Συζητάμε σήμερα στην Ολομέλεια το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαοσύνης, στον απόηχο της δίκης για το βιασμό και τη δολοφονία της Ελένης Τοπαλούδη.
 
Μια υπόθεση που συγκλόνισε την ελληνική κοινωνία.

Η Δικαιοσύνη επιτέλεσε το έργο της. Όπως ξέρει να πράττει, χωρίς να χρειάζονται παρεμβάσεις από οποιονδήποτε εκτός αυτής.

Και αυτό θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους μας και ιδίως από την Κυβέρνηση.

Αποδόθηκε Δικαιοσύνη και ευχή όλων μας είναι να υπάρξει δικαιοσύνη για κάθε θύμα εγκληματικής πράξης που οι ένοχοι σήμερα διαφεύγουν.

Αγαπητοί συνάδελφοι,έρχομαι στο παρόν Νομοσχέδιο:

Το 1ο μέρος του Νομοσχεδίου, αφορά στην ενσωμάτωση της Οδηγίας 800/2016 για την διασφάλιση των δικαιωμάτων των παιδιών που είναι ύποπτοι ή κατηγορούμενοι σε ποινικές διαδικασίες.

Η εξασφάλιση της σωστής ενημέρωσης των ανηλίκων εν μέσω μιας ποινικής διαδικασίας, είναι καθήκον της Πολιτείας και προϋπόθεση για μια δίκαιη δίκη.

Γι’αυτό και είμαστε θετικοί απέναντι στις διατάξεις αυτές.

Με το 2ο μέρος του Νομοσχεδίου, ενσωματώνεται η Οδηγία 1371/2017 για την καταπολέμηση της απάτης σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πρόκειται για ένα αναγκαίο πλαίσιο.

Ωστόσο, ήδη έγιναν επισημάνσεις για αοριστίες στις διατυπώσεις, τις οποίες και θα πρέπει να δείτε.

Απλή ενσωμάτωση του ευρωπαϊκού πλαισίου, χωρίς σαφήνεια στις διατάξεις δεν θα μπορεί να λειτουργήσει.

Επίσης το Νομοσχέδιο ενσωματώνει ευρωπαϊκές διατάξεις:

  • Για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας.
  • Για την επέκταση των διοικητικών κυρώσεων για παραβάσεις της ενωσιακής νομοθεσίας.

(όπως για κατάχρηση προνομιακών πληροφοριών).

  • Και τέλος για την Eurojust, δηλαδή την Ευρωπαϊκή Μονάδα Δικαστικής Συνεργασίας.

Είμαστε θετικοί απέναντι σε αυτές τις διατάξεις.

Ομοίως θετικές είναι οι ρυθμίσεις για τη συνεργασία Ελλάδας και  Κύπρου στον τομέα δικαιοσύνης και δικαίου μέσα από την κύρωση του Μνημονίου Συνεργασίας των δύο Υπουργείων Δικαιοσύνης.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Θα σταθώ στο 4ο μέρος του Νομοσχεδίου, για την παροχή νομικής βοήθειας σε πολίτες χαμηλού εισοδήματος και στη διαδικασία που θεσπίζετε για την επιλογή των συνηγόρων.

Γνωρίζετε τις συνθήκες εργασίας των νέων δικηγόρων, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τα οποία μάλιστα γιγαντώθηκαν μέσα στην κρίση του κορωνοϊού, με κλειστά δικαστήρια, υποθηκοφυλακεία, υπηρεσίες επί δύο μήνες.

Σήμερα, αντί να φέρετε μια ρύθμιση πραγματικής στήριξής τους, βάζετε το κριτήριο των 10 παραστάσεων για να μπορούν να αναλάβουν υποθέσεις νομικής βοήθειας.

Έτσι όμως, αφαιρείτε ύλη εργασίας από τους νέους δικηγόρους!

Σας ερωτώ, ένας δικηγόρος που δεν έχει 10 παραστάσεις σε ποινικά δικαστήρια,είναι ικανός να αναλάβει οποιαδήποτε υπόθεση, αλλά όχι υπόθεση νομικής βοήθειας;

Καταλαβαίνετε λοιπόν, ότι ο περιορισμός που βάζετε είναι αδικαιολόγητος!

Ακούσαμε στην ακρόαση των φορέων την πρόταση, η εμπειρία των συνηγόρων να αποδεικνύεται από σεμινάρια, από δίκες που έχουν παρακολουθήσει, από μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές.

Είναι ρεαλιστικές προτάσεις που ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα που βιώνουν οι νέοι δικηγόροι.

Επίσης κ. Υπουργέ,
Αφού κάνετε τροποποιήσεις στο πλαίσιο της νομικής βοήθειας, γιατί δεν φέρνετε λύση στο πραγματικό πρόβλημα του θεσμού;

Κι αυτό είναι οι καθυστερήσεις στην πληρωμή των δικηγορικών αμοιβών από το Δημόσιο.

Αμοιβές που καταβάλλονται μετά από 2 χρόνια!

Να σας θυμίσω, ότι υπάρχουν νέοι δικηγόροι που ουσιαστικά ζουν από τις υποθέσεις της νομικής βοήθειας.

Αναγκάζονται λοιπόν να παρέχουν την εργασία τους και να χορηγούν πίστωση στο Δημόσιο για χρόνια!

Άμεση λοιπόν διεκπεραίωση των πληρωμών!

Άμεση καταβολή των οφειλόμενων!

Αυτή θα ήταν μια πραγματική τομή στο θεσμό της νομικής βοήθειας!

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Το 8ο και τελευταίο μέρος του Νομοσχεδίου, περιέχει διάφορες και άσχετες μεταξύ τους ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης πολλές από τις οποίες δεν τέθηκαν ποτέ σε διαβούλευση.

Με τα άρθρα 63 και 64 προβλέπεται η υφ’ όρον παραγραφή και παύση της ποινικής δίωξης για  συγκεκριμένα πλημμελήματα που τελέστηκαν μέχρι 1/4/2020.

Καθώς και η υπό όρους παραγραφή και μη εκτέλεση συγκεκριμένων ποινών.

Έχουμε δει τη διαδικασία αυτή και στο παρελθόν και από τις κυβερνήσεις των υπόλοιπων κομμάτων.

Το είδαμε το 2005, το 2012, το 2013, το 2016.

Στόχος η αποσυμφόρηση των δικαστηρίων.

Ωστόσο σήμερα, θα πρέπει να μας απασχολήσουν δύο ερωτήματα:

Πρώτον, επετεύχθη πράγματι μέχρι σήμερα αποσυμφόρηση των δικαστηρίων;
και Δεύτερον, πώς εναρμονίζεται η διάταξη αυτή με τον Νέο Ποινικό Κώδικα;

Γιατί με τους νέους Κώδικες, ήδη έχουμε μειωμένες ποινές και πράξεις που καταργήθηκαν.

Έχετε λάβει υπ’οψιν τις αλλαγές αυτές;

κ. Υπουργέ,
Η αποσυμφόρηση των δικαστηρίων απαιτεί σχέδιο και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση κι όχι νόμους για παραγραφή ανά 2 και 3 χρόνια.

Ολοκληρώνοντας αγαπητοί συνάδελφοι, το Νομοσχέδιο ενσωματώνει στην ελληνική έννομη τάξη πολύ σημαντικές ευρωπαϊκές Οδηγίες που θα έπρεπε μάλιστα να έχουν έρθει στη Βουλή πολύ νωρίτερα.
Ωστόσο, οι λοιπές ετερόκλητες διατάξεις προκαλούν προβληματισμούς.

Έχουμε θέσει τις προτάσεις μας και αναμένουμε να τις κάνετε αποδεκτές.

Έχουμε αποδείξει άλλωστε, ότι το Κίνημα Αλλαγής ασκεί υπεύθυνη και προγραμματική αντιπολίτευση.