Δ. Κωνσταντόπουλος: Το παρόν ν/σ μου θυμίζει το «Σχέδιο Αθηνά» (Βίντεο)

Ομιλία Δημήτρη Κωνσταντόπουλου,  Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων επί του Ν/Σ “Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις Τύπος”.

Κύριε Πρόεδρε, Κύριε Υπουργέ, Κυρίες & Κύριοι Συνάδελφοι,

Το παρόν Νομοσχέδιο μου θυμίζει το “Σχέδιο Αθηνά”, στο οποίο δεν έλαβε χώρα ιδιαίτερη διαβούλευση, ούτε ο διάλογος που θα έπρεπε. Προσωπικά ήμουν αντίθετος σε πολλά άρθρα και πολλές διατάξεις του Σχεδίου Αθηνά.

Χωρίς τον απαιτούμενο διάλογο και διαβούλευση όπως είπα, αυτό που κατάφερε τελικά το Σχέδιο Αθηνά ήταν να κλείσει το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας με έδρα το Αγρίνιο και να μεταφερθούν κάποια Τμήματα του ΤΕΙ Μεσολογγίου από το Μεσολόγγι στην Πάτρα.

Και επρόκειτο μάλιστα για ένα ΤΕΙ ιστορικό, με κτιριακές υλικοτεχνικές υποδομές που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν πολύ περισσότερα Τμήματα. Και αντ’αυτού μεταφέρθηκαν τα Τμήματα  ουσιαστικά σε παραπήγματα. Αυτά είναι τα συμπεράσματα και θα πρέπει να τα ενθυμούμαστε όλοι. Όπως επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το Μάιο και το Νοέμβριο του 2015 τα πανεπιστημιακά τμήματα του Αγρινίου ήταν έτοιμα να μεταφερθούν στην Πάτρα και καταφέραμε να τα κρατήσουμε στο Αγρίνιο.

Και έρχομαι στο παρόν Νομοσχέδιο.

Τα 38 ΑΕΙ της χώρας γίνονται 23 «χωρίς να ανοίξει μύτη». 192 δράσεις και μεταρρυθμίσεις που άλλαξαν την κουλτούρα της εκπαίδευσης ενάντια στον νεποτισμό και τη διαπλοκή, διαβάζω σε ανακοινώσεις του Υπουργείου.

Κύριε Υπουργέ,

Πράγματι η Παιδεία είναι εργαλείο εμπέδωσης κοινωνικής ισότητας.

Γι’ αυτό χρειάζεται εθνικός σχεδιασμός και προτεραιότητες.

Και φυσικά χρειάζεται γνώμη της ΑΔΙΠ που δεν υπάρχει.

Φέρατε νομοσχέδια στα οποία η Δημοκρατική Συμπαράταξη με τις θέσεις και προτάσεις της έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη βελτίωσή τους και τα υπερψήφισε.

Να θυμίσω τα νομοσχέδια για την Καινοτομία και την Έρευνα, την Ελληνόγλωση Εκπαίδευση, το Τέμενος, το θέμα των Μουφτήδων, τη διαδικασία προσλήψεων των αναπληρωτών, τις μετεγγραφές.

Άρα δεν μπορεί κανείς να μιλά για νεποτισμό και αδιαφάνεια στο χώρο της Παιδείας και της εκπαίδευσης συνολικά και αφοριστικά .

Να σας θυμίσω τις πολιτικές που ασκήθηκαν από τους Υπουργούς των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ.

Πολιτικές για το άνοιγμα των σχολείων στην κοινωνία, τις υποστηρικτικές δομές, τη λειτουργία του ολοήμερου, το θεσμό του Σχολικού Συμβούλου, τις τομές στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, την ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου και την αναβάθμιση των ΤΕΙ.

Να σας θυμίσω κ. Υπουργέ, ότι ακόμα περιμένουμε τα βιογραφικά των Περιφερειακών Διευθυντών των οποίων η θητεία λήγει.

Περιφερειακοί Διευθυντές, οι οποίοι στις πρόσφατες διαδικασίες επιλογής των ΠΕΚΕΣ, επιτέλεσαν ένα ρόλο που καμιά σχέση δεν έχει με τη διαφάνεια και την αξιοκρατία και βέβαια αποχωρούν μετά πολλών «επαίνων». Τα συμπεράσματα δικά σας!

192 ρυθμίσεις με πολλές όμως απορρυθμίσεις, αστοχίες, επικαλύψεις και κοινοβουλευτικό ράβε – ξήλωνε. Παγιώσατε μια πρακτική μαραθώνιου διαλόγου και κοινοβουλευτικού σπριντ. Έχουμε τονίσει επανειλημμένα σε αυτή την αίθουσα ότι οι ανάγκες τις εκπαίδευσης είναι επείγουσες και όχι τα νομοσχέδια που έρχονται για ψήφιση και απαιτούν διαβούλευση, συζήτηση και διάλογο.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Τη συζήτηση σήμερα πιθανόν να μονοπωλούσεη διάταξη που περιλαμβανόταν στο Σχέδιο Νόμου για το ΑΕΠ. Τη θυμίζω:

«Τα Συμβούλια αποφασίζουν ή γνωμοδοτούν με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών, στην οποία συμπεριλαμβάνεται οπωσδήποτε ο Πρόεδρος».

Αυτό με άλλα λόγια σημαίνει ότι τα Συμβούλια θα αποφασίζουν μόνο αν συμφωνεί και ο διορισμένος από την Κυβέρνηση Πρόεδρος.

Καταλαβαίνει κανείς το τεράστιο ζήτημα Δημοκρατίας στη λειτουργία των Συμβουλίων.

Ειδικά στην εκπαίδευση, θα οδηγούσε σε ομηρία το σύνολο των εκπαιδευτικών μονίμων και αναπληρωτών.

Απεσύρθη τελικά, κάτι που είναι θετικό και το χαιρετίζω.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Το σχέδιο Νόμου αποτελείται από 52 άρθρα .

Συγκεκριμένα προβλέπει :

Την ίδρυση του Αβερώφειου Τεχνολογικού Πάρκου στη Λάρισα,
ρυθμίσεις για τον ΕΛΙΔΕΚ,
την κατάτμηση του Τμήματος ΦΠΨ του ΕΚΠΑ,
7 ρυθμίσεις για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ,
ρύθμιση για τη σύσταση νέου Πανεπιστημίου στη Στερεά Ελλάδα,
ρύθμιση για την εξέλιξη των μελών ΔΕΠ,
ρύθμιση για τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής,
διάταξη για τους Υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς,
αλλαγές στον Οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας,
και την ίδρυση Σχολής Αγροτικής Ανάπτυξης Διατροφής και Αειφορίας στο ΕΚΠΑ, όπου τίθεται το ερώτημα για τη σκοπιμότητα της ρύθμισης. Γιατί στο ΕΚΠΑ κι όχι στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας με Έδρα το Αγρίνιο;
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Είναι γεγονός, ότι στην ατζέντα του Υπουργείου τρέχουν 3 κομβικά προτάγματα με τις επιμέρους διευθετήσεις.

1ον: Η αλλαγή και η αναδιάταξη της αρχιτεκτονικής της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
2ον: Το σύστημα προσλήψεων των εκπαιδευτικών.
3ον: Η διαδικασία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Είναι προτάγματα σημαντικά, τα οποία και αγκαλιάζουν το σύνολο της κοινωνίας, γονείς – μαθητές, την ακαδημαϊκή κοινότητα  και τους εκπαιδευτικούς. Δημιουργούν προσδοκίες και  τροφοδοτούν ελπίδες.

Απουσιάζουν, όμως, όπως είπα και πριν οι μελέτες σκοπιμότητας.

Σε μια περίοδο όμως οικονομικά πολύ κρίσιμη και χωρίς κοστολόγηση, το αποτέλεσμα είναι αβέβαιο.

Αλήθεια, να θυμίσω ότι είχαμε ψηφίσει για τη διακομματική Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων για τα Οικονομικά της Εκπαίδευσης. Αγνοείται όμως.

Και λέω αβέβαιο αποτέλεσμα, γιατί η πρόσφατη ανακοίνωση της μείωσης της αναλογίας μαθητών ανά δάσκαλο πόσο ρεαλιστικά εφαρμόσιμη είναι;

Να μη ξεχνάμε και το δημογραφικό, να μη ξεχνάμε ότι η Ελλάδα γηράσκει, χωρίς να απαντάμε πως θα στηριχθεί η οικογένεια, η πολύτεκνη οικογένεια, η τρίτεκνη οικογένεια.

Κύριε Υπουργέ,

Αναμένω με ενδιαφέρον την ακρόαση των φορέων και στη συζήτηση επί των άρθρων θα τοποθετηθώ αναλυτικά.

Προσωπικά δε θέλω να ακυρώσω το σύνολο των άρθρων που έρχονται προς ψήφιση. Ωστόσο, η ελλιπής διαβούλευση και ο διάλογος που δεν έλαβε χώρα, θεωρώ ότι ήταν μέγιστο λάθος του Υπουργείου και αναγκάζει τη Δημοκρατική Παράταξη να μην ψηφίσει το Νομοσχέδιο.