Με αμείωτη ένταση τρέχει η κατασκευή του αγωγού TAP, η πρόοδος του οποίου στις αρχές του προηγούμενου μήνα, σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση της κοινοπραξίας, άγγιξε το 86,5%.

Ένα κομβικό σημείο στην κατασκευαστική εξέλιξη του έργου υπήρξε και η επιτυχής διέλευση του αγωγού από τα βραχώδη όρη της γειτονικής Αλβανίας, τα οποία ξεπερνούν τα 2.000 μέτρα υψόμετρο, συνιστώντας μία από τις μεγαλύτερες τεχνικές προκλήσεις του έργου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, η αυξημένη δυσκολία όσον αφορά την όδευση του αγωγού στο αλβανικό τμήμα αντανακλάται άλλωστε και στον προϋπολογισμό του έργου, καθ’ ότι από το σύνολο των 4,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, στην Αλβανία δαπανήθηκε περίπου το 1/3, ακριβώς λόγω του ορεινού της αναγλύφου, αν και το μήκος του αγωγού είναι 215 χλμ. (σε σχέση με τα 550 χλμ. του ελληνικού τμήματος και τα 105 χλμ. του υποθαλάσσιου τμήματος στην Αδριατική).

Άλλη μια ενδιαφέρουσα παράμετρος του έργου, είναι ότι οι προγραμματιστές του, έπρεπε να ασχοληθούν -ούτε λίγο, ούτε πολύ- με 100 φορές περισσότερους ιδιοκτήτες στην Αλβανία απ’ ό,τι θα είχαν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και 2 φορές περισσότερους γαιοκτήμονες σε σχέση με την Ελλάδα.

Το επίκεντρο των πιο απαιτητικών κατασκευαστικών εργασιών έχει πλέον μετατοπιστεί στο υποθαλάσσιο τμήμα του έργου, που αποτελεί ένα ιδιαίτερα κρίσιμο και τεχνικά δύσκολο βήμα για την ολοκλήρωση του αγωγού το 2020.

Ενδεικτικό των τεχνικών δυσκολιών του υποθαλάσσιου τμήματος είναι το μεγάλο βάθος της όδευσης του αγωγού δεδομένου ότι το βαθύτερο σημείο τοποθέτησής του θα βρίσκεται στα 820 μ. κάτω από την επιφάνεια της Αδριατικής Θάλασσας.

Σημειώνοντας υποδειγματική προσήλωση στα χρονοδιαγράμματα, ο TAP 6 χρόνια μετά την ολοκλήρωση του Front End Engineering Design (του λεγόμενου FEED) και 3 περίπου χρόνια από την έναρξη της κατασκευαστικής φάσης, σήμερα βρίσκεται πρακτικά σε πολύ προχωρημένο στάδιο με προοπτική εμπορικής λειτουργίας το 2020.

Η αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού ανέρχεται σε 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου τον χρόνο με  πρόβλεψη επέκτασής της σε περισσότερα από 20 δισ. κ.μ., με την προσθήκη δύο ακόμη σταθμών συμπίεσης, επιτρέποντας έτσι τη μεταφορά επιπρόσθετων ποσοτήτων ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Κασπίας για την τροφοδότηση, αρχικά, περίπου 7 εκατ. νοικοκυριών στην Ευρωπαϊκή ήπειρο.

Φίλιππος Παναγόπουλος – ypodomes.com