Ομιλία στο νομοσχέδιο
του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
για την ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών και της ψηφιακής διακυβέρνησης

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω με την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Τουρκίας για μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί ουσιαστικά καθ’υπόδειξη του Ερντογάν.

Μεγάλη προσβολή στον παγκόσμιο πολιτισμό και βεβήλωση στο σύμβολο του χριστιανισμού και της ορθοδοξίας.

Μνημείο που συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο των Προστατευόμενων Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.

Καληνύχτα λοιπόν στην Τουρκία της ευρωπαϊκής προοπτικής.

Καλημέρα στο βαθύ κράτος του ισλάμ.

Ήδη το θέμα έχει διεθνοποιηθεί.

Αναγκαίες οι κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας πριν να είναι αργά.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Συζητάμε σήμερα στην Ολομέλεια ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ένα νομοσχέδιο, που φέρνει αλλαγές στις ενισχύσεις των οπτικοακουστικών παραγωγών αλλά και στις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου και την σχέση τους με τον πολίτη.

Βρισκόμαστε αγαπητοί συνάδελφοι σε μια εποχή συνεχιζόμενης κρίσης για τον χώρο του πολιτισμού και των παραγωγών.

Στις περιορισμένες παραγωγές και στις συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα που συχνά επικρατούν για ηθοποιούς, τεχνικούς, μουσικούς, ήρθε να προστεθεί η πανδημία, που πολλαπλασίασε τα προβλήματα του κλάδου και οδήγησε πολλούς εργαζόμενους στην ανεργία.

Με τα δεδομένα αυτά, ουδείς αμφισβητεί ότι η Πολιτεία πρέπει να αξιοποιήσει όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για να στηρίξει τις παραγωγές και τις επενδύσεις, να στηρίξει την ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας στη χώρα μας.

Το ζήτημα είναι ωστόσο, ο τρόπος που επιλέγεται για να υλοποιηθούν οι στόχοι αυτοί.

Το σημερινό νομοσχέδιο, φέρνει καταρχάς αλλαγές στις ενισχύσεις των παραγωγών που παρέχονται από το ΕΚΟΜΕ.
Εδώ να θυμίσω, ότι το ΕΚΟΜΕ συστάθηκε το 2015.

Δύο χρόνια μετά, με τον ν. 4487/17 θεσπίστηκε το νομικό πλαίσιο για την ενίσχυση των παραγωγών σε ποσοστό 35% των επιλέξιμων δαπανών μέσω του cash rebate.

Μάλιστα, για τη χρηματοδότηση των παραγωγών από το ΕΚΟΜΕ, εξασφαλίστηκαν 75 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τα έτη 2018 έως 2022.

Να θυμίσω επίσης, ότι από το 2007 λειτουργεί το Hellenic Film Commission στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με στόχο την προσέλκυση και εξυπηρέτηση ξένων παραγωγών.

Η πλήρης θεσμοθέτησή του έγινε με  τον νόμο 3905/2010, τον νόμο Γερουλάνου της Κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ 2009-2011, που είναι ο μοναδικός νόμος που υφίσταται έως και σήμερα για τον κινηματογράφο.

To EKOME δημιουργήθηκε λοιπόν, ως ένα επιπλέον βήμα για την προσέλκυση ξένων παραγωγών.

Το ερώτημα είναι ωστόσο, αν το ΕΚΟΜΕ πέτυχε τους στόχους του.

Η απάντηση είναι αγαπητοί συνάδελφοι, ότι το ΕΚΟΜΕ δε θωρακίστηκε με ξεκάθαρες αρμοδιότητες.

Χρηματοδοτήθηκε αδρά για να στηρίξει την ανάπτυξη παραγωγών, αλλά εντέλει κατέληξε να ανταγωνίζεται τόσο το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου όσο και το Hellenic Film Commission.

Και όλα αυτά, εντέλει δεν βοήθησαν όσο θα έπρεπε τις παραγωγές, αφού σήμερα επικρατεί χάος στη διαδικασία ενισχύσεων.

Δίνονται ενισχύσεις χωρίς αξιολόγηση της μετέπειτα πορείας των παραγωγών.

Εμφανίζονται ξαφνικά εταιρείες παραγωγής που στήνουν τηλεοπτικές παραγωγές μόνο και μόνο για την επιδότηση.

Με τα δεδομένα αυτά, είναι βέβαιο ότι το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο χρειάζεται αλλαγές.
Και όπως σας έχουμε τονίσει και στις Επιτροπές, θα πρέπει να υπάρξει επιτέλους ξεκάθαρο αντικείμενο λειτουργίας κάθε φορέα.

Ξεκάθαρες αρμοδιότητες στη χάραξη της πολιτικής για τον κινηματογράφο -και μάλιστα σας έχουμε ήδη προτείνει τη συγκέντρωση των αρμοδιοτήτων σε ένα φορέα με τις απαραίτητες προσαρμογές-,

Σαφήνεια, διαφάνεια και αντικειμενικότητα στις ενισχύσεις.

Ως προς τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις για το ΕΚΟΜΕ που φέρνει λοιπόν το νομοσχέδιο:

Θετική είναι η αύξηση του ποσοστού ενίσχυσης, του cash rebate, από το 35 στο 40%.

Σας έχουμε προτείνει το ποσοστό αυτό να γίνει ακόμα μεγαλύτερο, ιδίως μάλιστα για παραγωγές άνω των 4 εκ. ευρώ, καθώς και να ενισχυθούν τα φορολογικά κίνητρα.

Και τούτο ώστε η χώρα μας να καταστεί περισσότερο ανταγωνιστική σε σχέση με άλλες χώρες και να προσελκύσει επενδύσεις και μεγάλες ξένες παραγωγές.

Παραγωγές που όχι μόνο θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και έσοδα για το Δημόσιο, αλλά και θα διαφημίσουν τη χώρα μας σε όλο τον κόσμο.

Επίσης με το νομοσχέδιο επέρχονται αλλαγές στα ελάχιστα όρια των επιλέξιμων δαπανών.

Θετικό σε γενικό πλαίσιο, Καθώς στόχος θα πρέπει να είναι η στήριξη όχι μόνο των μεγάλων παραγωγών, αλλά και των μικρών.

Είναι αυτοί άλλωστε που το έχουν και περισσότερο ανάγκη.

Ωστόσο, κάποια όρια, παραμένουν υψηλά για την ελληνική πραγματικότητα,

Όπως οι 60.000 ευρώ για ταινίες μικρού μήκους.
Θα πρέπει να το ξαναδείτε.

Και φυσικά, είναι κρίσιμο να τίθενται και προδιαγραφές ποιότητας για τις παραγωγές κι όχι μόνο αμιγώς οικονομικά κριτήρια.

Στο ίδιο πλαίσιο, θετική είναι η διεύρυνση των δικαιούχων των ενισχύσεων.

Ωστόσο, όπως ήδη επεσήμανα στην Επιτροπή και όπως ακούσαμε και από τους φορείς, να ξεκαθαρισθεί επιτέλους τι ισχύει με την απόδοση από τους τηλεοπτικούς σταθμούς του 1,5% των ετήσιων διαφημιστικών τους εσόδων υπέρ του κινηματογράφου, όπως υποχρεούνται βάσει του ν. 3905/2010.

Σήμερα το ποσοστό αυτό αποδίδει μόνο η ΕΡΤ !

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Περνάω στις διατάξεις του νομοσχεδίου για τις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου.
Το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, είμαστε η παράταξη των μεγάλων μεταρρυθμίσεων στο Δημόσιο με στόχο τη διαφάνεια, την καλύτερη πρόσβαση του πολίτη στις Υπηρεσίες, τον εκσυγχρονισμό στο κράτος.

Θεσπίσαμε τη Διαύγεια, που άνοιξε μια νέα εποχή στις σχέσεις κράτους-πολίτη.

Θεσπίσαμε την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, εν μέσω μεγάλων αντιδράσεων.
Η αξία του θεσμού αναγνωρίστηκε τελικά από όλους.

Σήμερα, με το παρόν νομοσχέδιο εισάγονται κάποιες ρυθμίσεις που εξυπηρετούν την ίδια στόχευση, δηλαδή την εξυπηρέτηση του πολίτη.

Άυλη συνταγογράφηση,  ηλεκτρονική υποβολή αίτησης και δικαιολογητικών για την αποζημίωση δαπανών ειδικής αγωγής για παιδιά και εφήβους, αυτόματη διαβίβαση των τίτλων σπουδών στους φορείς του Δημοσίου από τους φορείς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τον ΔΟΑΤΑΠ, αυτόματη έκδοση αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας, δημιουργία Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας Πολιτών με καταχώριση στοιχείων μετά από αίτηση των πολιτών.
Απέναντι στις διατάξεις αυτές, στεκόμαστε θετικά, με αυτονόητη προϋπόθεση φυσικά την ύπαρξη πρωτόκολλων ασφαλείας και προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Ως προς τα άρθρα 16, 20 και 21 του νομοσχεδίου, για τη σύσταση και στελέχωση της Υπηρεσίας Συντονισμού Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης :

Πρόκειται για διατάξεις που προκαλούν προβληματισμό.
Δημιουργείτε μια νέα δομή στο Υπουργείο, με 45 νέες θέσεις προσωπικού, που υπάγεται στο Γενικό Γραμματέα.
Και ερωτώ :

Γιατί δεν έχετε κοστολογήσει τις θέσεις αυτές?
Πώς θα γίνουν οι προσλήψεις; Θα γίνουν μέσω ΑΣΕΠ;
Γιατί η νέα δομή υπάγεται στο Γενικό Γραμματέα κι όχι στο Γενικό Διευθυντή, όπως ορίζει η διοικητική ιεραρχία;
Και το κυριότερο, γιατί δημιουργείτε τη νέα Δομή, ενόσω σήμερα υφίσταται στο Υπουργείο η Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με 118 θέσεις υπαλλήλων, στην οποία υπάγονται ήδη σήμερα οι Διευθύνσεις σχετικά με την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, τα Τομεακά Έργα του Δημοσίου Τομέα και την Ψηφιακή Στρατηγική;

Πολύ φοβάμαι, ότι θα ανακύψουν ζητήματα επικάλυψης και σύγχυσης αρμοδιοτήτων μεταξύ των Διευθύνσεων.

Τέλος, στα άρθρα 23 και 24, προβλέπεται η διασύνδεση του Εθνικού Μητρώου Υποψηφίων Θετών Γονέων και του Εθνικού Μητρώου Υποψηφίων Αναδόχων με το Εθνικό Μητρώο Ανηλίκων.

Κατανοούμε τη διασύνδεση, μας προβληματίζει το γεγονός ότι επαφίονται πολλά να καθοριστούν με ΚΥΑ.
Ακούσαμε την αρμόδια Υφυπουργό να λέει στην Επιτροπή ότι δε θα γίνει αλλαγή στους φορείς, οι οποίοι μέχρι τώρα προβλέπονταν στο νόμο.

Αναμένουμε οι δεσμεύσεις αυτές να υλοποιηθούν και η διαλειτουργικότητα των Μητρώων να φέρει πράγματι απτά αποτελέσματα στην πορεία των υιοθεσιών και αναδοχών.

Στόχος όλων μας, η καλύτερη φροντίδα των παιδιών που φιλοξενούνται στις Δομές και η εύρεση μιας κατάλληλης οικογένειας για το καθένα από αυτά.

Ως προς τις τροπολογίες που κατατέθηκαν:

Η με αριθμό 386/1 προβλέπει την απελευθέρωση του φάσματος των συχνοτήτων για το 5G.
Και θα ήθελα να σας ρωτήσω :
Έχει εκφράσει γνώμη επ’αυτού η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων;
Επίσης με την τροπολογία καταργείται η υποχρέωση της δημοσιοϋπαλληλικής ιδιότητας για τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΕΚΟΜΕ.

Εδώ να σημειώσω ότι εκτός από τα τυπικά προσόντα που αναφέρετε, θα πρέπει ο υποψήφιος για τη θέση αυτή να διαθέτει τεχνοκρατική συγκρότηση, εξειδικευμένες γνώσεις και ικανότητες για τη χάραξη πολιτικής του ΕΚΟΜΕ στα πλαίσια της Εθνικής Επικοινωνιακής πολιτικής.
Η δημοσιοϋπαλληλική ιδιότητα θα μπορούσε να θεσπιστεί ως υποχρεωτική για τον αντιπρόεδρο και αναπληρωτή του Προέδρου.

Η τροπολογία 389/2 για τη δίχρονη προσχολική αγωγή λύνει τυπικά θέματα και δεν είμαστε αντίθετοι.

Περνάω στην τροπολογία 390/3 για τα θέματα της ΕΥΠ.

Με την τροπολογία μετακινούνται Υπηρεσίες και προσωπικό της ΕΥΠ στο Υπ. Άμυνας θεσπίζονται αλλαγές στην Υπηρεσία Ιστορικού Αρχείου της ΕΥΠ χωρίς να προβλέπεται μια σαφής διαδικασία που θα ακολουθείται εφεξής και ταυτόχρονα ιδρύεται το ΚΕΤΥΑΚ (Κέντρο Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας).

κ. Υπουργέ,
Με την μετακίνηση της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικών Πληροφοριών στο Υπ. Άμυνας, γυρνάμε σε λογικές προηγούμενων δεκαετιών.

Η ΕΥΠ χάνει τον εθνικό της ρόλο και μετατρέπεται σε μια υπηρεσία εσωτερικών θεμάτων.
Μια υπηρεσία που θα μπορούσε να είναι και τμήμα της Αστυνομίας.

Θυμίζω ότι από το 1986, η ΕΥΠ έχει στελεχωθεί με πολιτικούς υπαλλήλους.
Και σήμερα κρίσιμο κομμάτι της γυρνάει στο στρατό.

Επίσης να αναφέρω, ότι φέρνετε μεγάλες υπηρεσιακές αλλαγές για τους υπηρετούντες στην ΕΥΠ με μια τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο, χωρίς διαβούλευση και ενημέρωση των υπαλλήλων.
Χωρίς αιτιολόγηση των ρυθμίσεων.

Ταυτόχρονα, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το σωματείο των εργαζομένων, το οποίο ουσιαστικά έτσι οδηγείται σε διάλυση, σε αντίθεση με τις αρχές και τα οριζόμενα στον ν. 1264/82, αφού υπάρχουν συνδικαλιστικά στελέχη που θα μετακινηθούν στο Υπ. Άμυνας.
Θα πρέπει να υπάρξει ρητή εξαίρεση για τα συνδικαλιστικά στελέχη, εκτός και αν οι ίδιοι επιθυμούν τη μετακίνησή τους.
Τέλος, η τροπολογία 391/4 αφορά στη στελέχωση του εθνικού μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας.
Προβλέπονται 28 θέσεις μετακλητών μέχρι 31/5/2023 με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 3 εκ. ευρώ, καθώς και κατά παρέκκλιση μετατάξεις.