Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
 
Ο τουρισμός μαζί με τον πρωτογενή τομέα είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας μας. 

Η επανεκκίνηση του κλάδου αποτελεί επιτακτική ανάγκη για την οικονομία. 

Ιδιαίτερα, η τοπική οικονομία της νησιωτικής Ελλάδας καθορίζεται από τον τουρισμό. 

Τουτέστιν αγαπητοί συνάδελφοι, είναι κρίσιμο, μιας και υπό κανονικές συνθήκες θα είχε αρχίσει ήδη η θερινή σεζόν, να δώσουμε όλο το βάρος το επόμενο διάστημα στον τουρισμό.

Ακούσαμε το σχέδιο της κυβέρνησης για τη σταδιακή άρση των μέτρων στον κλάδο, διαπιστώνοντας όμως ότι υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις. Με κυριότερη, την έλλειψη υγειονομικών πρωτοκόλλων. 

Εδώ να παρατηρήσω, αν οι επαγγελματίες του κλάδου δεν γνωρίζουν σαφώς και εγκαίρως το πλαίσιο στο οποίο θα λειτουργήσουν σε 20 ημέρες, θα επικρατήσει χάος.

Ήδη ο διεθνής τύπος κάνει συνεχείς αναφορές στο ελληνικό καλοκαίρι «δείχνοντας» την χώρας μας ως έναν ασφαλή προορισμό. Και είναι σημαντικό και μπράβο σε όλους. Εμείς οφείλουμε, όμως, με απόλυτη ασφάλεια να κεφαλαιοποιήσουμε αυτή την εθνική μας επιτυχία.

Και αυτό μπορεί να γίνει κυρίως με σαφή κοινά ευρωπαϊκά υγειονομικά πρωτόκολλα λειτουργίας τόσο στον τουρισμό όσο και στις μεταφορές και μετακινήσεις.

Εδώ να τονίσω, ως Έλληνες  δημιουργήσαμε για τη χώρα μας ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σ’ αυτή τη συγκυρία έναντι των ανταγωνιστών μας στον τουρισμό, όπως είναι η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία και η Πορτογαλία. 
Και αυτό το πλεονέκτημά μας, θα πρέπει λοιπόν να το εκμεταλλευθούμε με την κατάλληλη προετοιμασία για την ασφαλή υποδοχή των τουριστών.

Αγαπητοί συνάδελφοι, επί του νομοσχεδίου:

Φέρνετε κ. Υπουργέ ένα νομοσχέδιο προς ψήφιση, με ρυθμίσεις για νέες μορφές τουρισμού αλλά και διατάξεις που έχουν πολεοδομικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Το πρώτο μέρος του Νομοσχεδίου, περιέχει ρυθμίσεις για τον καταδυτικό τουρισμό.

Πρόκειται για μια μορφή τουρισμού ταχεία αναπτυσσόμενη που μπορεί να αξιοποιηθεί από τη χώρα μας με σημαντικά οφέλη για την οικονομία μας. Ας μη ξεχνάμε, ότι υπάρχουν χώρες που αποτελούν προορισμό καταδυτικού τουρισμού προσελκύοντας επισκέπτες απ’όλο τον κόσμο.

Το Νομοσχέδιο ωστόσο, αντιμετωπίζει με τρόπο αποσπασματικό τον καταδυτικό τουρισμό. Και το λέω αυτό, διότι ο καταδυτικός τουρισμός περιλαμβάνει ένα σύνολο δραστηριοτήτων που δεν εξαντλούνται στην απλή υποβρύχια περιήγηση, για την οποία μιλά το Νομοσχέδιο.

Αντίθετα, συνδυάζονται τόσο με χερσαίες δραστηριότητες, όπως οι εκθεσειακοί χώροι, όσο και με άλλες υποβρύχιες δραστηριότητες, όπως events και υποβρύχιο αθλητισμό.

Ωστόσο, με τις ρυθμίσεις που φέρνετε και με τον ορισμό που δίνετε για τον καταδυτικό τουρισμό, δεν προωθείτε το σύνολο αυτών των δραστηριοτήτων.

Αντιμετωπίζετε τη μορφή αυτή θεματικού τουρισμού όπως και εν γένει τον εναλλακτικό τουρισμό, χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο.

κ. Υπουργέ είναι ενδεικτικό είναι μάλιστα, ότι θεσμοθετείτε το Συμβούλιο Καταδυτικού Τουρισμού, αυξάνοντας τη γραφειοκρατία, ενώ θα μπορούσε να προβλεφθεί ένα όργανο με ευρύτερες αρμοδιότητες με αντικείμενο τις διάφορες μορφές του εναλλακτικού τουρισμού.

Εδώ θα ήθελα την απάντησή σας.
Γιατί για όλους μας το στοίχημα είναι η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Για τους επισκέψιμους ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους, βασική αρχή θα πρέπει να είναι ο συνδυασμός τουριστικής ανάπτυξης και προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Ωστόσο, οι ρυθμίσεις που περιέχει το Νομοσχέδιο για τους ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους προκαλούν προβληματισμό.

Όπως στο άρθρο 6, η εφορεία ενάλιων αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού θα πρέπει να είναι σε κάθε περίπτωση αρμόδιος φορέας διαχείρισης των  αρχαιολογικών χώρων, κι όχι μόνο όταν δεν έχει οριστεί άλλος φορέας.

Δηλαδή οι ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι δεν μπορούν να λειτουργούν με διαφορετικό καθεστώς από τους χερσαίους!

Σημαντικό επίσης είναι το ζήτημα της προστασίας των αρχαιοτήτων τόσο κατά την κατάδυση των επισκεπτών όσο και κατά την αναχώρηση και επιστροφή τους σε ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους.

Και τούτο διότι λόγω της απουσίας φυσικών συνόρων, είναι ευάλωτοι σε παράνομες ενέργειες. 

Κι εδώ αναρωτώμαι, άραγε, πώς ξέρουμε ότι ένας τουρίστας που θα καταδυθεί και θα γνωρίσει τον αρχαιολογικό χώρο δεν θα επανέλθει σε αυτόν από άλλο σημείο εκτός ωραρίου λειτουργίας του επεμβαίνοντας ή αφαιρώντας αρχαιότητες;

Γι’αυτό η μόνη λύση είναι, η προσεκτική επιλογή των επισκέψιμων χώρων από την Εφορεία Ενάλιων Αρχαιοτήτων και η συνεχής επιτήρησή τους με περιπολίες και κάθε πρόσφορο μέσο της ναυτιλίας, όπως ραντάρ και μέσα της σύγχορνης τεχνολογίας ώστε να επιτυγχάνεται άμεση επέμβαση.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Σημαντικές οι αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο και σε επίπεδο πολεοδομικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Δίνεται λοιπόν η δυνατότητα για παρεμβάσεις σε ευαίσθητες και προστατευόμενες περιοχές, χωρίς μάλιστα σαφείς προδιαγραφές για την προστασία του περιβάλλοντος και του τοπικού χαρακτήρα της κάθε περιοχής.

Χωρίς προϋποθέσεις για την ποιότητα των  τουριστικών επενδύσεων, ώστε να εναρμονίζονται με το φυσικό περιβάλλον.

Να σταθώ επίσης στο άρθρο 22, όπου προβλέπεται ζώνη προστασίας περιμετρικά των ορίων των Περιοχών Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, με αποτέλεσμα να εγείρεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας.

Και τούτο διότι με τον τρόπο αυτό, ακίνητα τρίτων που γειτνιάζουν με τις περιοχές αυτές, θα υπόκεινται σε ειδικούς όρους και περιορισμούς στις χρήσεις γης και τους όρους δόμησης, προς όφελος των μεγάλων τουριστικών επενδύσεων. Κι εδώ περιμένω την απάντησή σας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Εν κατακλείδι, αυτό που θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε είναι ποια τουριστική ανάπτυξη θέλουμε. Γιατί αυτό είναι και το ζητούμενο. Για μας, το Κίνημα Αλλαγής-ΠΑΣΟΚ η απάντηση είναι, αειφόρος τουριστική ανάπτυξη που σέβεται και αναδεικνύει το φυσικό περιβάλλον με σεβασμό στις επόμενες γενιές.

Με τις σκέψεις αυτές, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις διά του εισηγητή μας κ. Φραγγίδη για τη βελτίωση των διατάξεων και σας καλούμε να τις κάνετε αποδεκτές.

Τέλος, θετική εξέλιξη για μας τα όσα αναφέρατε περί τουριστικής εκπαίδευσης. Κατάρτιση και εκπαίδευση για τον τουρισμό.

Κάντε το πράξη.