«Νομοσχέδιο για την υγεία σε συμφωνία με τις προεκλογικές  δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας»

Υπενθυμίζοντας τα προβλήματα που προκλήθηκαν στο χώρο της υγείας από τη διακυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α., ο κ. Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής Αχαΐας της Νέας Δημοκρατίας, μίλησε για το νέο νομοσχέδιο που συζητείται στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων σχετικά με τη σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.) και τις ρυθμίσεις για τα προϊόντα του καπνού. 

Ο κ. Φωτήλας έφερε καταρχάς το παράδειγμα του ΑΜΚΑ για να τονίσει ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., εξαιτίας της ανικανότητας να παρέχει με σωστή οργάνωση παροχή υπηρεσιών υγείας, έφτασε στο άκρο δίνοντας σε όλους, χωρίς κριτήρια ΑΜΚΑ σε πρόσφυγες και μετανάστες. Αποτέλεσμα ήταν να μπλοκάρει το σύστημα και από τον προηγούμενο Μάιο να μην υπάρχει δυνατότητα να δίνεται ΑΜΚΑ σε κανέναν ούτε ακόμα σε Έλληνες!

Επί της ουσίας για το νομοσχέδιο, ο κύριος Φωτήλας ανέδειξε ότι η μετατροπή του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ είναι κάτι που συμβαίνει σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. για λόγους ευελιξίας του οργανισμού προκειμένου να μπορεί δηλαδή να μπορεί να αντιμετωπίσει έκτακτες καταστάσεις για παράδειγμα είτε στο προσφυγικό είτε σε έκτακτες περιπτώσεις νόσων.

Επίσης, το νομοσχέδιο έχει θετικές διατάξεις βελτίωσης της υγείας των ασθενών με την αναβάθμιση της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης των τιμών των νέων φαρμάκων αλλά και για τους ιδιώτες επενδυτές, καθώς δίνεται η δυνατότητα συμψηφισμού του ποσού του clawback, με τις δαπάνες αναπτυξιακού χαρακτήρα. Τίθενται ακόμη κριτήρια αποδοτικότητας των διοικητών νοσοκομείων, ενώ αυστηροποιείται περαιτέρω ο αντικαπνιστικός νόμος. Όλες οι διατάξεις αποτελούν προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο χώρο της υγείας

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας: 

Ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε. 

Κατ’ αρχάς να καλωσορίσω κι εγώ με τη σειρά μου τους Υπουργούς, να τους ευχαριστήσω για την παρουσία τους, αλλά να ευχαριστήσω και αυτούς που βρίσκονται πίσω από τους Υπουργούς και τους συμβουλεύουν. Ξέρετε, όπως λένε στο θέατρο «πίσω από την κουρτίνα οι άνθρωποι». Επειδή ασχολούμαι πολλά χρόνια ερασιτεχνικά με το θέατρο, μπορώ να σας πω πόσο πραγματικά σημαντικοί είναι οι άνθρωποι πίσω από την κουρτίνα. 

Για να ρίξουμε λίγο τους τόνους, θα ξεκινήσω με ένα λογοπαίγνιο. Άκουσα τον κ. Ξανθό, μίλησε για την ανάγκη ενισχυμένης εποπτείας. Άρα, λοιπόν, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. είναι υπέρ της απλής αναλογικής, αλλά της ενισχυμένης εποπτείας. Εμείς είμαστε πιο σταθεροί, είμαστε υπέρ της ενισχυμένης αναλογικής και της ενισχυμένης εποπτείας, αλλά κυρίως της ενισχυμένης ευελιξίας και της ενισχυμένης αποδοτικότητας. Δηλαδή, εμείς είμαστε γενικά υπέρ της ενισχυμένης, εσείς είσαστε τουρλού – τουρλού, απ’ ότι κατάλαβα. Αυτό είναι ένα λογοπαίγνιο.

Άκουσα τον κ. Μιχαηλίδη, ο οποίος μίλησε για το ΑΜΚΑ και επειδή χθες έδωσα μια απάντηση στην κυρία Τζούφη σε άλλη Επιτροπή, προφανώς θα έλειπε ο κ. Μιχαηλίδης, να το πω ξανά για να το καταλάβουν όλοι όσοι μας ακούν. Ο ΑΜΚΑ είναι η υγειονομική και εργασιακή ταυτότητα όλων των ανθρώπων που βρίσκονται και εργάζονται νόμιμα και μόνιμα στη χώρα. Ο ΑΜΚΑ δεν είναι το φάρμακο «δια πάσα νόσο και πάσα μαλακία», γιατί ο ΑΜΚΑ οδηγεί σε δικαιώματα πέρα την νοσοκομειακής και της φαρμακευτικής κάλυψης, η οποία ούτως ή άλλως είναι νομοθετημένη από την Κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου το 2014. Πέρα από αυτό, ο ΑΜΚΑ δίνει τη δυνατότητα σε μία σειρά από άλλα δικαιώματα, όπως είναι το δικαίωμα στην εργασία, όπως είναι το δικαίωμα στο ελάχιστον εγγυημένο εισόδημα, όπως είναι το δικαίωμα σε επίδομα ανεργίας, επιδόματα δηλαδή, που δεν τα έχουν όλοι οι Έλληνες, αλλά έτσι όπως το έφτιαξε ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. θα μπορούσαν να έχουν οι πάντες, αυτοί που χθες παράνομα εισήλθαν στη χώρα και δεν ξέρουμε ακριβώς και ποιο είναι το καθεστώς τους, είναι πρόσφυγες, είναι μετανάστες, θα μείνουν, θα φύγουν; Άρα λοιπόν ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α, εξαιτίας της ανικανότητας να παρέχει με σωστή οργάνωση παροχή υπηρεσιών υγείας, έφτασε στο άκρο και είπε «εγώ θα δώσω ΑΜΚΑ σε όλους». Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Να μπλοκάρει το σύστημα και από τον προηγούμενο Μάιο να μη δίνουμε ΑΜΚΑ σε κανένα, ούτε στους Έλληνες. Από το Μάιο ΑΜΚΑ σε κανέναν. Αυτή είναι η πραγματικότητα. 

Εμείς λέμε ότι ο ΑΜΚΑ πρέπει να δίδεται με σωστούς τρόπους, σωστούς όρους και προϋποθέσεις, διότι όπως είπα, δεν είναι φάρμακο «δια πάσα νόσο και πάσα μαλακία» ο ΑΜΚΑ. Άρα λοιπόν, οι πρόσφυγες και οι μετανάστες που από το 2014 είναι καλυμμένοι τόσο φαρμακευτικά όσο και νοσοκομειακά, στην πρώτη φάση θα παίρνουν μια προσωρινή κάρτα, η οποία θα τους παρέχει τη δυνατότητα να έχουν αυτό που πρέπει να έχουν, αλλά δεν θα έχουν όλα τα άλλα που δεν μπορούν να τα έχουν, τουλάχιστον μέχρι να κριθούν πρόσφυγες και να αποκτήσουν μια σειρά από δικαιώματα. Αυτή είναι η πραγματικότητα. 

Άκουσα για τις προσλήψεις στο PHILOS 1 και PHILOS 2. Να πούμε λοιπόν, επειδή μπορεί να μη γνωρίζουν όλοι οι συνάδελφοι πώς ακριβώς έγιναν οι προσλήψεις στο PHILOS 1 και PHILOS 2, διότι η αλήθεια είναι ότι δεν υπήρξε διαδικασία ΑΣΕΠ, υπήρξε διαδικασία εποπτείας ΑΣΕΠ. Για όποιον δεν καταλαβαίνει τη διαφορά, να την πω με πολύ απλά λόγια. Όταν γίνεται ένας ΑΣΕΠ, όταν γίνεται ένας διαγωνισμός που τον κάνει ο ΑΣΕΠ, ο ΑΣΕΠ θέτει τα κριτήρια. Τα κριτήρια με βάση το στόχο που του έχει ορίσει η εξουσία, η πολιτική εξουσία. Όταν γίνεται εποπτεία ΑΣΕΠ, τα κριτήρια αυτά, τα θέτει ο Υπουργός. Λέει λοιπόν ο Υπουργός κ. Πολάκη, ότι εγώ για αυτή την θέση, θέλω μια ξανθιά, γαλανομάτα, με ύψος 1 και 75 και αυτός ο οποίος έχει την εποπτεία, ο ΑΣΕΠ, πρέπει απλά να δει και μην πείτε ρατσιστή γι’ αυτό το οποίο είπα, έλεος.

Αυτή είναι η πραγματικότητα, θα θέλατε να σας δώσω ένα άλλο παράδειγμα; Ο Υπουργός λέει, ότι για αυτήν την θέση, θέλω μια συγγενή Υπουργού, εάν δεν σας αρέσει το άλλο παράδειγμα. Αν με προκαλέσετε, θα πάω και σε ονόματα. Λέει λοιπόν ο Υπουργός, για αυτή την θέση θέλω μία συγγενή Υπουργού και ο ΑΣΕΠ, πρέπει να δει το εάν αυτή η κυρία που πήρε τη θέση, είναι συγγενής Υπουργού, τίποτα άλλο δεν μπορεί να κάνει ο ΑΣΕΠ, όταν απλώς έχει την εποπτεία. Αποτέλεσμα να έχουμε για παράδειγμα έναν αναισθησιολόγο, που αντί να πάει στην Μόρια, γιατί, τι να κάνει στην Μόρια ο αναισθησιολόγος, να δουλεύει σε κάποια γραφεία του ΚΕΕΛΠΝΟ.

Δεν θα πω παρακάτω. Ο κ. Πολάκης, όμως, το να δίνει συμβουλές στον κ. Κικίλια, για το πώς πρέπει να λύσει τα προβλήματα της υγείας, που αυτός δεν έλυσε τέσσερα χρόνια και πρέπει να τα λύσει ο κ. Κικίλιας, σε τρεις μήνες, αυτό νομίζω πάει πολύ. Διότι ο κ. Πολάκης, δεν έπεσε από τον ουρανό σήμερα σε αυτήν την Επιτροπή, ήταν Υπουργός Υγείας 4 χρόνια σε αυτή τη χώρα και έρχεται τώρα να του πει, έτσι θα τα λύσεις τα προβλήματα κ. Κικίλια. Και ο κ. Κικίλιας, θα πρέπει να ακούσει τον κ. Πολάκη, επειδή ο κ. Πολάκης, τα έλυσε καλά τέσσερα χρόνια.

Πάμε τώρα να δούμε κάτι άλλο, για να πούμε και δύο λόγια για το νομοσχέδιο. Στο νομοσχέδιο η πρώτη παρέμβαση είναι αυτή που κάνει το ΕΟΔΥ, το πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Εγώ δεν θα επιχειρηματολογήσω για να σας πείσω κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πόσο καλύτερο είναι το Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, από το Δημοσίου Δικαίου, διότι ξέρω ότι δεν είναι δυνατόν να πείσω τον κ. Ξανθό και τον κ. Πολάκη, να αλλάξει αυτή την κρατικίστικη συγκεντρωτική ιδεοληπτική αντίληψη που έχει. Άρα, δεν θα τον πείσω ποτέ, αλλά αυτούς τους οποίους το βλέπουν όπως εγώ, δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω, είναι ήδη πεισμένοι.

Όμως, η αλήθεια είναι ότι σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες ο αντίστοιχος οργανισμός, το είπε ο κ. Υπουργός, είναι ένα Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, για χάριν, όπως είπα, της ευελιξίας και της αποδοτικότητας. 

Πάμε στο δεύτερο στοιχείο, το οποίο είναι το clawback, η δεύτερη παρέμβαση που έχει να κάνει με την προεκλογική μας δέσμευση. Το clawback προς όφελος των ιδιωτών, που ενεργούν αναπτυξιακές επενδύσεις, δηλαδή, δίνουμε τη δυνατότητα συμψηφισμού του ποσού του clawback, με δαπάνες αναπτυξιακού χαρακτήρα. Νομίζω ότι έτσι γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι αυτές οι ρυθμίσεις θα έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης και στην αποδοτικότερη χρήση των διαθέσιμων πόρων.

Το τρίτο πεδίο παρέμβασης – που επίσης υλοποιούμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις-, είναι η σύναψη συμβάσεων αποδοτικότητας των Διοικητών και Αναπληρωτών Διοικητών στις ΔΥΠΕ, με έννομες συνέπειες, σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων. Το έχουμε ξεκαθαρίσει και προεκλογικά, αλλά και από την πρώτη μέρα, οι Διοικητές των Υγειονομικών Περιφερειών της χώρας, θα υπόκειται σε λογοδοσία, προκειμένου να πετύχουν τα βέλτιστα αποτελέσματα στην φροντίδα της υγείας των ασθενών. 

Επίσης έχουμε διατάξεις που μειώνουν και εξορθολογίζουν τη διαδικασία τιμολόγησης φαρμάκων, τα είπε μια χαρά ο Εισηγητής μας, δεν χρειάζεται να τα ξαναπώ. 

Όσον αφορά στο ΕΚΑΒ, πραγματικά πρόκειται για διατάξεις οι οποίες βρίσκονται προς τη σωστή κατεύθυνση και έρχονται να δώσουν λύση σε μια στρέβλωση που δεν άφηνε το ΕΚΑΒ να μπορέσει να κάνει τη δουλειά του πραγματικά και ολοκληρωτικά. Έρχονται λοιπόν πραγματικά να δώσουν λύση σε μια στρέβλωση αυτές οι διατάξεις.

Όσον αφορά τον Αντικαπνιστικό, νομίζω, συμφωνήσαμε και νομίζω ότι συμφώνησε και ο κ. Ξανθός. Απλώς αυτό που δεν κατάλαβα, είναι, κ. Ξανθέ, είπατε για την ανάγκη της πάταξης του λαθρεμπορίου και είναι πολύ σωστό, γιατί υπάρχει τεράστια ανάγκη πάταξης του λαθρεμπορίου, απλά δεν καταλαβαίνω, γιατί πρέπει να τους κρατήσουμε με την εφαρμογή του Αντικαπνιστικού. Δηλαδή, εάν δεν πατάξουμε το λαθρεμπόριο, πρέπει να καπνίζουμε παντού και πάντα; Δεν άκουσα και την γνώμη του κ. Πολάκη, για τον Αντικαπνιστικό. Μακάρι να συνοδευτεί ο νόμος από αυτό, αλλά δεν σημαίνει ότι εάν δεν έρθει αυτό δεν θα πρέπει να ξεκινήσει η εφαρμογή του Αντικαπνιστικού.

Τα υπόλοιπα θα τα πούμε και στις επόμενες συνεδριάσεις.

Σας ευχαριστώ.