Δημήτρης Κωνσταντόπουλος: «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα εκπαίδευσης»

Ομιλία Δημήτρη Κωνσταντόπουλου, Εισηγητή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής επί της αρχής του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Παιδείας «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα εκπαίδευσης»

Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Να ευχηθώ και εγώ γρήγορη ανάρρωση και γρήγορα κοντά μας σιδερένιος ο Γενικός Γραμματέας, κ. Μπαντής.

Κύριε Πρόεδρε, για το σχέδιο νόμου «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα εκπαίδευσης», εκφράσαμε, ως προς το επείγον, τις απόψεις μας νωρίτερα.

Με το άρθρο 1, τροποποιείται ο ν. 3848/2010 και ο ν. 4327/2015, ως προς τις προϋποθέσεις εκπαιδευτικής και διδακτικής υπηρεσίας για τη συμμετοχή και τη μοριοδότηση, ως προς τη μοριοδότηση της επιστημονικής συγκρότησης και άσκησης των καθηκόντων, ως προς την αποτύπωση γνώμης συλλόγου διδασκόντων, ως προς την υποβολή υποψηφιότητας, ως προς τη μοριοδότηση της συνέντευξης, ως προς τη συγκρότηση συμβουλίων επιλογής.

Με το άρθρο 2, παρατείνεται η θητεία των μονομελών και συλλογικών οργάνων διοίκησης ΑΕΙ, από  31 Αυγούστου 2017 στις 30 Οκτωβρίου 2017.  Ορίζεται η διαδικασία αντικατάστασης  λόγω παραίτησης ή συνταξιοδότησης  των μονομελών οργάνων.

Με το άρθρο 3, επικαιροποιούνται οι διατάξεις που αναφέρονται σε αποσπάσεις και διαθέσεις ειδικού βοηθητικού  και ειδικού επιστημονικού  προσωπικού και προτείνεται μια  σειρά από ρυθμίσεις  με σκοπό   να στελεχωθούν έγκαιρα τα ΣΜΕΑΕ  και τα ΚΕΔΔΥ, καθώς και τα  τμήματα ένταξης.

Με το άρθρο 4, ορίζετε τις διαδικασίες εγγραφής στο μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας. Καθορίζετε τη διαδικασία, έγκριση και λειτουργία  των τμημάτων προπαρασκευαστικού  προγράμματος πιστοποίησης. Στοχεύετε  στην αρτιότερη συμμετοχή των  αποφοίτων του μεταλυκειακού  έτους – τάξης μαθητείας για τη διαδικασία πιστοποίησης προσόντων  επιπέδου πέντε, από τον ΕΟΠΠΕΠ. Το άρθρο περιγράφει τη διαδικασία  απασχόλησης των εκπαιδευτικών  στο προπαρασκευαστικό πρόγραμμα  πιστοποίησης και τους πόρους για την αμοιβή των απασχολουμένων.Λειτουργεί κατ’ εξαίρεση ειδικό  τμήμα ή τμήματα για τη  φοίτηση μαθητών από τα ΕΠΑΛ ημερήσιου και εσπερινού προγράμματος. Συστήνει και λειτουργεί παράρτημα  επαγγελματικού λυκείου σε νησιά  που δεν λειτουργεί σήμερα  επαγγελματικό λύκειο.

Το άρθρο 5, τροποποιεί και αντικαθιστά τις διατάξεις του ν.3512/2006, για το ισλαμικό τέμενος. Το άρθρο περιγράφει τους πόρους, τις επιχορηγήσεις, τις χορηγίες, τις δωρεές και τις κληρονομιές του του Ν.Π.Ι.Δ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία « Διοικούσα Επιτροπή Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών». Περιγράφει τη συγκρότηση του επταμελούς συμβουλίου που διοικεί το νομικό πρόσωπο και ορίζει τα της λειτουργίας του συμβουλίου, σε περίπτωση παραίτησης ή αποχώρησης μέλους ή μελών. Περιγράφει τη διαδικασία εκπόνησης και έγκρισης οργανισμού νομικού προσώπου. Ορίζει τα της διάρθρωσης, λειτουργίας και στελέχωσης του νομικού προσώπου. Με τον κανονισμό λειτουργίας ορίζει, κυρίως, τον τόπο και χρόνο των συνεδριάσεων του Δ.Σ..

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το επείγον του παρόντος νομοσχεδίου απαντά στην υποχρέωση του Υπουργείου Παιδείας να συμμορφωθεί, ουσιαστικά, με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, σχετικά με τις επιλογές των διευθυντών σχολικών μονάδων που έγιναν το 2015, με το ν.4327.

Το είχαμε και τότε επισημάνει, αλλά φωνή βοώντας εν τη ερήμω. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης σε αυτή την Επιτροπή, είχαμε πει ότι εγείρονται ζητήματα αντισυνταγματικότητας, το είχαν πει και στις τοποθετήσεις τους τόσο οι εισηγήσεις της ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Εκπαίδευσης. Δυστυχώς δεν ακουστήκαμε. Η ακυρωτική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σήμερα σας αναγκάζει άρον – άρον να πάτε σε νομοθετική ρύθμιση, για την επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων και μόνον αυτών. Κύριε Υπουργέ, είναι λάθος στο σχέδιο του νόμου να αναφέρεστε στους Διευθυντές Εκπαίδευσης είτε ως προς τη μοριοδότηση είτε έως προς τη διαδικασία πρόσκλησης, γιατί συγκεκριμένα στην σελίδα 3 της Αιτιολογικής Έκθεσης, του παρόντος, αναφέρεται επι λέξη «Τέλος, επισημαίνεται ότι η παρούσα ρύθμιση αφορά μόνο στην επιλογή και στην τοποθέτηση Διευθυντών και Διευθυντριών Σχολικών Μονάδων και Εργαστηριακών Κέντρων. Το Υπουργείο Παιδείας πρόκειται να επεξεργαστεί το συντομότερο δυνατόν ένα νέο σύστημα επιλογής και των λοιπών στελεχών εκπαίδευσης».

Κύριε Υπουργέ, για μια ακόμα φορά βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο. Οι επιλογές στελεχών δεν ξεκινούν από κάτω προς τα επάνω, αλλά υπάρχει μια ιεραρχία. Αυτό το οποίο προτείνετε, δεν είναι ιεραρχία θα έλεγα, είναι αναρχία και αδικούμε ίσως και τον όρο. Πρώτα γίνονται οι Διευθυντές Εκπαίδευσης, μετά οι Σχολικοί Σύμβουλοι και τέλος οι Διευθυντές Σχολικών Μονάδων. Και βέβαια, έχετε σπάσει κάθε ρεκόρ παρατάσεων στην θητεία των Σχολικών Συμβούλων, όπου κανείς δεν ξέρει γιατί, ποτέ και με ποια διαδικασία θα γίνουν οι νέες επιλογές. Ποιος θα είναι ο νέος ρόλος του θεσμού; Όλα φυσικά ξεκίνησαν από τον αφορισμό της διαδικασίας συνέντευξης του 2015, σας θυμίζω αυτολεξεί το τι λέγατε «Οι παραπάνω προϋποθέσεις δεν είναι δυνατόν να διαπιστωθούν εάν συντρέχουν ή όχι στη διάρκεια μιας ολιγόλεπτης συνέντευξης, η οποία στο παρελθόν χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον για την επιλογή ημετέρων της εκάστοτε εξουσίας» και συμπλήρωνε ο τότε Εισηγητής σας, εξαίρετος συνάδελφος και σήμερα Υφυπουργός Παιδείας «Εάν θέλαμε να ελέγξουμε τις επιλογές, θα κρατούσαμε τη συνέντευξη και θα ορίζαμε τα συμβούλια» έλεγε.

Αλήθεια, πόσο κράτησε αυτή η μεγάλη αλλαγή; Λίγους μήνες. Με την τροπολογία στο νόμο για τις βοσκήσιμες γαίες επανήλθε η συνέντευξη μετά πολλών επαίνων και μάλιστα έγινε από απόλυτα ελεγχόμενα συμβούλια.

Να σας θυμίσω ότι το άριστα 15, στην μεγάλη Περιφερειακή Διεύθυνση της χώρας, στην Αττική, το πήραν μόνο κομματικά σας στελέχη. Να σας θυμίσω, στην Δυτική Ελλάδα που οι πρώτοι στην ψηφοφορία έσσονται τελευταίοι στη συνέντευξη. Και ερωτώ εδώ, είναι δυνατόν το σωστό των πολλών μετά από τη ψηφοφορία να γίνεται λάθος των ολίγων στη συνέντευξη; Είναι μια ερώτηση και ιδού η απορία, όλων, ως προς αυτό. Όχι, κύριε Υπουργέ, δεν ήταν λάθος, θα έλεγα ότι ήταν σχεδιασμός και εκτέλεση. Γιατί η ψηφοφορία επικύρωσε το αποτέλεσμα των επιλογών του νόμου 3848/2010 και γι’ αυτό επαναφέρετε τη συνέντευξη, για να βάλετε κόφτη στους μη αρεστούς. Είναι τυχαίο ότι έχουμε Διευθυντές Εκπαίδευσης που δεν πήραν στην ψηφοφορία ούτε το 20% και στην συνέντευξή αρίστευσαν;

Τα συμπεράσματα δικά σας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε 7 νόμους πριν από το 2010 και έχουμε τρεις νόμους μετά το 2015, -φυσικά, έχουμε και 3 Υπουργούς μετά το 2015- μέχρι σήμερα για τις επιλογές των στελεχών και αναμένουμε και άλλους. Κανένας νόμος δεν κρίθηκε αντισυνταγματικός παρά μόνο ένας, ο 4327/2015. Εμείς επιμένουμε και επαναφέρουμε την πρότασή μας για τον νόμο 3848/2010 που βγάζει τους πάντες από το αδιέξοδο.

Γιατί; Με την μοριοδότηση που είχε για την επιστημονική συγκρότηση δεν άφηνε περιθώρια για διαφορετικές εξελίξεις. Επίσης, δεν άφηνε περιθώρια διαφορετικών εκτιμήσεων για την αποτύπωση της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας και της διδακτικής εμπειρίας κατά το δοκούν. Με τη δομημένη συνέντευξη, την υποβολή δήλωσης προτίμησης μετά την ανακοίνωση των αξιολογικών αποτελεσμάτων.

Θέλω να προσέξετε το εξής. Σε περίπτωση ισοβαθμίας να τοποθετείται, κατά προτεραιότητα, ο υποψήφιος με τα περισσότερα επιστημονικά μόρια. Φυσικά, αυτό που θέτω ως αρχή είναι η υποβολή δήλωσης προτίμησης των σχολείων να γίνεται μετά την ανακοίνωση των αξιολογικών αποτελεσμάτων.

Βλέπετε, κύριε Υπουργέ, ότι, κατά γενική ομολογία, ο ν. 3848/2010 είναι ο καλύτερος, μέχρι σήμερα, νόμος. Σε αυτόν πατάτε κι εσείς. Όμως, θέλετε να τον «ευνουχίσετε». Με μικρές βελτιώσεις το ν. 3848/2010 μπορούμε να τον κάνουμε καλύτερο και είμαστε εδώ για να συμβάλλουμε σε αυτό. Στη συζήτηση των άρθρων θα μπούμε και στις λεπτομέρειες για τη μοριοδότηση και για άλλα θέματα που δεν είναι της παρούσης.

Κύριε Υπουργέ, θέλουμε να κάνουμε και κάποιες ουσιαστικές παρατηρήσεις, τις οποίες- πιστεύουμε- ότι με νομοτεχνικές βελτιώσεις μπορείτε να τις κάνετε δεκτές. Ο χώρος της Εκπαίδευσης δεν είναι «ράβε-ξήλωνε». Τα στελέχη της πρέπει να έχουν διάρκεια και ηρεμία στην άσκηση των καθηκόντων τους. Προτείνουμε, λοιπόν, τα παρακάτω.

Πρώτον, όριο θητείας στελεχών και αλλαγή σχολείου. Τα βελτιώσατε νομοτεχνικά Σε αυτό δεν έχουμε καμία αντίρρηση. Ήταν και δική μας πρόταση και το βλέπουμε θετικά.

Δεύτερον, δυνατότητα επιλογής σε Σχολικές Μονάδες του ΠΥΣΠΕ και του ΠΥΣΔΕ της οργανικής θέσης. Να συμπληρωθεί και με το δικαίωμα επιλογής και σε ένα ακόμη ΠΥΣΠΕ, ή ΠΥΣΔΕ για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους. Δεν υπάρχουν μεταθέσεις, όπως γνωρίζει και ο κ. Στέφος και πολλοί εκπαιδευτικοί υπηρετούν ως Διευθυντές σε άλλους νομούς από αυτούς που ανήκουν οργανικά.

Τρίτον, το Φύλλο Αξιολόγησης – Αποτίμησης για τους εκπαιδευτικούς και στην παρούσα φάση που δεν υπηρετούν σε σχολική μονάδα και επιθυμούν να υποβάλλουν αίτηση. Αυτό είναι σημαντικό. Πρέπει να το δείτε διεξοδικά. Για παράδειγμα, ένας Σχολικός Σύμβουλος θέλει να υποβάλει αίτηση για Διευθυντής Σχολείου. Από ποιο Σύλλογο Διδασκόντων θα ζητήσει τη γνώμη; Η πρότασή μας είναι από το σχολείο της οργανικής θέσης, ή από το σχολείο που άσκησε τα καθήκοντά του Διευθυντή πριν αποχωρήσει για τη νέα θέση.

Τέταρτον, η δήλωση προτίμησης των σχολικών μονάδων να υποβάλλεται μετά τη συνέντευξη. Ανακοινώνεται ο τελικός αξιολογικός πίνακας, ακολουθεί η εκδίκαση, τυχόν, ενστάσεων και καλούνται οι εκπαιδευτικοί, εντός δύο ημερών, να υποβάλλουν τη δήλωση της προτίμησης. Νομίζω ότι είναι ό,τι πιο ξεκάθαρο.

Πέμπτον, Συμβούλιο Επιλογής και Πρόεδροι Συμβουλίων. Πάντα στα Συμβούλια Επιλογής, Πρόεδρος ήταν ο Διευθυντής Εκπαίδευσης. Τώρα είναι δάσκαλος, βέβαια, που ορίζεται από τον Περιφερειακό Διευθυντή με εικοσαετή υπηρεσία εκπαιδευτική. Γιατί όχι και διδακτική; Απευθύνομαι σε εσάς, κ. Στέφο, γιατί είστε συνάδελφος. Δηλαδή, περισσότερο φωτογραφική περιγραφή δεν γίνεται. «Καίγεται το φιλμ». Είναι δυνατό να απαξιώνουμε με αυτόν τον τρόπο το θεσμό του Διευθυντή Εκπαίδευσης και να τίθεται τόσο έντονα το θέμα της νομιμοποίησης τους;

Έκτον, προϋποθέσεις συμμετοχής και εκπαιδευτική διδακτική υπηρεσία. Εδώ, ανοίξατε ένα θέμα με το ν.4327/2015 που δεν υπήρχε. Κάνατε «εκπτώσεις», κάνατε συμψηφισμούς και βάλατε μία σειρά από στελέχη να μετρούν μόρια και χρόνια. Τώρα αλλάζετε το πλαίσιο και συνεχίζετε την αδικία.

Πριν από δύο χρόνια, εσείς επιλέξατε αυτά τα στελέχη με διδακτική μοριοδότηση. Τότε με διδακτική μοριοδότηση Α και σήμερα το ίδιο στέλεχος με διδακτική μοριοδότηση Β. Εμείς επαναφέρουμε την πρόβλεψη του ν. 3848/2010 και την επαναφέρουμε και τώρα για τους Διευθυντές Σχολείων, που έχουν δικαίωμα να υποβάλλουν εκπαιδευτική αίτηση με οκτώ έτη εκπαιδευτικής υπηρεσίας και πέντε έτη διδακτικής υπηρεσίας.

Η διδακτική υπηρεσία μοριοδοτείται με ένα μόριο, πέρα της προϋπόθεσης συμμετοχής και μέχρι δέκα μόρια. Το ίδιο κάνετε και εσείς με «οροφή» τα είκοσι χρόνια, ενώ εμείς λέμε 15. Ποιος τελικά υπηρετεί την ανανέωση, κ. Υπουργέ; Αυτό είναι ένα ερώτημα.

Επιτρέψτε μου να αναφέρω ένα παράδειγμα.

Με το παρόν σχέδιο νόμου για τη μοριοδότηση, προβλέπεται ένας εκπαιδευτικός με 15 χρόνια υπηρεσίας, μεταπτυχιακό, δεύτερο πτυχίο ΤΠΕ, να λαμβάνει συνολικά 9 μόρια. Τώρα με την πρόταση που κάνετε εσείς, εκπαιδευτικός με είκοσι χρόνια υπηρεσίας, χωρίς κανένα άλλο προσόν 10 μόρια. Τα συμπεράσματα δικά σας.

Στο άρθρο 2, είναι αυτονόητο να παρατείνετε τη θητεία των Μονομελών και Συλλογικών Οργάνων Διοίκησης των Α.Ε.Ι., για να φέρετε νέα ρύθμιση στον τρόπο επιλογής των οργάνων. Σήμερα, ουσιαστικά, τα Πανεπιστήμια είναι «ακέφαλα»: λειτουργία με ένα ή δύο μέλη και αυτό είναι, φυσικά, ευθύνη δική σας. Έπρεπε να έχετε κάνει τις εκλογές, χθες.

Στο άρθρο 3, βελτιώνετε τη διατύπωση της παρ. 2, του άρθρου 19 του ν. 4440/16, έτσι ώστε να καλυφθούν με κατάλληλο προσωπικό οι κεντρικές, περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου, που σχετίζονται με την άσκηση των εκπαιδευτικών καθηκόντων. Αποσαφηνίζονται δε, οι όροι και οι προϋποθέσεις- δομές της Ειδικής Αγωγής αποσπάσεων και τοποθετήσεων. Αυτό το θέμα είναι όλων υπόθεση και θέση.

Στο άρθρο 4 η πρόσβαση στη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση, όσων κατέχουν πτυχίο κατώτερης τεχνικής και επαγγελματικής σχολής, είναι αναγκαία, όπως επίσης και η εγγραφή στην τάξη μαθητείας των ΕΠΑΛ κατόχων απολυτηρίων ΓΕΛ. Κύριε Κοτσιφάκη, εδώ συμφωνούμε. Η λειτουργία παραρτημάτων ΕΠΑΛ σε νησιά βοηθάει, ουσιαστικά, στην απρόσκοπτη πρόσβαση στην επαγγελματική εκπαίδευση των μαθητών, που κατοικούν σ’ αυτά και μετακινούνται καθημερινώς.

Το ισλαμικό τέμενος, ο νόμος 3512/2016 «ισλαμικό τέμενος και άλλες διατάξεις, υλοποίηση της δεσμεύσεις της Πολιτείας προς τις φίλες Αραβικές Χώρες». Δεν πρέπει, να ξεχνάμε τις φίλες Αραβικές Χώρες, που λειτουργούν σ’ αυτές αιώνες τώρα τα ορθόδοξα πατριαρχεία μας. Στην Αθήνα δεν υπάρχει δημόσιο τέμενος. Λειτουργούν ωστόσο 80 με 84 παράνομα με απρόβλεπτες συνέπειες ασφάλεια και υγιεινής. Η χώρα μας οφείλει, να το κάνει στην πράξη, γιατί εμείς ως χώρα σεβόμαστε τη θρησκευτική ελευθερία του καθενός. Ήδη λειτουργούν με άδεια τέσσερις εκπαιδευτικοί χώροι για μουσουλμάνους, οι τρεις στην Αττική από το 2014 και μετά. Το ισλαμικό τέμενος, όμως, στη θέση που έχει προβλεφθεί να λειτουργήσει, είναι εύκολα προσβάσιμο και δεν επιβαρύνει περιοχές με έντονη αστική και εμπορική χρήση.

Με αυτό τον τρόπο η Πολιτεία εξασφαλίζει την ισότιμη ελεύθερη προτίμηση για πρόσβαση όλων των πιστών πέρα από τις εθνικότητες και τα δόγματα. Επομένως, το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου του ισλαμικού τεμένους, πρέπει να συγκροτηθεί με σταθερές αρχές και θεσμικές εκπροσωπήσεις, για να έχει φυσικά και το κύρος και την εύρυθμη λειτουργία.

Κύριε Υπουργέ, κλείνοντας θεωρώ ότι σας περιγράψαμε τις θέσεις μας ως Δημοκρατική Συμπαράταξη ως προς το σχέδιο νόμου. Καταθέσαμε σε πρώτη φάση τις προτάσεις μας στο άρθρο 1, τις οποίες προσδοκούμε και περιμένουμε να κάνετε αποδεκτές. Θα ακούσουμε τους φορείς, θα επανατοποθετηθούμε στη συζήτηση επί των άρθρων και επιφυλασσόμεθα επί της αρχής για την Ολομέλεια.