Ολοκλήρωση της Αμβρακίας Οδού και επέκταση της Ιόνιας Οδού στις μεγαλύτερες δημοπρατήσεις για το 2018

Μέσα στο 2018 η κατασκευαστική κοινότητα περιμένει την δική της “ανάσταση”. Μετά από 4 χρόνια ξηρασίας με ελάχιστα νέα δημοπρατούμενα έργα, η νέα χρονιά σύμφωνα με τις εξαγγελίες των Φορέων Υλοποίησης θα παράξει πολλά νέα έργα και θα φέρει ένα πιο βιώσιμο περιβάλλον στον τεχνικό κλάδο.

Από όλη αυτή την αναμενόμενη “έκρηξη έργων” αν τα ταξινομήσουμε βάσει οικονομικού μεγέθους, θα βγάλουμε τις δέκα μεγαλύτερες δημοπρατήσεις του 2018 που θα δώσουν και την μεγαλύτερη αναπτυξιακή ώθηση εκεί που θα υλοποιηθούν.

Το μεγαλύτερο όλων των έργων που θα δημοπρατηθούν το 2018 είναι ο περίφημος ΒΟΑΚ, ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης που αφορά το τμήμα Χανιά-Άγιος Νικόλαος. Κάπου στις αρχές του έτους θα δημοσιευθεί η Εκδήλωση Ενδιαφέροντος που θα είναι και η αρχή του διαγωνισμού που θα χρειαστεί περίπου 1,5 έτος για να ολοκληρωθεί. Το κόστος εκτιμάται σε 1,5δισ.ευρώ. Το χρηματοδοτικό μείγμα περιλαμβάνει ΕΤΕπ, ιδιωτικά κεφάλαια και ίσως κάποια συμμετοχή του δημοσίου. Αυτό θα καθοριστεί από τους όρους του διαγωνισμού και τις προσφορές των επενδυτών.

Το δεύτερο μεγαλύτερο έργο που αναμένουμε είναι η δημοπράτηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Πελοποννήσου-Κρήτης με κόστος 360εκατ.ευρώ. Ήδη έχει εγκριθεί η ΜΠΕ και αφορά την πόντιση διπλού καλωδίου εναλλασσόμενου ρεύματος (2x200MW) που θα συνδέσει σε πρώτη φάση το νησί με το Ηπειρωτικό Σύστημα. Η χρηματοδότηση θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ 2014-20.

Το τρίτο μεγαλύτερο έργο και το πιο αμφίβολο μέχρι τώρα είναι η περίφημη επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά. Μιλάμε για έργο 340εκατ.ευρώ που αφορά το τμήμα Ιωάννινα-Καλπάκι μήκους 34χλμ. Η χρηματοδότηση αναζητείται από την ΕΤΕπ η οποία προς το παρόν δεν έχει κλείσει.

Το τέταρτο μεγαλύτερο έργο είναι η Παράκαμψη Χαλκίδας με κόστος περίπου 230εκατ.ευρώ. Σύμφωνα με τις τελευταίες διαθέσιμες πληροφορίες το έργο θα χρηματοδοτηθεί από την ΕΤΕπ το αμέσως επόμενο διάστημα. Αφορά την κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων ανά ρεύμα κυκλοφορίας που θα ξεκινά από την μεγαλή κρεμαστή γέφυρα και θα τελειώνει στα Ψαχνά με μήκος περίπου 17χλμ.

Πέμπτο κατά σειρά είναι η εργολαβία-σκούπα για την ολοκλήρωση της Αμβρακίας Οδού. Το εκτιμώμενο κόστος είναι 165εκατ.ευρώ. Εδώ αναμένουμε την οριστική απόφαση του Υπ.ΥΠΟΜΕ καθώς ακόμα υπάρχει ένα ενδεχόμενο να προχωρήσει αυτοτελώς η 4η εργολαβία άρα και να μικρύνει το αντικείμενο της λεγόμενης “σκούπας”. Η χρηματοδότηση του έργου είναι καλυμμένη από το ΕΣΠΑ μέσα από το ΕΠ ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ ως έργο phasing.

Συνεχίζοντας την καταμέτρηση μας ως 6ο μεγαλύτερο έργο καταγράφουμε ένα από τα λεγόμενα “έργα-μακέτες”. Αναφερόμαστε στην κατασκευή του Τερματικού ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, στην Αθήνα. Το εκτιμώμενο κόστος είναι 150εκατ.ευρώ και υπάρχουν για πρώτη φορά σοβαρές πιθανότητες να το δούμε να δημοπρατείται. Θα αντικαταστήσει τους δύο σημερινούς τερματικούς σε Κηφισό και Λιοσίων. Η χρηματοδότηση θα καλυφθεί από ιδιωτικά κεφάλαια και ίσως κάποια συμβολή της ΕΤΕπ.

Το 7ο μεγαλύτερο έργο είναι η κατασκευή του Νέου Προβλήτα Κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για έργο κόστους περίπου 130εκατ.ευρώ με φορέα υλοποίησης τον ΟΛΠ. Η χρηματοδότηση του καλύπτεται από το ΕΣΠΑ 2014-20 μέσα από το ΠΕΠ Αττικής.

Όγδοο μεγαλύτερο έργο προς δημοπράτηση είναι το έργο για το Νέο Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, γνωστότερο ως Θριάσιο 2. Εδώ πρόκειται για επένδυση με καθαρά ιδιωτική χρηματοδότηση και εκτιμάται ότι θα είναι της τάξης των 100εκατ.ευρώ. Φορέας Υλοποίησης είναι ο ΟΣΕ.

Το ένατο μεγαλύτερο έργο είναι η κατασκευή Εμπορικού Κέντρου στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για έργο παραχώρησης με χρηματοδότηση από ιδιωτικά κεφάλαια και εκτιμώμενη επένδυση 100εκατ.ευρώ. Φορέας υλοποίησης είναι η ΓΑΙΑΟΣΕ και ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να βγει μέσα στο 2018.

Το 10ο μεγάλο έργο που αναμένουμε να δημοπρατηθεί είναι το έργο ηλεκτροκίνησης του σιδηροδρομικού τμήματος Κιάτο-Ροδοδάφνη. Φορέας Υλοποίησης είναι η ΕΡΓΟΣΕ και το έργο το περιμένουμε να βγει το επόμενο δίμηνο. Το κόστος είναι περίπου 70εκατ.ευρώ και η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από το ΕΣΠΑ 2014-20 μέσω του ΕΠ ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ.

Νίκος Καραγιάννης – ypodomes.com