Το σχέδιο νόµου για την έρευνα υδρογονανθράκων στην Αιτωλοακαρνανία

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
στο σχέδιο νόµου «Κύρωση της Σύµβασης Μίσθωσης
µεταξύ της Ελληνικής Δηµοκρατίας και της εταιρείας
Energean Oil & Gas-ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝ-
ΘΡΑΚΩΝ για την παραχώρηση του δικαιώµατος έρευ-
νας και εκµετάλλευσης υδρογονανθράκων στη χερσαία
περιοχή «Αιτωλοακαρνανία»»
Προς τη Βουλή των Ελλήνων
ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΓΕΝΙΚΑ
Με το παρόν σχέδιο νόµου κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόµου η Σύµβαση Μίσθωσης για την παραχώρηση του δικαιώµατος έρευνας και εκµετάλλευσης υδρογονανθράκων στη χερσαία περιοχή «Αιτωλοακαρνανία» που υπε-
γράφη στην Αθήνα την 25η Μαΐου 2017 (η «Σύµβαση Μίσθωσης»).

Η υπογραφή αυτής της Σύµβασης Μίσθωσης σε συνέχεια των από 14 Μαίου 2014 Συµβάσεων Μίσθωσης για τις περιοχές «Κατάκολο», «Ιωάννινα» και «Πατραικό
Κόλπο (Δυτικά αποτελεί, οµοίως, µία ιδιαίτερα σηµα-
ντική εξέλιξη για την Ελλάδα, καθώς προωθεί περαιτέρω
τη διαδικασία έρευνας υδρογονανθράκων στην ελληνική
επικράτεια, ενισχύοντας τις ήδη δηµιουργηθείσες προϋ-
ποθέσεις για ουσιαστική συµµετοχή του εν λόγω κλάδου
στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονοµίας.
Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει το ήδη υπάρχον µοντέλο
στην αξιοποίηση του ορυκτού µας πλούτου µε σεβασµό
στο περιβάλλον, που ήδη προσφέρει ισχυρά οικονοµικά
αντισταθµιστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες αλλά
και σηµαντικά δηµόσια έσοδα για τον Κρατικό Προϋπο-
λογισµό.
Σηµειωτέον, ότι η εν λόγω Σύµβαση Μίσθωσης έχει υ-
πογραφεί από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργει-
ας, ως εκπροσωπών το Ελληνικό Δηµόσιο ενώ µετά τη
σχετική τροποποίηση του Ν. 2289/1995 (άρθρο 2 παρ.
39) η εν λόγω σύµβαση οµού µε τον έτερο τύπο, τη σύµ-
βαση διανοµής της παραγωγής, θα υπογράφονται πλέον
από την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογοναν-
θράκων Α.Ε. (ΕΔΕΥ Α.Ε.) της οποίας η επίσηµη έναρξη
λειτουργίας έχει πλέον ολοκληρωθεί και στη συνέχεια
θα υποβάλλονται προς έγκριση στον Υπουργό Περιβάλ-
λοντος και Ενέργειας, καθιστώντας έτσι τη σύναψή τους
πιο ευέλικτη εφόσον ο Ανάδοχος θα συµβάλλεται µε το
Δηµόσιο µέσω ανώνυµης εταιρείας και άρα µε όρους ι-
διωτικής οικονοµίας.
Η επιλογή και ανάδειξη της εταιρείας «Energean Oil &
Gas-ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΡΕΥ-
ΝΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ», που απο-
τελεί το Μισθωτή αλλά και τον Εντολοδόχο (Operator)
της παρούσας Σύµβασης Μίσθωσης, έγινε σύµφωνα µε
τη διαγωνιστική διαδικασία της υποβολής αίτησης ενδια-
φέροντος (express of interest) που προβλέπεται στο άρ-
θρο 2 παρ. 17 περίπτωση β΄ του ν.2289/1995, όπως τρο-
ποποιήθηκε µε το άρθρο 156 παρ. 10 του ν. 4001/2011,
που ενσωµατώνουν τις διατάξεις της ευρωπαϊκής οδη-
γίας 94/22/ΕΚ.
Δυνάµει της Απόφασης του Υπουργού Περιβάλλο-
ντος, Ενέργειας και Κλιµατικής Αλλαγής κ. Ι. Μανιάτη
Δ1/Α/12891/31.7.2014 περί «Προκήρυξης Διεθνούς Δια-
γωνισµού για παραχώρηση δικαιώµατος έρευνας και εκ-
µετάλλευσης υδρογονανθράκων στις χερσαίες περιοχές
«Άρτα-Πρέβεζα», «Αιτωλοακαρνανία» και «Βορειοδυτι-
κή Πελοπόννησο»» (Β΄ 2185/8.8.2014), προσκλήθηκαν
από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιµα-
τικής Αλλαγής, φυσικά και νοµικά πρόσωπα που πλη-
ρούν τις απαιτήσεις της Πρόσκλησης, να υποβάλλουν
προσφορά για π
µέα της εθνικής οικονοµίας για την αξιοποίηση των
υδρογονανθράκων, η αρχή της οποίας σηµατοδοτήθηκε
µε την υπογραφή των Συµβάσεων Μίσθωσης για τις πε-
ριοχές «Κατάκολο» (ν. 4298/2014, Α΄ 220/3.10.2014),
«Ιωάννινα» (ν. 4300/2014, Α΄ 222/3.10.2014) και
«Πατραϊκός Κόλπος (Δυτικά)» (ν. 4299/2014, Α΄
221/3.10.2014), έτσι ώστε να ενισχύεται περαιτέρω η θέ-
ση της Ελλάδας ως ενεργειακού κόµβου. Δεδοµένου ότι
η εξόρυξη υδρογονανθράκων συνδέεται µε το έδαφος ή
τον υποθαλάσσιο, κατά περίπτωση, χώρο της επικράτει-
ας, πρόκειται κατ’ ουσίαν για άσκηση εθνικής κυριαρχίας
(εντός των χερσαίων ορίων και των χωρικών υδάτων της
επικράτειας) και εθνικών κυριαρχικών δικαιωµάτων εκ
µέρους του Ελληνικού Δηµοσίου επί των πηγών υδρογο-
νανθράκων. Με την υπογραφή της παρούσας Σύµβασης
Μίσθωσης, καθώς και των αντίστοιχων Συµβάσεων Μί-
σθωσης για τις περιοχές «Άρτα-Πρέβεζα» και «Βορειο-
δυτική Πελοπόννησο», επιτυγχάνεται ακόµα µία φορά η
άσκηση των εθνικών κυριαρχικών δικαιωµάτων της χώ-
ρας µέσω της αξιοποίησης του εθνικού πλούτου µε πα-
ράλληλα πολλαπλά οφέλη για την οικονοµική ανάπτυξή
της.
Με τη Σύµβαση Μίσθωσης, ο Μισθωτής αναλαµβάνει
τις δαπάνες και φέρει τον κίνδυνο των έργων σε όλη τη
διάρκεια της Σύµβασης. Οι σχετικές εργασίες εκτελού-
νται βάσει προγραµµάτων και προϋπολογισµού που υπο-
βάλλονται από τον Μισθωτή στον Εκµισθωτή και εγκρί-
νονται από τον τελευταίο. Ο Μισθωτής διαθέτει όλα τα
απαιτούµενα για την έρευνα και εκµετάλλευση τεχνικά
µέσα, υλικά, προσωπικό και κεφάλαια για τα οποία φέρει
αποκλειστικά τον οικονοµικό κίνδυνο σε κάθε περίπτωση
και ειδικά σε περίπτωση που δεν ανακαλυφθεί εµπορικά
εκµεταλλεύσιµο κοίτασµα ή στην περίπτωση ανεπαρ-
κούς απόδοσης της παραγωγής σε κάποιο κοίτασµα. Σε
περίπτωση ανακάλυψης εµπορικά εκµεταλλεύσιµου κοι-
τάσµατος, ο Μισθωτής καθίσταται, από την γνωστοποίη-
σή της στον Εκµισθωτή, Μισθωτής του δικαιώµατος εκ-
µετάλλευσης του κοιτάσµατος, υποχρεούµενος και δι-
καιούµενος να παράγει από αυτό υδρογονάνθρακες και
παραπροϊόντα αυτών και να τα διαθέτει προς ίδιον όφε-
λος είτε αυτούσια είτε κατόπιν επεξεργασίας που δεν
περιλαµβάνει διύλιση, καταβάλλοντας στον Εκµισθωτή
το Μίσθωµα καθώς και τον προβλεπόµενο φόρο.
Η Σύµβαση Μίσθωσης έχει αρχική διάρκεια αφενός
µεν για την περίοδο ερευνών 7 έτη, αφετέρου δε για την
περίοδο εκµετάλλευσης 25 έτη από την ηµεροµηνία ανα-
κάλυψης εµπορικά εκµεταλλεύσιµου κοιτάσµατος, ω-
στόσο η «ζωή» του έργου και τα οφέλη που απορρέουν
από αυτό για τη χώρα αναµένεται να διαρκέσουν και πέ-
ραν της ανωτέρω ορισθείσας διάρκειας.
Τα έσοδα του Δηµοσίου από την εκµετάλλευση των υ-
δρογονανθράκων προέρχονται από τη φορολογία (20%
συν 5% περιφερειακός φόρος) και το Μίσθωµα.
Σηµειωτέον, ότι το Μίσθωµα οφείλεται οπωσδήποτε
στο Δηµόσιο, ανεξάρτητα από την επίτευξη ή όχι κέρ-
δους από τον Μισθωτή, και συµφωνήθηκε σε ποσοστό
της αξίας των εξορυσσόµενων υδρογονανθράκων που
διαµορφώνεται βάσει του ύψους της παραγωγής, των
γεωγραφικών, γεωλογικών και λοιπών χαρακτηριστικών
της περιοχής, καθώς και του συντελεστή εσόδων και ε-
ξόδων.
Σε επίπεδο εθνικής οικονοµίας, τα αναµενόµενα οφέ-
λη πέρα από την αύξηση των δηµοσίων εσόδων, είναι
πολλαπλά και ουσιώδη: δηµιουργία νέων θέσεων εργα-
σίας, ενίσχυση της τοπικής οικονοµίας στην ευρύτερη
περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας µε την επιβολή περιφε-
ρειακού φόρου. Σηµειωτέον ότι για την εξασφάλιση της
βιωσιµότητας του ασφαλιστικού συστήµατος της χώρας
είχε προβλεφθεί αρχικώς µε το ν. 4162/2013 (Α΄
150/21.6.2013) η ίδρυση Εθνικού Λογαριασµού Κοινωνι-
κής Αλληλεγγύης Γενεών, η έναρξη λειτουργίας του ο-
ποίου εκκρεµεί ακόµα µέχρι σήµερα.
Ειδικότερα, σπουδαίο όφελος από την υλοποίηση της
Σύµβασης Μίσθωσης στην εθνική οικονοµία – ιδίως στην
τοπική οικονοµία των περιφερειών στις οποίες ανήκουν
και οι τρεις περιοχές- αποτελεί η δηµιουργία όχι µόνο
νέων θέσεων εργασίας, αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση
του νέου τοµέα εθνικής οικονοµίας για την αξιοποίηση
των υδρογονανθράκων εκ του οποίου έχει ήδη προκύψει
ανάγκη προµήθειας προϊόντων και υπηρεσιών και εν τέ-
λει αυξηµένη κατανάλωση λόγω της πρόσθετης αγορα-
στικής δύναµης των προσώπων που απασχολούνται
στην κατασκευή και λειτουργία του έργου. Σύµφωνα µε
τις εκτιµήσεις, για κάθε θέση εργασίας που δηµιουργεί-
ται στον κλάδο των υδρογονανθράκων, τριπλασιάζονται
οι θέσεις απασχόλησης στην ευρύτερη τοπική οικονοµία.
Στην προς κύρωση Σύµβαση Μίσθωσης περιέχεται επί-
σης όρος, σύµφωνα µε τον οποίο ο Μισθωτής υποχρεού-
ται στην καταβολή συγκεκριµένου ποσού ετησίως, για
την εκπαίδευση και κατάρτιση στελεχιακού δυναµικού
του Δηµοσίου/ΕΔΕΥ Α.Ε. στον τοµέα υδρογονανθρά-
κων.
Παράλληλα, από τα έσοδα τίθεται ως επιπλέον στόχος
η διάθεση µέρους αυτών για τη διεξαγωγή ερευνητικών
προγραµµάτων στην ενέργεια και στην αξιοποίηση του
ορυκτού µας πλούτου, ώστε να περιοριστεί η φυγή νέων
επιστηµόνων στο εξωτερικό.
Αξιοσηµείωτο επίσης είναι ότι το Ελληνικό Δηµόσιο
δεν επιµερίζεται τον κίνδυνο της επένδυσης, αφού το
κόστος των µελετών και διερευνητικών γεωτρήσεων βα-
ρύνει αποκλειστικά το Μισθωτή, υποχρεώνοντάς τον να
επενδύσει αρκετά εκατοµµύρια ευρώ. Από την άλλη, τα
έσοδα του Ελληνικού Δηµοσίου είναι εξασφαλισµένα, α-
φού προβλέπεται ελάχιστο πρόγραµµα εργασιών και οι-
κονοµική δέσµευση µε έκδοση αντίστοιχης εγγυητικής
επιστολής.
Ως προς το περιβάλλον, η Σύµβαση Μίσθωσης περι-
λαµβάνει ένα αυστηρό πλέγµα διατάξεων που διασφαλί-
ζει ότι η έρευνα και η εκµετάλλευση υδρογονανθράκων
θα εκτελεστεί µε απολύτως συµβατό περιβαλλοντικώς
τρόπο. Η Σύµβαση Μίσθωσης δεν προβλέπει ειδικές ευ-
νοϊκές ρυθµίσεις για περιβαλλοντικά ζητήµατα υπέρ του
Μισθωτή, γεγονός που συνεπάγεται την υποχρέωση του
Μισθωτή να συµµορφώνεται πλήρως µε το σύνολο της
εκάστοτε περιβαλλοντικής νοµοθεσίας, όχι µόνο της επί
του παρόντος ισχύουσας αλλά και της όποιας µελλοντι-
κής και αυστηρότερης.
Τέλος, η υπογραφή της παρούσας Σύµβασης Μίσθω-
σης συµβάλλει στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της
χώρας µας στον αναπτυσσόµενο τοµέα της έρευνας και
εκµετάλλευσης υδρογονανθράκων στο µέλλον και απο-
τελεί µία δυναµική µορφή σύµπραξης δηµοσίου και ιδιω-
2
τικού τοµέα που έχει ήδη δοκιµαστεί επιτυχώς στην πρά-
ξη. Παραµένει η απτή απόδειξη της εµπιστοσύνης σηµα-
ντικών ξένων επενδυτών στο επενδυτικό περιβάλλον, το
οποίο στηρίζεται σε ένα σύγχρονο, διαφανές, αποτελε-
σµατικό και ελκυστικό νοµοθετικό πλαίσιο, ενώ παράλ-
ληλα επιτρέπει την εισαγωγή πολύτιµης επιστηµονικής
και τεχνολογικής γνώσης µεγάλων πετρελαϊκών εται-
ρειών σχετικά µε την έρευνα και εκµετάλλευση υδρογο-
νανθράκων.
B. ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΜΙΣΘΩΣΗΣ
1) Το εισαγωγικό µέρος της σύµβασης περιλαµβάνει
ερµηνευτικούς κανόνες και εισάγει ορισµούς όρων που
θα χρησιµοποιηθούν εν συνεχεία στο κύριο τµήµα της
σύµβασης.
2) Στο άρθρο 1 περιγράφεται το αντικείµενο της σύµ-
βασης, προβλέπεται ότι κάθε Συµµισθωτής ευθύνεται
αλληλεγγύως και εις ολόκληρον µε τους υπόλοιπους για
τις υποχρεώσεις του από την παρούσα Σύµβαση Μίσθω-
σης και ορίζεται ότι έκαστος Συµµισθωτής θα κατέχει εξ’
αδιαιρέτου (undivided) ποσοστό σε όλα τα δικαιώµατα
δυνάµει αυτής.
3) Στα άρθρα 2 και 3 ορίζεται η χρονική διάρκεια των 3
φάσεων του σταδίου ερευνών και περιγράφονται οι υπο-
χρεώσεις του Μισθωτή σε κάθε στάδιο. Οι 3 φάσεις του
σταδίου ερευνών εκτείνονται συνολικά σε επτά (7) έτη.
Οι παράγραφοι 2.2 και 2.3 περιγράφουν τους όρους υπό
τους οποίους δύνανται να παραταθεί το στάδιο ερευνών.
Ο Μισθωτής, προκειµένου να µεταβεί από µια φάση σε ε-
πόµενη, οφείλει να έχει εκτελέσει το ελάχιστο πρόγραµ-
µα εργασιών και να έχει προβεί στις ελάχιστες υποχρεω-
τικές δαπάνες που αντιστοιχούν στην κάθε φάση. Οι ε-
λάχιστες υποχρεώσεις δαπανών του Μισθωτή εξασφαλί-
ζονται µε τραπεζική εγγύηση, το ποσό της οποίας απο-
σβέννυται σταδιακά σε αντιστοιχία µε την εκπλήρωση
των υποχρεώσεων του Μισθωτή.
4) Το άρθρο 4 αναφέρεται στην Τεχνική Συµβουλευτι-
κή Επιτροπή που συγκροτούν από κοινού το Δηµόσιο και
ο Μισθωτής. Η επιτροπή έχει συµβουλευτικό ρόλο επί
θεµάτων που άπτονται του Ετήσιου Προγράµµατος Ερ-
γασιών, του Προγράµµατος Αποτίµησης και του Προ-
γράµµατος Ανάπτυξης και Παραγωγής ως προς ανακα-
λυφθέντα κοιτάσµατα.
5) Το άρθρο 5 περιγράφει τη διαδικασία µε βάση την ο-
ποία ο Μισθωτής υποβάλλει κάθε χρόνο Ετήσιο Πρό-
γραµµα Εργασιών και Προϋπολογισµό, τη διαδικασία α-
ποδοχής του από το Δηµόσιο και της τυχόν τροποποίη-
σης ή αναθεώρησης αυτού.
6) Το άρθρο 6 καθορίζει τους όρους µε τους οποίους ο
Μισθωτής δικαιούται να παραιτηθεί από τα δικαιώµατα έ-
ρευνας επί του συνόλου της συµβατικής περιοχής ή τµή-
µατος αυτής. Ο Μισθωτής δύναται να παραιτηθεί από τα
δικαιώµατά του στο τέλος οποιασδήποτε φάσης, εάν έ-
χει εκπληρώσει τις ελάχιστες συµβατικές του υποχρεώ-
σεις, διαφορετικά ο Μισθωτής υποχρεούται να καταβά-
λει τη διαφορά κατά την οποία οι πραγµατικές του δαπά-
νες υπολείπονται των ελάχιστων υποχρεωτικών δαπα-
νών. Επιπλέον, το άρθρο 6 ορίζει την υποχρέωση του Μι-
σθωτή σε κάθε µετάβαση από µια φάση στην επόµενη να
επιστρέφει στο Δηµόσιο µέρος της συµβατικής περιο-
χής. Τέλος, στο άρθρο 6 ορίζεται η υποχρέωση του Μι-
σθωτή πριν από την παραίτηση ή επιστροφή της συµβατι-
κής περιοχής να προβαίνει σε καθαρισµό (clean up) της
επιστρεφόµενης ή παραιτούµενης περιοχής, τηρώντας
τις προυποθέσεις των άρθρων 9.1 και 9.2 της παρούσας
Σύµβασης Μίσθωσης και λαµβάνοντας κάθε αναγκαίο
µέτρο για να αποτρέψει κινδύνους στο περιβάλλον, την
ανθρώπινη ζωή ή την περιουσία.
7) Το άρθρο 7 καθορίζει τις ενέργειες και τις υποχρεώ-
σεις του Μισθωτή σε περίπτωση ανακάλυψης υδρογο-
νανθράκων στη συµβατική περιοχή. Ειδικότερα καθορί-
ζονται η έγγραφη γνωστοποίηση που πρέπει να κάνει ο
Μισθωτής προς το Δηµόσιο µετά την ολοκλήρωση τυχόν
προγράµµατος αξιολόγησης της εµπορικής εκµεταλλευ-
σιµότητας του κοιτάσµατος (Πρόγραµµα Αποτίµησης)
και οι λεπτοµέρειες κατάρτισης, υποβολής και έγκρισης
Προγράµµατος Ανάπτυξης και Παραγωγής του κοιτά-
σµατος.
8) Το άρθρο 8 ορίζει τα σχετικά µε τη διάρκεια του
σταδίου εκµετάλλευσης η οποία ξεκινά από την γνωστο-
ποίηση της ανακάλυψης σύµφωνα µε το άρθρο 7 και
διαρκεί είκοσι πέντε (25) έτη, µε δυνατότητα δύο παρα-
τάσεων, πέντε ετών έκαστη. Στο ίδιο άρθρο ρυθµίζεται η
ευχέρεια του Μισθωτή να παραιτηθεί των δικαιωµάτων
του σε σχέση µε µια περιοχή εκµετάλλευσης καθώς και
οι υποχρεώσεις αποκατάστασης του περιβάλλοντος του
κατά την επιστροφή της εν λόγω περιοχής µετά τη λήξη
του σταδίου εκµετάλλευσης.
9) Το άρθρο 9 περιγράφει τις υποχρεώσεις και ευθύνες
του Μισθωτή έναντι του Δηµοσίου που συνδέονται µε
την εκτέλεση Εργασιών Πετρελαίου στη συµβατική πε-
ριοχή κατά την διάρκεια της Σύµβασης Μίσθωσης.
10) Το άρθρο 10 περιέχει συνήθεις όρους σε συµβά-
σεις αποκλειστικότητας και αναγνωρίζονται τα δικαιώ-
µατα του Μισθωτή σε σχέση µε τη συµβατική περιοχή.
11) Το άρθρο 11 ρυθµίζει το ενδεχόµενο ανακάλυψης
κοιτάσµατος υδρογονανθράκων που εκτείνεται εκτός
των ορίων της συµβατικής περιοχής και εντός περιοχής
που έχει παραχωρηθεί από το δηµόσιο σε έτερο ανάδο-
χο και επιβάλλει στο Μισθωτή την υποχρέωση από κοι-
νού µε τον έτερο ανάδοχο να καταρτίσει και να υποβάλ-
λει στον αρµόδιο Υπουργό Πρόγραµµα Ενοποίησης της
έρευνας και εκµετάλλευσης του κοιτάσµατος. Αντίστοι-
χα, σε περίπτωση που το κοίτασµα εκτείνεται εκτός των
ορίων της συµβατικής περιοχής και εντός περιοχής που
δεν έχει παραχωρηθεί από το Δηµόσιο, ο Μισθωτής θα
καταρτίσει Ενιαίο Πρόγραµµα Ανάπτυξης το οποίο θα υ-
ποβάλλει στον αρµόδιο Υπουργό για τις δικές του ενέρ-
γειες.
12) Το άρθρο 12 επιβάλλει στο Μισθωτή υποχρεώσεις
τήρησης της περιβαλλοντικής νοµοθεσίας και θέτει υπο-
χρεώσεις σε σχέση µε την υποβολή περιβαλλοντικών εκ-
θέσεων και την αντιµετώπιση τυχόν ατυχηµάτων.
13) Το άρθρο 13 ορίζει τη µέθοδο υπολογισµού και τη
διαδικασία καταβολής του ετήσιου µισθώµατος από το
Μισθωτή στο Δηµόσιο, το οποίο κατ’ επιλογή του τελευ-
ταίου δύναται να καταβάλλεται είτε σε χρήµα είτε σε εί-
δος (εκ της παραγωγής).
14) Το άρθρο 14 ρυθµίζει θέµατα φορολογίας των Συµ-
3
µισθωτών και θέτει κανόνες υπολογισµού των εσόδων
και εξόδων της εκµετάλλευσης. Ο κάθε Συµµισθωτής υ-
πόκειται σε ειδικό φόρο εισοδήµατος µε συντελεστή εί-
κοσι τοις εκατό (20%), καθώς και σε περιφερειακό φόρο
µε συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%), χωρίς καµία πρό-
σθετη τακτική ή έκτακτη εισφορά, τέλος ή άλλη επιβά-
ρυνση οποιασδήποτε φύσεως υπέρ του Δηµοσίου ή ο-
ποιουδήποτε τρίτου. Το φορολογικό καθεστώς της Σύµ-
βασης ρυθµίζεται αποκλειστικά από τις διατάξεις του άρ-
θρου 14 µε εξαίρεση τις περιπτώσεις που ρητά αναφέρο-
νται εκεί.
15) Το άρθρο 15 ορίζει τα πρόσθετα (πλέον του µισθώ-
µατος που ορίζεται στο άρθρο 13) συµβατικά ανταλλάγ-
µατα που οφείλει να καταβάλει ο Μισθωτής προς το Δη-
µόσιο. Αυτά συνίστανται σε στρεµµατικές αποζηµιώσεις
(surface fees) που κλιµακώνονται κατά την µετάβαση α-
πό µια φάση στην επόµενη, σε µια εφάπαξ καταβολή κα-
τά την υπογραφή (signature bonus) και σε άλλες εφάπαξ
καταβολές που καθίστανται πληρωτέες και κλιµακώνο-
νται σε συνάρτηση µε την επίτευξη διαφόρων επιπέδων
ηµερήσιας παραγωγής (production bonus). Με το ίδιο άρ-
θρο ο Μισθωτής αναλαµβάνει την υποχρέωση να προβαί-
νει σε συγκεκριµένες δαπάνες για την εκπαίδευση και
τεχνική υποστήριξη του προσωπικού του Δηµοσίου/Ε-
ΔΕΥ Α.Ε..
16) Το άρθρο 16 θέτει τους κανόνες υπολογισµού της
αξίας των υδρογονανθράκων που παράγονται στο πλαί-
σιο της Σύµβασης Μίσθωσης.
17) Το άρθρο 17 πραγµατεύεται θέµατα µέτρησης της
ποσότητας των παραγόµενων υδρογονανθράκων.
18) Το άρθρο 18 ορίζει ότι σε περιπτώσεις πολέµου, α-
πειλής πολέµου ή άλλης κατάστασης έκτακτης ανάγκης
το Δηµόσιο µπορεί να υποχρεώνει το Μισθωτή να πωλεί
τους παραγόµενους υδρογονάνθρακες κατά προτεραιό-
τητα στο Δηµόσιο και ρυθµίζει σχετικές λεπτοµέρειες.
19) Το άρθρο 19 καθορίζει τα αρχεία µε δεδοµένα και
πληροφορίες που οφείλει να τηρεί ο Μισθωτής, τους ό-
ρους µε τους οποίους παρέχεται πρόσβαση και δικαίωµα
χρήσης των ιδιόκτητων δεδοµένων του Μισθωτή στο Δη-
µόσιο και αντίστοιχα ρυθµίζει τους όρους χρήσης των
δεδοµένων που έχουν παραχθεί από το Δηµόσιο αναφο-
ρικά µε τη συµβατική περιοχή. Ρυθµίζονται επίσης θέµα-
τα εµπιστευτικότητας σε σχέση µε όλα τα παραπάνω δε-
δοµένα.
20) Το άρθρο 20 θέτει τους όρους και τις προϋποθέ-
σεις µε τους οποίους ο Μισθωτής ή ένας Συµµισθωτής
δύναται να µεταβιβάζει το σύνολο ή το µέρος των δικαι-
ωµάτων του από τη Σύµβαση Μίσθωσης και ειδικότερα
τις περιπτώσεις εκείνες όπου προϋπόθεση για το κύρος
µια τέτοιας µεταβίβασης είναι η προηγούµενη συναίνεση
του Εκµισθωτή και έγκριση του αρµόδιου Υπουργού.
21) Το άρθρο 21 θέτει τους όρους και τη διαδικασία µε
τους οποίους το Δηµόσιο µπορεί να κηρύξει έκπτωτο το
Μισθωτή σε περίπτωση παραβίασης από τον τελευταίο
των υποχρεώσεών του από τη Σύµβαση.
22) Το άρθρο 22 ορίζει τα δικαιώµατα του Δηµοσίου σε
περίπτωση περιέλευσης του Μισθωτή ή ενός Συµµισθω-
τή σε κατάσταση αφερεγγυότητας.
23) Το άρθρο 23 ορίζει τη διαδικασία επίλυσης διαφο-
ρών που προκύπτουν σε σχέση µε τη Σύµβαση Μίσθω-
σης. Ανάλογα µε την περίπτωση, µια διαφορά µπορεί να
επιλύεται είτε από έναν Αποκλειστικό Εµπειρογνώµονα
είτε µε διαιτησία που διεξάγεται στην Ελλάδα.
24) Το άρθρο 24 επιβάλλει στα µέρη να συνεργάζονται
µε καλή πίστη και ορίζει ότι ο παράγων χρόνος είναι ου-
σιώδους σηµασίας για την εκτέλεση της σύµβασης.
25) Το άρθρο 25 ορίζει το δικαίωµα του Μισθωτή να
χρησιµοποιεί εργολάβους και υπεργολάβους καθώς και
τις περιπτώσεις υποχρέωσης λήψης συναίνεσης του Δη-
µοσίου προ της σχετικής σύµβασης.
26) Το άρθρο 26 ορίζει τις περιπτώσεις και τις συνέπει-
ες επέλευσης γεγονότων ανωτέρας βίας.
27) Το άρθρο 27 ορίζει τις περιπτώσεις και τις προϋπο-
θέσεις βάσει των οποίων δύναται να αναστέλλονται οι υ-
ποχρεώσεις του Μισθωτή κατά το Στάδιο Ερευνών λόγω
καθυστερήσεων στην έκδοση διοικητικών αδειών πέραν
των νοµίµων προθεσµιών.
28) Το άρθρο 28 προβλέπει την παροχή εκ µέρους του
Μισθωτή, Εγγύησης Μητρικής Εταιρείας, στην περίπτω-
ση που ο Μισθωτής κατά το χρόνο υποβολής της αίτη-
σης, δυνάµει των όρων της Προκήρυξης του Διεθνούς
Διαγωνισµού, αξιολογείται στηριζόµενος στην οικονοµι-
κή και τεχνική ικανότητα της µητρικής του εταιρείας
(Μητρικής Εταιρείας). Προβλέπονται επίσης οι περιπτώ-
σεις αθέτησης υποχρέωσης εκ µέρους της Μητρικής Ε-
ταιρείας για τις οποίες ο Μισθωτής µεριµνά κατόπιν αι-
τήµατος του Εκµισθωτή, για τη χορήγηση στον Εκµισθω-
τή, εγγύησης αντικατάστασης υπό την ίδια µορφή µε αυ-
τή της Εγγύησης της Μητρικής Εταιρείας ή σε οποιαδή-
ποτε άλλη µορφή εγγύησης που είναι αποδεκτή από τον
Εκµισθωτή.
29) Το άρθρο 29 ορίζει τον τρόπο επικοινωνίας των µε-
ρών στο πλαίσιο της σύµβασης.
30) Το άρθρο 30 ορίζει ότι για την τροποποίηση της
σύµβασης απαιτείται κύρωση της µε νόµο, πλην τροπο-
ποιήσεων που συνδέονται µε µεταβολές στα ποσοστά
των Συµµισθωτών και µεταβολή του Εντολοδόχου.
31) Το άρθρο 31 ορίζει ως εφαρµοστέο Δίκαιο το Ελ-
ληνικό και σε περίπτωση ανάγκης ερµηνείας της Σύµβα-
σης Μίσθωσης ως υπερισχύον το ελληνικό κείµενο της
Σύµβασης.
32) Το άρθρο 32 περιλαµβάνει όρους περί της ισχύος
και ενδεχόµενης ασυµφωνίας του κυρίου σώµατος της
Σύµβασης Μίσθωσης µε τα Παραρτήµατα αυτής.
33) Το άρθρο 33 καθορίζει ως ηµεροµηνία έναρξης της
ισχύος της Σύµβασης Μίσθωσης την ηµεροµηνία δηµοσί-
ευσης του κυρωτικού νόµου στην Εφηµερίδα της Κυβερ-
νήσεως.
34) Η Σύµβαση Μίσθωσης περιλαµβάνει επίσης έξι πα-
ραρτήµατα, το περιεχόµενο των οποίων έχει ως εξής: Το
Παράρτηµα Α΄ ορίζει τη συµβατική περιοχή µε παραπο-
µπή σε στοιχειώδη ορθογώνια και το Παράτηµα Β΄ πε-
ριέχει χάρτη της συµβατικής περιοχής. Το Παράρτηµα Γ΄
καθορίζει τη λογιστική διαδικασία τήρησης των λογαρια-
σµών εξόδων και εσόδων, διαδικαστικά θέµατα πληρω-
µών, αρχές οικονοµικής διαχείρισης, δικαιώµατα πρό-
σβασης και ελέγχου του Δηµοσίου στα βιβλία και στοι-
χεία του Μισθωτή και το περιεχόµενο ορισµένων δηλώ-
4
σεων και αναφορών που υποβάλλει ο Μισθωτής. Το Πα-
ράρτηµα Δ΄ ορίζει τα στοιχεία και τις πληροφορίες που
οφείλει να υποβάλλει ο Μισθωτής πριν την όρυξη γεω-
τρήσεως. Το Παράρτηµα Ε΄ ορίζει τις απαιτήσεις ασφά-
λισης που οφείλει να τηρεί ο Μισθωτής σε σχέση µε τις
συµβατικές εργασίες. Τέλος, το Παράρτηµα ΣΤ΄ αποτε-
λεί υπόδειγµα της εγγυητικής επιστολής που οφείλει να
προσκοµίσει ο Μισθωτής.
Αθήνα, 29 Ιανουαρίου 2018
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Π. Σκουρλέτης Δ. Παπαδηµητρίου
ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ,
ΑΜΥΝΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ
ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ
ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Π. Καµµένος Ευτ. Αχτσιόγλου
ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
α.α.
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Ν. Κοτζιάς Γ. Χουλιαράκης
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Λ. Κονιόρδου Γ. Σταθάκης
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ
ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Π. Κουρουµπλής Σ. Φάµελλος
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
Κύρωση της Σύµβασης Μίσθωσης µεταξύ της Ελληνι-
κής Δηµοκρατίας και της εταιρείας ENERGEAN OIL &
GAS-ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Ε-
ΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ για
την παραχώρηση του δικαιώµατος έρευνας και εκµε-
τάλλευσης υδρογονανθράκων στη χερσαία περιοχή
«Αιτωλοακαρνανία»
Άρθρο πρώτο
Κύρωση της Σύµβασης παραχώρησης
Κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόµου η Σύµβαση Μίσθω-
σης του δικαιώµατος έρευνας και εκµετάλλευσης υδρο-
γονανθράκων για τη χερσαία περιοχή της Αιτωλοακαρ-
νανίας, που υπογράφηκε στην Αθήνα στις 25 Μαΐου
2017, µεταξύ αφενός της Ελληνικής Δηµοκρατίας, νοµί-
µως εκπροσωπούµενης από τον Υπουργό Περιβάλλο-
ντος και Ενέργειας και αφετέρου της εταιρείας µε την
επωνυµία ENERGEAN OIL & GAS-ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΙΓΑΙ-
ΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Υ-
ΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ, το κείµενο της οποίας ακολουθεί
στην ελληνική και αγγλική γλώσσα: