Ξεκίνησαν την περασμένη Δευτέρα 9 Ιουλίου (θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 Αυγούστου), οι θερινές εκπτώσεις και οι έμποροι του Αγρινίου και του Μεσολογγίου έχουν εναποθέσει σε αυτές τις ελπίδες τους, για να περισώσουν την απώλεια του τζίρου τους. «Έχοντας τις καλύτερες τιμές και ποικιλία προϊόντων, προσπαθούμε να προσελκύσουμε τους καταναλωτές, καθώς τους τελευταίους τρεις μήνες η αγορά βάλτωσε» τόνισε στη «Σ» ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μεσολογγίου Βασίλης Σπυρόπουλος, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις της Γενικής Γραμματέως του Εμπορικού Συλλόγου Αγρινίου, Χάιδως Παπαζήση, η οποία συμπλήρωσε πως: «ο Ιούνιος ήταν ο χειρότερος μέχρι στιγμής μήνας, ίσως για όλο το 2018».

Στο Μεσολόγγι υπάρχει προβληματισμός στον εμπορικό κόσμο, καθώς η αγορά έχει μετατραπεί σε «κινούμενη άμμο» πριν ακόμη ξεκινήσει η καταβολή της πρώτης δόσης στην Εφορία και πριν την πληρωμή του ΕΝΦΙΑ. Στον αντίποδα, στο Αγρίνιο, ναι μεν υπάρχει ο ίδιος προβληματισμός, αλλά σύμφωνα με την κ. Παπαζήση από την προηγούμενη εβδομάδα έχει ξεκινήσει να εκδηλώνεται ενδιαφέρον από τους καταναλωτές και ήδη πολλοί επαγγελματίες της πόλης, είχαν ξεκινήσει τις προσφορές, πριν την έναρξη των εκπτώσεων, ώστε να μπουν στην εκπτωτική περίοδο με το… δεξί.

Ο Βασίλης Σπυρόπουλος

Ο κ. Σπυρόπουλος σημείωσε χαρακτηριστικά: «με καλύτερες από κάθε άλλη φορά τιμές, προσπαθούμε να προσελκύσουμε τους καταναλωτές. Το τελευταίο τρίμηνο η αγορά του Μεσολογγίου έχει βαλτώσει, όσο φθηνά και αν είναι τα προϊόντα. Προσπαθούμε να δώσουμε την ευκαιρία στους καταναλωτές με «δυνατές» τιμές να προμηθευτούν ότι χρειάζονται και να έρθουν στα μαγαζιά μας. Υπάρχει προβληματισμός στο πως έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα και ακόμα δεν έχει ξεκινήσει η καταβολή της 1ης δόσης στην Εφορία και του ΕΝΦΙΑ. Χρειάζεται να γίνει άμεση ένεση ρευστότητας στην ελληνική αγορά. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με μείωση της φορολογίας και την αποφυγή της μείωσης των συντάξεων και του αφορολόγητου. Η πτώση που καταγράφηκε το προηγούμενο τρίμηνο στην αγορά του Μεσολογγίου αγγίζει το 30% και αφορά όλους τους τομείς και τα τρόφιμα πάντα σε σχέση με πέρσι».

Η Χάιδω Παπαζήση

Η κ. Παπαζήση δήλωσε: «η πρώτη εικόνα από την εβδομάδα πριν την έναρξη των εκπτώσεων είναι καλή, καθώς πολλοί επαγγελματίες είχαν ήδη κάνει προσφορές. Οι προσδοκίες είναι μεγάλες γιατί η αγορά το προηγούμενο διάστημα, με την έναρξη της θερινής περιόδου, δεν δούλεψε. Σίγουρα οι εκπτώσεις θα είναι πολύ μεγάλες. Ο Ιούνιος μήνας ήταν πάρα πολύ κακός, συνεπώς νομίζουμε πως τα πράγματα δεν θα είναι όπως θα θέλαμε, καθώς είναι προφανές πως η καταναλωτική ικανότητα έχει μειωθεί κατά πολύ. Υπήρξαν ημέρες με μηδενικό αγοραστικό ενδιαφέρον. Ελπίζουμε όμως, γιατί η αγορά του Αγρινίου διαθέτει πολύ μεγάλη γκάμα προϊόντων, ποιότητας και τιμών. Υπάρχουν τα πάντα και γι’ αυτό είναι σημαντικό οι καταναλωτές να στηρίξουν την μικρή τοπική επιχείρηση και κατ’ επέκταση την τοπική οικονομία. Ο Εμπορικός Σύλλογος είναι δίπλα στους καταναλωτές και μπορούν να απευθυνθούν σε αυτόν για ότι υποπέσει στην αντίληψή τους που δεν είναι σύννομο».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδας, Μιχάλης Τσιφάκης συμβουλεύει τον καταναλωτή, για τις θερινές εκπτώσεις:

«Να αγοράζει με βάση τις οικονομικές δυνατότητες και τις πραγματικές ανάγκες του νοικοκυριού.

Να κάνει σύγκριση τιμών και ποιότητας, δηλαδή να διερευνήσει επισταμένως την αγορά. Αυτό σημαίνει ότι τα είδη που έχει «τσεκάρει» πριν την έναρξη των εκπτώσεων θα πρέπει να υπάρχουν στις βιτρίνες των καταστημάτων κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και όπως ορίζει ο νόμος πρέπει στις πινακίδες να υπάρχει η αρχική τιμή πριν την έκπτωση και αυτή μετά την έκπτωση.

Πριν ξεκινήσει τις αγορές πρέπει να ιεραρχήσει λίστα αγορών, έτσι ώστε να μην «παρασυρθεί» από αγορές που δεν είναι απαραίτητες για το νοικοκυριό του.

Να αγοράζει χωρίς χρονική πίεση, γιατί κερδισμένος καταναλωτής θα είναι αυτός που η αγοραστική του συμπεριφορά θα είναι ορθολογιστική και θα κάνει την πλέον σωστή επιλογή σύμφωνα με ό,τι «πρέπει» και όχι με το ότι «θέλει».

Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 Αυγούστου κι αυτό αν μη τι άλλο σημαίνει ότι ο καταναλωτής δεν πρέπει να βιάζεται χρονικά. Απεναντίας, χρειάζεται μεγάλη προσοχή πριν επιλέξει τα απαραίτητα είδη για το νοικοκυριό του.

Ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι οι εκπτώσεις πρέπει να είναι απολύτως πραγματικές κι όχι πλασματικές. Ως εκ τούτου οι έμποροι οφείλουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην αναγραφή των δύο τιμών (της αρχικής και της εκπτωτικής), καθώς, σύμφωνα με τη νομοθεσία, τα πρόστιμα για τους παραβάτες είναι «τσουχτερά».

Ο καταναλωτής να ενημερώνεται από τους εμπόρους για το εάν δύνανται να πραγματοποιεί αλλαγές των ειδών που αγοράζει κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.

Ο καταναλωτής να ζητάει απόδειξη, γιατί αφενός αποδεικνύεται η αγορά του προϊόντος σε περίπτωση ελαττωματικού είδους και αφετέρου αποτρέπεται η φοροδιαφυγή.

Να ζητάει πλήρη και επακριβή ενημέρωση όταν αγοράζει είδη με δόσεις.

Να καταγγέλλει στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή [τηλ. 1520], όταν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία, των περιπτώσεων αυτών, που κάποιοι θα προσπαθήσουν να τον παραπλανήσουν με πλασματικές εκπτώσεις».

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκπτώσεις θα φτάσουν μέχρι και 70%.

Κώστας Χονδρός – Εφημερίδα Συνείδηση