Η εξαφάνιση της πτήσης MH370 παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στην ιστορία της αεροπλοΐας

Πριν από δέκα χρόνια, στις 8 Μαρτίου του 2014, ένα εμπορικό αεροσκάφος της Malaysia Airlines που μετέφερε 239 επιβάτες, εξαφανίστηκε από τα ραντάρ λίγο μετά την απογείωσή του από την πρωτεύουσα της Μαλαισίας Κουάλα Λουμπούρ. Τα δορυφορικά δεδομένα έδειξαν ότι το αεροπλάνο παρέκκλινε από την πορεία πτήσης του και κατευθύνθηκε πάνω από τον νότιο Ινδικό Ωκεανό, όπου πιστεύεται ότι συνετρίβη. Έκτοτε, έχουν εντοπιστεί θραύσματα στις ανατολικές ακτές της Αφρικής και σε νησιά του Ινδικού Ωκεανού, όπου πιστεύεται ότι έπεσε το αεροσκάφος. Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχουν βρεθεί ούτε συντρίμμια ούτε το μαύρο κουτί.

Πρόκειται για ένα αεροπορικό δυστύχημα χωρίς αεροπλάνο. Μια καταστροφή χωρίς πειστικές αποδείξεις για το τι συνέβη στα θύματα. Ωστόσο, πολλοί εμπειρογνώμονες πιστεύουν ότι υπάρχει ακόμη μεγάλη πιθανότητα να εντοπιστούν τα συντρίμμια του αεροσκάφους, αν κάποιος ψάξει αρκετά και – κυρίως – αν ξοδέψει το ιλιγγιώδες χρηματικό ποσό που μπορεί να απαιτηθεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Επανέναρξη των ερευνών

Αυτή την εβδομάδα, πολλοί συγγενείς των αγνοουμένων ταξίδεψαν στη Μαλαισία για να παροτρύνουν τις τοπικές αρχές να ξεκινήσουν εκ νέου την έρευνα ενόψει της επετείου της τραγωδίας.

«Έχουν χαθεί πλοία που βρέθηκαν μετά από εκατοντάδες χρόνια. Για αυτό δεν μπορούμε να πούμε ότι αυτό το αεροπλάνο δεν θα βρεθεί ποτέ», δήλωσε στο Reuters ένας άνδρας του οποίου η σύζυγος βρισκόταν στο μοιραίο αεροπλάνο.

Την προηγούμενη εβδομάδα ο υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας Άντονι Λόκε δήλωσε ότι η χώρα του «θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να λύσει αυτό το μυστήριο μια για πάντα». Είπε επίσης ότι το υπουργείο του είναι έτοιμο να συζητήσει μια νέα «αξιόπιστη» πρόταση με την αμερικανική εταιρεία Ocean Infinity και θα κάνει «ό,τι είναι δυνατόν» για να λάβει την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου προκειμένου να υπογράψει μια νέα σύμβαση με την εταιρεία. Η αμερικανική εταιρεία θαλάσσιων ερευνών Ocean Infinity, η οποία προσπάθησε να βρει το αεροπλάνο το 2018, πρότεινε στην κυβέρνηση της Μαλαισίας τη διεξαγωγή νέας έρευνας στον νότιο Ινδικό Ωκεανό, στην περιοχή όπου πιστεύεται ότι συνετρίβη το αεροσκάφος. Ο Όλιβερ Πλάνκετ, διευθύνων σύμβουλος της Ocean Infinity, δήλωσε ότι η εταιρεία τελειοποιεί την τεχνολογία ρομποτικής και θαλάσσιας εξερεύνησης, ενώ παράλληλα συνεργάζεται με αναλυτές για να επιλέξει την περιοχή αναζήτησης.

Οι ειδικοί είναι βέβαιοι ότι η νέα έρευνα με τεχνολογίες αισχμής θα οδηγήσει σε κάποια σημαντική ανακάλυψη. Μια τεχνολογία που ονομάζεται Weak Signal Propagation Reporter (WSPR) που κυκλοφόρησε το 2008, έχει γίνει δημοφιλής μεταξύ όσων αναζητούν το αεροσκάφος MH370 τα τελευταία χρόνια. Οι ραδιοερασιτέχνες τη χρησιμοποιούν για να παρακολουθούν την ισχύ των ραδιοφωνικών σημάτων σε όλο τον κόσμο και τα δεδομένα που συλλέγουν, εντοπίζουν ανωμαλίες που προκαλούνται από διάφορους τύπους παρεμβολών, όπως για παράδειγμα ένα αεροπλάνο, εξήγησε στο CNN ο συνταξιούχος μηχανικός της βρετανικής αεροδιαστημικής Ριτσαρντ Γκόντφρι.

Ο μηχανικός έχει βρει τα δεδομένα του WSPR μέχρι την στιγμή που εξαφανίστηκε το αεροπλάνο. Ο Γκόντφρι κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το αεροσκάφος μπορεί να βρίσκεται μεταξύ 3.000 και 4.000 μέτρων κάτω από τον Ινδικό Ωκεανό, περίπου 1.500 χιλιόμετρα από τις ακτές του Περθ της Αυστραλίας.

Όσο ενδελεχείς και αν ήταν οι προηγούμενες έρευνες, είπε ο Γκόντφρι, δεν έχουν καλύψει τη συγκεκριμένη περιοχή.

«Σίγουρα πιστεύω ότι μπορεί να βρεθεί», είπε, προσθέτοντας ότι τα ευρήματά του συνάδουν με άλλες ενδείξεις, όπως τα στοιχεία που παρείχε η βρετανική εταιρεία δορυφορικών τηλεπικοινωνιών Inmarsat, τα οποία έδειχναν την ίδια περιοχή. Ακόμη όμως και αν εγκριθεί μια νέα έρευνα, είπε, οι προετοιμασίες θα μπορούσαν να διαρκέσουν μήνες.

ΠΗΓΗ: CNN