Με την φράση «αιώνια έργα» έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε τα έργα εκείνα που έχουν αρχίσει εδώ και χρόνια αλλά δεν τα βλέπουμε να ολοκληρώνονται. Πολλά από αυτά τα έργα έχουν πίσω τους 10 χρόνια ζωής ή ακόμα και περισσότερο. Αυτό όμως φαίνεται ότι αλλάζει.

Εδώ και περίπου ένα χρόνο το Υπουργείο Υποδομών, έχει πάρει «φόρα» και κλείνει κατασκευαστικές εκκρεμότητες που έδειχναν δίχως τέλος και τα «αιώνια έργα» γίνονται καθημερινή πραγματικότητα. Σήμερα, εδώ στο ypodomes.com θα σας πούμε για ποια είναι αυτά τα έργα και κυρίως ποια είναι η ιστορία τους.

Το πλέον περίφημο «αιώνιο έργο» είναι η Σιδηροδρομική Γραμμή από την Τιθορέα μέχρι τον Δομοκό αλλά πιο συγκεκριμένα η Σήραγγα Καλλιδρόμου, η μεγαλύτερη στη χώρα με 9χλμ μήκος. Ίσως να μην το πιστεύετε άλλα τα πρώτα έργα διάνοιξης άρχισαν το 1997, δηλαδή πριν από 20 χρόνια! Αυτό το απίστευτο όμως ρεκόρ θα σταματήσει σύντομα, καθώς μέχρι το τέλος του έτους το τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι και μαζί η περίφημη Σήραγγα Καλλιδρόμου, θα τεθούν σε λειτουργία. Είναι σαφώς η σημαντικότερη ολοκλήρωση έργου σε σχέση και με τη σπουδαιότητα και με το βάθος χρόνου των έργων.

Εξίσου εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία και για τα Σιδηροδρομικά έργα στο σταθμό της Αθήνας. Από το 2001 έχουν ξεκινήσει έργα που υποτίθεται θα ολοκληρώνονταν εντός του χρονοδιαγράμματος για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, το 2004. Όχι μόνο αυτό δε συνέβη, αλλά ο σταθμός έμεινε γιαπί και σε άθλια κατάσταση για τα επόμενα 13 χρόνια. Έπρεπε να φτάσουμε στο καλοκαίρι του 2017 για να δοθούν κάποιες από τις νέες αποβάθρες και να αλλάξει η άσχημη εικόνα. Το έργο είναι σε φάση ολοκλήρωσης αλλά και εδώ μιλάμε για ένα «αιώνιο έργο» που …μας τελείωσε. Φυσικά να μην ξεχνάμε ότι θα υπάρξει και νέα εργολαβία (η λεγόμενη Β` φάση) αλλά η άσχημη εικόνα εργοταξίου πλέον δεν υπάρχει.

Αιώνια είναι και τα έργα στο Αεροδρόμιο Μακεδονία που ξεκίνησαν πριν από 11 χρόνια, με στόχο να ολοκληρωθούν το 2011. Φέτος το Υπ.Υποδομών τα έβαλε στην τελική ευθεία και μέχρι το τέλος Απριλίου το Αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει επιτέλους έναν διάδρομο που θα μπορεί να δέχεται όλων των τύπων τα αεροπλάνα. Είναι μία μεγάλη επιτυχία, η ολοκλήρωση των έργων, που έδειχναν να έχουν χαθεί στο χρόνο…

Στα αιώνια έργα είναι και εκείνα στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού Αρδάνιο-Ορμένιο. Μία από τις εργολαβίες είχε αρχικά ξεκινήσει το 2004! Από φέτος σταδιακά και μέχρι τα μέσα του 2018 θα παραδοθεί δίνοντας ένα τέλος στην εργολαβία που έκλεισε 13 χρόνια!

Κορυφαία επιτυχία μπορεί να θεωρηθεί η ολοκλήρωση και λειτουργία των αυτοκινητόδρομων που το 2015 ήταν μπλεγμένα στον κυκεώνα των απαλλοτριώσεων και η λέξη «αιώνια έργα» παρέμενε σταθερά. Όμως το μεγαλύτερο επίτευγμα σε έργο που ήταν στην κατηγορία των αιώνιων έργων και τώρα δείχνει να έχει πάρει πορεία ολοκλήρωσης είναι δίχως άλλο το Μετρό Θεσσαλονίκης.

Το 2015 το έργο ήταν νεκρό, χωρίς χρονοδιάγραμμα και εργασίες, χωρίς σαφή εξέλιξη, με διαιτησίες που άγγιζαν το 1 δισ.ευρώ, με τον καβγά για το σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ να έχει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, με τους μετροπόντικες εκτός λειτουργίας και την επέκταση Καλαμαριάς χωρίς ένα μέτρο σήραγγας. Από τις αρχές του 2016 η εξέλιξη του έργου είναι τόσο ραγδαία που σήμερα υπάρχει η αισιοδοξία ότι, όντως οδεύουμε προς την ολοκλήρωση και τη λειτουργία. Οι σήραγγες στη βασική γραμμή έχουν ολοκληρωθεί, στην γραμμή Καλαμαριάς έχουν διανοίξει 1,5χλμ, βρέθηκε λύση και προχωρά ο σταθμός ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ολοκληρώθηκαν οι διαιτησίες με ένα σχετικά ανεκτό ποσό, παραγγέλθηκαν οι συρμοί κ.α. Είναι το αιώνιο έργο που ευτυχώς για όλους θα πάψει να είναι τέτοιο σε 3 χρόνια και αφού θα έχει συμπληρώσει 14 χρόνια εργασιών.

Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και άλλα πολλά έργα, αλλά αυτά ήταν τα πιο «λαμπερά». Είναι πραγματικότητα ότι η εποχή των αιώνιων έργων δείχνει να τελειώνει και μαζί η αναζήτηση της τύχης τους και με αυτούς τους ρυθμούς θα μπορούμε να είμαστε πιο βέβαιοι για έργα τα οποία τηρούν στοιχειωδώς τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί και δεν ξεχειλώνουν υπερβολικά.

Νίκος Καραγιάννης – ypodomes.com