Ανασφάλεια και αγωνία για αύριο – Τι είπαν οι καθηγητές στο AgrinioTimes.gr

Η ανασφάλεια και η αγωνία είναι ό,τι χαρακτηρίζει τη δευτεροβάθμια εκπαιδευτική κοινότητα του νομού της Αιτωλοακαρνανίας μια μέρα πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Όπως υπογράμμισαν οι Πρόεδροι της Α’ και Β΄ Ε.Λ.Μ.Ε., κύριοι Γιώργος Κατσαρός και Γιώργος Κατσίφας αντίστοιχα, τα ζητήματα που παραμένουν ανοιχτά ακόμα είναι άκρως σημαντικά και απαιτούν ασφαλείς και γρήγορες λύσεις.

  • του Λευτέρη Τηλιγάδα

Ξεκινώντας από τα θετικά, οι δύο θεσμικοί εκπρόσωποι των καθηγητών στο νομό, αναφέρθηκαν στις προσλήψεις των αναπληρωτών καθηγητών, οι οποίες φέτος πραγματοποιήθηκαν, μέσα στον Αύγουστο, αρκετά νωρίς για τις εκπαιδευτικές συνήθειες, αλλά όπως είπαν στο «ΑgrinioTimes.gr»,  τα κενά εξακολουθούν να υπάρχουν στα γυμνάσια και τα λύκεια του νομού και είναι δεδομένο ότι η εφαρμογή του υγειονομικού πρωτοκόλλου που αφορά στις αποστάσεις που πρέπει να έχουν τα θρανία μεταξύ τους, θα τα εκτοξεύσει σε πρωτοφανή αριθμό για τα εκπαιδευτικά δεδομένα της περιοχής.

Όπως μας πληροφόρησε ο κ. Κατσίφας, την τελευταία δεκαετία έχουν αποχωρήσει από την εκπαίδευση σε πανελλαδικό επίπεδο 36.000 καθηγητές και όλο αυτό το διάστημα δεν έχει προσληφθεί ούτε ένας. «Ως γνωστόν», μας είπε, «αυτές οι κενές θέσεις καλύπτονται μόνο με αναπληρωτές».

Μέσα από αυτή τη διαδικασία όμως, όπως μας υπογράμμισε ο κ. Κατσίφας, καταστρατηγείται πλήρως η έννοια και ο ρόλος του αναπληρωτή, ο οποίος δεν καλείται να αναπληρώσει τη θέση ενός συνάδελφου αλλά να καλύψει ένα οργανικό κενό του εκπαιδευτικού συστήματος.

«Οι κενές θέσεις μέσα στον Αύγουστο στη Γενική Παιδεία του νομού ήταν 98, από τις οποίες καλύφθηκαν οι 74. Με αυτό τον τρόπο μετά τις τοποθετήσεις του Αυγούστου μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου είχαμε 24 κενές οργανικές θέσεις Γενικής Παιδείας. Ο αριθμός αυτός όμως, αντί να μειωθεί τις επόμενες μέρες, αυξήθηκε και έφτασε στις 38 κενές θέσεις, αφού κάποιοι συνάδελφοι ζήτησαν και πήραν τη νόμιμη άδειά τους, είτε επειδή βρίσκονται σε στάδιο συνταξιοδότησης είτε επειδή ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες είτε επειδή βρίσκονται σε κατάσταση κύησης, με αποτέλεσμα σήμερα τα κενά, όπως είπαμε και παραπάνω, να είναι περισσότερα».

Σύμφωνα με τον κ. Κατσαρό, οι ελλείψεις αυτές παρατηρούνται ακόμα και σε βασικές ειδικότητες, όπως αυτές των φιλολόγων και των μαθηματικών. Αν τώρα αναλογιστεί κανείς και τις ανάγκες που θα προκύψουν, κυρίως στα γυμνάσια και τα λύκεια των μεγάλων πόλεων του νομού, όπου τα τμήματα απαρτίζονται από 20 μαθητές και πάνω, με τα τετραγωνικά να μην επαρκούν για την εφαρμογή της απόστασης του 1,5 μ. μεταξύ των θρανίων, και με την αναγκαιότητα αυτά τα μεγάλα τμήματα να «σπάσουν» στα δύο, δεν μένει καμιά αμφιβολία, ότι οι ελλείψεις θα αυξηθούν κι άλλο.

Και οι δύο Πρόεδροι σημείωσαν ότι σε άλλες χώρες, όπως στην Ιταλία και την Κύπρο, αυτή την περίοδο έχουν παρθεί διάφορα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, όπως έκτακτες προσλήψεις πολύ μεγαλύτερου αριθμού καθηγητών (αναφέρθηκε ότι στην Ιταλία προσλήφθηκαν 40.000 καθηγητές περισσότεροι), αγορά ειδικών ατομικών θρανίων με πλεξιγκλάς (Κύπρος), ενώ η τοπική αυτοδιοίκηση προχώρησε στην εκμίσθωση και άλλων αιθουσών, έτσι ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες που επιβάλλουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Η μόνη εγκύκλιος, μας είπε ο κ. Κατσαρός, που έχει έρθει με σαφείς οδηγίες για τη λειτουργία των σχολείων, είναι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνουν οι αγιασμοί. «Θα εφαρμοστούν οι αποστάσεις και οι μάσκες, ενώ οι μαθητές θα συμμετάσχουν με αντιπροσωπείες, όπου τα προαύλια δεν επαρκούν. Θεωρώ ότι την πρώτη μέρα δεν θα υπάρξουν σημαντικά προβλήματα», υπογράμμισε.

Ένα άλλο μεγάλο ζήτημα, το οποίο έθεσαν και οι δύο Πρόεδροι, είναι το ζήτημα με την επαναπρόσληψη των καθαριστριών.

 «Επαναπροσελήφθησαν όσες εργάζονταν και πέρυσι στα σχολεία μας», είπε ο κ. Κατσίφας,  «συν 30% περισσότερες, αλλά ούτε αυτός ο αριθμός καλύπτει τα κενά που υπάρχουν. Σημαντική ανακοίνωση είναι η εξαγγελία ότι θα αλλάξουν οι συμβάσεις τους και από τρεισήμισι ώρες θα γίνουν επτά. Αλλά δυστυχώς αυτό δεν θα ισχύσει για όλες. Από τις 108 καθαρίστριες που βρίσκονται στον πίνακα για να προσληφθούν, οι 57 θα είναι με επτάωρη εργασία και οι υπόλοιπες με τρεισήμισι ώρες.

Για το πρόβλημα με τις καθαρίστριες ευθύνεται το υπουργείο, το οποίο άργησε πάρα πολύ με την προκήρυξη. Έχουν γίνει οι απαραίτητοι καθαρισμοί των χώρων από το Δήμο, αλλά ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί ο καθαρισμός των σχολείων, γιατί ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει οι καθαρίστριες. Όπου έχει γίνει καθαρισμός, έχει γίνει σε εθελοντική βάση από καθαρίστριες οι οποίες τα προηγούμενα χρόνια προσλαμβάνονταν σε συγκεκριμένα σχολεία και το φιλότιμο τις οδήγησε αυτή την εβδομάδα να δουλέψουν εθελοντικά».

Ένα άλλο μεγάλο ζήτημα είναι το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών, αφού οι συμβάσεις, που υφίστανται, δεν είναι αρκετές, αν λάβει κανείς υπόψη του, τα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν κατά τη μεταφορά. «Στην πόλη του Αγρινίου υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τη μεταφορά των μαθητών του Μουσικού Σχολείου, οι οποίοι μεταφέρονται στο σύνολό τους με λεωφορεία και είναι δεδομένο ότι τα δρομολόγια δεν επαρκούν, αφού πρέπει σχεδόν να διπλασιαστούν», είπε ο κ. Κατσίφας. «Το θέμα μπήκε σε μια κοινή σύσκεψη που είχαμε με την Ένωση Γονέων και τους Δασκάλους».

Τέλος φόβοι εκφράστηκαν και για την αντιμετώπιση εκείνων των μαθητών, οι γονείς των οποίων δηλώνουν «αρνητές μάσκας». «Εμείς», είπε κλείνοντας ο κ. Κατσίφας, «είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε το νόμο, ανεξάρτητα από το εάν συμφωνούμε ή διαφωνούμε με αυτόν. Για να έχουμε όμως αποτέλεσμα, πρέπει να εφαρμοστούν και τα υπόλοιπα μέτρα, όπως η καθαριότητα των σχολείων, οι αποστάσεις στις τάξεις και η ασφαλή μεταφορά, γιατί οφείλουμε να οικοδομήσουμε ένα ασφαλές περιβάλλον για την εκπαιδευτική λειτουργία στην περιοχή μας».

Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική λειτουργία της περιοχής μας βρίσκονται σε κατάσταση αυξημένης εγρήγορσης για την αυριανή μέρα.

Αν σε όλα τα παραπάνω προστεθεί και το φαινόμενο που παρατηρείται στα social media τα τελευταία εικοσιτετράωρα, όπου διακινούνται πληροφορίες για συντονισμό δράσεων ανυπακοής από διάφορες ομάδες μαθητών, τότε είναι σχεδόν βέβαιο, ότι η αυριανή έναρξη θα είναι μια ιδιαίτερη μέρα, που σε τίποτα δεν θα θυμίζει τα προηγούμενα χρόνια.