«Ακτινογραφία» στα διόδια: Πανάκριβες Ιόνια και Εγνατία

«Ταξίδεψα από την Φιλιππιάδα στην Πάτρα με επιστροφή. Το δρομολόγιο, φυσικά, από την Ιόνια. Δεν ξανάχει. Το κόστος με την επιστροφή: 45,40!!! Ναι σαράντα πέντε ευρώ και 40 λεπτά».

Αυτό είναι το σχόλιο αναγνώστη μας στο ρεπορτάζ του Epiruspost για το κόστος των διοδίων στην Εγνατία Οδό αλλά και για το ακριβό πλέον ταξίδι από την Άρτα στα Γιάννινα ή από τα Γιάννινα στην Άρτα μέσω της Ιόνιας Οδού!

Και βέβαια ο υπολογισμός για το κόστος του ταξιδιού από την Φιλιππιάδα στην Πάτρα είναι απολύτως ορθώς. Το ταξίδι είναι ακριβό καθώς πέρα από τα διόδια των οδικών αξόνων είναι πανάκριβο το πέρασμα της Γέφυρας Ρίου Αντιρρίου, το οποίο ανέρχεται για ένα ΙΧ στα 13,30 ευρώ!!

«Αν δεν σας αρέσει πηγαίνετε από τον παλιό δρόμο», είναι επίσης ένα από τα σχόλια που διατυπώνεται το διάστημα αυτό… Πόσο γρήγορα αλήθεια ξεχάστηκε το κίνημα «Δεν πληρώνω…»…

Η απάντηση φυσικά δεν είναι ένα νέο κίνημα «δεν πληρώνω»… Αλλά πληρώνουμε δίκαια!

Και ξεκινούμε από την Εγνατία Οδό... «Πάτε από την Κατάρα..» ισχυρίζονται κάποιοι… Λησμονούν ίσως ότι η Εγνατία αποτελεί δημόσιο έργο. Έργο δηλαδή που πλήρωσαν οι Έλληνες. Μάλιστα οι Ηπειρώτες πλήρωσαν κάτι παραπάνω, καθώς διατέθηκαν 150 ευρώ από το ΠΕΠ Ηπείρου την περίοδο 2004-2010, χρήματα που μπορούσαν να διατεθούν σε άλλα έργα- (το επαναλαμβάνουμε για πολλοστή φορά ώστε να φανεί και το μέγεθος της αδικίας).

Η Εγνατία λοιπόν αποτελεί ένα δημόσιο έργο, δεν αυτοχρηματοδοτήθηκε, δεν κατασκευάστηκε με ιδιωτικά κεφάλαια και τα διόδια αποσκοπούν στη συντήρηση του δρόμου.

Σύστημα πιο δίκαιο από το αναλογικό δεν μπορεί να υπάρξει και εκείνοι που καθυστερούν την λειτουργία του, προφανώς κάποιους λόγους θα έχουν.

Πάμε τώρα στην Ιόνια Οδό, που χαρακτηρίζεται ως έργο ιδιωτικό, αυτοχρηματοδοτούμενο…

Ας ξεκινήσουμε με τα οικονομικά στοιχεία του έργου. Η αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου-Ε.Ε. στο έργο ήταν 360 εκατ. ευρώ. Με τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013, το Δημόσιο δέχθηκε να συνεισφέρει ακόμα 279 εκατ. ευρώ. Επιπλέον ο κατασκευαστής έχει λάβει 106,5 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις και ο παραχωρησιούχος 95 εκατ., τα οποία αυξάνονται με τη δεύτερη συμφωνία αποζημίωσης (2016) κατά 150 εκατ. και 24 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Σύνολο, 1.014,5 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια η άμεση συμμετοχή του Δημοσίου στο έργο σχεδόν τριπλασιάστηκε.

Αν στα ποσά αυτά προστεθούν τα έσοδα από τα διόδια που καλύφθηκαν από τους ίδιους τους οδηγούς και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το σύνολο του δημόσιου χρήματος για την Ιόνια Οδό ανέρχεται στα 1,7 δις!

Το έργο λοιπόν δεν χρηματοδοτήθηκε από ιδιωτικά κεφάλαια, ή δεν χρηματοδοτήθηκε μόνο από ιδιωτικά κεφάλαια.

Σήμερα ο οδηγός για να διασχίσει τα 196 χιλιόμετρα του κυρίως άξονα πρέπει να καταβάλλει 12,45 ευρώ στους τέσσερις σταθμούς διοδίων.

Κλόκοβα 2,95
Αγγελόκαστρο 3,50
Μενίδι 2,95
Τέροβο 3,05

Συνάμα σε κάθε ενδιάμεση έξοδο συναντά έναν πλευρικό σταθμό, όπως στην Άρτα, όπου και κει πληρώνει διόδια!

Η απάντηση σε όσους εξακολουθούν να υποστηρίζουν «αν δεν σας αρέσει πάτε από τον παλιό» έρχεται από την Ολυμπία Οδό, τον δρόμο Ελευσίνα Πάτρα.

Η συνολική χρέωση, ενδεικτικά για τα επιβατικά αυτοκίνητα για το σύνολο των 201,5 χιλιομέτρων ανέρχεται στα 11,50 ευρώ. Όμως το σημαντικότερο όλων είναι ότι ήδη η εταιρία έχει θέσει σε λειτουργία εκπτωτικό προγράμματα.

Έτσι παρέχει κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως και 60% στους οδηγούς, ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης σε κάθε μετωπικό ή πλευρικό σταθμό.

Για έξι μέχρι δέκα διελεύσεις η έκπτωση φτάνει στο 15%, για 11 μέχρι 20 η έκπτωση φτάνει στο 30%, ενώ η υψηλότερη έκπτωση -60%- αφορά διελεύσεις από 41 μέχρι 60!

Με άλλα λόγια οι εκπτώσεις αφορούν σε όλους όσους κάνουν συχνή χρήση του οδικού άξονα, πράγμα που προς το παρόν δεν ισχύει στην Ιόνια Οδό.

Παράλληλα, η Ολυμπία Οδός επεξεργάστηκε εμπορικές πολιτικές για τους τοπικούς χρήστες της, πέραν των συμβατικών υποχρεώσεων.

Αυτή είναι μία ακόμη απάντηση σε όσους εξακολουθούν να λένε «πάτε από τον παλιό…».

– Τα στοιχεία αντλήθηκαν από τις ιστοσελίδες των εταιριών και από τις συμβάσεις παραχώρησης των έργων.

epiruspost.gr