Ένα λογοτεχνικό διαμάντι από έναν σπουδαίο Αιτωλοακαρνάνα στιχουργό

Έχει γράψει στίχους για περισσότερα από 300 τραγούδια, που όλοι μας έχουμε σιγοτραγουδήσει και αγαπήσει. Έχει συνεργαστεί με κορυφαίους συνθέτες και τραγουδιστές. Οι στίχοι του, ερωτικοί και παράλληλα δυναμικοί, τον κατατάσσουν ανάμεσα στους σπουδαιότερους στιχουργούς της Ελλάδας. Και τώρα, συνεχίζοντας επάξια τη δημιουργική περιπέτειά του, αναρωτιέται «Κράτησε Κανείς για Ταξί;» μέσα από ένα μυθιστόρημα 192 σελίδων, από τις εκδόσεις «Καστανιώτης».

Πρόκειται για ένα βιβλίο το οποίο αναφέρεται στην εποχή της «δανεικής» ευημερίας της Ελλάδας, την οποία περιγράφει με τρόπο άλλοτε ρεαλιστικό και άλλοτε αλληγορικό. Ένα βιβλίο το οποίο καλεί τον αναγνώστη να αποφασίσει σχετικά με το αν η μακρά περίοδος της εύθραυστης, όπως αποδείχθηκε, οικονομικής ευφορίας και ευημερίας ήταν η δικαίωση ενός λαού καταπιεσμένου από πολέμους και Χούντα ή ένα «ξεφάντωμα» μιας ολόκληρης κοινωνίας, η οποία τώρα καλείται να πληρώσει το λογαριασμό. Τέλος, το βιβλίο θέτει και το θέμα του τρόπου με τον οποίο θα γίνει η επιστροφή μας από το «πάρτι ευημερίας» στην πραγματικότητα. «Κράτησε κανένας για ταξί» ο τίτλος του. «Ή θα γυρίσουμε με τα πόδια;» ολοκληρωμένο το ερώτημα…

Ανεξέλεγκτες επιδοτήσεις,  εύκολα δάνεια, αλλοδαποί υπηρέτες, θηλυκά από τις παγωμένες λαϊκές δημοκρατίες, εξωτικά ταξίδια, χρηματιστήριο, μπουζούκια, τυχερά παιχνίδια, ένας υπουργός με την κυρία του και ένα μεγάλο φαγοπότι στο οποίο έλαβε μέρος η πλειονότητα ενός χωριού, αλλά και όλα όσα ακολούθησαν την “πράσινη βροχή”, περιγράφονται στις 192 σελίδες του βιβλίου και δίνουν ερεθίσματα για προβληματισμό και αυτοκριτική.

Από τις εκδόσεις Καστανιώτη, κυκλοφορεί, εδώ και χρόνια το βιβλίο του με τίτλο «Τι χρώματα να βάλω στη φωνή μου», στο οποίο έχει συγκεντρώσει τους στίχους από 72 αγαπημένα τραγούδια του. Και πριν από λίγες μέρες ο καταξιωμένος στιχουργός μας ξάφνιασε ευχάριστα με την έκδοση ενός μυθιστορήματος, από τις ίδιες εκδόσεις.

Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος στο newsit.gr

Έχετε ασχοληθεί με τη στιχουργική και έχετε διανύσει μια σημαντική διαδρομή στην ελληνική δισκογραφία και όχι μόνοΕίστε από τους σπουδαιότερους στιχουργούς της Ελλάδας

Ποια ανάγκη σας οδήγησε να γράψετε μυθιστόρημα;

Η ίδια ανάγκη που με οδηγεί να γράφω και τραγούδια. Η ανάγκη γενικά να γράφω για να εκφράζω τα συναισθήματά μου. Και η γραφή δεν περιορίζεται σε μία μόνο φόρμα. Όποιος γράφει αισθάνεται την ανάγκη να δοκιμάσει και νέους τρόπους. Προσωπικά, έχω μια ιδιαίτερη σχέση με το μυθιστόρημα για πολλά χρόνια ως αναγνώστης, αλλά μου αρέσει και να ρισκάρω. Θα μπορούσα να οχυρωθώ στην όποια επιτυχία που μου εξασφαλίζει η ενασχόλησή μου με τη δισκογραφία, αλλά για μένα δεν θα ήταν επιτυχία αν δεν τολμούσα να δοκιμάσω και κάτι άλλο. Επίσης, στην απόφαση αυτή με παρότρυνε  και ένας αξέχαστος φίλος, ο Μάνος Ελευθερίου, που ο ίδιος ασχολήθηκε με πολλά είδη γραφής και που επέμενε έντονα ότι έπρεπε να εντάξω σε ένα μυθιστόρημα τα βιώματά μου, όπως τα γνώριζε μέσα από τις καθημερινές μας κουβέντες.

Έχετε δηλώσει πως τα παιδικά σας χρόνια ήταν δύσκολατα περάσατε μεστερήσειςΟι δύσκολες συγκυρίες είναι για σας έμπνευση;

Πηγή έμπνευσης μπορεί να είναι το οτιδήποτε. Οι δύσκολες συγκυρίες παίζουν ρόλο μόνο στη ματιά που ρίχνεις πάνω στα πράγματα, στο πώς διαμορφώνεται η προσέγγισή σου πάνω στην καθημερινότητα στο πώς έχεις μάθει να «διαβάζεις» αυτά που σε εμπνέουν. Είναι εκεί για να σου θυμίζουν ποιος είσαι, ποιοι είναι αυτοί που έζησες μαζί τους, ποιοί ευθύνονται για το ότι οι συγκυρίες ήταν δύσκολες. Δεν μπορείς να τις αγνοήσεις αλλά οφείλεις να μην επιτρέψεις να μετατραπούν σε μοναδική πηγή έμπνευσης.

Στο βιβλίο γίνονται αναφορές σε πολλά τραγούδια των οποίων τους στίχους έχετε γράψειΈχετε κάνει τους στίχους σας μυθιστόρημα;

Κάποιες εικόνες που υπάρχουν στα τραγούδια μου είναι λογικό να μην έχουν σβηστεί από τη μνήμη μου και είναι επίσης λογικό να επανέρχονται στο μυθιστόρημα, κάτω από μια διαφορετική αντιμετώπιση που απαιτεί το διαφορετικό αυτό είδος. Δεν μετατρέπω τους στίχους σε μυθιστόρημα, αλλά μετασχηματίζω τις αφετηρίες μου, τις πηγές μου,  τις αναφορές μου, το υλικό έμπνευσής μου με λίγα λόγια, ανάλογα με τις απαιτήσεις που δημιουργεί το κάθε είδος.

Ποιοι στίχοι σας θα ταίριαζαν στο κομμάτι της ιστορίας της Ελλάδας που περιγράφετε στο βιβλίο σας;

Θα έλεγα πως αυτό που θα διάλεγα είναι οι «Παρελάσεις» που έχουμε γράψει με τον Σωκράτη Μάλαμα και ερμηνεύει η Ελένη Βιτάλη:

Απ’ τη κούνια με πουλάς και μ’ αγοράζεις,
μ’ αγκαλιάζεις δυνατά όταν βουλιάζεις.
Σε χώρα δίχως όνομα μαθαίνω ότι μένω
να σ’ αγαπώ πατρίδα μου ακόμα επιμένω.

Όμως πώς να σε πιστέψω,
ουρανούς να καταστρέψω και
να ρίξω το φεγγάρι στα σκυλιά.
Τέρμα πια οι παρελάσεις, τα χειροκροτήματα
Μια ζωή τον εαυτό μου ψάχνω μες τα θύματα.
Τέρμα πια οι παρελάσεις, όχι άλλη επέτειο
Ως την κόλαση θα φτάσω για να βρω τον αίτιο.

Μ’ ένα ψέμα με πληγώνεις, κάθε τόσο,
και την άνοιξη μου λες να τη σκοτώσω.
Πατρίδα μου τα χρώματα δε γίνεται να σβήσω
ακόμα ονειρεύομαι γι’ αυτό δεν κάνω πίσω.

Όμως πώς να σε πιστέψω,
ουρανούς να καταστρέψω και
να ρίξω το φεγγάρι στα σκυλιά.

Με τον Αντώνη Βαρδή

O Γιώργος Κλεφτογιώργος γεννήθηκε σε ένα χωριό κοντά στην Αμφιλοχία της Αιτωλοακαρνανίας, το Βάλτο, αλλά μεγάλωσε στην Αθήνα. Οι γονείς του, καπνεργάτες, είχαν πάντα στο σπίτι τους βιβλία ποίησης και, ίσως, αυτά να ήταν η αιτία που θα τον οδηγούσε στο να γίνει, χρόνια μετά, ένας από τους πιο καταξιωμένους στιχουργούς της Ελλάδας, με πάνω από 300 τραγούδια στο ενεργητικό του.

Με τον Compay Segundo

Οι στίχοι του μελοποιήθηκαν πρώτα από το Χρήστο Νικολόπουλο. Η αρχή έγινε με το «Είναι ο ντουνιάς παράλογος», που τραγούδησε ο Γιώργος Νταλάρας. Στη διαδρομή του συναντήθηκε με πάρα πολλούς και σπουδαίους συνθέτες, όπως ο Γιάννης Σπανός, ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Αντώνης Βαρδής, η Σοφία Βόσσου, ο Νίκος Κυπουργός, ο Φίλιππος Πλιάτσικας, ο Ηλίας Ανδριόπουλος, ο Διονύσης Τσακνής, ο Λίνος Κόκκοτος, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Θανάσης Πολυκανδριώτης, ο Πέτρος Βαγιόπουλος, ο Λάκης Παπαδόπουλος, ο Γιάννης Ζουγανέλης, Θοδωρής Παπαδόπουλος, Μιχάλης Τερζής, Μάκης Γιαπράκας. Και οι μελοποιημένοι στίχοι του τραγουδήθηκαν από κορυφαίους ερμηνευτές. Από το Στράτο Διονυσίου, την Άλκηστη Πρωτοψάλτη, το Δημήτρη Μητροπάνο, το Μανώλης Λιδάκη, το Γιώργο Νταλάρα, τον Αντώνη Καλογιάννη, τον Αντώνη Βαρδή, τη Μελίνα Κανά, τη Γλυκερία, το Σταμάτη Κόκοτα, Πασχάλης Τερζής, Λίτσα Διαμάντη, Ρίτα Σακελαρίου, Γιώργος Σαρρής, Μιχάλης Βιολάρης, Γιάννης Πλούταρχος, Πίτσα Παπαδοπούλου, Άγγελος Διονυσίου, Γεράσιμος Ανδρεαδάτος, Βασίλης Καρράς, Άντζελα Δημητρίου, Νάντια Καραγιάννη, Γιάννης Ζουγανέλης, Φίλιππος Πλιάτσικας.

Με τον Λευτέρη Παπαδόπουλο

Η λίστες είναι ατελείωτες… Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος έχει συνεργαστεί και με τον Παντελή Βούλγαρη, γράφοντας τραγούδια για τον κινηματογράφο, ενώ έχει γράψει τραγούδια και για την τηλεόραση.

Το 2008, το τραγούδι του «Να κοιμηθούμε αγκαλιά», σε μουσική Σοφίας Βόσσου και ερμηνεία Βασίλη Παπακωνσταντίνου, ψηφίστηκε ως το τραγούδι της χρονιάς, από ακροατές ελληνικών ραδιοφωνικών σταθμών και σταθμών της Ομογένειας.

Με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου