Ισότιμη συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση

Αυτές τις δύσκολες ώρες, σε πρωτόγνωρες συνθήκες, είναι απαραίτητο όλοι οι εκπαιδευτικοί να σταθούμε δίπλα στους μαθητές μας, να συμβάλουμε με κάθε δυνατό τρόπο στη μαθησιακή, κοινωνική και ψυχολογική στήριξή τους.

Ειδικά για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου η κατάσταση είναι αρκετά πιο δύσκολη, αφού ακόμη δεν ξέρουν ούτε πότε θα δώσουν πανελλαδικές, ούτε σε ποια ύλη για κάθε μάθημα.

Στην εφαρμογή της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης (μέχρι τώρα) υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες, που πρέπει με ευθύνη της κυβέρνησης και του υπουργείου να λυθούν άμεσα:

Η πλατφόρμα του Υπουργείου, τόσο για την σύγχρονη (webex), όσο και για την ασύγχρονη εκπαίδευση (e-me, eclass) μπλοκάρει συνεχώς. Ειδικά στις απομακρυσμένες περιοχές, είναι πρακτικά αδύνατη.

Όσον αφορά το διαθέσιμο εκπαιδευτικό υλικό, σε κάποια μαθήματα είναι ελλιπέστατο.

Αρκετοί μαθητές δεν διαθέτουν υπολογιστή/tablet, ή σύνδεση στο διαδίκτυο.

Εκπαιδευτικοί, όχι λίγοι, στερούνται του αναγκαίου εξοπλισμού, όπως κάμερες, μικρόφωνα, ψηφιακές γραφίδες κ.α.

Το Υπουργείο, παρά τις «εντυπωσιακές» δηλώσεις του, δεν έχει εξασφαλίσει ούτε στο ελάχιστο την ενιαία εφαρμογή του μέτρου, με υλικοτεχνική υποδομή και προετοιμασία-εξοικείωση μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών (έως τώρα).

Εδώ και αρκετά χρόνια δεν υπήρξε ουσιαστική στήριξη των υποδομών, σε τεχνολογικά μέσα και εξοπλισμό των σχολείων. Ελλιπής στήριξη των εκπαιδευτικών.

Έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση , οι διάφορες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και άλλα ηλεκτρονικά μέσα μπορούν να αξιοποιηθούν ώστε ο μαθητής να μην χάσει την επαφή του με τα αντικείμενα που έχει ήδη διδαχθεί, να διατηρηθεί στοιχειωδώς μια συνέχεια στο μάθημα.

Φυσικά, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την εκπαιδευτική διαδικασία της τάξης και την επαφή των εκπαιδευτικών με τα παιδιά, η οποία συμπεριλαμβάνει, εκτός από τη μάθηση, την κοινωνικοποίηση των παιδιών, την αλληλεπίδραση όλων όσων συμμετέχουν στη διαδικασία, την ανάληψη πρωτοβουλιών των παιδιών, τη συναισθηματική τους ανάπτυξη.

Η άρνηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και η παντελής απαξίωσή της δεν είναι σωστές απόψεις και μάλλον απαξιώνουν το δημόσιο σχολείο, την ίδια στιγμή που τα φροντιστήρια και τα ιδιωτικά σχολεία αυτό το διάστημα λειτουργούν αξιοποιώντας την εξ αποστάσεως διδασκαλία.

Μπορεί να αξιοποιηθεί και να αποδώσει η εξ αποστάσεως διδασκαλία αν:

Το Υπουργείο εξασφαλίσει, με ενιαίο τρόπο, την αξιοποίηση των διαφόρων εργαλείων ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Να εξασφαλίσει όλα τα απαραίτητα μέσα σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς.
– Δωρεάν σύνδεση γρήγορου internet για όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.

– Εξασφάλιση Η/Υ για μαθητές και εκπαιδευτικούς, καμερών, μικροφώνων, ψηφιακών γραφίδων και απαραίτητων προγραμμάτων.

– Τώρα να εξασφαλιστεί ένα δωρεάν tablet για κάθε μαθητή.

– Εναλλακτικά και βοηθητικά μπορούν να αξιοποιηθούν και ιστοσελίδες σχολικών μονάδων(που οι περισσότερες είναι εξαιρετικές) κ.α.

– Οι εκπαιδευτικοί στηριχθούν στην προσπάθειά τους.

– Διαμορφωθεί κεντρική ομάδα τεχνικής υποστήριξης στο Υπουργείο Παιδείας, στελεχωμένη με όλο το αναγκαίο προσωπικό, που θα λειτουργεί μέσω διαδικτύου ή με δωρεάν τηλεφωνική γραμμή και θα στηρίζει τους εκπαιδευτικούς σε σταθερή βάση.

– Δημιουργηθεί Κεντρική Ψηφιακή Πλατφόρμα Διδακτικού Υλικού από το Υπουργείο, στην οποία θα έχουν πρόσβαση όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, για να εξασφαλιστεί ότι όλα τα παιδιά – σχετικά ενιαία – μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση στο ίδιο εκπαιδευτικό υλικό.

– Το Υπουργείο Παιδείας, άμεσα, να ξεκινήσει (μέσα από τα κρατικά κανάλια) την προβολή εκπαιδευτικών προγραμμάτων που θα σχετίζονται με τα σχολικά αντικείμενα και με τα ενδιαφέροντα των μαθητών. όπως και προβολή ταινιών, ντοκιμαντέρ,κ.λ.π ειδικά για μαθητές όλων των ηλικιών.

Για να υπάρχει αποτέλεσμα και να μπορεί να αποδώσει η εξ αποστάσεως διδασκαλία( όπως εξάλλου και κάθε παιδαγωγική διαδικασία), πρέπει να υπάρξει ηρεμία σε μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς πρέπει:

– Να ανακοινώσει το Υπουργείο την κατάργηση για φέτος των προαγωγικών εξετάσεων.

– Για τη Γ’ Λυκείου να ανακοινώσει τη μείωση της ύλης με σαφή τρόπο για κάθε μάθημα, λαμβάνοντας υπόψη μέχρι ποιο σημείο της ύλης είχαν φτάσει τα δημόσια σχολεία, πριν κλείσουν.

Είναι απόλυτη ανάγκη ενιαία να δοθούν επαναληπτικές σημειώσεις, ασκήσεις και τεστ. Δεν μπορεί το Υπουργείο να κρύβεται πίσω από το φιλότιμο και την πρωτοβουλία του κάθε συναδέλφου. Το Υπουργείο είναι υπεύθυνο για την επιτροπή που ορίζει τα θέματα των Πανελλαδικών, το Υπουργείο πρέπει να πάρει και την ευθύνη για τη στήριξη που χρειάζεται ο μαθητής της Γ’ Λυκείου αυτό το διάστημα.

– Να αποκλειστεί ρητά και κατηγορηματικά κάθε σκέψη για γενίκευση αυτών των μεθόδων, μετά τη λήξη της έκτακτης κατάστασης.

– Κάθε πρόγραμμα, κάθε υποδομή και τεχνολογική εφαρμογή με ευθύνη και αποκλειστική χρηματοδότηση του κράτους.

– Έκτακτη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό στην Παιδεία ώστε όλες οι σχολικές μονάδες, όλα τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, να έχουν τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό για την ισότιμη συμμετοχή στην εξ αποστάσεως διδασκαλία.

Θόδωρος Μαργαρίτης – aixmi-news.gr