Δημοτικό Συμβούλιο Πατρέων: Συζήτηση για τα Δημοτικά Τέλη

Συζητείται αυτή την ώρα στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πατρέων, το θέμα του καθορισμού συντελεστών για τα τέλη του 2020 και συγκεκριμένα: 

α) Τέλη καθαριότητας και φωτισμού για την αντιμετώπιση των δαπανών παροχής υπηρεσιών καθαριότητας καθώς και άλλης δαπάνης από πάγια παρεχόμενες δημοτικές υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα β) Φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων και γ) Τέλους ακίνητης περιουσίας (ΤΑΠ).

Επίσης τα τέλη κοινοχρήστων χώρων και διαφημίσεων για το 2020.

 

Εισηγητής του θέματος ήταν ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Διονύσης Πλέσσας, ο οποίος ανέφερε τα εξής: 

«Η εισήγηση μας διαμορφώθηκε, μετά από ένα ουσιαστικό δημόσιο διάλογο και διαβουλεύσεις που πραγματοποιήσαμε το προηγούμενο διάστημα στις Δ.Ε., στα διαμερίσματα, σε κοινότητες καθώς και με εκπροσώπους φορέων, πριν φέρουμε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο σήμερα. 

Σε προηγούμενη συνεδρίαση του Δ.Σ. με θέμα «Απολογισμός, Ισολογισμός, χρήσης 2018» του Δήμου Πατρέων είχαμε αναδείξει το τοπίο μέσα στο οποίο πορευόμαστε.

Είχαμε αναδείξει ότι το 38,87% των εσόδων μας προέρχεται από την κρατική χρηματοδότηση και το άλλο 61,13% προέρχεται από τα λεγόμενα ίδια έσοδα του Δήμου (τέλη, δημοτικοί φόροι, εισφορές, παράβολα κ.λπ.).

Τι ακριβώς σημαίνει αυτό με αυτά τα ποσοστά χρηματοδότησης;

Ότι η ανταποδοτικότητα σαν κύρια πολιτική κατεύθυνση του κράτους με την οποιαδήποτε κυβέρνησή του, αγκαλιάζει όλο και περισσότερους τομείς των υπηρεσιών του Δήμου, με στόχο το σύνολο των λειτουργικών δαπανών να καλύπτονται από ίδιους πόρους στα πλαίσια της οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων, με την οποία είμαστε αντίθετοι. 

Είναι κεντρικός πολιτικός σχεδιασμός που εκπορεύεται από την Ε.Ε. για την Τοπική Διοίκηση και υλοποιείται από όλες τις  κυβερνήσεις μέχρι σήμερα. 

Έτσι λοιπόν ολοένα και περισσότερες αρμοδιότητες του κράτους μεταφέρονται στους Δήμους, χωρίς αυτές να συνοδεύονται από τους απαιτούμενους πόρους.

 Βρείτε τους πόρους εσείς. (οι Δήμοι δηλαδή)

Τι σημαίνει αυτό;

Βάλτε φορολογία για να βρείτε τα έσοδά σας. Κοινώς χαρατσώστε το λαό. 

Ένα λαό που πληρώνει και ξανά πληρώνει με ληστρικούς νόμους, άμεση και έμμεση φορολογία που του βγάζουν και την πρώτη κατοικία στο σφυρί και ξανακαλείται να πληρώνει για την Τοπική Διοίκηση.

Είναι ξεκάθαρο ότι, παρά την έξοδο που λένε, και την επιστροφή στην κανονικότητα, το κουστούμι είναι ραμμένο και για τους Δήμους μέχρι και το 2023.

Αδιάψευστο στοιχείο το μεσοπρόθεσμο 2020-2023 από το Φεβρουάριο του 2019, όπου εκεί υποτάσσονται όλα με αντανάκλαση στον κρατικό προϋπολογισμό.

 Παγωμένες οι πιστώσεις των ΟΤΑ για 4 χρόνια, μέχρι & το 2023. Αυτό προβλέπεται & έπεται συνέχεια.

Τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού που κατέθεσε η κυβέρνηση για το 2020 ανέρχονται στο συνολικό ποσό των 54 δισεκατομμυρίων, 262 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτά προέρχονται από τα εργατικά –λαϊκά στρώματα , από αυτούς των οποίων το εισόδημα έχει τσακιστεί.

Οι Δήμοι για να λειτουργήσουν θα εισπράξουν από αυτό μόλις 1 δις .857 εκατομμύρια ευρώ για το 2020 και οι περιφέρειες  μόλις 657 εκατομμύρια ευρώ όταν μόνο η μισθοδοσία του προσωπικού τους υπολογίζονται 2 δισ. 510 εκατομμύρια ευρώ.

Τα χρήματα που λείπουν από τους Δήμους δεν πάνε στη θάλασσα . Πάνε στους λίγους που κάνουν κουμάντο στην οικονομία για την ανάπτυξη τους.  

Ωστόσο ως Δ.Α. μαζί με τους αγώνες μας και μέσα σε αυτό το εχθρικό περιβάλλον που ασκούμε διοίκηση, επιχειρούμε όσο μπορούμε να δώσουμε  ελαφρύνσεις και ανάσες στα πλατιά λαϊκά στρώματα που υποφέρουν από τις πολιτικές τους γνωρίζοντας φυσικά ότι αυτό δεν είναι αρκετό.       

Με  βάση αυτό το στόχο ως προτεραιότητά μας, η Δημοτική  Αρχή έχει μειώσει σε ποσοστό 23% τα δημοτικά τέλη, από συντελεστή 1,95 σε 1,50, αλλά και έχει απαλλάξει και μειώσει δραστικά 12 κατηγορίες συνδημοτών μας ((ευπαθείς τις λένε ουσιαστικά όμως είναι τσακισμένες από τις αντιλαϊκές τους πολιτικές) και επί πλέον απαλλαγή από δημοτικά τέλη για τις περιοχές γύρω από Ξερόλακκα και Βιολογικό καθαρισμό. 

Μιλάμε για μειώσεις της τάξης του 50% αλλά και απαλλαγές 100% σε ανταποδοτικά τέλη που κάναμε σε απόρους, ΑΜΕΑ, πολύτεκνους, τρίτεκνους,  μονογονεϊκές οικογένειες, μακροχρόνια ανέργους, άνεργα ζευγάρια, άτομα που λαμβάνουν το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης κ.α. ενώ μειώσαμε επίσης σε χαμηλό συντελεστή  0,9 από 1,95 που ήταν για βοηθητικούς χώρους, αποθήκες, γκαράζ κ.λπ. καθώς και το ίδιο σε ιδρύματα της πόλης και πολιτιστικούς συλλόγους.  

Τα έξοδα βέβαια είναι πολύ μεγάλα για τη λειτουργία των υπηρεσιών αυτών όπου η μισθοδοσία του προσωπικού στην καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμό των ανταποδοτικών δηλαδή υπηρεσιών με υπερωρίες, εργοδοτικές εισφορές  και μέσα ατομικής προστασίας, ξεπερνoύν τα 10 εκατ., για κόστος ηλεκτροφωτισμού φτάνουμε στα 3,5 εκατ. ευρώ σε τέλη ταφής απορριμμάτων και εισφορά ΦΟΔΣΑ στο 1.4 εκατ. σε τεχνικά έργα και προμήθειες στο 1,2 εκατ., σε ανταλλακτικά, επισκευές και μηχανολογικό εξοπλισμό στις 600.000, σε καύσιμα 1,1 εκατομ., σε εισπρακτικά ΔΕΗ 650.000 σε ηλεκτρολογικό υλικό  και άλλες προμήθειες πάνω από 300.000 σε ασφάλιστρα αυτοκινήτων και τέλη κυκλοφορίας 100.000, σε επεκτάσεις δημοτικού φωτισμού πάνω από 500.000 και πληρώνουμε επίσης σε χρεολύσια & τόκους δανείων (μηχανολογικός εξοπλισμός σε ανταποδοτική υπηρεσία) 340.000.

 

 Ορίσαμε με απόφαση του Δ.Σ. αυξημένο επαγγελματικό συντελεστή 4,5 στη μεγάλη επιχειρηματική δραστηριότητα  σε τράπεζες, πολυεθνικές, βιομηχανίες, ιδιωτικές κλινικές, εταιρείες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, εταιρείες logistics κ.τ.λ.  όπου δεν υπήρχε τέτοιος συντελεστής και η μεγάλη επιχειρηματική δραστηριότητα πλήρωνε με ίδιο συντελεστή ή και χαμηλότερο από έναν μικρομεσαίο επαγγελματία.

Αντίθετα για τους αυτοαπασχολούμενους και μικρές επιχειρήσεις  (μικρομεσαίες δηλαδή) προχωρήσαμε σε μείωση του επαγγελματικού  συντελεστή, σε μείωση επίσης για επαγγελματίες εστίασης 20% το ίδιο και για περίπτερα  και για τη μικρή επαγγελματική δραστηριότητα .

Επίσης υπήρχαν επιχειρήσεις πρώην ΔΕΚΟ όπως ΔΕΗ, ΟΤΕ  κτλ που επειδή ήταν δημόσιου χαρακτήρα και εξαιρούνταν παρά του ότι είχαν γίνει Α.Ε. δεν είχαν υπαχθεί σε τέλη ανταποδοτικών, τις οποίες εντάξαμε στον υψηλό συντελεστή δηλαδή στο 4,5.

Ενεργοποιήσαμε ακόμα τη διάταξη  για το τέλος εμπορίας πόσιμου νερού, όπου δεν υπήρχε για την Πάτρα, με αποτέλεσμα  μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνταν στα όρια του Δήμου μας με νερό & αναψυκτικά να μην πληρώνουν αν και θα έπρεπε. (Δηλαδή το νερό που χρησιμοποιούν όχι για οικιακές ανάγκες αλλά για εμπορία) και δεν πλήρωναν το αντιστοιχούν τέλος, το οποίο δε τέλος αυτό έχει φτάσει (από νόμο) σε ποσοστό 4 ‰ σε φυσική κατάσταση  και 3‰ όταν γίνεται πρόσμιξη με χυμούς.

Βεβαίως γνωρίζουμε ότι δικαιοσύνη δεν μπορείς να φέρεις μέσα σε ένα καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης, ούτε μπορείς να δημιουργήσεις μια σοσιαλιστική νησίδα  μέσα σε ωκεανό άγριας καπιταλιστικής εκμετάλλευσης.

Στο βαθμό όμως που περνάει από το χέρι μας  και μέσα σε αυτό το τοπίο της υποχρηματοδότησης, κάνουμε ότι μπορούμε  να βοηθήσουμε, τη λαϊκή οικογένεια και μικρομεσαίους επαγγελματίες που πλήττονται από τις πολιτικές των μνημονίων  που η κάθε κυβέρνηση υλοποιεί.

Γνωρίζουμε όλοι δε την έκταση του Καλλικρατικού πλέον Δήμου μας  που είναι 333 Κm² και εκτείνεται από τα Καμίνια μέχρι τη Ροδινή  και από τον Πατραϊκό μέχρι τον Παναχαϊκό με 148 λιγότερους εργαζόμενους  στην Δ/νση Καθαριότητας, με 105 λιγότερους στον ηλεκτροφωτισμό, (Δ/νση Αυτεπιστασίας τότε) σε σύγκριση με το 2010. 

Παρόλα αυτά πραγματοποιείται από τη Δ/νση καθαριότητας καθημερινή αποκομιδή απορριμμάτων από τους 6.000 εγκατεστημένους κάδους σηκώνοντας 90.000 τόνους απορριμμάτων ετησίως, ενώ ο μηχανολογικός εξοπλισμός της Δ/νσης  Καθαριότητας χρησιμοποιείται όχι μόνο για καθαριότητα αλλά και για τεχνικά έργα, συντηρήσεις, επισκευές οδών, διανοίξεις, αγροτικούς δρόμους, πλατείες, πάρκα κ.λπ., αλλά και για το έργο της Πολιτικής Προστασίας τόσο προληπτικά για πυρκαγιές και πλημμύρες όσο και για την αντιμετώπιση έντονων καιρικών φαινομένων και χιονοπτώσεων που είχαμε με αποκατάσταση της κυκλοφορίας αποκλεισμένων ορεινών κοινοτήτων, αλλά και σε κατολισθήσεις.

Έναν μηχανολογικό  εξοπλισμό που και αποκαταστήσαμε με επισκευές  και τον θέσαμε σε λειτουργία αλλά και προμηθευτήκαμε σημαντικό αριθμό νέου εξοπλισμού μέχρι τώρα, ενώ αναμένουμε  να παραληφθεί κ’ άλλος προσεχώς, δεδομένου ότι έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες.

 

Ανάλογες είναι οι προσπάθειες που καταβάλλονται από τη Δ/νση Αρχιτεκτονικού και το Τμήμα Ηλεκτροφωτισμού με απόδοση σημαντικού έργου, όπως επεκτάσεις δημοτικού φωτισμού, απόσυρση παλιών λαμπτήρων και αντικατάσταση τους με Led στο κέντρο & ευρύτερα, νέες παροχές για οδοφωτισμό, ηλεκτρολογικές παρεμβάσεις πάσης φύσεως ευρείας αλλά και μικρότερης κλίμακας σε  κοινόχρηστους χώρους, (οδούς, πλατείες, πάρκα, προαύλιοι χώροι ναών, κομβικά σημεία της πόλης και των Δ.Ε. κ.α.), αλλά και ιδιαίτερα σημαντικό ηλεκτρολογικό έργο και φέτος σε 203 σχολικά συγκροτήματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. 

Περιορίζομαι στις δυο αυτές Δ/νσεις μιας και συζητάμε για τα τέλη καθαριότητας  και Ηλεκτροφωτισμού.

Ας γνωρίζουμε όλοι,  ότι σε όλες τις Δ/νσεις  του Δήμου καθώς και στα νομικά του πρόσωπα οι εργαζόμενοι υπερβάλλουν   εαυτόν για να ανταποκριθούν στην αποστολή των Υπηρεσιών του Δήμου, τόσο στις τεχνικές Υπηρεσίες  όσο και στις Διοικητικοοικονομικές έχοντας υποστεί τεράστιες μειώσεις στις αποδοχές τους αλλά και επιφόρτιση εργασιών λόγω της  μείωσης του προσωπικού και της απαγόρευσης των προσλήψεων.

Γι αυτό και η Δ.Α. στέκεται δίπλα τους και στις συνδικαλιστικές τους διεκδικήσεις  αλλά και στις οικονομικές τους επίσης, για τις οποίες προσφεύγουν στα δικαστήρια.

Προϋπολογίζουμε από την προηγούμενη χρονιά να πληρώνουμε ετησίως τη μισθοδοσία 63 εργαζομένων στην καθαριότητα και στον ηλεκτροφωτισμό που προσλάβαμε πρόσφατα με την προκήρυξη 3κ του ΑΣΕΠ στις ανταποδοτικές Υπηρεσίες, εκεί δηλαδή που πληρώνει ο Δήμος  μισθοδοσία και ασφαλιστικές εισφορές και όχι το κράτος, διότι μόνο εκεί επέτρεψαν προσλήψεις σε μόνιμες θέσεις, εκεί δηλαδή που τις πληρώνει ο ίδιος ο λαός, μέσω των τελών.

Επίσης φτάνουμε τώρα να πληρώνουμε από το ταμείο του Δήμου  2 εκατ. περίπου, την παράταση της εργασίας μέσω δικαστηρίων στα οποία προσφεύγουν οι εργαζόμενοι της κοινωφελούς εργασίας μέσω ΟΑΕΔ των 8 μηνών, διότι η παράταση μέσω δικαστικών αποφάσεων δεν καλύπτεται από το πρόγραμμα & το Υπουργείο.

Πρέπει να έχουμε υπ όψη μας ότι θα χρειαστεί για τη μετεγκατάσταση των Υπηρεσιών της καθαριότητας σε άλλο χώρο , ένα πολύ μεγάλο ποσό χρημάτων.

Η διαδικασία είναι χρονοβόρα. Συναντάμε θεσμικά εμπόδια. Είμαστε σε θέση όμως να καλύψουμε τη σχετική δαπάνη. 

Στόχος μας είναι οι παρεχόμενες υπηρεσίες  να είναι οι καλύτερες που μπορούν να είναι και παράλληλα  να διατηρήσουμε τις μειώσεις συντελεστών, που κάναμε στα τέλη καθώς και τις απαλλαγές.

Μέσα στους ασφυκτικούς περιορισμούς που αναφέραμε, εισηγούμαστε την διατήρηση  των μειώσεων και απαλλαγών που έχουμε μέχρι σήμερα. Επιπλέον να βοηθήσουμε την αθλητική δραστηριότητα ,προτείνουμε για το 2020 τη μείωση του επαγγελματικού συντελεστή για τα κλειστά γήπεδα μπάσκετ-βόλεϊ που φιλοξενούν και άλλα αθλήματα  λόγω της ιδιάζουσας χρήσης τους, για την ενίσχυση του σωματειακού αθλητισμού, εντάσσοντας παράλληλα τους βοηθητικούς χώρους αυτών στον χαμηλό συντελεστή.

Επίσης στα τέλη κατάληψης κοινοχρήστων χώρων από τα περίπτερα, προχωράμε  ακόμα σε μείωση και στις δυο ζώνες για την τοποθέτηση ψυγείων σύμφωνα με τις προδιαγραφές, που ισχύουν.

Για τα περίπτερα  επίσης, εφόσον η ελεύθερη χρήση του υπολοίπου χώρου το επιτρέπει μειώνουμε το κόστος για την τοποθέτηση  ενός (1) ηλεκτροκίνητου παιδικού παιχνιδιού από 315 ευρώ ετησίως σε 120 και στην περίπτωση της τοποθέτησης  2ου όπου οι προϋποθέσεις το επιτρέπουν, από 350 ευρώ ετησίως στα 150 ευρώ επίσης ετησίως.

Παράλληλα επιχειρούμε έναν επιμέρους ορθολογισμό που αφορά την ενιαία αντιμετώπιση των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται κυρίως τους μήνες από Μάη μέχρι Οκτώβρη στο παραλιακό μέτωπο της Δ.Ε. Ρίου και της Δ.Ε. Βραχνεΐκων  σε ενιαίο συντελεστή 1,80 ύστερα και από συζήτηση με τον φορέα των υπόψη επαγγελματιών.

Πέραν αυτών, όπως αποδείχθηκε και από προηγούμενη συζήτηση στο  Δημοτικό Συμβούλιο η Δημοτική Αρχή μαζί με τους εργαζόμενους του Δήμου,  έχει έτοιμο τον σχεδιασμό της για τη διαχείριση των απορριμμάτων.

Είναι ο τοπικός σχεδιασμός (τοπικό Σχέδιο για την Διαχείριση Αποβλήτων – ΤΣΔΑ) ο οποίος κουμπώνει με τον Περιφερειακό στη βάση του Εθνικού Σχεδιασμού που εκπονήθηκε  το 2015.

Για εμάς είναι μονόδρομος να χρηματοδοτηθούν άμεσα όλα αυτά τα έργα που περιλαμβάνονται σε αυτόν, με κρατική χρηματοδότηση, όπως έχει προβλεφθεί από τον Εθνικό Σχεδιασμό και το Περιφερειακό Σχέδιο. 

Θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας και στην κατεύθυνση αυτή και να μην υπάρχουν τέλη ανταποδοτικότητας, αλλά να καλύπτονται οι δαπάνες των Υπηρεσιών  μέσω του κρατικού προϋπολογισμού. Ο λαός πληρώνει φόρους άμεσους και έμμεσους, ΕΝΦΙΑ,ΦΠΑ, ειδικούς φόρους, φόρους για οποιαδήποτε δραστηριότητα, φόρους, φόρους, φόρους…

Τα ποσά αυτά που συσσωρεύονται πρέπει να επανέρχονται στο λαό με  Υπηρεσίες και όχι να καταλήγουν στις τσέπες μιας χούφτας κεφαλαιοκρατών».