Πώς τα ραντάρ φρενάρουν τον τουρισμό στη Δυτική Ελλάδα

Επί τρία χρόνια καθυστερεί η αντικατάσταση απαρχαιωμένων ραντάρ που δεν επιτρέπει την παραχώρηση περισσότερων slot σε τουρ οπερέϊτορ και αεροπορικές εταιρείες

Ένα απαρχαιωμένο σύστημα ραντάρ αποδεικνύεται αρκετό για να καταγραφεί, για μια ακόμα φορά, το «στίγμα» της διαχρονικής ανικανότητας της επίσημης Πολιτείας να διασφαλίσει την έγκαιρη ύπαρξη βασικών υποδομών ώστε να μην «ψαλιδίζονται» οι προοπτικές ανάπτυξης.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση το θέμα αφορά στην αντικατάσταση των ραντάρ και την προμήθεια αεροναυτικών βοηθημάτων και εξοπλισμού διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας στα αεροδρόμια Ανδραβίδας, Χανίων, Άραξου, Κεφαλονιάς και Ζακύνθου.

Πρόκειται για αεροδρόμια των οποίων τα συστήματα συνεργάζονται για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας σε ένα μεγάλο τμήμα του ελληνικού εναέριου χώρου που περιλαμβάνει το Ιόνιο, τα δυτικά παράλια της χώρας (Στερεά, Πελοπόννησο) αλλά και τη δυτική Κρήτη. Μια εκτεταμένη περιοχή από την αεροπορική κίνηση της οποίας επηρεάζονται, μεταξύ άλλων, προορισμοί όπως η Ζάκυνθος, η Κεφαλονιά, η δυτική Πελοπόννησος αλλά και τα Χανιά.

Το Euro2day.gr έφθασε μέχρι τα… ραντάρ της Ανδραβίδας και των Χανίων μιλώντας με τουριστικούς παράγοντες των περιοχών με αφορμή τη διαδικασία αλλαγής των συμβολαίων που είχαν οι ξενοδόχοι με τον πτωχευμένο όμιλο Thomas Cook, αλλά και τη διαφαινόμενη ζήτηση από το εξωτερικό για το 2020.

Τα νησιά του Ιονίου, τα δυτικά παράλια της χώρας (Ήπειρος, Στερεά, Πελοπόννησος) αλλά και η δυτική Κρήτη ήταν οι προορισμοί που προσέλκυσαν το ζωηρό ενδιαφέρον τουρ οπερέϊτορ και ξένων τουριστών τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για τις περιοχές που κινούνταν με στη δεύτερη ταχύτητα τα προηγούμενα χρόνια, πίσω από τους δημοφιλείς προορισμούς του Αιγαίου και την Κρήτη, αλλά απέκτησαν εκρηκτική δυναμική ανάπτυξης την τελευταία τριετία. Αποτέλεσμα της αλλαγής τάσεων στις προτιμήσεις των ξένων επισκεπτών που αναζητούν νέους προορισμούς αλλά και της στροφής των τουρ οπερέϊτορ προς προορισμούς που δεν συνδέονταν με μεταναστευτικές ροές, όπως συνέβη με νησιά της ελληνικής οριογραμμής στο Αιγαίο.

Η μεγαλύτερη ζήτηση από το εξωτερικό είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν και τα αιτήματα για slot αεροπορικών δρομολογίων προς την περιοχή. Η άνοδος της ζήτησης, μάλιστα, συνέπεσε χρονικά με το πέρασμα των αεροδρομίων της περιοχής (Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Άκτιο, Καλαμάτα, Χανιά) στη διαχείριση της Fraport Greece.

Όπως υποστηρίζουν επιχειρηματίες των περιοχών, υπάρχει ενδιαφέρον για πρόσθετα αεροπορικά δρομολόγια από τουρ οπερέϊτορ και αεροπορικές εταιρείες, αλλά καταγράφεται περιορισμένος αριθμός ελεύθερων slot. Από διαφορετικές πηγές προκύπτει πως το θέμα δεν είναι καινούργιο αλλά μετράει, ήδη, τρία χρόνια…περιπλάνησης στους δαιδαλώδεις διαδρόμους της γραφειοκρατίας, χαμένο κάπου μεταξύ Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) και Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Το απίστευτο είναι πως για την αντικατάσταση των ραντάρ στα αεροδρόμια Ανδραβίδας και Χανίων και την προμήθεια απαραίτητου εξοπλισμού για τα αεροδρόμια Ζακύνθου, Κεφαλονιάς και Άραξου που συνδέονται με αυτά, το ελληνικό Δημόσιο δεν πρόκειται να καταβάλλει ούτε ένα ευρώ! Αυτό καθώς τη σχετική δαπάνη μαζί με το κόστος εκπαίδευσης προσωπικού υποχρεούται να καλύψει εξ ολοκλήρου η Fraport Greece καθώς αποτελεί συμβατική της υποχρέωση όπως αναφέρεται στη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από το ελληνικό Δημόσιο στην εταιρεία.

Όπως αναφέρεται επί λέξει στη σύμβαση παραχώρησης: «Η προμήθεια και το κόστος των συστημάτων σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές και τις απαιτήσεις λειτουργίας που θα εκδοθούν από την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ)/, καθώς και η παροχή αρχικής εκπαίδευσης του προσωπικού που θα απαιτηθεί για την λειτουργία και χρήση αυτών, έως πενήντα (50) άτομα το μέγιστο, θα καλυφθεί από τον Παραχωρησιούχο». Δηλαδή τη Fraport Greece.

Στη σύμβαση διευκρινίζεται, ταυτόχρονα, πως αφού τεθούν σε πλήρη λειτουργία τα συστήματα, η Πολεμική Αεροπορία «θα τα παραλάβει και θα είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία και τη συντήρησή τους».

Ο εξοπλισμός και τι λέει η Fraport

Στη σύμβαση προσδιορίζεται με λεπτομέρειες ο εξοπλισμός που θα πρέπει να αποκτηθεί για τα αεροδρόμια Ανδραβίδας, Χανίων, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς και Άραξου.

Συγκεκριμένα ορίζεται η απόκτηση των πιο κάτω συστημάτων:

• Wide Area Multilateration System (WAM) / Automatic Dependent Surveillance – Broadcast(ADS-B) στα αεροδρόμια Χανίων και Ανδραβίδας συμπεριλαμβανομένου ανάλογου αριθμού επίγειων αναμεταδοτών/ απομακρυσμένων σταθμών (μέγιστο τέσσερεις (4) επίγειοι αναμεταδότες/ απομακρυσμένοι σταθμοί ανά ΜΤΜΑ) για κάλυψη του συνόλου της έκτασης των τερματικών περιοχών (MTMA) και τον απαιτούμενο, ανά Υπηρεσία, για τα Κέντρα Ελέγχου Προσέγγισης (APP) Χανίων – Ανδραβίδας και των Πύργων Ελέγχου Αεροδρομίου στα Χανιά, την Ανδραβίδα, την Κεφαλληνία, τον Άραξο και τη Ζάκυνθο, με έως δέκα (10) θέσεις εργασίας εναέριας κυκλοφορίας το μέγιστο ανά MTMA. Τα εν λόγω συστήματα θα παρέχουν χωρητικότητα ισοδύναμη με την εγκατάσταση ενός ενιαίου Ραντάρ Δευτερεύουσας Επιτήρησης σε κάθε MTMA και θα συνεργάζονται με τα συστήματα επικοινωνίας, πλοήγησης και επιτήρησης (CNS) της ΥΠΑ.

Στη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece διαβάζουμε, επιπλέον, πως «οι συνδέσεις επικοινωνίας δεδομένων ανάμεσα στα Κέντρα Ελέγχου Προσέγγισης και τους Πύργους Ελέγχου Αεροδρομίου που προαναφέρθηκαν, καθώς και τα έργα αγοράς/χρηματοδοτικής μίσθωσης/απαλλοτρίωσης γης και σύνδεσης στα δίκτυα υπηρεσιών κοινής ωφέλειας για όλους τους επίγειους αναμεταδότες/απομακρυσμένους σταθμούς εξαιρούνται από το πεδίο του παρόντος».

• Voice Communication System (VCS) στις Υπηρεσίες Προσέγγισης και στους Πύργους Ελέγχου των αεροδρομίων Χανίων, Ανδραβίδας, Κεφαλληνίας, Αράξου και Ζακύνθου, ανάλογης χωρητικότητας των διαχειριζόμενων συχνοτήτων και των θέσεων εργασίας που θα αναπτυχθούν σε κάθε Κέντρο Ελέγχου Προσέγγισης και σε κάθε Πύργο Ελέγχου Αεροδρομίου, αντίστοιχα, έως οκτώ (8) θέσεις εργασίας το μέγιστο συνολικά.

• Advanced Surface Movement Guidance and Control System (A-SMGCS) ή ένα σύστημα multilateration ισοδύναμων δυνατοτήτων, για παροχή Routing, Guidance, Surveillance and control αεροσκαφών και οχημάτων, εντός του αεροδρομίου των Χανίων με ανάλογο τερματικό εξοπλισμό στους εν λόγω Πύργους Ελέγχου Αεροδρομίου.

Η προμήθεια του εξοπλισμού εμφανίζεται να έχει χαθεί σε ένα λαβύρινθο θεμάτων που προκύπτουν από τη από τη χρήση πρώην αμιγώς στρατιωτικών αεροδρομίων και από αεροσκάφη πολιτικής αεροπορίας.
Κι αν το θέμα ήταν δαιδαλώδες όσο η διαχείριση των αεροδρομίων της χώρας γινόταν αποκλειστικά από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, έγινε «κουβάρι» με την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων στη Fraport.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως στα στρατιωτικά αεροδρόμια που χρησιμοποιούνται και από πολιτικά αεροπλάνα (σ.σ αεροδρόμια όπως των Χανίων ή της Ανδραβίδας) την ευθύνη του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας αλλά και της διαχείρισης κυκλοφορίας εντός των αεροδρομίων έχει η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) η οποία, όπως ορίζεται, θα εισπράττει τίμημα από το Δημόσιο γι’ αυτό το λόγο. Την ίδια στιγμή όμως, υπεύθυνη έναντι της Fraport Greece (διαχειρίστρια των 14 περιφερειακών αεροδρομίων) για τα συγκεκριμένα θέματα είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Τα ξεπερασμένα συστήματα που θα πρέπει να αντικατασταθούν δεν επιτρέπουν σε αεροδρόμια όπως των Χανίων, της Κεφαλονιάς και της Ζακύνθου να αξιοποιήσουν το σύνολο της χωρητικότητάς τους, σύμφωνα με αεροπορικές πηγές, με αποτέλεσμα να παραχωρούνται λιγότερα slot απ’ όσα θα μπορούσαν να διαχειριστούν.

Το «κλειδί» για ανοίξει ο δρόμος της προμήθειας των νέων συστημάτων βρίσκεται κάπου μεταξύ Πολεμικής Αεροπορίας και ΥΠΑ. Η μεν πρώτη είναι αυτή που πρέπει να εκδώσει τις προδιαγραφές των συστημάτων αλλά η ΥΠΑ είναι εκείνη που θα πρέπει να της παραδώσει στη Fraport για να τρέξουν οι διαδικασίες.

Η Fraport Greece στην οποία απευθύνθηκε το Euro2day.gr δηλώνει έτοιμη να δρομολογήσει άμεσα τις διαδικασίες προμήθειας των εν λόγω συστημάτων έχοντας δεσμεύσει εκ των προτέρων το ποσό που θα απαιτηθεί. Πηγή της Fraport Greece ανέφερε στο Euro2day.gr: «Έχουμε ζητήσει επανειλημμένα από τα Ελληνικό Δημόσιο εδώ και τρία χρόνια (πριν την έναρξη της παραχώρησης) να αποφασίσει και να μας γνωστοποιήσει το είδος και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των συστημάτων διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας που θα πρέπει να προμηθευτεί η εταιρεία μας. Μόλις ολοκληρωθεί η σχετική προετοιμασία από το Ελληνικό Δημόσιο, η εταιρεία μας θα ξεκινήσει άμεσα τη διαδικασία προμήθειας.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, πάντως, τον τελευταίο μήνα καταγράφεται κινητικότητα για να ξεμπλοκάρει η προμήθεια των συστημάτων. Πηγές του Euro2day.gr υποστηρίζουν ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει καλύψει το σκέλος των δικών της υποχρεώσεων καθώς έχει εκδώσει τις προδιαγραφές που θα πρέπει να έχουν τα νέα συστήματα. Το «μπαλάκι»φέρεται να βρίσκεται, πλέον, στην πλευρά της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) η οποία θα πρέπει να τις εγκρίνει προκειμένου να ξεκινήσει σχετική διαγωνιστική διαδικασία για την απόκτηση των συστημάτων.

Παναγιώτης Δ. Υφαντής – euro2day.gr