Μία μεγάλη σειρά από νέα έργα έχουν ξεκινήσει να δημοπρατούνται από την ΕΡΓΟΣΕ από τον περασμένο Δεκέμβριο. Το πρώτο ήταν η γνωστή πλέον Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων που είναι θέμα ημερών η υπογραφή της (Κ/Ξ ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ). Ακολούθησαν οι διαγωνισμοί για την ηλεκτροκίνηση στο Κιάτο-Ροδοδάφνη (ΑΚΤΩΡ), Ισθμός-Λουτράκη (Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ΞΑΝΘΑΚΗΣ), Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα (ΑΚΤΩΡ) και οι νέες γέφυρες του Γαλλικού Ποταμού (Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ).

Αυτά τα έργα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχουν πάρει το δρόμο τους και θα αρχίσουν να κατασκευάζονται από το 2019 εγκαινιάζοντας τη νέα γενιά σιδηροδρομικών έργων. Η συνέχεια τους όμως είναι εξίσου σημαντική. Το επόμενο διάστημα περιμένουμε τη δημοπράτηση τριών σημαντικών σιδηροδρομικών έργων.

Το πρώτο αφορά τα έργα Β`φάσης του Κεντρικού Σταθμού της Αθήνας. Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε 41εκατ.ευρώ. Με τα έργα αυτά φιλοδοξείται να ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση του μεγαλύτερου επιβατικού σιδηροδρομικού σταθμού της χώρας, άρα μιλάμε για μία εργολαβία-σκούπα. Θα ανακατασκευαστούν οι αποβάθρες 1-6 που σήμερα είναι εκτός λειτουργίας, η παλιά υπόγεια διάβαση (που είναι στο βόρειο άκρο του σταθμού) και επιτέλους θα υπάρξει υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό του Μετρό «Σταθμός Λαρίσης». Μέσα στα σημαντικά τεχνικά έργα είναι και η ολοκλήρωση του μισοτελειωμένου ανισόπεδου κόμβου Πέλοπος στην νότια είσοδο του σταθμού που θα επιτρέψει την ασφαλή κίνηση τρένων-οχημάτων και επιβατών.

Επιπρόσθετα συμπεριλαμβάνεται το στρώσιμο γραμμών, ηλεκτροκίνησης στις ανακατασκευασθείσες αποβάθρες όπως και 3 μεταλλικές άνω πεζοδιαβάσεις, η κάτω διάβαση στην οδό Δομοκού, τα υπολειπόμενα η/μ (φωτισμός, ανελκυστήρες, αντλιοστάσια) και συνοδά έργα όπως έργα οδοποιίας, υδραυλικά, αποκατάσταση εγκαταστάσεων, κτιρίων, έργα πρασίνου και περίφραξης.

Το δεύτερο έργο αφορά την ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία του τμήματος Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος. Το κόστος των έργων έχει εκτιμηθεί σε περίπου 91εκατ.ευρώ. Σε αυτό το τμήμα περιλαμβάνεται και η τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα της χώρας, στην περιοχή της Παναγοπούλας. Στα έργα περιλαμβάνεται το στρώσιμο γραμμών (επιδομή), ηλεκτροκίνηση, 4 νέοι σταθμοί (Ροδοδάφνη, Σελιανίτικα, Καμάρες, Ψαθόπυργος), τηλεδιοίκηση και ETCS. Στο τμήμα της νέας γραμμής θα κατασκευαστεί και ενσύρματο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο. Θα περιλαμβάνει και επιμέρους εργασίες όπως φυτοτεχνικές εργασίες και περιβαλλοντική αποκατάσταση ορυγμάτων-επιχωμάτων.

Το τρίτο έργο αφορά την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Λάρισα-Βόλος και την παράκαμψη της Νέας Ιωνίας. Το κόστος των έργων έχει εκτιμηθεί σε 71εκατ.ευρώ. Περιλαμβάνεται η εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης, ηλεκτροκίνησης και ETCS της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα – Βόλος μήκους 61 χλμ περίπου. Ο νέος σχεδιασμός περιλαμβάνει την κανονικοποίηση της παλαιάς μετρικής γραμμής του τμήματος Λατομείο – Βόλος.

Το κοινό στοιχείο και των 3 αυτών έργων είναι η χρηματοδότηση τους από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Ε.Π. ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Το πρώτο από αυτή την τριάδα έργων που αναμένεται να δημοπρατηθεί είναι η εργολαβία-σκούπα του Κεντρικού Σταθμού Αθηνών.

Νίκος Καραγιάννης – ypodomes.com