Κύριε Πρόεδρε, 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
 
Πριν περάσω στο νομοσχέδιο, θα ήθελα να αναφερθώ λίγο στην παρούσα συγκυρία.

Οι μέρες που διανύουμε είναι κρίσιμες.

Φαίνεται ότι η ένταση στο Αιγαίο αποκλιμακώνεται, ιδίως μετά την παρέμβαση της Γαλλίας.

Μάλιστα, ας μην ξεχνάμε τη διαχρονική φιλία με τους αδελφούς Γάλλους στο πνεύμα της ισονομίας, της ισοπολιτείας και των διαχρονικών θεμελιωδών αξιών της Δημοκρατίας.

Ωστόσο, η τουρκική επιθετικότητα και προκλητικότητα παραμένει.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Δεν πρέπει να εφησυχάζουμε.
Ακούμε τον Ερντογάν να επισημαίνει με κάθε τρόπο ότι περιφρονεί τους διεθνείς κανόνες, το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας.

Με τη μετατροπή της Αγίας Σοφιάς σε τζαμί προκάλεσε όχι μόνο τον Ελληνισμό, αλλά και την παγκόσμια κοινότητα. 

Δε σεβάστηκε ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και ένα σύμβολο της Ορθοδοξίας.

Ανοίγει ζητήματα που έχουν κλείσει 100 χρόνια τώρα με τη Συνθήκη της Λωζάνης.

Αμφισβητεί κυριαρχικά δικαιώματα και εργαλειοποιεί ανθρωπιστικά ζητήματα, υπονομεύοντας όχι μόνο τις σχέσεις Τουρκίας -Ελλάδας, αλλά και τις σχέσεις της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Η πολιτική και η ρητορική που ακολουθεί πλήττει την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Αναγορεύει τον εαυτό του σε Σουλτάνο και επιμένει στην αποκαθήλωση του κεμαλισμού και του κοσμικού κράτους.
Οδηγώντας την Τουρκία να γίνει η Μέκκα του Ισλαμισμού.

Γι’ αυτό και επιμένουμε ότι χρειάζεται εθνικός σχεδιασμός και εθνική στρατηγική που θα υπηρετηθεί από συγκεκριμένη τακτική.

Οι τετ-α-τετ συναντήσεις του Πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς είναι ενημερωτικές και όχι θεσμικές.

Η συμπολίτευση και η αντιπολίτευση πρέπει να εκπληρώσουν το θεσμικό τους ρόλο και να στείλουμε ένα μήνυμα εθνικής ομοψυχίας μέσα από τη σύγκληση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών.

Να θέσουμε την εθνική κόκκινη γραμμή:
Δε διεκδικούμε τίποτα – Δεν παραχωρούμε τίποτα.
Δεν παραχωρούμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Οι Έλληνες οφείλουμε ενωμένοι να ορθώσουμε το ανάστημα μας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σε άλλο ένα θέμα που θέλω να αναφερθώ είναι η εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα.

Τα κρούσματα είναι σταθερά ανοδικά και οι επιστήμονες έχουν αρχίσει να κρούουν και πάλι τον κώδωνα του κινδύνου. 

Κατά τη διάρκεια του lockdown τα μηνύματα ενημέρωσης για την πανδημία έπαιζαν σε όλα τα κανάλια συνεχώς.

Θα συμφωνήσω ότι η ενημέρωση πρέπει να είναι καθημερινή.

Άλλωστε, η ενημέρωση και η συνεχής υπενθύμιση για πρόληψη είναι βασικό μέσο αντιμετώπισης της πανδημίας.

Για να διασφαλίσουμε τη δημόσια υγεία και να προστατεύσουμε την οικονομία.

Ώστε εν κατακλείδι, να μην εκτροχιαστεί η κατάσταση να μην ανατραπεί ο σχεδιασμός και οι θυσίες μας πάνε χαμένες.

Και έρχομαι στο νομοσχέδιο.

Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο εισηγητής μας συνάδελφος κ. Κατρίνης, διεξοδικά και τεκμηριωμένα αναφέρθηκε ενδελεχώς στο νομοσχέδιο και στα άρθρα του.

Όλοι συμφωνούμε χωρίς περιστροφές ότι το παρεμπόριο συνιστά μείζον οικονομικό και κοινωνικό πρόβλημα.

Απαξιώνει τα ίδια τα προϊόντα και πλήττει τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις. 

Και κυρίως αγαπητοί συνάδελφοι, πλήττει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας.

Το παρεμπόριο αποτελεί μάστιγα της εποχής μας.

Δεν είναι απλά μια δραστηριότητα που αρχίζει και τελειώνει με την παραβίαση της συναλλακτικής και φορολογικής νομοθεσίας.

Είναι ένα σύνθετο φαινόμενο που συνδέεται άμεσα με το πρόβλημα της παραοικονομίας, δεδομένου μάλιστα ότι ξεκινά εκεί που παρουσιάζονται οι μεγάλες ευκαιρίες παράνομων κερδών.

Ιδιαίτερα στην σημερινή εποχή, της παγκοσμιοποίησης και των ψηφιακών δυνατοτήτων, οι ευκαιρίες αυτές είναι περισσότερες.

Υπάρχουν ιστοσελίδες, παράνομες ηλεκτρονικές αγορές, που διακινούν παραποιημένα προϊόντα και επωφελούνται όχι μόνο από τις πωλήσεις αλλά και από τις διαφημίσεις.

Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε αγαπητοί συνάδελφοι, υπάρχουν και οι τρόποι και τα μέσα για να τις εντοπίσουμε.

Εκτιμάται ότι μόνο από τον ΦΠΑ και τους λοιπούς διαφυγόντες και έμμεσους φόρους οι απώλειες ανέρχονται περίπου  στα 3 – 4 δις ετησίως.

Ενώ ταυτόχρονα, σε ετήσια βάση η αγορά χάνει περίπου 15 με 20 δις και περίπου 25.000 θέσεις εργασίας. 

Και λέω εκτιμάται, διότι καμία αρμόδια υπηρεσία δεν μπορεί να αποτυπώσει σε αριθμητικά μεγέθη το ύψος του παρεμπορίου σήμερα στην Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό, η σύσταση της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς δυνητικά θα μπορούσε να είναι ένα σωστό βήμα.

Εφόσον βέβαια, το βήμα αυτό, είχε προκύψει μέσα από συστηματική συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, ώστε να έχουν εντοπιστεί τα προβλήματα και τα μέσα καταπολέμησης.

Δηλαδή κ. Υπουργέ, χρειαζόταν διαβούλευση και περισσότερος διάλογος με τους φορείς παραγωγικότητας και τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους.

Και τούτο διότι σήμερα, νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει, έλεγχοι διενεργούνται, προϊόντα κατάσχονται, πρόστιμα που επιβάλλονται.

Και εδώ ερωτώ:
Πληρώνονται τα πρόστιμα αυτά; Μάλιστα, σε αυτό θα έπρεπε να απαντήσει και η προηγούμενη Κυβέρνηση, καθώς επί ημερών της γιγαντώθηκε το παρεμπόριο.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Εάν σήμερα συζητούσαμε ένα νομοθετικό πλαίσιο αποκλειστικά για το παρεμπόριο, για τη στρατηγική αντιμετώπισης μιας μάστιγας που ταλανίζει την οργανωμένη εμπορική επιχείρηση, το πιθανότερο ήταν να συμφωνούσαμε όλοι.

Σήμερα όμως, βλέπουμε ένα νομοσχέδιο σκούπα που παρεμπιπτόντως συστήνει και έναν νέο όργανο με αρμοδιότητα την αντιμετώπιση του παρεμπορίου. 

Αυτό, όμως, δεν δημιουργεί τις προϋποθέσεις για συνολική και γενναία αντιμετώπιση του προβλήματος, που υπονομεύει τη νόμιμη επιχειρηματικότητα και τη λειτουργία της αγοράς. 

Ας μην ξεχνάμε, ότι ταυτόχρονα με το παρεμπόριο και με πυρήνα αυτό, παρατηρείται η ανάπτυξη και άλλων μορφών παραβατικότητας.

Όπως η διακίνηση ναρκωτικών, μαστροπεία, διαρρήξεις, ληστείες και άλλες ποινικά κολάσιμες πράξεις.

Ωστόσο, ξαναλέω είναι σύνθετο φαινόμενο και απαιτεί σύνθετες λύσεις και όχι απλά ένα νέο όργανο που συγκεντρώνει τη θεσμική μνήμη κάποιων διευθύνσεων ή υπηρεσιών του υπουργείου.

Δηλαδή, ενώ λέτε ότι φέρνετε ρυθμίσεις για να τελειώνουμε με το παρεμπόριο, που είναι και η άποψη των πολλών, στην πραγματικότητα, δεν μπαίνετε στα ενδότερα του προβλήματος.

Με τα δεδομένα αυτά, η ΔΙΜΕΑ δεν θα έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. 

Πόσο μάλιστα, όταν δεν έχει σαφή στόχευση και οριοθέτηση ελεγκτικών αρμοδιοτήτων. 

Όταν δεν είναι ξεκάθαρες οι αρμοδιότητες των επιμέρους υπηρεσιών και των ελεγκτών.

Όταν δεν διευκρινίζεται η διαδικασία βεβαίωσης παραβάσεων και επιβολής κυρώσεων.  

Πόσο μάλιστα, όταν προβλέπονται 10 στελέχη σωμάτων ασφαλείας με απευθείας υπαγωγή από τον Υπουργό που παραπέμπει στη γνωστή λογική των αποσπάσεων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η αντιμετώπιση του παρεμπορίου απαιτεί κατάλληλα συντονισμένη στρατηγική, με τη συμμετοχή επιστημόνων με γνώση των ιδιαιτεροτήτων των τομέων και υποκλάδων του εμπορίου. 

Αλλά και κατάλληλα εκπαιδευμένο στελεχικό δυναμικό που θα επιφορτισθεί να συμβάλλει στη στρατηγική καταπολέμησης του παρεμπορίου. 

Χρειάζεται επίσης μια εκστρατεία διαπαιδαγώγησης καταναλωτών και πολιτών.

Να αποκτήσουν οι πολίτες φορολογική συνείδηση και συνέπεια.

Να εδραιωθεί στη συλλογική συνείδηση της κοινωνίας μας πόσο βλαπτική είναι αυτή η παραβατική, περιθωριακή δραστηριότητα για την αγορά και το κοινωνικό σύνολο.

Ωστόσο, με το παρόν νομοσχέδιο φαίνεται ότι η Κυβέρνηση προσχηματικά και παρεμπιπτόντως θέλει να στηρίξει την οργανωμένη εμπορική επιχείρηση.

Τη μικρομεσαία επιχείρηση που πέρασε μια σκληρή 10ετή κρίση και σήμερα βιώνει τις συνέπειες της πανδημίας.

Να θυμίσω ότι η Κυβέρνηση εξαίρεσε το λιανεμπόριο από την επέκταση της μείωσης του ενοικίου.

Στο ΤΕΠΙΧ 2 εξαντλήθηκαν τα κονδύλια με το σύνολο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του λιανεμπορίου να είναι εκτός. 

Στο Ταμείο Εγγυοδοσίας, είναι αυστηρότατοι οι όροι χορήγησης των νέων δανείων που στη συντριπτική τους πλειοψηφία εξυπηρετούν τις μεγάλες επιχειρήσεις.

Και σε καμία περίπτωση τις μικρομεσαίες, τις μικρές και τις πολύ μικρές, οι οποίες έμειναν για μια ακόμη φορά στην τύχη τους.

Διότι ζητούνται και υψηλές εξασφαλίσεις, με αποτέλεσμα να μένουν εκτός χρηματοδότησης.

Στις επιταγές, η χορήγηση 75 ημερών αναστολής εγγραφής στον Τειρεσία από την 1η Ιουνίου 2020 αφορά μόνο τις επιταγές του Τουρισμού, δηλαδή των ξενοδοχείων, των τουριστικών γραφείων και πρακτορείων και των εποχικών καταστημάτων.

Εξαιρέθηκαν οι επιχειρήσεις του τριτογενούς τομέα που θεωρούνται εποχικές, συμπεριλαμβανομένων και των εμπορικών και αυτό πρέπει να ρυθμιστεί.

Αλλά και οι επιχειρήσεις των υπόλοιπων κλάδων που έχουν πληγεί βαθύτατα από την πανδημία, αφέθηκαν στην τύχη τους.

Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τις επιταγές τους από την 1η Ιουνίου και εφεξής.

κ. Υπουργέ,
Αφού οι επιχειρήσεις τέθηκαν με εντολή του Κράτους σε τρίμηνη υποχρεωτική «αργία» λόγω του κορωνοϊού, είναι ανέφικτο να τους ζητάμε να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους σαν να μην έχει συμβεί τίποτε.

Υγιείς επιχειρήσεις θα βρεθούν καταχωρημένες στον Τειρεσία  και είναι χρέος της Πολιτείας να τις στηρίξει.

Επίσης κ. Υπουργέ,
Τα μικροδάνεια έως 25.000 ευρώ, φαίνεται να έρχονται μετά τον Δεκέμβριο.

Πως λοιπόν να αντέξουν οι επιχειρήσεις σ’ αυτό το περιβάλλον να λειτουργούν, να πληρώνουν ενοίκια, προμηθευτές, εργαζομένους;

Περιμέναμε λοιπόν κ. Υπουργέ, ένα άλλο νομοσχέδιο, περισσότερο στοχευμένο στη στήριξη της οργανωμένης εμπορικής επιχείρησης.

Περισσότερο προσανατολισμένο προς την καθοριστική αντιμετώπιση του παρεμπορίου. 

Δεν μπορούμε να συναινέσουμε στην υποβάθμιση του φαινομένου που ταλανίζει την αγορά, ούτε στην απαξίωση των νόμιμων μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Για όλα τα παραπάνω λοιπόν, δε συμφωνούμε με το παρόν νομοσχέδιο και δεν μπορούμε να το υπερψηφίσουμε.

Παρότι συμφωνούμε με αρκετά άρθρα και διατάξεις τα οποία και θα ψηφίσουμε.

Όπως το Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων, η ηλεκτρονική σύσταση των ΙΚΕ μέσα από την Υπηρεσία Μια στάσης, τα κίνητρα για δαπάνες σε έρευνα και ανάπτυξη, οι διατάξεις για τη χορήγηση  παράτασης των προθεσμιών για την τεχνική ανασυγκρότηση των ναυπηγείων, καθώς και άλλες διατάξεις στις οποίες αναφερθήκαμε αναλυτικά στις Επιτροπές.

Σας καλούμε να λάβετε υπ’όψιν τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις μας, που αναλυτικά σας έθεσε ο εισηγητής μας κ. Κατρίνης.