H έκρηξη του τουρισμού στο α’ πεντάμηνο έφερε κατακόρυφη αύξηση του τζίρου των tax free συναλλαγών +42%

Τα στοιχεία Global Blue Hellas και της Premier Tax Free συγκλίνουν στο γεγονός ότι η εγχώρια αγορά tax free shopping (αγορές με επιστροφή ΦΠΑ) θα εκτοξευτεί την φετινή χρονιά. Μετά τη δύσκολη συγκυρία του 2016, που οδήγησε σε οριακή αύξηση του τζίρου, λόγω της ανακοπής του τουριστικού ρεύματος από την Τουρκία (βλέπε Πραξικόπημα) και των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων από την κινεζική κυβέρνηση στους πολίτες της.

Το 2017 έχει ξεκινήσει όμως πολύ δυναμικά με τους Ασιάτες επισκέπτες (Κίνα, Ταϊβάν, Ταϊλάνδη, Μαλαισία, Ινδία, Σιγκαπούρη, Ινδονησία κα) να ηγούνται στην κούρσα των tax free αγορών. Σημαντική αύξηση τζίρου παρουσιάζουν και οι επισκέπτες από Ισραήλ, Ηνωμένες Πολιτείες, Ρωσία και τις Αραβικές χώρες στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαϊου ’17.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση των συνολικών δαπανών στην αγορά Tax Free Shopping είναι μια τάση που παρατηρείται και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές το 2017. Στην Ελλάδα όμως οι συναλλαγές διπλασιάστηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι και βασική αιτία είναι η απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει το ελάχιστο ποσό αγοράς tax free από τα 120,00 € στα 50,00 €.

Η επιλογή αυτή σε συνδυασμό το αυξημένο κύμα επισκεπτών που παρατηρείται φέτος στη χώρα μας έχει ευνοήσει τους retailers τόσο στην Αθήνα όσο και σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως η Κρήτη, η Μύκονος, η Σαντορίνη, τα νησιά του Ιονίου κ.ά. Μάλιστα, η Ιταλική κυβέρνηση φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να ακολουθήσει και εκείνη το ελάχιστο όριο συναλλαγών tax free, στο πρότυπο της Ελλάδας.

Σύμφωνα με την Premier Tax Free το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου ’17 σημαντική αύξηση του τζίρου tax free συναλλαγών παρατηρείται σε:

  1. Σαντορίνη 97,6%
  2. Αθήνα +52,2%
  3. Ιωάννινα +38,8%
  4. Μύκονο 31,9%
  5. Ρόδο 21,7%
  6. Θεσσαλονίκη 17,2%

Οι πωλήσεις tax free δίνουν το στίγμα για την επισκεψιμότητα καταναλωτών που προέρχονται από χώρες εκτός Ε.Ε., πριμοδοτούν τους τζίρους των καταστημάτων μετά από μια κακή εκκίνηση το 2017, όπου οι περισσότερες εταιρείες του λιανεμπορίου εμφάνισαν επιβράδυνση οικονομικών επιδόσεων. Για πολλούς μάλιστα εμπόρους  οι πωλήσεις tax free αποτελούν εργαλείο πωλήσεων για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των ξένων καταναλωτών.

Η αύξηση κατά 41,9% του τζίρου της εγχώριας tax free αγοράς, επιβεβαιώνει τη γενικότερη αίσθηση αύξησης των επισκεπτών εκτός ζώνης Σέγκεν. Οι στατιστικές δείχνουν ότι οι εκτός Σέγκεν τουρίστες δαπανούν περισσότερα κατά την παραμονή τους στην Ελλάδα και η πλειοψηφία είναι υψηλού εισοδηματικού προφίλ, κάτι που έχει μεγάλη ανάγκη η ελληνική οικονομία.

Επίσης, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι περισσότερα από το 70% των χρημάτων που επιστρέφονται στους δικαιούχους τουρίστες, ξοδεύονται σε λιμάνια, αεροδρόμια και οδικά σύνορα εντός της Ελληνικής Επικράτειας καλύπτοντας μικρό-ανάγκες τους. Άρα, τα επιστρεφόμενα χρήματα δεν χάνονται, αλλά παραμένουν στην αγορά της χώρας κατά το ποσοστό αυτό δημιουργώντας εκ νέου φορολογία και ΦΠΑ που αποτελούν έσοδα του κράτους.