Οι δυσλειτουργίες του Δημοσίου είναι μεγάλες και η γραφειοκρατία παραμένει αγκάθι στην καθημερινότητα των πολιτών και στην οικονομική δραστηριότητα.

Ομιλία επί των άρθρων στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών και της ψηφιακής διακυβέρνησης:

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το νομοσχέδιο περιέχει ρυθμίσεις για την ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών και της ψηφιακής διακυβέρνησης.

Πρόκειται για τομείς κρίσιμους για την οικονομία αλλά και για την καθημερινότητα των πολιτών, που απαιτούν στοχευμένες και καλά μελετημένες παρεμβάσεις.

Ακούσαμε με προσοχή τις παρατηρήσεις των φορέων που ανέδειξαν τα ζητήματα που θέτει το Νομοσχέδιο.

Αναλυτικά επί των άρθρων :
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Το πρώτο Κεφάλαιο (άρθρα 1-12), αφορά αλλαγές στο πλαίσιο του ΕΚΟΜΕ για τις ενισχύσεις των οπτικοακουστικών παραγωγών.

Στην τοποθέτησή μου επί της αρχής, αναφέρθηκα αναλυτικά στην ίδρυση και τα χαρακτηριστικά του ΕΚΟΜΕ, το οποίο ιδρύθηκε με σκοπό να προσελκύσει ξένες παραγωγές.

Δεν θωρακίσθηκε όμως με σαφείς αρμοδιότητες και κατέληξε να ανταγωνίζεται το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Film Commission.

Θα πρέπει να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις από τα αρμόδια Υπουργεία.

Ποιο Υπουργείο είναι τελικά υπεύθυνο για τη χάραξη πολιτικής για τον κινηματογράφο;

Άραγε, δεν θα ήταν πιο αποτελεσματική η συγκέντρωση των αρμοδιοτήτων σε έναν φορέα;

Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει, με την μετατροπή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου σε Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και Τηλεόρασης ή Ελληνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Παραγωγών.

Σας έχουμε ήδη θέσει την πρότασή μας αυτή.

 

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Σήμερα, ο χώρος των οπτικοακουστικών παραγωγών διέρχεται κρίση.

Οι παραγωγοί χρειάζονται τη στήριξη της Πολιτείας ώστε να δημιουργηθούν έργα με προστιθέμενη αξία, που θα δημιουργήσουν με τη σειρά τους αντικείμενο και θέσεις εργασίας για ηθοποιούς, τεχνικούς, σκηνοθέτες, σεναριογράφους, μουσικούς κλπ, οι οποίοι σήμερα, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, εργάζονται σε συνθήκες χάους, χωρίς να διασφαλίζονται τα δικαιώματά τους.

Με το άρθρο 1, συμπεριλαμβάνεται πλέον ρητά στο πλαίσιο των ενισχύσεων η μεταπαραγωγή (μοντάζ κλπ).

Θετικό, αφού το post production περιλαμβάνεται στην έννοια της παραγωγής.

Άρθρο 2
Προσδιορίζονται οι προϋποθέσεις υπαγωγής στις ενισχύσεις και επαναπροσδιορίζονται τα ελάχιστα ποσά των επιλέξιμων δαπανών.

Εδώ είναι κρίσιμο να τεθούν και προϋποθέσεις ποιότητας για την επιλεξιμότητα των έργων κι όχι μόνο οικονομικά κριτήρια.

Να μη ξεχνάμε επίσης ότι οι καθημερινές σειρές έχουν και την ευχέρεια χρηματοδότησης από χορηγούς.

Το ζήτημα είναι αγαπητοί συνάδελφοι, να δοθεί ουσιαστική στήριξη στις παραγωγές που το έχουν ανάγκη.

Να ενισχυθούν μικρές και μεγάλες παραγωγές.

Και όπως ανέφεραν και οι φορείς, να στηριχθεί ο κινηματογράφος, που θα επηρεάσει θετικά και τις υπόλοιπες παραγωγές (τηλεοπτικές κλπ).

Επίσης, να σημειώσω, ότι το ελάχιστο ποσό των 60.000 ευρώ που προβλέπει το άρθρο, για την επιλεξιμότητα ταινιών μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ είναι υψηλό για την ελληνική πραγματικότητα.

Στο άρθρο 3, προσδιορίζονται οι δικαιούχοι των επενδυτικών σχεδίων.

Η εξαίρεση της Ε.Ρ.Τ. είναι σωστή και σωστά δεν υπολογίζεται η χρηματοδότηση της Ε.Ρ.Τ., όπως άλλωστε συμβαίνει και στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κρατικά κανάλια.

Πρέπει ωστόσο επιτέλους να ξεκαθαρισθεί, τι θα γίνει με το 1,5% των ετήσιων διαφημιστικών εσόδων που οι τηλεοπτικοί σταθμοί υποχρεούνται να αποδίδουν για τη στήριξη του κινηματογράφου, βάσει του ν. 3905/2010, του νόμου Γερουλάνου της Κυβέρνησης ΠΑ.ΣΟ.Κ. Γιώργου Παπανδρέου.

Ο οποίος είναι ο μοναδικός νόμος που υπάρχει για τον κινηματογράφο, που μάλιστα πρόβλεψε και ποινές για τα κανάλια που δεν αποδίδουν το 1,5%.

Σήμερα η Ε.Ρ.Τ. είναι η μοναδική που το αποδίδει, ενώ τα ιδιωτικά κανάλια όχι.

Μέχρι πότε θα γίνεται αυτό;

Θα μπορούσατε να θέσετε ως προϋπόθεση ενίσχυσης τηλεοπτικών σειρών την απόδοση του 1,5% από τους τηλεοπτικούς σταθμούς που τις προβάλουν.

Επίσης για τους δικαιούχους θα πρέπει να δημιουργηθεί Μητρώο Παραγωγών, ώστε να υπάρχει πιστοποίηση.

Με το άρθρο 4, αυξάνεται το ποσοστό των επιλέξιμων δαπανών για δικαιώματα σεναρίου, μουσικής, σκηνοθέτη κλπ ενώ στο άρθρο 5, αυξάνονται τα ποσοστά ενίσχυσης των παραγωγών από 35% σε 40%.

Η αύξηση του ποσοστού ενίσχυσης είναι θετική, ωστόσο βασικός μας στόχος θα πρέπει να είναι η χώρα μας να καταστεί ανταγωνιστική σε σχέση με άλλες χώρες.

Να προσελκυθούν δηλαδή ξένες παραγωγές που θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, θα βοηθήσουν τον κλάδο να βγει από την κρίση, θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας.

Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσε το ποσοστό να διαμορφωθεί στο 45% των επιλέξιμων δαπανών καθώς και ένα επιπλέον 5% αν η παραγωγή ξεπερνά το κόστος των 4 εκ. ευρώ.

Στο άρθρο 6, απλουστεύεται η διαδικασία υποβολής αίτησης ενίσχυσης, κάτι που είναι θετικό.

Ωστόσο, ακόμη ταχύτερη θα ήταν η διαδικασία αν υπάρξει Μητρώο Παραγωγών όπως προανέφερα.

Στα άρθρα 7 και 8 προσδιορίζονται οι επιτροπές αξιολόγησης και η διαδικασία ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι κρίσιμο να προβλεφθεί συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο για την καταβολή της ενίσχυσης αφού ολοκληρωθεί ο έλεγχος, ώστε να έχουν σαφή εικόνα οι παραγωγοί.

Στο άρθρο 9, θα πρέπει να ληφθεί υπ’όψιν η ιδιομορφία των έργων για το διαχωρισμό τους σε κατηγορίες.

Για παράδειγμα, κινηματογραφική ταινία που προβάλλεται στην τηλεόραση θα κριθεί με κινηματογραφικά ή τηλεοπτικά κριτήρια;

Να σταθώ τέλος στο άρθρο 12, για τις φοροαπαλλαγές σε παραγωγούς.

Για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων και παραγωγών με αναπτυξιακό πρόσημο για τη χώρα, θα πρέπει να εξετάσετε ακόμη μεγαλύτερα κίνητρα, όπως η επιστροφή του ΦΠΑ μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων ή η αύξηση του cash rebate, όπως ισχύει για παράδειγμα στην Κύπρο και τη Ρουμανία.

Και περνάω στο 2ο κεφάλαιο του Νομοσχεδίου, όπου προβλέπονται διατάξεις για την ενίσχυση των ψηφιακών υπηρεσιών του Κράτους.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Οι δυσλειτουργίες του Δημοσίου είναι μεγάλες και η γραφειοκρατία παραμένει αγκάθι στην καθημερινότητα των πολιτών και στην οικονομική δραστηριότητα.

Οι συνθήκες της πανδημίας, αποκάλυψαν ακόμα περισσότερο το μέγεθος του προβλήματος.

Πρωταρχικός στόχος θα πρέπει λοιπόν να είναι, ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού Δημοσίου προς όφελος των πολιτών.

Και είμαστε φυσικά θετικοί σε κάθε τέτοια προσπάθεια.

Να μη ξεχνάμε ωστόσο, ότι πέρα από τη θέσπιση των ρυθμίσεων, θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα για την ουσιαστική εφαρμογή τους στην πράξη, χωρίς να παραλύουν οι Δημόσιες Υπηρεσίες.

Στο άρθρο 13 λοιπόν, τίθεται πλέον σε μόνιμη βάση η διαδικασία της άυλης συνταγογράφησης.

Το μέτρο εξελίσσει τη διαδικασία της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, μιας τομής της Κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ επί Υπουργίας Ανδρέα Λοβέρδου, που διασφαλίζει τη διαφάνεια και που πολεμήθηκε όταν θεμοθετήθηκε, όμως πλέον όλοι αναγνωρίζουν την αξία της.

Στο άρθρο 14, προβλέπεται η ηλεκτρονική κατάθεση της αίτησης και των δικαιολογητικών για την αποζημίωση δαπανών των ειδικών θεραπειών παιδιών και εφήβων που διενεργούνται από ιδιώτες παρόχους ειδικής αγωγής μη συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ.

Σωστή η διάταξη, που απλοποιεί τη διαδικασία με την προϋπόθεση ωστόσο να υπάρξει πλήρης προστασία των προσωπικών δεδομένων των παιδιών.

Στο άρθρο 15, καθιερώνεται η δυνατότητα άντλησης στοιχείων τίτλων σπουδών απευθείας από τους φορείς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τον ΔΟΑΤΑΠ.

Έτσι, αυτά τα στοιχεία θα διαβιβάζονται αυτόματα στο Δημόσιο και στους υπόλοιπους φορείς, μειώνοντας τη γραφειοκρατία για τους πολίτες.

Περνάω στο 3ο Κεφάλαιο που περιέχει διατάξεις για την Ψηφιακή Διακυβέρνηση.

Στο άρθρο 17, προβλέπεται η δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας Πολιτών, όπου θα καταχωρούνται στοιχεία επικοινωνίας μετά από ηλεκτρονικό αίτημα του πολίτη.

Εδώ, επίσης, θα πρέπει να υπάρξουν αυστηρές προϋποθέσεις ασφαλείας.

Θετικές είναι και οι διατάξεις των άρθρων 18 και 19, για την ταυτοποίηση IBAN και ΑΦΜ των πολιτών προκειμένου να καταβληθούν συντάξεις, επιδόματα κλπ και για την αυτόματη έκδοση αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας.

Να σταθώ ωστόσο αγαπητοί συνάδελφοι στο άρθρο 16, με το οποίο συστήνεται η Υπηρεσία Συντονισμού Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης και στη συνέχεια, στα άρθρα 20 και 21 όπου προβλέπονται τα σχετικά με τη στελέχωσή της και τα προσόντα των εργαζομένων σε αυτή.

 

Κύριε Υπουργέ,

Οι διατάξεις αυτές προκαλούν προβληματισμό.
Δημιουργείτε μια νέα δομή στο Υπουργείο, που θα υπάγεται στο Γενικό Γραμματέα, με 45 νέες θέσεις προσωπικού, διευθυντές και τμηματάρχες και κόστος λειτουργίας άγνωστο.

Προβλέπονται δε, και θέσεις μετακλητών και εμπειρογνωμόνων.

Και σας ερωτώ, πώς φέρνετε για ψήφιση μια τέτοια διάταξη χωρίς να είναι σαφές πώς θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό;

Γιατί δεν έχετε προϋπολογίσει τη δαπάνη αυτή;

Γιατί προβλέπετε η νέα Υπηρεσία να υπάγεται στο Γενικό Γραμματέα κι όχι στην αντίστοιχη διοικητική ιεραρχία, δηλαδή στο Γενικό Διευθυντή;

Πώς θα γίνουν οι προσλήψεις; Θα γίνουν μέσω ΑΣΕΠ;

Και όλα αυτά μάλιστα, ενόσω σήμερα υφίσταται στο Υπουργείο η Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η οποία αναπτύσσεται σε 3 Διευθύνσεις και 10 τμήματα και στα οποία προβλέπονται 118 θέσεις υπαλλήλων.

Στη Διεύθυνση αυτή, υπάγονται ήδη οι Διευθύνσεις σχετικά με την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, τα Τομεακά Έργα του Δημοσίου Τομέα και την Ψηφιακή Στρατηγική.

Με τα δεδομένα αυτά, είναι πολύ πιθανό να ανακύψουν ζητήματα επικάλυψης και σύγχυσης αρμοδιοτήτων.

Τέλος, στα άρθρα 23 και 24, προβλέπεται η διασύνδεση του Εθνικού Μητρώου Υποψηφίων Θετών Γονέων και του Εθνικού Μητρώου Υποψηφίων Αναδόχων με το Εθνικό Μητρώο Ανηλίκων.

Κατανοώ τη διασύνδεση των μητρώων, ωστόσο να μας διευκρινίσετε γιατί οι αρμόδιοι φορείς που εμπλέκονται στη διαδικασία παραπέμπεται να καθορισθούν με Υπουργική Απόφαση.

Είναι ζήτημα που τέθηκε και από τους φορείς.

Θυμίζω ότι μέχρι σήμερα οι φορείς αυτοί προβλέπονταν ρητά στο νόμο.

Θέλετε να κάνετε αλλαγές στους φορείς;

Ολοκληρώνοντας αγαπητοί συνάδελφοι, η ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών είναι αναγκαία, ιδίως εν μέσω της κρίσης που βιώνει ο κλάδος τα τελευταία χρόνια.

Ωστόσο, υπάρχουν σημεία που θα πρέπει να διευκρινισθούν, όπως η διαδικασία λήψης της ενίσχυσης και τα κριτήρια επιλεξιμότητας, ώστε να μην πάνε τα λεφτά στους ίδιους και τους ίδιους.

Αλλά, να στηριχθούν ισότιμα και οι μικροί παραγωγοί και οι ολιγομελείς δημιουργικές ομάδες.

Επίσης, η ψηφιακή διακυβέρνηση χρειάζεται και αυτή να ενισχυθεί χωρίς όμως να διαταράσσεται η κανονική λειτουργία του Δημοσίου.

Στο πλαίσιο αυτό, σας θέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις τις οποίες σας καλούμε να λάβετε υπ’όψιν.

Επί των άρθρων επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια.