Αναπτυξιακή πρόταση για την Αιτωλοακαρνανία, του Ευάγγελου Παπαγεωργίου

 

Ως γνωστόν, υπαχθήκαμε στον μηχανισμό των μνημονίων με μονομερή πολιτική απόφαση, αφού πρώτα παραποιήθηκαν όλα τα στατιστικά στοιχεία των δεικτών της οικονομίας, με αποτέλεσμα σήμερα να διανύουμε τον 7ο χρόνο ένταξής μας σε καθεστώς επιτήρησης.

Πριν από το 2010, χρονιά-ορόσημο για πολλούς και διαφόρους λόγους ήταν το 2004,  έτος διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Μετά τη κρίση του Χρηματιστηρίου του 2000, όπου πολλοί συμπατριώτες μας έχασαν μέσα σε μια νύχτα τις οικονομίες μιας ζωής, το 2004 ήταν πράγματι  μια χρυσή ευκαιρία όχι μόνο ανάκαμψης της εθνικής μας οικονομίας, αλλά και κατάλληλης αξιοποίησης των σημαντικών κονδυλίων, που διοχετεύθηκαν για δημόσιες επενδύσεις και βέβαια των κεφαλαίων που επενδύθηκαν από ιδιώτες πριν από τους αγώνες και μέχρι την έναρξή τους σε διάφορους τομείς.

Δυστυχώς όμως, ο προγραμματισμός των τότε κυβερνήσεων περιορίσθηκε μόνο στην άψογη οργάνωση των αγώνων και δεν επεκτάθηκε στα θετικά αποτελέσματα, που θα μπορούσαν να επέλθουν για την εθνική μας οικονομία.

Ακολούθως μπορεί να παρουσιάσθηκε μια υπερθέρμανση της οικονομίας, απόρροια βέβαια του ευδιάθετου κλίματος, που είχε δημιουργήσει η επιτυχία των αγώνων, ωστόσο συνέχιζε να λείπει, όπως και στο παρελθόν, ο ορθολογισμός, η ενδυνάμωση και εμβάθυνση της οικονομίας σε ορθές παραγωγικές βάσεις καθώς και η δημιουργία υγιών κανόνων ανταγωνισμού. Η συνεχιζόμενη διαφθορά στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ενέτεινε και επεξέτεινε την υπονόμευση της οικονομίας μας με αποτέλεσμα να υστερούμε στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έναντι κρατών-μελών με ομοειδείς οικονομίες.

Γιατί πράγματι η διαφθορά, που οργίαζε επι πολλά χρόνια στον δημόσιο τομέα, αποδυνάμωνε σταδιακά τον παραγωγικό ιστό της χώρας, δίνοντας τη δυνατότητα να καρπώνονται οι λίγοι και εκλεκτοί απίθανα κέρδη, ως κρατικοδίαιτοι επιχειρηματίες, σε βάρος πάντα της εθνικής ισχύος.

Σχεδόν σε κάθε Υπουργείο από τις αρχές της δεκαετίας του ΄80 είχαν στηθεί «παράγκες» και «παραμάγαζα», που έτρωγαν τις σάρκες της κρατικής μηχανής.

Παράλληλα οι κοινοτικές επιδοτήσεις πολλές φορές πήγαιναν σε λανθασμένα χέρια, η απορροφητικότητα των κοινοτικών κονδυλίων ήταν διαχρονικά μη ικανοποιητική και μη αποδοτική, ενώ οι παθογένειες του συστήματος ακύρωναν τα όποια οφέλη από την υλοποίηση των κοινοτικών προγραμμάτων.

       Ως δικηγόρος, εξειδικευμένος στο Ευρωπαϊκό Εμπορικό Δίκαιο και ασχολούμενος επί χρόνια με τα κοινοτικά προγράμματα μπορώ να σας διαβεβαιώσω μετά λόγου γνώσεως ότι έγινε μεγάλη διασπάθιση των χρημάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και χάσαμε την ευκαιρία να επιτύχουμε την πραγματική σύγκλιση σε πολλούς τομείς της οικονομίας μας.

Έτσι, από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 και μέχρι την ένταξή μας στον μηχανισμό του 1ου μνημονίου χάθηκαν σημαντικές ευκαιρίες στον τόπο μας για την ανάπτυξη:

 

 

  • Του πρωτογενή τομέα.
  • Του τομέα έρευνας και τεχνολογίας με έμφαση στα συστήματα Hitech.
  • Του τομέα υπηρεσιών (και εδώ θα συμπεριλάβω και τον τουρισμό).

 

 

Άλλωστε είναι γνωστό ότι ενταχθήκαμε στη «ζώνη του ευρώ» με ανακριβή έως ψευδή στοιχεία και αυτό μακροπρόθεσμα το πληρώσαμε και μάλιστα πολύ ακριβά.

Δεν παραδειγματιστήκαμε ούτε καν από το μεγάλο και ορατό παράδειγμα της Γαλλίας, η οποία δημιούργησε το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα για να ανακάμψει τη δυναμική πορεία της Γερμανίας με το ισχυρό μάρκο της και στο τέλος «έπεσε η ίδια στον λάκκο που άνοιξε», μένοντας πίσω στην ευρωπαϊκή ατμομηχανή και  παρακολουθώντας ανήμπορη να αντιδράσει στις κινήσεις της Γερμανίας.

Σήμερα, παρά το γεγονός ότι οι διεθνείς εξελίξεις δεν είναι ευνοϊκές για την παγκόσμια οικονομία και παρά την αβεβαιότητα, την αστάθεια και την ευπάθεια που επικρατούν στις διεθνείς αγορές με την προοπτική αύξησης των αμερικανικών επιτοκίων, την οικονομική επιβράδυνση της Κίνας, την δημιουργία προβλημάτων στις οικονομίες που βασίζονται στις πρώτες ύλες, οι τιμές των οποίων συνεχώς υποχωρούν, και τέλος με την ύπαρξη σοβαρών χρηματοπιστωτικών και χρηματοοικονομικών κινδύνων στις αναδυόμενες αγορές, η ελληνική οικονομία μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης επενδύσεων, αφού πρώτα παγιωθούν οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

 

 

  • Πολιτική σταθερότητα.
  • Σταθεροί φορολογικοί κανόνες.
  • Κοινωνική συναίνεση και συνοχή.

 

 

Στην μετά μνημονίου εποχή παρουσιάζονται για τη χώρα μας σημαντικές ευκαιρίες σε αγορές με συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως μεταξύ άλλων σε αγροτική τεχνολογία και διατροφή, τεχνολογίες πληροφορικής υψηλής προστιθέμενης αξίας, τουρισμός, ενέργεια, υποδομές, τεχνολογίες φαρμάκου και αγοράς υγείας.

Ειδικότερα στον πρωτογενή τομέα πρέπει να αλλάξει το παραγωγικό πρότυπο της χώρας, δίνοντας έμφαση στην παραγωγή ποιοτικών αγροτικών προϊόντων, χάρις τα οποία θα εξασφαλισθούν η εξωστρέφεια της αγροτικής οικονομίας μας και βέβαια ένα σταθερό και ικανοποιητικό εισόδημα για τον Έλληνα παραγωγό.

Πράγματι με διάφορες εναλλακτικές καλλιέργειες, μέσω της  χρηματοδότησής τους από το ΕΣΠΑ, υπάρχει η δυνατότητα ενδυνάμωσης και ενίσχυσης του αγροτικού τομέα, αυξάνοντας σημαντικά τις εξαγωγές μας.

Τέτοιες καλλιέργειες είναι τα σαλιγκάρια, τα μανιτάρια, τα ρόδια, τα κράνα, τα μύρτιλλα, το ιπποφαές, η τρούφα, το γκότζι μπέρι, το αυγοτάραχο,  τα αρωματικά φυτά και τα λαχανικά.

Όμως, για να προσελκύσουμε επενδύσεις όχι μόνο από Έλληνες αλλά και ξένους επενδυτές πρέπει:

 

 

  • Σε όλα τα Πανεπιστήμια της χώρας να δημιουργηθούν γραφεία μεταφοράς τεχνολογίας και να ενισχύσουμε τη δράση τους στην έρευνα με στόχο τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων.

 

 

 

  • Να διοχετευθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, με τη μορφή Venture Capital για την από κοινού επένδυση με ιδιώτες επενδυτές σε νεοσύστατες αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις.

 

 

 

  • Να δοθούν φορολογικά κίνητρα με την κατά προτεραιότητα πληρωμή των επενδυτών και την εγγύηση του επενδεδυμένου κεφαλαίου τους για συνεργασία ελληνικών και ξένων Venture Capital.

 

 

 

  • Να εφαρμοσθούν πολιτικά κίνητρα για εξαγορές, συγχωνεύσεις, πατέντες και ριζική αναμόρφωση του εταιρικού και εμπορικού δικαίου, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές (π.χ. ισχύει ακόμη ο Ν. 2190/1920 για τις Ανώνυμες Εταιρείες).

 

 

Οι εταιρείες Venture Capital με σημαντικές διεθνείς παραγωγικές επενδύσεις σε πλήθος αγορών με την τεράστια εμπειρία τους και με τη δυνατότητα ελέγχου και εξασφάλισης της επιτυχίας της επένδυσης μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην επανεκκίνηση της οικονομίας.

Η σημερινή Ελληνική Κυβέρνηση δεν έχει ούτε αγκυλώσεις, ούτε εμμονές, ούτε ιδεοληψίες.

Άλλωστε οι πρόσφατες συμφωνίες για τα 14 αεροδρόμια και την πώληση του ΑΣΤΕΡΑ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ, καθώς και η επεξεργασία διαφόρων ενεργειακών projects με τη ενδεχόμενη συμμετοχή αναγνωρισμένων διεθνών ομίλων-κολοσσών αποδεικνύουν σαφώς την εμπιστοσύνη των μεγάλων ξένων επενδυτών στην ελληνική οικονομία και την προοπτική της.

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι μόνο με τις επενδύσεις θα μπορέσουμε να παράγουμε πλούτο, να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας και να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας μειώνοντας την ανεργία και αντιμετωπίζοντας το πιο φλέγον επίκαιρο θέμα, όπως είναι το «Ασφαλιστικό-Συνταξιοδοτικό».

Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι σήμερα οι εξαγωγές μας βρίσκονται στο 1/3 περίπου του μέσου κοινοτικού όρου, κάτι που σημαίνει ότι εάν φθάσουμε τον μέσο όρο εξαγωγών των κρατών-μελών της ζώνης του Ευρώ, το Κράτος θα έχει επιπλέον 30 με 40 δις ευρώ έσοδα.

Έχει υπολογισθεί ότι για κάθε 1% αύξηση του ΑΕΠ προστίθενται περίπου 400.000.000€ στα ταμεία, ενώ για να επανέλθει η οικονομία μας σε πλήρη αναπτυξιακή τροχιά χρειάζονται περί τα 100 δις ευρώ έσοδα από παραγωγικές επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας. Άρα, δυο είναι τα όπλα μας για την ανάκαμψη της Ελλάδος, ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΑΓΩΓΕΣ.

Επισημαίνω ότι από 1-1-2016 ξεκίνησε το ΕΣΠΑ 2014-2020, και με τη σταθερή βούληση της Κυβέρνησης να απορροφήσει το 100% των 8 δις ευρώ που προβλέπονται για τη χώρα μας όλα αυτά τα χρόνια από τα κοινοτικά προγράμματα.

Ήδη τα πρώτα 4 προγράμματα που θα υλοποιηθούν είναι:

 

 

  • Η αναβάθμιση πολύ μικρών και μεσαίων υφισταμένων επιχειρήσεων με την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους στις νέες αγορές.

 

 

 

  • Η ενίσχυση των τουριστικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων για τον εκσυγχρονισμό τους και την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών.

 

 

 

  • Νεοφυής επιχειρηματικότητα.

 

 

 

  • Ενίσχυση της αυτοαπασχόλησης.  

 

 

Ειδική μνεία πρέπει να γίνει για το πρόγραμμα Leader που θα υλοποιηθεί με επιδοτήσεις έως 600.000,00€ σε μικρές επιχειρήσεις, που θέλουν να κάνουν ξεκίνημα ή να εκσυγχρονισθούν για να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό.

Το πρόγραμμα αυτό αφορά επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον αγροτουρισμό, στην οικοτεχνία, στη βιοτεχνία και την παροχή υπηρεσιών (χώροι εστίασης, καταλύματα, τουριστικά γραφεία κ.ά.) στις αγροτικές περιοχές της χώρας.

Θεωρώ ότι το πρόγραμμα Leader θα αποτελέσει ένα σημαντικό αναπτυξιακό εργαλείο για τον Νομό Αιτωλοακαρνανίας.

Ειδικά για τον Νομό μας πρέπει να τονίσω ότι η χρόνια απραξία, αδιαφορία και αδράνεια των κυβερνώντων οδήγησαν πολλές περιοχές σε μαρασμό με αποτέλεσμα να μείνουμε πίσω αναπτυξιακά και να έχουμε συνεχή μεταναστευτική ροή των νέων μας είτε προς την Αθήνα είτε προς την Αχαία είτε  και προς το εξωτερικό ακόμη και τα τελευταία χρόνια. Για την ανάπτυξη του Νομού μας έχω δημοσιοποιήσει εδώ και λίγο καιρό είκοσι (20) δημιουργικές προτάσεις που είναι οι ακόλουθες:

 

 

  • Διασύνδεση της περιοχής της Ιτέας και της Ναυπάκτου, μέσω Άμφισσας-Δελφών με σύγχρονο οδικό άξονα με τη Λαμία και τον ΠΑΘΕ.

 

 

 

  • Κατασκευή του δυτικού οδικού άξονα, που συνδέει την Γέφυρα του Ρίου με τα Ιωάννινα και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

 

 

 

  • Διασύνδεση των πόλεων της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας με σιδηροδρομικό δίκτυο ταχείας κυκλοφορίας με Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

 

 

 

  • Εκσυγχρονισμός και βελτίωση των υποδομών του λιμένος του Αστακού και ανακατασκευή των οδικών προσβάσεων προς αυτό.

 

 

 

  • Τουριστική αξιοποίηση του στρατιωτικού αεροδρομίου του Ακτίου με τη χρήση του και ως πολιτικού.

 

 

 

  • Τουριστική ανάδειξη της λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου-Αιτωλικού.

 

 

 

  • Κατασκευή μονάδων τυποποίησης των αγροτικών προϊόντων.

 

 

 

  • Αύξηση και βελτίωση των υποδομών ιχθυοκαλλιεργειών σε ποτάμια για πέστροφες και στη θάλασσα για τσιπούρες και λαβράκια.

 

 

 

  • Κατασκευή ψυκτικών χώρων για τη διατήρηση των αγροτικών προϊόντων.

 

 

 

  • Δημιουργία εργαστηρίων τυποποίησης-επεξεργασίας κομμένου καπνού σε μικρές συσκευασίες έτοιμες για το λιανικό εμπόριο.

 

 

 

  • Εκτροφή αγρίων ζώων για παραγωγή και διάθεση στο εμπόριο.

 

 

 

  • Δημιουργία χώρου βιομηχανικής ζώνης για αποθήκευση και επεξεργασία πετρελαίου και προϊόντων του.

 

 

 

  • Δημιουργία μονάδας επεξεργασίας λυμάτων στο Αγρίνιο με κομποστοποίηση των σκουπιδιών για τη παραγωγή οργανικού λιπάσματος κατάλληλου για αγροτική χρήση.

 

 

 

  • Ανάπτυξη των ορεινών όγκων όπως π.χ. η Ορεινή Ναυπακτία με την υλοποίηση κοινοτικών προγραμμάτων για τον αγροτουρισμό.

 

 

 

  • Ολοκλήρωση των ημιτελών οδικών αξόνων με πρόβλεψη όμως παροχής κινήτρων ανάπτυξης των πόλεων, από τις οποίες δεν θα διέρχεται η Ιονία Οδός (π.χ. Αμφιλοχία).

 

 

 

  • Επίλυση του προβλήματος του νερού στην Μακρυνεία για οικιακή και αγροτική χρήση του.

 

 

 

  • Ολοκλήρωση του φράγματος «ΑΧΥΡΩΝ» έξω από την Κατούνα για την ανάπτυξη του Ξηρόμερου.

 

 

 

  • Ίδρυση Λαογραφικού Μουσείου στο Αγρίνιο.

 

 

 

  • Δημιουργία της Ακαδημίας Ελευθερίας στο Μεσολόγγι

 

 

και τέλος

 

 

  • Διαμόρφωση στο όρος Αράκυνθος του μονοπατιού που ακολούθησαν οι Εξοδίτες του Μεσολογγίου για ιστορικούς λόγους και την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

 

 

Φίλες και φίλοι,

Εύχομαι για το 2016 σε όλους σας να έχετε υγεία και ευτυχία, ν α επιτύχετε στους στόχους σας, ενώ όλοι μας πρέπει να οπλισθούμε με δύναμη για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της εποχής μας για μια Ελλάδα ισχυρή και ανταγωνιστική, ισότιμο εταίρο μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

Παπαγεωργίου Ευάγγελος

Δικηγόρος στον Άρειο Πάγο

Πτυχιούχος MASTER στο Ευρωπαϊκό Εμπορικό Δίκαιο

Πολιτευτής Ανεξαρτήτων Ελλήνων Ν. Αιτωλοακαρνανίας

Σύμβουλος Υπουργείου Επικρατείας