Μεσολόγγι: Μεγάλη έρευνα, για τις επιπτώσεις του Covid-19, στις επιχειρήσεις

Ο Εμποροβιομηχανικός Σύλλογος Δήμου Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου σε συνεργασία με τον Οργανισμό Έρευνας Ανάπτυξης & Καινοτομίας “OREGIN” διεξήγαγε έρευνα, σχετικά με τις επιπτώσεις του Covid-19, στις επιχειρήσεις-μέλη του Συλλόγου.
Με βασικό σκοπό την διερεύνηση:

  1. Των επιπτώσεων που προκλήθηκαν λόγω πανδημίας, στην αγορά του Μεσολογγίου και κατ’ επέκταση στις επιχειρήσεις
  2. Των τυχόν προβλημάτων που δημιουργήθηκαν καθ’ όλη την διάρκεια της πανδημίας στις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί  
  3. Των αναγκών που θα παρουσιαστούν μετά την άρση των μέτρων στις επιχειρήσεις που θα επαναλειτουργήσουν
  4. Της ανασφάλειας και αβεβαιότητας για το μέλλον της τοπικής και ευρύτερης αγοράς

 

Για την κάλυψη των αναγκών τις έρευνας, δημιουργήθηκε ερωτηματολόγιο σε έντυπη και ψηφιακή μορφή, το οποίο διαμοιράστηκε και αποστάλθηκε σε όλα τα μέλη του Συλλόγου.  
Συμπληρώθηκαν 192 ερωτηματολόγια, από τα 300 στο σύνολο, που διανεμήθηκαν στις επιχειρήσεις-μέλη του Συλλόγου.

164 σε έντυπη μορφή        28 σε ηλεκτρονική μορφή

 

Στην έρευνα που διεξήχθη από τις 02–22 Μαΐου 2020 προκύπτουν τα εξής αποτελέσματα:

  1. Οι επιχειρήσεις σε ποσοστό 68% μετρούν 10 και άνω έτη λειτουργίας στην αγορά ενώ 14% ποσοστό 7 έως 9 έτη και 9% αντίστοιχα οι επιχειρήσεις από 1 έως 3 και 4 έως 6 έτη λειτουργίας.

Παρατηρείτε πως στην πλειοψηφία των επιχειρήσεων λειτουργούν πέραν τις δεκαετίας, κατέχουν έναν μεγάλο μέρος του κορμού της αγοράς και συντελούν στην διαμόρφωση της καταναλωτικής συμπεριφοράς καθώς και της καταναλωτικής συνήθειας του κοινού.  

2) Tα είδη των επιχειρήσεων της πόλης ποικίλουν.  Τα καταστήματα λιανικού εμπορίου κατέχουν το μεγαλύτερο ποσοστό 34% ακολουθούν οι επιχειρήσεις εστίασης (συμπεριλαμβάνονται εστιατόρια, καφέ μπαρ, καφετέριες, take away & delivery) με 17% και οι επιχειρήσεις ένδυσης-υπόδησης με 14% ενώ οι λοιπές επιχειρήσεις όλες μαζί μοιράζονται το ποσοστό της τάξεως του 33%
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ποσοστό αυτό ανήκουν και οι τουριστικές επιχειρήσεις με ποσοστό 6,3% (του 33%) και 2% του συνόλου των επιχειρήσεων της πόλης.

Γίνεται αντιληπτό ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις της πόλης είναι λιγοστές σε σύγκριση με το σύνολο και τις ανάγκες τουριστικού ενδιαφέροντος και τουριστικού πλούτου που διαθέτει ο τόπος μας. Αυτό θεωρείτε λόγος και αφορμή για προβληματισμό και τροφή για σκέψη, αναφορικά με μελλοντικές επενδύσεις.  

3) Οι επιχειρήσεις απάντησαν πως τα δύο μεγαλύτερα προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν με την άρση των μέτρων είναι η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και το περιορισμένο κεφάλαιο κίνησης σε ποσοστό 42,7% και 23,4% αντίστοιχα καθώς επίσης καθοριστικό ρόλο θα παίξει και η μείωση της πελατείας λόγω εναλλακτικών μορφών αγοράς προϊόντων(αγορές από το διαδίκτυο) όπως δήλωσε το 17,2% των επιχειρήσεων.

4 & 5) Ο Εμποροβιομηχανικός Σύλλογος στην προσπάθεια του να σφυγμομετρήσει και να διερευνήσει τις ανάγκες τις αγοράς· εισήγαγε δύο συγκεκριμένες ερωτήσεις, που αφορούν την τεχνολογική εξέλιξη του καταναλωτικού κοινού και κατά συνέπεια ολόκληρης της αγοράς. 

Οι ερωτήσεις στόχευαν στην διερεύνηση των επιχειρήσεων αναφορικά με το εάν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα ή όχι και σε τι βαθμό επιθυμούν να αποκτήσουν ή να δημιουργήσουν όσες δεν διαθέτουν.

Παρατηρήθηκε ότι από τις 192 επιχειρήσεις μόλις οι 35 διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα που αντιστοιχεί σε ποσοστό μόλις 18,2%.
Ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι από τις 157 επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα οι 7 στις 10 είτε δεν σκοπεύουν είτε δεν είναι στα άμεσα πλάνα τους να αποκτήσουν-δημιουργήσουν ένα.

6) Στη συνέχεια η έρευνα επικεντρώθηκε στο προσωπικό  των επιχειρήσεων και πιο συγκεκριμένα στον αριθμό των υπαλλήλων που απασχολεί η καθεμία. Οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων ερωτήθηκαν εάν σκοπεύουν να προχωρήσουν σε απολύσεις και μείωση προσωπικού μετά την άρση των μέτρων. Όπως επίσης και στην προτίμηση των επιχειρήσεων σχετικά με την επιλογή εποχικού προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών τους.

Παρατηρήσαμε πως στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι επιχειρήσεις αποτελούνται από 1 έως 2 άτομα προσωπικό. Συγκεκριμένα οι αυτοαπασχολούμενοι επιχειρηματίες καλύπτουν ποσοστό 61% και έως 2 άτομα προσωπικό 29,1% και εάν τα συνυπολογίσουμε καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως 9 στις 10 επιχειρήσεις απασχολούν προσωπικό 1 με 2 άτομα. Ενώ το 9,9% μοιράζονται οι επιχειρήσεις που απασχολούν 3 έως 5 και 6 και άνω άτομα με ποσοστό 6,2% και 3,7% αντίστοιχα.

Θετικά ήταν τα δείγματα αναφορικά με την τάση των επιχειρήσεων να σκοπεύει να διατηρήσει το ήδη υπάρχον προσωπικό παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και να μην προβεί σε απολύσεις. Πιο συγκεκριμένα σχεδόν 8 στις 10 επιχειρήσεις θα συνεχίσουν με το ίδιο ανθρώπινο δυναμικό που απασχολούσαν και πριν καραντίνας.

Σύμφωνα με την έρευνα η απασχόληση εποχικού προσωπικού δεν ήταν αλλά και δεν πρόκειται να είναι στις επιλογές της συντριπτικής πλειοψηφίας των επιχειρήσεων. Οι 9 στις 10 επιχειρήσεις δεν χρησιμοποιούσαν αλλά και δεν προτίθεται να χρησιμοποιήσουν εποχικό προσωπικό.

Οι επιχειρηματίες παρουσίασαν δυσπιστία, αβεβαιότητα και ανασφάλεια για την οικονομική εξέλιξη των επιχειρήσεών τους για το 2020. Μόλις το 9,3% των επιχειρήσεων θεωρεί πως ο τζίρος για το τρέχον έτος θα παραμείνει στα περσινά επίπεδα. Ενώ 91,7% ότι θα παρουσιάσει μείωση. 

Τέλος στοχεύοντας σε συγκεκριμένο κλάδο επιχειρήσεων (επιχειρήσεις εστίασης και τουρισμού) θέλαμε να διερευνήσουμε την προέλευση και τον τόπο-περιοχή που προμηθεύονται οι εν λόγο επιχειρήσεις τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν. 

Αξιοσημείωτο είναι ότι μόλις το 16% των επιχειρήσεων προμηθεύεται εντός Δήμου τα προϊόντα του, ενώ το 68,6% των πρώτων υλών είναι εκτός νομού και εκτός τοπικής αγοράς. Διότι πλέον λόγω νέου οδικού δικτύου, λόγω τεχνολογικής εξέλιξης, λόγω περιφερειακής ενότητας κ.α. θα πρέπει ολόκληρος ο Νομός να θεωρείτε τοπική αγορά και επειδή βρίθει πρώτων υλών η συνεργασία και η προμήθειά τους στην τοπική αγορά κρίνεται αναγκαία.

 

Οργανισμός Έρευνας Ανάπτυξης Καινοτομίας «OREGIN» & Εμποροβιομηχανικός Σύλλογος Ι.Π. Μεσολογγίου