Την ώρα που η κυβέρνηση παρακολουθεί, εξ αποστάσεως ως και… με απάθεια, τις εξελίξεις, βρίσκεται σε εξέλιξη μια μεγάλη διαμάχη ανάμεσα στις τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Η ανεξάρτητη Αρχή ζήτησε από τη φινλανδική ερευνητική εταιρεία Rewheel, που ειδικεύεται στις διεθνείς συγκρίσεις συνδεσιμότητας κινητών επικοινωνιών, εκπόνηση μίας μελέτης για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής αγοράς δεδομένων κινητού δικτύου.

Κάτι που έχει γίνει και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και αναλύθηκε, μεταξύ άλλων, και η κατάσταση όσον αφορά στις τιμές και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται στους Ελληνες καταναλωτές.

Πόσο πιο ακριβή; Επί παραδείγματι, με προϋπολογισμό 20 ευρώ το μήνα, στην Ελλάδα ο καταναλωτής αγοράζει ένα πρόγραμμα 4G κινητής το οποίο δεν ξεπερνά τα 2,6 gigabytes δεδομένων, τα 300 λεπτά ομιλίας και τα 500 SMS.

Σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές αγορές, με 20 ευρώ το μήνα, ο καταναλωτής θα μπορούσε να αγοράσει περίπου 7 φορές περισσότερα gigabytes τουλάχιστον, και επιπλέον απεριόριστα λεπτά ομιλίας και SMS (στην Αυστρία θα μπορούσε να αγοράσει 2.000 λεπτά ομιλίας και SMS με 20 ευρώ το μήνα). Στη Φινλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι καταναλωτές θα μπορούσαν να αγοράσουν απεριόριστο όγκο δεδομένων για τα smartphone τους, πληρώνοντας λιγότερο από 20 ευρώ το μήνα.

Η μελέτη της Rewheel, λοιπόν, κατέληξε στο ότι η Ελλάδα είναι μια από τις ακριβότερες αγορές στην Ε.Ε. στην τιμολόγηση της μεταφοράς δεδομένων. Κάτι που προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Vodafone και της Wind που λένε ότι θα κινηθούν… νομικά. Η Wind καταλογίζει «δογματισμούς και αβάσιμες απόψεις» στη Rewheel και η Vodafone χαρακτήρισε την έρευνα «ένα συνονθύλευμα από ανακρίβειες, παντελώς εσφαλμένα στοιχεία και ανεδαφικές αναφορές».

Από την Επιτροπή Ανταγωνισμού εμμένουν όμως για το αδιάβλητο της μελέτης. Και ότι πριν τη δημοσίευσή της, αξιολογήθηκε επίσης και από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, διεθνούς κύρους καθηγητές οικονομικών δικτύων και οικονομικών του ανταγωνισμού και της ψηφιακής οικονομίας από το εξωτερικό. Συνεπώς, «πληροί κάθε κριτήριο αξιοπιστίας, κρίνοντας με αμιγώς επιστημονικούς και τεχνοκρατικούς όρους» απαντούν.

Τι σκοπό όμως είχε η εν λόγω έρευνα για κάτι που, πάνω κάτω, υποψιαζόταν ο μέσος Έλληνας καταναλωτής; Σύμφωνα με την Επιτροπή, χωρίς να υπάρξει κατάσταση υπερ-ρύθμισης της αγοράς, «να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, το οποίο πιστεύουμε ότι θα οδηγήσει σε χαμηλότερες τιμές, καλύτερη ποιότητα δικτύου και σε μεγαλύτερη βάση χρηστών κλείνοντας το ψηφιακό χάσμα, προς όφελος των καταναλωτών».

Τη μελέτη της Rewheel για την ανταγωνιστικότητα της ψηφιακής οικονομίας στην Ελλάδα μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ.