Όλα τα έργα στο τραπέζι φέρνουν οι επερχόμενες εκλογές

Όλα τα έργα στο τραπέζι των συζητήσεων βλέπουμε να μπαίνουν ενόψει εκλογών. Τόσο σε εθνικό, όσο και σε Περιφερειακό επίπεδο το θέμα των έργων ανεβαίνει στην ατζέντα και πλέον είναι εμφανές ότι θα αποτελέσει ένα από τα βαριά χαρτιά στις επερχόμενες κάλπες.

Μιας και μιλάμε για έργα, ενδιαφέρον θα έχει να δούμε τι θα προτείνουν οι υποψήφιοι Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες αλλά και τα κόμματα στα θέματα κυρίως των αστικών υποδομών. Μετά την δεκαετή κρίση η χώρα δείχνει ακόμα ευάλωτη οικονομικά ενώ γίνονται προσπάθειες για μία βιώσιμη σταθερή ανάπτυξη.

Τα έργα πάντα αποτελούσαν ένα παραδοσιακό εργαλείο για την προσέλκυση ψηφοφόρων και αυτές οι εκλογές δεν θα αποτελέσουν εξαίρεση. Σε κυβερνητικό επίπεδο θα προβληθεί η ολοκλήρωση μεγάλων “αιώνιων” έργων όπως οι 5 αυτοκινητόδρομοι, η βασική σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, η επανεκκίνηση του Μετρό και η δρομολόγηση της νέας γενιάς έργων.

Σε αυτά θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε την θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης που η κριτική της αυτά τα τελευταία δύο χρόνια έχει υπάρξει πάντα κατά περίπτωση δηκτική. Οι προτάσεις για το πως βλέπουμε τις υποδομές του αύριο έχει πολλή μεγάλη αξία και δεδομένο είναι πως θέλουμε να ακούσουμε τι θέλει να προωθήσει στο δικό της πρόγραμμα.

Εδώ πλέον το ΕΣΠΑ έχει και συμπαίκτες. Αυτές οι εκλογές φέρνουν ένα διαφορετικό τοπίο της χρηματοδότησης. Απαλλαγμένη από πρότερες αντιλήψεις, είναι ευρέως αποδεκτό ότι έργα όπως οι ΣΔΙΤ ή οι παραχωρήσεις θα αποτελέσουν όχι ένα πρόσθετο εργαλείο στα έργα, αλλά κυρίαρχο στοιχείο που θα βοηθήσει στην παραγωγή περισσότερων “χρήσιμων” για την χώρα έργων.

Στο Υπουργείο Υποδομών συνεχώς αναφέρουν πως προτεραιότητα πλέον αποτελεί ο σιδηρόδρομος και τα έργα γύρω από αυτόν και η προεκλογική εκστρατεία θα έχει σίγουρα μέσα πολύ… σιδηρόδρομο. Θα θέλαμε να ακούσουμε τα σχέδια του κάθε κόμματος αλλά και τοπικά, να εξεταστούν τα θέματα των τοπικών προαστιακών που δείχνουν να έχουν επιτυχία, την ανάπτυξη Τραμ σε ελληνικές πόλεις που πολλές φορές έχουμε ακούσει αλλά που δεν έχουμε δει τελικά να προχωρά.

Ένα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία που θα θέλαμε να ακούσουμε αυτή τη φορά είναι οι αναπλάσεις, οι ανασχηματισμοί πόλεων της χώρας που υποφέρουν σήμερα λόγω απουσίας πολλές φορές ανοιχτών χώρων, οι Smart Cities και η τεχνολογίες που μπορούν να ενσωματωθούν στις πόλεις μας αλλά και το πως θα μπορέσουμε τελικά να κάνουμε τις πόλεις μας βιώσιμες με την εφαρμογή σχεδίων αστικής βιώσιμης κινητικότητας που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα όλων μας με παρεμβάσεις στοχευμένες. Για τις πόλεις μας όμως θέλουμε πέρα από τα τετριμμένα να ακούσουμε προτάσεις για την γενικότερη λειτουργία τους, για την καθημερινότητα, την συντήρηση των κοινόχρηστων χώρων, τον εξωραϊσμό τους την προσπάθεια να ομορφύνουμε το περιβάλλον γύρω μας.

Τελειώνοντας θα ήθελα να αναφερθώ στο κτιριακό δυναμικό της χώρας. Τις τελευταίες μέρες είδαμε την κατάρρευση δύο παλιών εγκαταλελειμένων κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας. Πρέπει να ξαναδούμε προτάσεις για την αναγέννηση τέτοιων κτιρίων όπου είναι εφικτό, των προσόψεων των κτιρίων και την γενικότερη ενεργειακή τους αναβάθμιση που μόνο κέρδη θα φέρει για πολίτες και τοπική αυτοδιοίκηση.

Νίκος Καραγιάννης – ypodomes.com