Δημήτρης Κωνσταντόπουλος: Ο Πολιτισμός χρειάζεται στρατηγική ολιστικής προσέγγισης (Βίντεο)

Ομιλία στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού  «Κέντρο Πολιτισμού και Δημιουργίας ΑΚΡΟΠΟΛ και λοιπές διατάξεις»

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θα ξεκινήσω από μια αναφορά που έκανε η κα Υπουργός.

Είπε κατά την προηγούμενη συνεδρίαση ότι «Θέλουμε οι εργαζόμενοι στον τομέα του πολιτισμού να ζουν με αξιοπρέπεια και να εργάζονται, χωρίς να περιμένουν την κρατική επιχορήγηση ή τα επιδόματα του κράτους. Θέλουμε καλλιτέχνες και δημιουργούς που να πατούν στα πόδια τους».

Ναι πράγματι, θέλουμε. Πως όμως προσπαθούμε να το επιτύχουμε; Και αναφέρομαι στο σύνολο των κομμάτων.

Γνωρίζουμε ότι το επάγγελμα του καλλιτέχνη είναι επισφαλές.

Γνωρίζουμε ότι ένας καλλιτέχνης, για παράδειγμα ένας ηθοποιός, ένας χορευτής ή ένας μουσικός δεν συγκεντρώνει με ευκολία ένσημα.

Το είδαμε στην πανδημία.Έλεγαν οι καλλιτέχνες μην βάλετε πλαφόν ενσήμων στο επίδομα ειδικού σκοπού, γιατί εμείς κάνουμε τρεις μήνες πρόβα για να πάρουμε 1 ένσημο.

Η αγορά γνωρίζει ότι τα προηγούμενα χρόνια σε κάποια μεγάλη παραγωγή οι καλλιτέχνες δεν πληρώθηκαν και εννοείται δεν δηλώθηκαν ως εργαζόμενοι.

Κι αυτό ονομάζεται εργασιακός μεσαίωνας.

Γνωρίζουμε την πολυπλοκότητα των εργασιακών σχέσεων στον χώρο του Πολιτισμού, την ύπαρξη εκ περιτροπής εργαζομένων, εποχικών εργαζομένων και εργαζομένων με πολλαπλούς τύπους συμβάσεων.

Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολλά ζητήματα και έντονες αντιπαραθέσεις για τα πνευματικά δικαιώματα και την πνευματική ιδιοκτησία.

Βεβαίως, όπως πολλές φορές ανέφερα και απάντησε θετικά και η Υπουργός γνωρίζουμε για το μείζον πρόβλημα της απουσίας ανώτατου πτυχίου για όλους τους αποφοίτους δημόσιων και ιδιωτικών καλλιτεχνικών σπουδών.

Και τι κάνουμε για όλα αυτά και για πολλά ακόμη που μου διαφεύγουν αυτή τη στιγμή;

Τους λέει η κυβέρνηση σας φτιάχνουμε το ΑΚΡΟΠΟΛ.
Θα σας υποστηρίζει όπως ένα «ΚΕΠ», θα σας επιμορφώνει όπως ένα «ΚΕΚ» και θα σας αναπτύσσει την εξωστρέφεια όπως το «Entreprise Greece».

Δεν αρκεί όμως αυτό αγαπητοί συνάδελφοι, για να αναπτυχθεί ο Πολιτισμός.

Χρειάζεται στρατηγική ολιστικής προσέγγισης.

Η Μελίνα Μερκούρη, στη δεύτερη θητεία της στο Υπουργείο Πολιτισμού και ίσως κατά το τελευταίο μεγάλο όραμά της, μετά τη διεκδίκηση των Μαρμάρων του Παρθενώνα, ήταν η Θεατρική Αγωγή στα σχολεία από την πρώτη δημοτικού.

Έλεγε «Αν επιτευχθεί η ευαισθητοποίηση του παιδιού στον Πολιτισμό, θα δημιουργηθεί μια άλλη κοινωνία, μια άλλη νοοτροπία, μια άλλη πολιτική».

Κι εδώ, το πολιτικό σύστημα έχει αποτύχει.

Πόσο μάλλον αν αναφερθώ στο σύνολο του οράματός της, του οράματος του ΠΑΣΟΚ για τον Πολιτισμό, για την πολιτιστική διπλωματία που ανέπτυξε, για τους θεσμούς που δημιούργησε όπως η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, τα ΔΗΠΕΘΕ, την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας και άλλα σπουδαία.

ΝΑΙ λοιπόν στο ΑΚΡΟΠΟΛ.
ΝΑΙ στη δημιουργία του.
ΝΑΙ στην ευρύτατη κλίμακα στόχων, δραστηριοτήτων και αρμοδιοτήτων.

Αλλά, να μην θεωρούμε ότι το ΑΚΡΟΠΟΛ θα βοηθήσει τους καλλιτέχνες να πατούν στα πόδια τους και να ζουν χωρίς επιχορηγήσεις.

Ο Πολιτισμός στις εργασιακές σχέσεις στον χώρο του Πολιτισμού θα διασφαλιστεί όταν το ίδιο το Υπουργείο διασφαλίσει αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας για τους καλλιτέχνες και τους εργαζόμενους στον κλάδο.

Όταν τους διασφαλίσει ανώτατα πτυχία, όταν τους επιτρέψει το όνειρο στη μετεκπαίδευση, όταν τους διασφαλίσει ποιοτικές θέσεις εργασίας με δίκαιη αμοιβή.
Έτσι αποδεικνύεται ο σεβασμός στο έργο τους και την προσωπικότητά τους.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Το ΑΚΡΟΠΟΛ είναι ένα θετικό βήμα.

Και έτσι πρέπει να το δούμε και πρέπει μεταξύ μας να αμβλύνουμε τις αντιπαραθέσεις και να εργαστεί η Επιτροπή δημιουργικά.

Να εργαστεί με τη μέριμνα να δημιουργήσει το καταλληλότερο πλαίσιο λειτουργίας γι’ αυτό.

Είναι θετικό ότι θα υπάρξει ένας φορέας που θα υποστηρίζει εφεξής τη δικτύωση και τη διασύνδεση μεταξύ των ίδιων των φορέων του δημιουργικού κλάδου.

Όπως και όλα όσα προβλέπονται για την παροχή τεχνογνωσίας, τις διεθνείς ανταλλαγές, τη διακίνηση των δημιουργημάτων τους, όπως επίσης και την ανάπτυξη πολιτικών προσέλκυσης του κοινού.

Συμφωνούμε στη χρήση του εμβληματικού κτιρίου του Acropole Palace.

Στο χέρι της Πολιτείας είναι να δημιουργηθεί ένα υπερτοπικό, φυσικό και ψηφιακό σημείο αναφοράς για δημιουργούς και παραγωγούς.

Προς τη σωστή κατεύθυνση και η πρόβλεψη για πωλητήριο, αναψυκτήριο και εστιατόριο ώστε να υποστηρίζεται η αυτοχρηματοδότησή του.

Συμφωνούμε και στη δημιουργική όσμωση τεχνοκρατικών και καλλιτεχνικών δεξιοτήτων.

Όχι όμως για τους καλλιτέχνες το ξαναλέω.

Το ανέφεραν και οι φορείς κατά την διαδικασία της ακρόασης.

Κάποιος εκ των προσκεκλημένων ορθά ρώτησε γιατί το Υπουργείο δεν έχει διερευνήσει γιατί η ανεπαρκής μέχρι τώρα χρηματοδότηση των ομάδων εμποδίζει τους καλλιτέχνες να προσλάβουν ειδικούς στην πολιτιστική διαχείριση.

Να μια ωραία πρόταση.

Σε κάθε χρηματοδότηση έργου υποχρεωτική θέση Project Manager ειδικού σε θέματα πολιτιστικής διαχείρισης.

Έτσι συνδυάζεται ο Πολιτισμός με την οικονομία. Δεν θα μακρηγορήσω.

Θα αναφερθώ σε 2-3 σημεία που τα συζήτησε περισσότερο η Επιτροπή.

Ως προς τους Πόρους του ΑΚΡΟΠΟΛ:
Η ευρεία κλίμακα πόρων και εσόδων που περιγράφεται φοβάμαι ότι αποδεικνύει έλλειψη συγκεκριμένης στρατηγικής.

Μην πάμε πάλι σε έναν φορέα χωρίς σαφείς αρμοδιότητες, χωρίς σαφή χρηματοδότηση, χωρίς σαφείς στόχους.

Επανακαταθέτω την πρόταση για συμμετοχή ενός εκπροσώπου εργαζομένων του φορέα στο Δ.Σ. του ΑΚΡΟΠΟΛ. Είπατε στην προηγούμενη συνεδρίαση ότι θα το κάνετε αποδεκτό. Με χαρά το ακούμε, κάντε το πράξη.

Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο.

Ως προς τις μισθώσεις των χειμερινών και θερινών κινηματογράφων και θεάτρων, διατηρητέων και μη, που παρατείνονται αυτοδικαίως έως την 30η Σεπτεμβρίου 2021:

Στη διάταξη αναφέρεται ότι σε όλες τις περιπτώσεις δεν επιτρέπεται η αύξηση του μισθώματος από τη δημοσίευση του νόμου και έως 30 Σεπτεμβρίου 2021.

Λάβετε υπόψη σας ότι ίσως πρέπει να δούμε την αναδρομική ισχύ της διάταξης αυτής.

Τέλος, ως προς τις απεικονίσεις των μνημείων, χρειαζόμαστε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που να λαμβάνει υπόψη τις νέες τεχνολογίες.

Αλλά να έχει προηγηθεί διαβούλευση και να έχουν ακουστεί όλες οι φωνές.

Τέλος, όσον αφορά την τροπολογία που καταθέσατε για την προστασία των δικαιωμάτων της πνευματικής ιδιοκτησίας στο διαδίκτυο, εννοείται ότι στεκόμαστε στο πλευρό των δημιουργών απέναντι σε κάθε προσβολή.

Θα τοποθετηθούμε ωστόσο αναλυτικά επ’αυτής και των θεμάτων που θέτει στην Ολομέλεια.

Επί της αρχής και επί των άρθρων επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια.