Αγρίνιο: Γεμάτο το Παπαστράτειο Μέγαρο στη διάλεξη του καθηγητή Γεώργιου Θ. Παυλίδη (Photos)

Αγρίνιο: Γεμάτο το Παπαστράτειο Μέγαρο στη διάλεξη του καθηγητή Γεώργιου Θ. Παυλίδη

Πολύ σημαντική ήταν η διάλεξη που έγινε νωρίτερα το απόγευμα σήμερα στην κατάμεστη από κόσμο αίθουσα του Παπαστράτειου Μεγάρου στο Αγρίνιο, με θέμα τη Δυσλεξία, τη Διάσπαση Προσοχής – Υπερκινητικότητα (Δ.Ε.Π.Υ.), τα προβλήματα συμπεριφοράς και μάθησης και γενικά το τεστ και την μέθοδο Παυλίδη, με ομιλητή τον εφευρέτη καθηγητή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ. Γεώργιο Παυλίδη.

pavlidis

Ο διεθνώς καταξιωμένος Καθηγητής Γεώργιος Θ. Παυλίδης αναφέρθηκε στις πρόσφατες ανακαλύψεις και στην παγκοσμίως αναγνωρισμένη εφεύρεσή του, την βιολογική μέθοδο γνωστή ως «Τεστ Παυλίδη» την οποία ανέπτυξε ο Έλληνας εφευρέτης όταν ήταν καθηγητής σε γνωστά πανεπιστήμια του εξωτερικού (Αγγλία, Αμερική). Παρουσίασε τα σημαντικά ευρήματα για τις Μαθησιακές Δυσκολίες, Δυσλεξία και Διάσπαση Προσοχής, από την πρόγνωση, διάγνωση μέχρι και την επιτυχή αντιμετώπισή τους με τη «μέθοδο Παυλίδη».

Η δυσλεξία είναι το κοινό χαρακτηριστικό των διάσημων Αϊνστάιν, Έντισον, Κέννεντυ, Ουάσιγκτον, Τσώρτσιλ, Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Τομ Κρουζ, Σ. Σταλόνε, Τζον Λένον, Γ. Ντίσνεϊ και Πικάσσο. Συνεπώς, είναι θείο δώρο, μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξη της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία τους, που εμφανίζεται στην ανάγνωση (αργή, με πολλά λάθη), στην τρομερή ανορθογραφία, και στα γραπτά.

«Υπεύθυνοι για το ότι οι εκπαιδευτικοί δε ξέρουν για Δ.Ε.Π.Υ. και δυσλεξία είναι οι πανεπιστημιακοί κι όχι οι πολιτικοί, κανένας πολιτικός δεν φταίει για το ότι τα πανεπιστήμια δεν εντάσσουν αυτές τις έρευνες και τα μαθησιακά ζητήματα στο ερευνητικό και το διδακτικό κομμάτι τους.

Το καλό είναι πως όπου κι αν πηγαίνω τα 2/3 της αίθουσας είναι εκπαιδευτικοί, πράγμα που σημαίνει ότι νοιάζονται.

Δυστυχώς, δεν έχουν όλοι την διάγνωση που χρειάζεται και πρέπει να θυμόμαστε ότι το μεγαλύτερο σχολείο είναι η μίμηση, όποιος αγαπιέται αγαπά κι όποιος δέρνεται δέρνει στην ζωή του.

Χαίρομαι που επιβεβαιώθηκα μετά από 40 χρόνια, η δυσλεξία είναι ένα θείο δώρο, στις 31 Μαρτίου 2022 η επιτροπή του «LinkedIn» του οργανισμού με τους περισσότερους εγγεγραμμένους επιστήμονες ανέδειξε ως πολύτιμη την δυσλεκτική σκέψη και την κατέταξε στις 10 βασικές δεξιότητες ενός ανθρώπου, αφού οι δυσλεξικοί σκέφτονται ταχύτατα με εικόνες και είναι εφευρέτες!

Πρέπει να θυμόμαστε ότι η αναλογία είναι  4 αγόρια προς 1 κορίτσι στην δυσλεξία κάτι που δεν συμβαίνει με τις υπόλοιπες μαθησιακές δυσκολίες και πρέπει να θυμόμαστε ότι τα αίτια είναι  κληρονομικά, νευρολογικά ότι ευφυΐας ή άλλων παραγόντων όπως η ΔΕΠΥ», ανέφερε μεταξύ άλλων ο καθηγητής Γ. Παυλίδης.

Σημεία της διάλεξης

Οι δυσλεξικοί διαβάζουν εξαιρετικά αργά και με πολλά λάθη. Συχνά, πηδούν σειρές, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν λέξεις , ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν και άλλη να διαβάζουν. Αποδίδουν πολύ καλυτέρα στα προφορικά απ’ ότι στα γραπτά. Η πνευματική τους ικανότητα είναι ανώτερη από την αντίστοιχη σχολική τους επίδοση, η οποία είναι ανομοιογενής.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα τους είναι η μεταφορά της σκέψης στο γραπτό. Επιπλέον, είναι εξαιρετικά ανορθόγραφοι, με πολλά γραμματικά λάθη, κολλούν τις λέξεις, παραλείπουν τα σημεία στίξης και ξεχνούν να βάζουν τόνους. Μπορούν ακόμη και να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους.

Επίσης, παρουσιάζουν προβλήματα στην αποστήθιση (π.χ. προπαίδεια), μερικές φορές στα μαθηματικά, ενώ έχουν ιδιαιτέρως σημαντικά προβλήματα στις ξένες γλώσσες.

Οι δυσλεξικοί μπορούν να αριστεύουν στα πρακτικά μαθήματα και να αποτυγχάνουν στα θεωρητικά. Έχουν άνιση κατανομή ικανοτήτων (π.χ. υπερτερούν στα πρακτικά, στα εφαρμοσμένα, υστερούν στα γλωσσικά) ενώ το μέσο παιδί έχει ικανότητες που είναι ίσα κατανεμημένες.

Η δυσλεξία είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, γιατί δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία αφού δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και συχνά έχουν εξαιρετική λογική και ευφυΐα.

Δηλαδή, στη δυσλεξία δεν υπάρχει πρόβλημα προφορικού ή καθαρότητας λόγου και συνεπώς δεν τίθεται θέμα λογοθεραπείας ούτε στη διάγνωση και ασφαλώς ούτε στην αντιμετώπιση, η οποία διεθνώς είναι ψυχο-εκπαιδευτική και συνεπώς πραγματοποιείται μόνον από εξειδικευμένους στις μαθησιακές δυσκολίες Ειδικούς Παιδαγωγούς και Ψυχολόγους.

Επειδή η δυσλεξία είναι κυρίως κληρονομική, υπάρχει από τη γέννα. Συνεπώς, μπορεί να εντοπισθεί από την προσχολική ηλικία. Τα πιθανά συμπτώματα που πρέπει να προσέχουμε στην προσχολική ηλικία και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού είναι τα εξής: Κληρονομικότητα, Δυσκολίες συγχρονισμού – συντονισμού πράξεων (σχοινάκι, κεφαλιές στο ποδόσφαιρο) και διατήρησης ρυθμού-ρυθμικών κινήσεων (βηματισμός, χορός, χρονισμός- συγχρονισμός).

Ακόμη, παρουσιάζουν προβλήματα αλληλοδιαδοχής, όπως βραδύτερη μάθηση της αυτόματης εκτέλεσης διάφορων αλληλοδιαδοχικών κινήσεων – ενεργειών (ντύσιμο, δέσιμο κορδονιών). Το σημαντικότερο προγνωστικό, βιολογικό σημάδι της δυσλεξίας στην προσχολική ηλικία είναι η λανθασμένη οφθαλμοκίνηση (τεστ Παυλίδη).

Εξειδικευμένοι Ψυχολόγοι ή Ειδικοί Παιδαγωγοί κάνουν τη διάγνωση της δυσλεξίας, συνήθως ως μέλη ομάδας ειδικών. Χωρίς τους ψυχολόγους δεν μπορεί να γίνει η διάγνωση, διότι το τεστ ευφυΐας είναι απαραίτητο για να αποκλειστεί η νοητική υστέρηση ως αιτία του μαθησιακού προβλήματος.

Τα τεστ ευφυΐας μόνον εξειδικευμένοι ψυχολόγοι επιτρέπεται να τα δίνουν. Το άγχος, η έλλειψη αυτοπεποίθησης καθώς και η διάσπαση προσοχής και η παρορμητικότητα που χαρακτηρίζουν τους δυσλεξικούς, μειώνουν σημαντικά τις επιδόσεις τους στα τεστ ευφυΐας, τα οποία στα χέρια άπειρων ή μη ειδικών είναι τόσο επικίνδυνα όσο και το γεμάτο πιστόλι στα χέρια παιδιών. Το πιο επικίνδυνο και τραγικό λάθος είναι το να διαγιγνώσκεται λόγω άγνοιας, ως νοητικά καθυστερημένο ένα ευφυές αλλά συνεσταλμένο δυσλεξικό παιδί ή παιδί με διάσπαση προσοχής και παρορμητικότητα!

Διεθνώς, η διάγνωση της δυσλεξίας βασίζεται σε σταθμισμένα ψυχο-εκπαιδευτικά τεστ (που δυστυχώς δεν υπάρχουν όλα στη χώρα μας). Η φιλοσοφία της διάγνωσης είναι η «δια της εις άτοπον απαγωγής», δια του αποκλεισμού όλων των παραγόντων που μπορούν να προκαλέσουν μαθησιακές δυσκολίες Δηλαδή, για να γίνει διάγνωση δυσλεξίας, θα πρέπει ένα παιδί να έχει θετικούς όλους τους νοητικούς και ψυχο-περιβαλλοντο-εκπαιδευτικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη μάθηση και παρόλα αυτά να υστερεί τουλάχιστον 1,5-2 χρόνια στην ανάγνωση σε σχέση με τα παιδιά της ηλικίας του. Διεθνώς, με τα ψυχο-εκπαιδευτικά τεστ το νωρίτερο που μπορεί να πραγματοποιηθεί με αξιοπιστία η διάγνωση είναι μετά τα μέσα της Β’ Δημοτικού.

*Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσαν αντιδήμαρχοι, εκπρόσωποι της Μητρόπολης Αιτωλίας και Ακαρνανίας καθώς κι ο γνωστός «Παπά-Π.Α.Ο.Κ.» που προσφωνήθηκε από τον καθηγητή ξεχωριστά. Οι συμμετέχοντες ήταν από πολλά σημεία της χώρας και ακολούθησε πλήθος ερωτήσεων για τις οποίες ο καθηγητής ευχήθηκε «να μην σπάσουν το ρεκόρ του Ηρακλείου όπου κράτησαν μέχρι τις 12 το βράδυ».

 

Διαβάστε επίσης: Αγρίνιο: Ιταλός ακροβάτης στο Νοσοκομείο μετά από σοβαρό ατύχημα