Σε ημιθανή κατάσταση το Άκτιο-Αμβρακία

Σε ποια κατάσταση είναι σήμερα τα 10 ακριβότερα δημόσια έργα που κατασκευάζονται στην χώρα; Αν εξαιρέσουμε από τον κατάλογο τα έργα των αυτοκινητόδρομων που ανήκουν στα λεγόμενα συγχρηματοδοτούμενα θα δούμε με πολύ ενδιαφέρον ποια είναι τα έργα που πληρώνει περισσότερο ο κάθε Έλλην πολίτης.

Τα έργα Μετρό και τα σιδηροδρομικά κατακλύζουν την σχετική λίστα όμως το πιο ακριβό έργο δεν ανήκει σε καμία από τις δύο προαναφερθείσες κατηγορίες. Το εντυπωσιακό είναι πως αν προσθέσουμε την αξία αυτών των 10 έργων το κόστος τους ξεπερνά τα 6 δις ευρώ. Στην λίστα έχουμε συμπεριλάβει έργα που είναι σε φάση κατασκευής και όχι αυτά που είναι σε φάση δημοπράτησης ή σχεδιασμού. Ας δούμε πόσο έχουν προχωρήσει κατασκευαστικά και ποια προβλέπεται να είναι η εξέλιξη τους:

Νο 10: Αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία (4 εργολαβίες) 245εκ.ευρώ
Οι 4 εργολαβίες ξεκίνησαν το 2010 να κατασκευάζονται. Τα οικονομικά προβλήματα και οι απαλλοτριώσεις δημιούργησαν προβλήματα στην πορεία κατασκευής. Σήμερα το έργο είναι σε ημιθανή κατάσταση και αν ξεκινήσουν όλες οι εργολαβίες και πάλι θα έχουμε μερική ολοκλήρωση στα τέλη του 2016. Θα ακολουθήσει μία εργολαβία-σκούπα για να ολοκληρωθούν και τα 48,5χλμ του αυτοκινητόδρομου.

Νο 9: Επέκταση διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 Αεροδρομίου Μακεδονία κόστος περίπου 300εκ.ευρώ
Τα έργα ξεκίνησαν να κατασκευάζονται το 2005 και τα προβλήματα φάνηκαν νωρίς για αυτό το απαιτητικό έργο. Το 2012 ξεκίνησε και δεύτερη εργολαβία για την ενίσχυση του χερσαίου τμήματος. Το ακριβές κόστος του έργου είναι άγνωστο και οι καθυστερήσεις στυνεχείς. Η ολοκλήρωση αναμένεται να γίνει στα μέσα του 2016

Νο 8: Σιδηροδρομικό έργο-σκούπα Κιάτο-Ροδοδάφνη
Έργο που έχει ξεκινήσει εδώ και 10 μήνες και πάει σχετικά καλά. Μέρος των έργων αφορούν την εμπλοκή της σιδηροδρομικής γραμμης με την Ολυμπία Οδό. Η εργολαβία θα ολοκληρώσει ότι απέμεινε από παλαιότερες εργολαβίες. Αν και δεν έχει ωριμάσει κατασκευαστικά παραμένει το χρονοδιάγραμμα για ολοκλήρωση στα τέλη του 2016

Νο 7: Αναβάθμιση σιδηροδρομικού τμήματος Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος 315εκ.ευρώ
‘Εργο με εξαιρετική σημασία, φέρνει τον σύγχρονο σιδηρόδρομο ένα βήμα πριν από την Πάτρα.  Περιλαμβάνεται η κατασκευή της σήραγγας Παναγοπούλας μήκους 4,5 χλμ η οποία διανοίγεται. Μέχρι στιγμής τα έργα πάνε καλά και βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος. Το έργο θα ολοκληρωθεί το 2016 αν δεν υπάρξουν μελλοντικά καθυστερήσεις.

Νο 6: Εργολαβία σκούπα στο σιδηροδρομικό τμήμα Τιθορέα-Δομοκός 415εκ.ευρώ
Το σημαντικότερο σιδηροδρομικό έργο της χώρας είναι σε εξέλιξη. Θέμα του η ολοκλήρωση προηγούμενων εργολαβιών και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, τηλεδιοίκησης σε ένα τμήμα 106χλμ. Το έργο θα ολοκληρωθεί σε 2 φάσεις. Στα μέσα του 2016 θα ολοκληρωθεί το τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι και ένα χρόνο μετά την Άνοιξη του 2017 θα ολοκληρώσει και το Λιανοκλάδι-Δομοκός ολοκληρώνοντας τα έργα 30 ετών στον βασικό σιδηροδρομικό διάδρομο της χώρας Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Νο 5:Επέκταση Μετρό Θεσσαλονίκης (Πατρικίου-Μίκρα) 500εκ.ευρώ
Δύο χρόνια μετά την υπογραφή του έργου και το έργο πάει σχετικά καλά. Έχει λιγότερα προβλήματα από το βασικό έργο και όπως όλα δείχνουν η επέκταση και η βασική γραμμή θα λειτουργήσουν μαζί. Σημαντικά προβλήματα αποτελούν ακόμα κάποιες απαλλοτριώσεις. Οι Μετροπόντικες δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα το ταξίδι τους από τη Μίκρα προς Πατρίκιο. Το έργο θα επεκτείνει το δίκτυο του Μετρό κατά 4,8χλμ και θα το φέρει μέχρι τα ανατολικά όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος. Θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2019.

Νο 4: Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (Εθνική Βιβλιοθήκη, Νέα Λυρική Σκηνή, Πάρκο Σταύρος Νιάρχος) 566εκ.ευρώ
Το μεγαλύτερο ιδιωτικό έργο ανάπλασης της χώρας λαμβάνει χώρα στο Δέλτα Φαλήρου. Ένα εντυπωσιακό σκηνικό που περιλαμβάνει ένα μοντέρνο τεράστιο κτίριο που θα στεγάσει την Εθνική Βιβλιοθήκη, την Νέα Λυρική Σκηνή και ένα υπέροχο επικλινές πάρκο. Βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης της κατασκευής (κατασκευάζεται το εσωτερικό του κτιριακού συγκροτήματος, το ενεργειακό σκέπαστρο και η υδάτινη επιφάνεια) και σε λιγότερο από ένα έτος, τον Απίλιο του 2017 θα ολοκληρωθεί κατασκευαστικά. Το κοινό αναμένεται να το δει να ανοίγει τις πύλες του στις αρχές του 2017.

Νο 3: Επέκταση γραμμής 3 Μετρό Αθήνας (Αγία Μαρίνα-Δημοτικό Θέατρο) 630εκ.ευρώ
Το μοναδικό έργο Μετρό της πόλης είναι η επέκταση από την Αγία Μαρίνα μέχρι το κέντρο του Πειραιά μέσω των Πειραϊκών Δήμων. Η επέκταση περιλαμβάνει 7,5χλμ και 6 νέους σταθμούς. Το χρονοδιάγραμμα μιλά για παράδοση του 2017 αλλά η ήδη γνωρίζουμε πως το έργο θα ολοκληρωθεί το 2018, έχοντας ολιγόμηνη προς το παρόν καθυστέρηση. Από τα έργα της παρούσας λίστας η επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά είναι από τα έργα με την πιο εντυπωσιακή πρόοδο. Ο Μετροπόντικας είναι στο σταθμό ΝΙΚΑΙΑ έχοντας διανύσει ήδη τη μισή απόσταση.

Νο 2: Κατασκευή βασικής γραμμής Μετρό Θεσσαλονίκη (Ν.Σ.Σταθμός-Νέα Ελβετία) 1,1 δις ευρώ
Το πιο βασανισμένο έργο σε όλη την Ελλάδα μετρά 9 χρόνια ζωής αφού ξεκίνησε το 2006 με σκοπό να ολοκληρωθεί το 2012. Αυτή την εποχή οι εργασίες νέκρωσαν και πάλι και οι προοπτικές του έργου είναι αβέβαιες.  Περιλαμβάνει 9,6χλμ και 13 νέους σταθμούς. Εφόσον οι διαπραγματεύσεις καταλήξουν σε επανέναρξη του έργου τότε ίσως να δούμε το έργο να λειτουργεί (κουρεμένο;) το 2018 αλλά στην πραγματικότητα κανείς δεν γνωρίζει προς το παρόν πότε θα δούμε αυτό το μεγάλο έργο να παραδίδεται στο κοινό.

Νο 1: Νέα λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ «ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑ 5» 1,4 δις ευρώ
Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο είναι στην περιοχή της Κοζάνης. Αφορά την κατασκευή μίας νέας λιγνιτικής μονάδας και υπόσχεται πιο πράσινη διαχείριση και καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα. Αντιμετωπίζει ακόμα προβλήματα καθώς δεν έχει ξεκινήσει η κατασκευή του. Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα πιθανότατα (και εφόσον ξεκινήσει να κατασκευάζεται σύντομα) θα το δούμε να ολοκληρώνεται το 2019 ή το 2020.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com