost and Sullivan.

Από την έναρξη της λειτουργίας του, το YouTube διαδραμάτισε μεταξύ άλλων σημαντικό ρόλο κατά τη διάρκεια της Αραβικής Άνοιξης και άλλων πολιτικών κινητοποιήσεων. Η πρόσβαση στον ιστότοπο αποκλείστηκε σε ορισμένες χώρες, ιδίως λόγω μιας ταινίας για τον προφήτη Μωάμεθ.

Το οικονομικό μοντέλο ωστόσο που αντιπροσωπεύει προκαλεί ερωτήματα.
Η Google εξαγόρασε το YouTube το 2006 για το ποσό των 1,6 δισεκατομμυρίων δολάριων σε μετοχές, στη μεγαλύτερη εξαγορά μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται στον τομέα του διαδικτύου. Ο ιστότοπος αποφέρει τεράστια έσοδα, το κόστος ωστόσο λειτουργίας τους είναι πολύ υψηλό.

«Ακόμα και σήμερα η Google δεν θέλει να αποκαλύψει εάν το YouTube αποφέρει κέρδη» υπογράμμισε ο Ρέιμπαρν.

«Και το 90% των αναλυτών πιστεύει ότι ο ιστότοπος συνεχίζει να καταγράφει ζημίες».
Ο Ρέιμπαρν επισήμανε ότι το YouTube κατέστησε δημοφιλή την ιδέα του διαμοιρασμού βίντεο, ωστόσο τα βίντεο αυτό διαμοιράζονται από τον ένα χρήστη στον άλλο και δεν αποφέρουν κέρδη.
«Οι χρήστες που θέλουν να παρακολουθήσουν βίντεο υψηλότερης ποιότητας όπως ταινίες ή τηλεοπτικές εκπομπές επιλέγουν υπηρεσίες όπως το Netfix, το Hulu ή το iTunes. Το YouTube δεν έχει καταφέρει να βρει το μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης. Η πλειονότητα των περιεχομένων που αναρτώνται δε μπορεί να αποφέρει έσοδα» προσέθεσε ο Νταν Ρέιμπουρν.

ΤΑ ΠΛΕΟΝ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΒΙΝΤΕΟ ΤΟΥ YouTube

Μεταξύ των δισεκατομμυρίων βίντεο που έχουν μεταφορτωθεί στο δημοφιλή ιστότοπο, αυτά είναι τα πλέον δημοφιλή:
• Gangnam Style: το βίντεο κλιπ του τραγουδιστή από τη Νότια Κορέα Psy έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 2,3 δισεκατομμύρια θεάσεις.
• Baby: το βίντεο του τραγουδιστή από τον Καναδά Τζάστιν Μπίμπερ με τον ράπερ Ludacris το έχουν παρακολουθήσει 1,15 δισεκατομμύρια φορές.
• Dark Horse: το βίντεο κλιπ της τραγουδίστριας Κέιτι Πέρι και του Juicy J έχουν παρακολουθήσει οι χρήστες του ιστότοπου 917 εκατομμύρια φορές.
• Roar: το βίντεο κλιπ επίσης της Κέιτι Πέρι με 889 εκατομμύρια θεάσεις.
• Party Rock Anthem: το βίντεο κλιπ του συγκροτήματος ηλεκτρονικής μουσικής LMFAO με 856 εκατομμύρια θεάσεις.

ΑΠΕ-ΜΠΕ