Κωνσταντόπουλος: Το πλαίσιο της κυβέρνησης δεν καλύπτει όσους δεν ήταν ενήμεροι στα δάνειά τους (Βίντεο)

Θα ήθελα να αρχίσω την τοποθέτησή μου με την ιστορική απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 21ης Ιουλίου για το μεγαλύτερο χρηματοδοτικό πακέτο στην ιστορία της.
 
Τροφοδοτεί την κοινότητα, την κοινή αγορά με 1,85 τρις ευρώ προκειμένου τα κράτη μέλη να καταφέρουν να αντιμετωπίσουν μια παγκόσμια κρίση από την πανδημία του Covid-19.
 
Tο συνολικό εθνικό όφελος θα κυμανθεί γύρω στα 72 δις ευρώ.

32 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, εκ των οποίων 19,5 δις ευρώ είναι επιχορηγήσεις και 12,5 δις ευρώ δάνεια και 40 δις ευρώ από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό για το ΕΣΠΑ και την ΚΑΠ.

Μετά από μια δεκαετία της σκληρής Ευρώπης, της Ευρώπης των αριθμών και όχι των λαών, με την απόφαση αυτή αποκαλύπτεται ότι τα θεμέλια της Ένωσης αντέχουν ακόμα.

Και όπως είπε και ο συνάδελφος Κώστας Σκανδαλίδης, η ιστορική αυτή απόφαση είναι μια ευρωπαϊκή κατάκτηση, είναι κοινή κληρονομιά.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η συμφωνία της 21ης Ιουλίου είναι αποτέλεσμα μιας κοπιώδους διαδρομής.  

Μιας διαδρομής που αρχίζει το 2008 με την εμφάνιση της κρίσης.

Περνά μέσα από τη δραματική δημοσιονομική περιπέτεια της Ελλάδας και τον διχασμό του 2012 και του 2015.

Για να καταλήξει στο σημερινό πλαίσιο αλληλεγγύης. 

Και μέσα σε αυτά τα χρόνια, αισθάνομαι το χρέος να αναφέρω για ακόμη μια φορά, ότι η Δημοκρατική Παράταξη, το ΠΑΣΟΚ συνθλίφθηκε και λοιδορήθηκε υπερασπιζόμενο την Ελλάδα και τους Έλληνες. 

Ενώ όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης μηδενός εξαιρουμένου, βρίσκονταν στο Σύνταγμα καταγγέλλοντας την παράταξη που έβαλε το συμφέρον της πατρίδας πάνω από κομματικές ωφέλειες.

Να θυμίσω τις διαφορετικές συνθήκες που είχε να αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ το 2009.

Τεράστια ελλείμματα, η Ευρώπη σε ρόλο παρατηρητή και η αντιπολίτευση στη χώρα μας να υποστηρίζει το αντιμνημονιακό μέτωπο.

Σήμερα τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Η Κυβέρνηση έχει παραλάβει πλεονάσματα, απόρροια μεν της άδικης υπερ-φορολόγησης των πολιτών που επέβαλε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αλλά σε κάθε περίπτωση υπαρκτά πλεονάσματα.

Η Ευρώπη τείνει χείρα βοηθείας προς τα κράτη μέλη εν μέσω και της συγκυρίας για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Και η αντιπολίτευση τηρεί τη θεσμική της στάση θέτοντας σε προτεραιότητα το εθνικό συμφέρον.

Το ερώτημα είναι λοιπόν πώς διαχειρίζεται η Κυβέρνηση τη σημερινή πραγματικότητα.

Πώς θα αξιοποιήσει τις καλές προϋποθέσεις που υπάρχουν kαι τι κάνει για την πραγματική στήριξη των πολλών.

Για τη στήριξη των επιχειρήσεων, των επαγγελματιών των αγροτών, των μισθωτών, των ανέργων.

Για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων που ταλαιπωρούν τους πολίτες.

Για τα νοικοκυριά και για τη νέα γενιά που με το brain drain έφυγε στο εξωτερικό.

Για ένα σύγχρονο φορολογικό σύστημα που θα αποκαθιστά τις αδικίες.

Επανέρχομαι λοιπόν αγαπητοί συνάδελφοι, στην πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τονίζω ότι εμείς, το Κίνημα Αλλαγής με αυτή την εμπειρία θεωρούμε ότι το ιστορικό αυτό βήμα της Ένωσης μπορεί να συνεχιστεί σε εθνικό επίπεδο μέσα από μια πραγματική διαβούλευση των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων. 

Μια διαβούλευση που θα μας προβληματίσει για ποιο λόγο η χώρα χρειάζεται μια Επιτροπή Πισσαρίδη για να εκπονήσει ένα Σχέδιο Ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία.

Μήπως πρέπει το πολιτικό σύστημα να επαναπροσδιορίσει τη σχέση του με τους κοινωνικούς εταίρους, την ΟΚΕ και τους φορείς κοινωνικής εκπροσώπησης;

Και βεβαίως αυτοί με τη σειρά τους να επαναπροσδιορίσουν τις σχέσεις που αναπτύσσονται στο εσωτερικό τους;

Μια διαβούλευση που θα μας προβληματίσει για ποιο λόγο η απορρόφηση του ΕΣΠΑ ήταν μόλις στο 25% πέρυσι τέτοια εποχή λίγο πριν τη λήξη του. 

Κάτι που σημαίνει ότι κινδυνεύουμε να γυρίσουμε τα λεφτά πίσω και η χώρα να χάσει από επενδύσεις. 

Και εντέλει για ποιο λόγο αγαπητοί συνάδελφοι χρειάστηκε μία πανδημία για να προχωρήσει το κράτος στη ψηφιακή ολοκλήρωση;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Τα αναφέρω αυτά με αίσθημα αγωνίας, για να μη χάσουμε και αυτή την ευκαιρία.

Διότι, τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση δεν δίνει δείγματα καλής νομοθέτησης.

Ανεπαρκής διαβούλευση, ατελής νομοπαρασκευαστική προετοιμασία, πολλά νομοσχέδια με πολλές διατάξεις για πολλά και διαφορετικά ζητήματα.

Νομοσχέδια που μιλούν για θεσμική τομή και απλή δομή στο κράτος.

Και τα οποία τελικά συνεχώς αυτοαναιρούνται και έρχονται συνεχώς νέες διατάξεις για να διορθώσουν τις παλιές.
Tο σημερινό νομοσχέδιο δεν αποτελεί εξαίρεση.

Αποτελεί ένα συνονθύλευμα διατάξεων προς διευθέτηση διαφόρων  ζητημάτων του Υπουργείου Οικονομικών σε 95 άρθρα.

Μιλούσατε για δικαιοσύνη και αναπτυξιακή διάσταση της φορολογικής πολιτικής.

Και σήμερα, τα φυσικά πρόσωπα έχουν αφεθεί στην τύχη τους.

Η εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος συνεχίζουν να αποτελούν θηλιά στο λαιμό των πολιτών.

Την ίδια στιγμή, οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές και οι αυξημένες προκαταβολές παραμένουν.

Μιλούσατε για προσέλκυση ξένων κεφαλαίων :

Και σήμερα με το άρθρο 1 του νομοσχεδίου, από την προσέλκυση μεγαλο-εισοδηματιών του ν.4646/2020 περνάμε στην προσέλκυση μεγαλο-συνταξιούχων των Βόρειων χωρών.

Τους καλεί η κυβέρνηση να φέρουν την φορολογική τους έδρα εδώ με κίνητρο τη φορολογία με  7% στο σύνολο των εισοδημάτων τους.

Κι ενώ έχει λογικό υπόβαθρο η ρύθμιση, είναι προκλητική για τους Έλληνες συνταξιούχους και το όφελος για τη χώρα μας δεν προβλέπεται μεγάλο.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Επειδή τα άρθρα είναι πολλά και ο χρόνος λίγος, θα αναφερθώ στα κυριότερα σημεία που μας προβλημάτισαν.

Στο άρθρο 3 για την ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση των μπόνους στα στελέχη των επιχειρήσεων.

Πρόκειται για μια προκλητική απαλλαγή για πολύ λίγους προνομιούχους εργαζόμενους και μετόχους. 

Και τούτο διότι πρώτον, δεν υπάρχει ούτε ποσοτικό ούτε χρονικό όριο στην παροχή σε είδος και δεύτερον, το εισόδημα από την πώληση των μετοχών αυτών φορολογείται ως εισόδημα από υπεραξία με χαμηλό συντελεστή 15%. 

Και εδώ υπάρχει το οξύμωρο και η εξής αντίφαση μεταξύ προνομιούχων και μη προνομιούχων:

Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ειδικά για το φορολογικό έτος 2020 η απαλλαγή από τη φορολογία εισοδήματος των παροχών προς τους εργαζόμενους για εσωτερικό τουρισμό.

Δηλαδή, αφορολόγητα τα 300 ευρώ για κοινωνικό τουρισμό αλλά χωρίς όριο ποσού και διάρκειας τα «μετοχικά μπόνους» για τα μεγαλοστελέχη των μεγάλων επιχειρήσεων.  

Στο άρθρο 8 για την αναστολή του τέλους επιτηδεύματος για τους αγρότες για το φορολογικό έτος 2019.

Θετική διάταξη.
Το τέλος επιτηδεύματος, ωστόσο, εξακολουθεί να είναι ένας μνημονιακός βραχνάς που πρέπει να καταργηθεί.

Για την Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών στο άρθρο 16 :
Το ανέφερε και στην αρμόδια επιτροπή ο κ. Σκανδαλίδης.

Θεωρούμε ότι η διάταξη αυτή μπορεί να αποτελέσει νησίδα διαπλοκής.

Δεν είναι δυνατόν να προβλέπεται η τοποθέτηση συνταξιούχων δικαστών χωρίς προϋποθέσεις.

Εμείς σας λέμε, κάντε διορισμούς για να τη στελεχώσετε.
Δεν είναι δυνατόν όλα τα μέλη της Επιτροπής, να ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών χωρίς διαφανές και τυποποιημένο σύστημα κριτηρίων και διαδικασιών επιλογής.

Στο άρθρο 18 για τη μείωση προκαταβολής φόρου εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2019.
Νομοθετείτε τη μείωση της προκαταβολής φόρου για νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες ή φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα ανάλογα με τη μείωση του τζίρου.

Δηλαδή, βάζετε κριτήριο τον τζίρο.

Το είπαμε και στην επιτροπή, το έχουμε ζητήσει και από την αρχή του lockdown:

Επειδή το lockdown ήταν καθολικό στη χώρα μας και με δεδομένο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δικαιολογεί τη δαπάνη και επομένως δεν υπάρχει κόστος για το Δημόσιο, σας προτείνουμε οριζόντια μείωση στο 100% για όλες τις θιγόμενες επιχειρήσεις και 50% για τις υπόλοιπες.

Όσον αφορά τα άρθρα ενσωμάτωσης των ευρωπαϊκών οδηγιών, είναι τεχνικά και ουσιαστικά αδύνατο να ελεγχθούν σε βάθος με τον τρόπο που τα φέρνετε.

Να αναφέρω επίσης, ότι κάποιες από τις διατάξεις έρχονται για ενσωμάτωση εκπρόθεσμα.

Στο άρθρο 66 για τους επιτυχόντες του διαγωνισμού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Να θυμίσω ότι μόλις το Μάρτιο ο πίνακας είχε παραταθεί με ΚΥΑ μέχρι 12/4/2021.

Αιφνιδιαστικά με το παρόν νομοσχέδιο αλλάζετε την πρόβλεψη αυτή, αλλάζετε τη διάταξη που είχε τεθεί στη διαβούλευση.

Σε αντίθεση με την πάγια διοικητική τακτική για εξάντληση του πίνακα επιτυχόντων, ορίζετε ότι ο πίνακας λήγει στις 30/9/2020.

κ. Υπουργέ,
Η επιλογή σας αυτή αντίκειται στην αρχή της καλής νομοθέτησης, στην αρχή της προστασίας της εμπιστοσύνης του διοικουμένου στις αρχές που πρέπει να διέπουν την διοίκηση.

Υπάρχουν επιτυχόντες που αναμένουν να διοριστούν και θα μπορέσουν να καλύψουν άμεσες ανάγκες του Δημοσίου, υπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον.

Θα πρέπει να ξαναδείτε τη διάταξη.

Περνάω στα άρθρα 71-83 που αφορούν το Πρόγραμμα Γέφυρα για τη συνεισφορά του Δημοσίου στην αποπληρωμή δανείων με εμπράγματες εξασφαλίσεις στην κύρια κατοικία, για δανειολήπτες που έχουν πληγεί από την πανδημία. 

κ. Υπουργέ,
Ενώ θεωρητικά σαν σκέψη μπορεί να είναι θετική, βλέπουμε ότι οι διατάξεις εξαιρούν αδικαιολόγητα κατηγορίες δανειοληπτών όπως τα δάνεια των πυρόπληκτων ή οι μακροχρόνια άνεργοι που δεν έλαβαν οικονομική ενίσχυση.

Θέτουν επίσης χρονικούς περιορισμούς και δε συνδέονται με την αναστολή των πλειστηριασμών, όπως θα έπρεπε να συμβαίνει.

Το πλαίσιο που φέρνετε δεν καλύπτει όσους δεν ήταν ενήμεροι στα δάνειά τους, τους οποίους αφήνετε στην τύχη τους.

Τι θα γίνει κ. Υπουργέ με όσους δεν μπορούν να υπαχθούν;

Ποια πρόβλεψη έχετε γι’αυτούς που θα κινδυνέψουν να χάσουν τα σπίτια τους;

Οι διατάξεις αυτές έπρεπε να τεθούν σε διαβούλευση για να μελετηθούν σε βάθος.

Επιπλέον δε φαίνονται να αξιοποιούνται τα Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών.

Τέλος, για το άρθρο 90 για τη ρύθμιση οφειλών προς τα εκκλησιαστικά ΝΠΔΔ.

Η διάταξη είναι πολύ γενική.

Δίνει ευρείες δυνατότητες σε κάθε εκκλησιαστικό ΝΠΔΔ για ρύθμιση οφειλών οποιουδήποτε οφειλέτη χωρίς όρους και προϋποθέσεις.

Σας το είπαμε και στην Επιτροπή :

Ξέρουμε ότι το πρόβλημα ξεκίνησε από συγκεκριμένη περίπτωση, φέρτε κατάλληλη ρύθμιση να τη συζητήσουμε.

Κι όχι ρύθμιση χωρίς περιορισμούς όπως η σημερινή.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή μου θέλω να αναφερθώ στην τροπολογία που καταθέσαμε για την  επαναφορά της προστασίας της κύριας κατοικίας των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων και τη βελτίωση της διαδικασίας ρύθμισης των δανείων τους.

Προτείνουμε την επαναφορά της προστασίας της κύριας κατοικίας του Ν. 3869/2010 με τη δυνατότητα αξιοποίησης της συνεισφοράς του Δημοσίου του άρθρου 76 του Ν. 4605/2019, ώστε να βελτιώνεται η ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.

Στην προστατευτική ρύθμιση εντάσσουμε και την αγροτική ακίνητη περιουσία.

Θεωρούμε ότι είναι μια τροπολογία σωσίβιο για πολλούς συμπολίτες μας και σας καλούμε να την κάνετε αποδεκτή!

κ. Υπουργέ,
Οι στιγμές που βιώνει η χώρα μας είναι κρίσιμες.
Δεν είναι ώρα για πανηγυρισμούς της Κυβέρνησης.

Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι μας περιμένει ένα δυσθεώρητο έλλειμμα.

Το έλλειμμα σχεδόν 6,5 δις που ανακοινώθηκε για το 1ο εξάμηνο του 2020 είναι χαρακτηριστικό.

Αυτό που πρέπει να μας απασχολήσει λοιπόν, είναι πώς θα καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό από το 2021 και μετά.

Και έρχομαι στο βραχνά των επιχειρήσεων.

Στις επιταγές, η χορήγηση 75 ημερών αναστολής εγγραφής στον Τειρεσία από την 1η Ιουνίου 2020 αφορά μόνο τις επιταγές του Τουρισμού, δηλαδή των ξενοδοχείων, των τουριστικών γραφείων και πρακτορείων και των εποχικών καταστημάτων.

Εξαιρέθηκαν οι επιχειρήσεις του τριτογενούς τομέα που θεωρούνται εποχικές, συμπεριλαμβανομένων και των εμπορικών και αυτό πρέπει να ρυθμιστεί.

Αλλά και οι επιχειρήσεις των υπόλοιπων κλάδων που έχουν πληγεί βαθύτατα από την πανδημία, αφέθηκαν στην τύχη τους.
Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τις επιταγές τους από την 1η Ιουνίου και εφεξής.Υγιείς επιχειρήσεις στο κατώφλι του Τειρεσία!

Κλείνοντας κ. Υπουργέ,

Αναμένουμε τις απαντήσεις σας στα ζητήματα που έχουμε θέσει.

Επί των τροπολογιών που έχουν κατατεθεί θα αναφερθώ αναλυτικά στη δευτερολογία μου.