Κ. Μαλιάρης στο AgrinioTimes.gr: «Επιθυμώ να συνεισφέρω στην πρόοδο των Επιστημών»

Κωνσταντίνος Μαλιάρης: «Αυτό που μας κρατάει πίσω είναι πως οι έφηβοι, στην ηλικία κατά την οποία πρέπει να ανθίσουν ως προσωπικότητες, έρχονται αντιμέτωποι με ένα απρόσωπο εξετασιοκεντρικό σύστημα με ελάχιστο ελεύθερο χρόνο. Αυτό δεν επιτρέπει στους μαθητές να εξερευνήσουν τα ενδιαφέροντά τους και να δραστηριοποιηθούν μέσω σχολικών ομίλων και μαθητικών οργανώσεων»

Συνηθίζουμε να λέμε ότι τα παιδιά είναι το μέλλον, προσδοκούμε τη στιγμή που θα αρχίζουν να αλλάζουν τον κόσμο. Και όμως, κάποια παιδιά φέρνουν το αύριο στο σήμερα, αλλάζουν ήδη τον κόσμο. Μέσα στις τάξεις των σχολείων, παθιάζονται, οραματίζονται, πειραματίζονται, αναπτύσσουν στρατηγική σκέψη, αναζητούν την ανάπτυξη και την εξέλιξη, έχοντας όμως πάντα τον άνθρωπο στο κέντρο της.

Ένα από αυτά τα παιδιά είναι ο μαθητής του 1ου Γενικού Λυκείου Ναυπάκτου, Κωνσταντίνος Μαλιάρης, ο οποίος συμμετείχε στην Εθνική ομάδα Ρομποτικής, που διακρίθηκε στην Διεθνή Ολυμπιάδα FIRST Global Challenge 2021 αποσπώντας τρία μετάλλια ανάμεσα σε 169 χώρες, την Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2021 και μας γέμισε υπερηφάνεια και αισιοδοξία βάζοντας τη χώρα μας δυναμικά στον χάρτη της ρομποτικής και της επόμενης μέρας της τεχνολογίας.

Το επίτευγμα αυτό δεν είναι τυχαίο. Για τον Κωνσταντίνο, είναι μια διάκριση που στηρίχτηκε σε συστηματική εργασία, επιμονή, κόπο, μελέτη… Ένα όραμα αλλά και μια ενδόμυχη διαβεβαίωση ότι το μέλλον έχει ήδη αρχίσει.

Όταν συνάντησα τον Κωνσταντίνο, βρέθηκα απέναντι σε έναν δυναμικό έφηβο, με πλούσιες γνώσεις, κατασταλαγμένες απόψεις, καθαρό και τεκμηριωμένο λόγο, καλλιεργημένη και συγκροτημένη σκέψη, ευθυκρισία και καίριο προβληματισμό. Και συνειδητοποίησα πράγματι, ότι τα παιδιά είναι το μέλλον. Και το μέλλον είναι ελπίδα.

Ο Κωνσταντίνος Μαλιάρης είναι μαθητής της Γ’ Λυκείου του 1ου Γενικού Λυκείου Ναυπάκτου. Το 2017 ξεκίνησε να παρακολουθεί τα εξωσχολικά μαθήματα του Αργύρη Δρίβα στο 3ου Γυμνασίου Ναυπάκτου, τα οποία στη συνέχεια μετατράπηκαν στη e-Class του Ωρίωνα. Έτσι ξεκίνησε η σταδιοδρομία του στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Αστρονομίας και Διαστημικής στον οποίο, από τότε, διακρίνεται κάθε χρόνο με έπαινο.Το 2020 προκρίθηκε στους κορυφαίους 10 και συμμετείχε στην Ηλεκτρονική Ολυμπιάδα Αστρονομίας και Αστροφυσικής όπου διακρίθηκε με Εύφημο μνεία στο ομαδικό μέρος. Το 2021 κατέκτησε την 4η θέση στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό και διεκδίκησε τη θέση μου στην Εθνική Ομάδα, εκπροσωπώντας την Ελλάδα στην 14η Διεθνή Ολυμπιάδα Αστρονομίας και Αστροφυσικής όπου διακρίθηκε με Χάλκινο μετάλλιο.

Όταν ήταν μαθητής της Α’ Γυμνασίου ξεκίνησε να μαθαίνει προγραμματισμό. Αρχικά με Java και C# ανέπτυξε 6 εφαρμογές τις οποίες δημοσίευσε στο Google Play Store. Αργότερα επικεντρώθηκε στον διαγωνιστικό προγραμματισμό και στη μελέτη αλγορίθμων και δομών δεδομένων. Μέσω του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πληροφορικής επιλέχθηκε στα Εθνικά Camp Προετοιμασίας για τις Ολυμπιάδες Πληροφορικής 2020 και 2021, όπου στις Πανελλήνιες κατατάξεις βγήκε 12ος και 10ος αντίστοιχα.

Το ενδιαφέρον του για την πληροφορική, τον παρέπεμψε να ασχοληθεί και με την ρομποτική. Καθώς στο σχολείο δεν δημιουργήθηκε ομάδα, ασχολήθηκε μόνος του μελετώντας Arduino και ηλεκτρονική. Ασχολήθηκε με πολλά projects μεταξύ αυτών και την κατασκευή ενός 3D printer στο σπίτι. Τον Μάρτιο του 2020 συμμετείχε μαζί με 3 φοιτητές του Μετσόβιου Πολυτεχνείου στο Hack the Lab Hackathon στο Ίδρυμα Ευγενίδου.

Στις αρχές του 2021, μετά από αίτηση που έκανε, έγινα δεκτός ως μέλος στην Εθνική Ομάδα Ρομποτικής, η οποία διακρίθηκε στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα FIRST Global Challenge 2021 σε όλες τις κατηγορίες με χρυσό, ασημένιο και χάλκινο μετάλλιο.

Τον Σεπτέμβριο του 2021, έγινε δεκτός για εκπαίδευση 2 εβδομάδων στο CERN, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για Πυρηνική Έρευνα, στη Γενεύη της Ελβετίας. Συμμετείχα σε διαλέξεις, ξεναγήσεις και είχε την ευκαιρία να δουλέψω πάνω σε project υπό την επίβλεψη επιστημόνων του οργανισμού. Ήταν ο μόνος δεκτός μαθητής στο πρόγραμμα από τη Δυτική Ελλάδα.

Συνέντευξη στη Νάντια Μπούτα

Όταν ήσουν μικρός, τι απαντούσες στην ερώτηση: «Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;»

Νομίζω πως τα πρώτα χρόνια, λόγω επιρροών από τον κινηματογράφο και την επιστημονική φαντασία, η απάντηση μου ήταν αστροναύτης. Σύντομα, όμως, αποφάσισα ότι θα απαντούσα πάντα «Δεν ξέρω, θα δείξει…», επειδή ένιωθα πως οποιαδήποτε άλλη απάντηση θα με περιόριζε άσκοπα, έστω ψυχολογικά.

Σε αντίθεση με τους περισσότερους συνομηλίκους μου, θέλω να είμαι ανοιχτός σε κάθε ενδεχόμενο για το μέλλον μου. Ακόμα αυτό απαντώ όταν με ρωτούν. Αυτή είναι η πιο ειλικρινής απάντηση.

Ο Κωνσταντίνος Μαλιάρης με την Εθνική Ομάδα Αστρονομίας και Αστροφυσικής

Πώς ξεκίνησε το ενδιαφέρον σου για την Πληροφορική και τη Ρομποτική;

Από τότε που μπορώ να θυμηθώ τον εαυτό μου είχα κλίση στις θετικές επιστήμες και την τεχνολογία.

Στην Α’ Γυμνασίου, ξεκίνησα να μαθαίνω προγραμματισμό στο σπίτι. Αρχικά με Java και έπειτα C#, ανέπτυξα 6 εφαρμογές τις οποίες δημοσίευσα στο Play Store. Συμμετείχα στο Hack the Lab Hackathon στο Ίδρυμα Ευγενίδου, όπου συνεργάστηκα με 3 φοιτητές του Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Στην συνέχεια, ασχολήθηκα με τον διαγωνιστικό προγραμματισμό και κατάφερα να επιλεγώ δύο φορές στο Εθνικό Camp Προετοιμασίας για τις Ολυμπιακές Ομάδες Πληροφορικής.

Παράλληλα, προσπάθησα να δημιουργήσω ομάδα ρομποτικής στη Ναύπακτο, αλλά το εγχείρημα, δυστυχώς, δεν προχώρησε. Από εκεί και πέρα, ασχολήθηκα μόνος μου με το αντικείμενο, μαθαίνοντας Arduino και αναπτύσσοντας πολλά projects, μεταξύ αυτών και την κατασκευή ενός 3D printer.

Σχετικά με αυτό, διακρίθηκα μαζί με 2 συμμαθήτριές μου στον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Τρισδιάστατου Σχεδιασμού και Εκτύπωσης με το 3ο βραβείο και αναμένεται να παρουσιάσουμε την εργασία μας, τον Μάιο, σε συνέδριο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

Πες μου με απλά λόγια τι είναι η ρομποτική. Το να ασχοληθεί κάποιος με τη ρομποτική προϋποθέτει κάποιες ιδιαίτερες γνώσεις πάνω σε κάποιο συγκεκριμένο αντικείμενο;

Η ρομποτική είναι η γέφυρα ανάμεσα στον φυσικό και στον ψηφιακό κόσμο. Συνδυάζει επιστήμες όπως η πληροφορική, η μηχανολογία και η ηλεκτρολογία και τις εφαρμόζει με στόχο την βελτίωση της καθημερινότητάς μας.

Η αυτοματοποίηση που έχει επέλθει με τη βοήθειά της ρομποτικής, έχει ρίξει το κόστος της μαζικής παραγωγής και έχει βελτιώσει δραστικά το βιοτικό μας επίπεδο.

Επομένως, η ενασχόληση με τη ρομποτική προϋποθέτει γνώσεις πάνω σε μηχανικό σχεδιασμό, προγραμματισμό, ηλεκτρονική και φυσική. Το εύρος των εφαρμογών της ρομποτικής αγγίζει σχεδόν κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα.

Τι σημαίνει για σένα η διάκρισή σου, ως μέλος της Εθνικής Ομάδας Ρομποτικής FGC Team Greece, στη Διεθνή Ολυμπιάδα Ρομποτικής FIRST GLOBAL CHALLENGE 2021;

Σίγουρα δεν είναι μια απλή διάκριση, καθώς βραβευτήκαμε σε όλες τις κατηγορίες της Ολυμπιάδας. Πήραμε το ασημένιο μετάλλιο για την Πανάκεια, το χρυσό για τη συνεργασία μας με την ομάδα του Καναδά στην κατηγορία της υγείας, και το χάλκινο, την 3η θέση δηλαδή, στην παγκόσμια κατάσταση. Η επίτευξη αυτών των διακρίσεων ανάμεσα σε 176 χώρες αποτελεί μεγάλη τιμή για την χώρα μας. Γνωρίζοντας την προσπάθεια όλης της ομάδας εκ των έσω, αυτό που με ικανοποίησε ήταν το αποτέλεσμα: η Πανάκεια, ο Ήρωνας και το CubeSat.

Η διάκριση είναι για μένα απλά μία επίσημη αναγνώριση για όλη αυτή τη δουλειά. Φυσικά, όμως, η σπουδαία αυτή διάκριση ανοίγει πόρτες για το μέλλον, τόσο για μένα όσο και για την Εθνική Ομάδα.

Η Εθνική Ομάδα Ρομποτικής με την Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως
Ο Κωνσταντίνος Μαλιάρης με τον Μητροπολίτη Ναυπακτίας και Αγίου Βλασίου Ιερόθεο
Ο Κωνσταντίνος Μαλιάρης με τον Δήμαρχο Ναυπακτίας Βασίλη Γκίζα

Πώς έφθασες σε αυτή τη διάκριση;

Όλα ξεκίνησαν με την αίτηση την οποία συμπλήρωσα για να γίνω μέλος της ομάδας, περίπου ένα έτος πριν, στην οποία υπέβαλα βιογραφικό και έγινα δεκτός. Από εκεί και πέρα όλα ήταν θέμα δουλειάς.

Η διάκριση ήταν συλλογική προσπάθεια, όλων των 30 μελών της ομάδας, μαθητών ηλικίας 14 έως 18.

Μιας και είμαστε μία ομάδα με μέλη από όλη την Ελλάδα, αυτό που βοήθησε πάρα πολύ ήταν η συγκέντρωσή μας στην κατασκήνωση της ΧΑΝΘ, στη Χαλκιδική, τον περασμένο Αύγουστο. Αυτό μας επέτρεψε να εργαστούμε οργανωμένα πάνω στα projects για την Ολυμπιάδα και να πετύχουμε και τις 3 αυτές διακρίσεις.

Φυσικά, δεν θα τα είχαμε καταφέρει χωρίς την υποστήριξη των χορηγών μας, της ΤΙΤΑΝ, της Kleemann, της Ελληνικός Χρυσός και, κυριότερα, της Eduact και του εκπαιδευτή μας, Δρ. Αναστάσιου Κόλλια.

Ο Κωνσταντίνος Μαλιάρης στη ΧΑΝΘ – Χαλκιδική
H Εθνική Ομάδα Ρομποτικής στη ΧΑΝΘ – Χαλκιδική

Πες μου για την εμπειρία σου στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για Πυρηνική Έρευνα, στη Γενεύη της Ελβετίας.

Ανάμεσα σε πάνω από 200 μαθητές Λυκείου από όλη την Ελλάδα, ήμουν ένας από τους 24 που επιλέχθηκαν για το κορυφαίο αυτό πρόγραμμα στο CERN, και ο μοναδικός από την Δυτική Ελλάδα.

Για δύο εβδομάδες, το CERN κάλυψε τα έξοδά μας ώστε να ζήσουμε εντός του campus του, στα προάστια της Γενεύης στην Ελβετία. Το πρόγραμμα συμπεριλάμβανε διαλέξεις με κορυφαίους επιστήμονες, ξεναγήσεις στις εγκαταστάσεις του οργανισμού καθώς και στην πόλη της Γενεύης.

Σημαντικότερα όμως από όλα, μας δόθηκε η ευκαιρία να μαθητεύσουμε, στο πλαίσιο του προγράμματος, με επιστήμονες και μηχανικούς του οργανισμού και να αναπτύξουμε τα δικά μας projects.

Ο Κωνσταντίνος Μαλιάρης στο εργοστάσιο αντιύλης στο CERN – Γενεύη
Ο Κωνσταντίνος Μαλιάρης στο Globe of Science and Innovation του CERN – Γενεύη
Ο Κωνσταντίνος Μαλιάρης στο πείραμα ALICE στο CERN – Γενεύη

Οι γνώσεις που παρέχονται μέσω της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας, θεωρείς ότι είναι επαρκείς και ικανές να δώσουν τα απαραίτητα εφόδια στους Έλληνες μαθητές προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικοί σε σχέση με τους μαθητές άλλων Ευρωπαϊκών κρατών;

Προφανώς, δεν μπορώ να έχω πλήρη εικόνα από τα εκπαιδευτικά συστήματα του εξωτερικού. Από ό,τι έχω αντιληφθεί μέχρι στιγμής, η χώρα μας βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο από άποψη διδακτέας ύλης.

Το πρόβλημα είναι πως λόγω της ανυπαρξίας της αξιολόγησης, η δημόσια εκπαίδευση, στο σύνολό της, έχει παραδοθεί στην παραπαιδεία. Επομένως, οι γνώσεις που παρέχονται είναι επαρκείς αλλά η πίεση την οποία αντιμετωπίζουν οι έφηβοι είναι τεράστια.

Κάθε μέρα, μετά το σχολείο, οι συμμαθητές μου καταφεύγουν στα φροντιστήρια στα οποία ξοδεύουν τα απογεύματά τους. Οπότε, αυτό που μας κρατάει πίσω είναι πως οι έφηβοι, στην ηλικία κατά την οποία πρέπει να ανθίσουν ως προσωπικότητες, έρχονται αντιμέτωποι με ένα απρόσωπο εξετασιοκεντρικό σύστημα με ελάχιστο ελεύθερο χρόνο. Αυτό δεν επιτρέπει στους μαθητές να εξερευνήσουν τα ενδιαφέροντά τους και να δραστηριοποιηθούν μέσω σχολικών ομίλων και μαθητικών οργανώσεων.

Ποια είναι η σχέση σου με το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Πιστεύω πως χωρίς το διαδίκτυο, κοινωνίες όπως η Ναύπακτος θα ήταν τριτοκοσμικές, σύμφωνα με τα σημερινά πρότυπα. Η απρόσκοπτη αυτή πρόσβαση στην πληροφορία έχει επιτρέψει την διάδοση της γνώσης σε κάθε γωνιά της Γης.

Προσωπικά, σε αυτό χρωστάω την συντριπτική πλειοψηφία όσων πραγμάτων έχω μάθει για τον κόσμο και την επιστήμη, που διαφορετικά θα έπρεπε να τα αναζητώ στις δημόσιες βιβλιοθήκες, και αν υπήρχαν εκεί.

Όσον αφορά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μολονότι είμαι καθημερινός χρήστης τους, και ενώ, αδιαμφισβήτητα, έχουν αναβαθμίσει τις διαπροσωπικές μας επικοινωνίες, θεωρώ πως ο αντίκτυπος που θα έχουν στην κοινωνία μας δεν έχει ακόμη πλήρως αποτυπωθεί.

Πώς περνάς τον ελεύθερο χρόνο σου;

Στον ελεύθερο χρόνο μου, ασχολούμαι, εκτός από τη ρομποτική, και με την αστροφυσική. Είμαι μαθητής του κ. Ανάργυρου Δρίβα, από το 2017, στο eclass του Ωρίωνα, την Αστρονομική Εταιρεία Πατρών.

Κάθε χρόνο διακρίνομαι στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Αστρονομίας και Διαστημικής και φέτος ήμουν μέλος της Εθνικής Ομάδας Αστρονομίας και Αστροφυσικής και βραβεύτηκα με Χάλκινο μετάλλιο, εκπροσωπώντας την Ελλάδα, στην 14η Διεθνή Ολυμπιάδα Αστρονομίας και Αστροφυσικής.

Εκτός από αυτές τις δραστηριότητες, μου αρέσει να βλέπω ταινίες και σειρές με την οικογένειά μου, να διαβάζω βιβλία, να αθλούμαι και να κάνω περιπάτους στη φύση.

Ο Κωνσταντίνος Μαλιάρης στα γραφεία του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στη Γενεύη

Τι ονειρεύεσαι και τι σχεδιάζεις για το μέλλον;

Στην παρούσα φάση, έχω υποβάλλει αιτήσεις σε πανεπιστήμια των Ηνωμένων Πολιτειών και αναμένω αποτελέσματα, πριν το Πάσχα.

Ευελπιστώ να μου δοθεί η ευκαιρία να συνεχίσω τις σπουδές μου σε κάποιο πανεπιστήμιο της Αμερικής, στο αντικείμενο των μηχανικών ή της φυσικής.

Έπειτα σκοπεύω να συνεχίσω την καριέρα μου με κάποιο διδακτορικό.

Θα επιθυμούσα να εργαστώ στην έρευνα πάνω στο αντικείμενο που θα μου κεντρίσει το ενδιαφέρον και να συνεισφέρω στην πρόοδο των επιστημών, ευρύτερα.


Συνέντευξη: Νάντια Μπούτα

Agrinio365 Media Group (AgrinioTimes.gr – Antenna-Star.gr)