Λίνος Μπλέτσας: ‘’Κεντρικός ο ρόλος του Τ.Ε.Ε. σε ένα νέο στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό’’

 

Την ‘’Αναπόδραστη ανάγκη ΄΄,εκπόνησης  ενός νέου στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης  της Αιτωλοακαρνανίας, με ρεαλιστικούς στόχους, στο οποίο το Τεχνικό Επιμελητήριο θα έχει κεντρικό ρόλο, υπογραμμίζει, ο πρόεδρός του κ. Λίνος Μπλέτσας σε μία μεγάλη συνέντευξή του στην εφημερίδα ‘’FREE TYPOS’’ στην οποία εκτός των άλλων επισημαίνει ότι στην Ελλάδα το επάγγελμα του Μηχανικού ‘’τελεί υπό διωγμόν’’ εξ’ αιτίας της υψηλής φορολογίας και των μεγάλων ασφαλιστικών εισφορών.

Ταυτόχρονα αναφέρεται στη χρησιμότητα θεσμοθέτησης του ‘’Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη’’, που εκτός των άλλων θα συμβάλλει στην καταπολέμηση της διαφθοράς, ελαχιστοποιώντας τον χρόνο και τα όποια κωλύματα στην πορεία υλοποίησης μιας επένδυσης.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

Συνέντευξη στον Σωκράτη Τσόμπο


Κύριε Μπλέτσα,πόσο πραγματικά δύσκολη είναι σήμερα η κατάσταση των μηχανικών , κυρίως των νέων . Η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και της φορολόγησης θα επιδεινώσει έτι περαιτέρω την επαγγελματική τους θέση;

 

Η παρούσα συγκυρία, ύστερα από 8 χρόνια συνεχόμενης ύφεσης της ελληνικής οικονομίας, βρίσκει τους Μηχανικούς σε οριακό σημείο από άποψη βιωσιμότητας, με μηδενικές προοπτικές άμεσης ανάκαμψης.

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι επενδύσεις για την ανέγερση νέων κατοικιών στην Ελλάδα έχουν καταγράψει συνολική πτώση της τάξεως του 95% κατά το διάστημα από το 2007 μέχρι το 2017, ενώ η πτώση της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας κατά την ίδια περίοδο αγγίζει το 93% (με βάση την επιφάνεια). Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι επενδύσεις σε κατοικίες, ως ποσοστό του ΑΕΠ, έχουν μειωθεί στην Ελλάδα από περίπου 11% το 2007 σε μόλις 1% το 2017.

Η υψηλή φορολογία και οι ασφαλιστικές εισφορές που συνδυαστικά μπορεί να φτάνουν στα επίπεδα του 60% των εσόδων των μηχανικών, στην ουσία συνιστούν δήμευση του εισοδήματός τους και δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί, ότι το επάγγελμα του Μηχανικού, όπως και κάθε άλλη ελεύθερη οικονομική δραστηριότητα στη χώρα μας, τελεί υπό διωγμό.

Συνέπεια των παραπάνω είναι η αθρόα διαγραφή των μηχανικών και ιδιαίτερα των νέων από το ΤΕΕ, οι οποίοι αντιλαμβανόμενοι το δυσχερές οικονομικό, ενίοτε και θεσμικό περιβάλλον, αποφεύγουν να ενταχθούν στον επαγγελματικό στίβο και επιλέγουν άλλες ατραπούς διεξόδου, στρεφόμενοι κυρίως προς το εξωτερικό.

 

Αρκούν οι ρυθμίσεις στα αυθαίρετα, τα ενεργειακά πιστοποιητικά και κάποια προγράμματα όπως το «Εξοικονομώ κατ´οίκον» να επιβιώσουν στο χώρο;

 

Τα αυθαίρετα, ως αποτέλεσμα του στρεβλού τρόπου δόμησης  των περασμένων δεκαετιών και της αδράνειας της πολιτείας στις ανάγκες του πληθυσμού για νέα σχέδια πόλης, αλλά και της έλλειψης ελέγχου του δομημένου περιβάλλοντος αποτελούν ένα σημαντικό πρόβλημα με έντονες κοινωνικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις.

Οι ρυθμίσεις τους ενσωματώνονται σε μία γραφειοκρατική διαδικασία, με τους ιδιώτες μηχανικούς να έχουν επωμιστεί  τον άχαρο ρόλο της διεκπεραίωσής της. Ασφαλώς, παρέχουν ένα, ελάχιστο έστω, ζωτικό χώρο δραστηριοποίησης, ιδιαίτερα σημαντικό, βάσει των αρνητικών συνθηκών, που προαναφέρθηκαν, δεν μπορούν όμως επ’ ουδενί να αποτελέσουν εφαλτήριο επαγγελματικής επανεκκίνησης. Ταυτόχρονα απέχουν παρασάγγας από το πραγματικό αντικείμενό των μηχανικών, της παραγωγής δηλαδή, νέου έργου μέσω της επιστήμης και της τεχνογνωσίας τους, ενώ και σε οικονομικό επίπεδο οι αμοιβές από τις ρυθμίσεις δεν παρέχουν ικανό εισόδημα προς βιοπορισμό.

Όσο για το «Εξοικονομώ», πολύ φοβάμαι ότι ο διαφημιζόμενος ως «θησαυρός», ειδικά για τους μηχανικούς, θα εξελιχθεί σε «άνθρακες», καθώς οι πόροι, που δεσμεύτηκαν, σε συνδυασμό με το ποσό της επένδυσης και το ποσοστό επιδότησης οδηγεί σε περιορισμένο αριθμό δικαιούχων ανά νομό, της τάξεως των μερικών εκατοντάδων. Συνεπώς, κατά μέσο όρο θα αντιστοιχούν 3 με 4 περιπτώσεις ανά μηχανικό.

 

Συμφωνείτε με τη δημιουργία του ενιαίου ψηφιακού χάρτη και σε τι θα οφελήσει τον πολίτη;

 

Ο ενιαίος ψηφιακός χάρτης θα περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες θεσμικές γραμμές (σχέδια πόλης, όρια δασικών χαρτών,  αρχαιολογικών χώρων, αιγιαλών κ.λπ.), τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης και θα παρέχει σε κάθε ενδιαφερόμενο άμεση – και το κυριότερο – θεσμικά και διοικητικά ασφαλή πληροφορία για οποιαδήποτε υποψήφια επένδυση, απομειώνοντας δραστικά τη γραφειοκρατία. Με πιο απλά λόγια, με τη βοήθεια αυτού του χάρτη θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τι μπορούμε να κάνουμε και που.

Είναι δεδομένο, πως ο χάρτης αυτός θα αποτελέσει ιδιαίτερα σημαντικό εργαλείο στην προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας και θα συμβάλλει τα μέγιστα στην καταπολέμηση της διαφθοράς, ελαχιστοποιώντας τους χρόνους και τα όποια κωλύματα στην πορεία υλοποίησης μιας επένδυσης.

 

Με την ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού, υπάρχει επόμενη μέρη των αυτοκινητοδρόμων για την περιοχή και ποιά είναι;

 

Η Ιόνια Οδός, μετά από μεγάλες καθυστερήσεις ολοκληρώθηκε  το 2017, δημιουργώντας νέες αναπτυξιακές δυνατότητες στο Νομό μας. Εφεξής υπάρχει η ανάγκη αποπεράτωσης των οδικών έργων, που βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά και ο σχεδιασμός μιας σειράς νέων . Πιο συγκεκριμένα:

Α) Ο αυτοκινητόδρομος «Αμβρακία – Άκτιο» και η σύνδεση του Δυτικού Άξονα με τον Ανατολικό και τον Ε65, δηλαδή ο οδικός άξονας Πλατυγιάλι – Ιόνιος – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία, τμήματα του οποίου, όπως το Πλατυγιάλι – Ιόνιος και το Αγρίνιο – Καρπενήσι βρίσκονται σε εξέλιξη. Ιδιαίτερα σημαντικό μέρος αυτού του έργου είναι το τμήμα Ιόνια οδός – Αγρίνιο, η κάθετη δηλαδή σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνιο Οδό μέσω του κόμβου Αγγελοκάστρου, καθώς δεν εξέλειπε κι εξακολουθεί να υφίσταται η τεράστια αναγκαιότητα του. Η ίδια η φύση εξάλλου, με τις καταστροφικές πλημμύρες του Δεκεμβρίου και την κατάρρευση του οδοστρώματος στην Κλεισούρα ήρθε επιτακτικά και δυστυχώς με οδυνηρό τρόπο να μας υπενθυμίσει την αναγκαιότητα αυτής της σύνδεσης, θέτοντας πια στο περιθώριο την όποια διάθεση αμφισβήτησης της σκοπιμότητάς της.

Β) Η Παραϊόνια Οδός (Αιτωλικό-Αστακός-Μύτικας-Πάλαιρος-Βόνιτσα), η οποία θα αναδείξει το παράλιο μέτωπο του Νομού μας και θα συμβάλει σημαντικά στην τουριστική του ανάπτυξη.

Γ) Η Παρατριχώνια Οδός, που  θα συνεισφέρει τα μέγιστα  στην ανάδειξη του φυσικού πλούτου της Λίμνης Τριχωνίδας.

Δ) Ο διαγώνιος οδικός άξονα Αντιρρίου – Λαμίας και η σύνδεσή του με την πόλη της Ναυπάκτου.

 

Υπάρχει κατά τη γνώμη σας η ανάγκη εκπόνησης, ενός σύγχρονου στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης με νέους στόχους και διεκδικήσεις για την Αιτωλοακαρνανία και ποιός ο ρόλος του Τ.Ε.Ε.;

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, υφίσταται η αναπόδραστη ανάγκη ενός στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης του νομού με ρεαλιστικούς στόχους, που θα εκμεταλλεύεται τα  συγκριτικά πλεονεκτήματα του Νομού μας και θα μας επιτρέπει να κινηθούμε συντεταγμένα στις απαιτούμενες διεκδικήσεις για την ανάπτυξη του τόπου μας. Στην προσπάθεια αυτή ο ρόλος του ΤΕΕ είναι κεντρικός, διότι πέραν όλων των άλλων, εκπροσωπεί τους μηχανικούς, το επάγγελμα των οποίων, είναι άμεσα συνυφασμένο με την ανάπτυξη . Κινούμενοι προς αυτή την κατεύθυνση  ήδη, διοργανώσαμε με μεγάλη επιτυχία σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Logistics μια εξαιρετική ημερίδα με αξιοσημείωτα συμπεράσματα, η οποία θα έχει και συνέχεια.  Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη ομάδα εργασίας, που επεξεργάζεται την πρόταση του ΤΕΕ για τον στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης του Νομού, ενώ στη Μόνιμη Επιτροπή Ανάπτυξης του Τμήματος ξεκίνησε η δημιουργία παρατηρητηρίου ευρωπαϊκών, αναπτυξιακών προγραμμάτων, με σκοπό την ενημέρωση φορέων και πολιτών.

 

Δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου στο Αγρίνιο και λειτουργία του Λιμανιού στο Πλατυγιάλι .

Πού ο μύθος και που η πραγματικότητα; όταν για το μεν πρώτο η προτεινόμενη έκταση ανήκει στο Υπερταμείο και το λιμάνι του Αστακού ανήκει στις τράπεζες.

 

Αναφέρεστε σε δύο εξόχως σημαντικές υποδομές για την ανάπτυξη του τόπου μας. Η δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου στο Αγρίνιο, σε δημόσιο κτήμα, όπως αυτή ορθά δρομολογείται από το Δήμο και την Περιφέρεια με ταυτόχρονη ίσως, πρόβλεψη για λειτουργία ενός κέντρου logistics (logistics hub) σε συνδυασμό με τη στοχευμένη αξιοποίηση του Πλατυγιαλίου θα αναδείξουν στο έπακρο τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Νομού μας στις συνδυασμένες μεταφορές, προσελκύοντας μεταποιητικές μονάδες τυποποίησης και θα λειτουργήσουν εν τέλει ως έναυσμα για την επανεκκίνηση του πρωτογενή τομέα, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Όσον αφορά  στο λιμάνι του Πλατυγιαλίου, απαιτείται η εκπόνηση ενός ορθολογικού masterplan, έτσι ώστε να είναι δυνατή η προσέλκυση επενδυτών που θα το αξιοποιήσουν, καθώς και η ολοκλήρωση της σύνδεσής του με την Ιόνια Οδό το συντομότερο δυνατό.

Η αλήθεια είναι, ότι μετά την παραχώρηση του χώρου, που θα μπορούσε να λειτουργήσει ΒΙΟΠΑ στην περιοχή του Αγγελοκάστρου στο  Υπερταμείο , η κατάσταση περιπλέκεται, όπως συμβαίνει και με το λιμάνι λόγω του ιδιοκτησιακού του καθεστώτος. Όμως, δεν εκλείπει η πίστη, πως αν υπάρχει πραγματική βούληση και συντεταγμένη προσπάθεια από όλους, τα όποια προβλήματα μπορούν να υπερκεραστούν.