Μεγάλες «αρρυθμίες» στον Ε.Φ.Κ.Α. πέντε χρόνια μετά τη δημιουργία του

Πέντε χρόνια λειτουργίας κλείνει στο τέλος του 2021 ο ΕΦΚΑ –που στο μεσοδιάστημα ονομάστηκε e-ΕΦΚΑ, σηματοδοτώντας την πρόθεση να μετεξελιχθεί για να προσφέρει τις υπηρεσίες του αμιγώς ηλεκτρονικά– και οι… αρρυθμίες εξακολουθούν να ταλαιπωρούν τους ασφαλισμένους, να δημιουργούν προβλήματα στους εργαζομένους και πονοκέφαλο στη διοίκηση.

Παρά τα σημαντικά βήματα προόδου που πραγματοποιήθηκαν και μάλιστα εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, κυρίως προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης ψηφιακών εφαρμογών, ο e-ΕΦΚΑ εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μια σειρά σημαντικών προβλημάτων, καθώς η ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων, με τον τρόπο που έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν έφερε άμεσα τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Οπως επισημαίνουν μιλώντας στην «Κ» εργαζόμενοι στον Φορέα με σημαντική εμπειρία ετών, η διοικητική ενοποίηση του e-ΕΦΚΑ μέχρι στιγμής αποδεικνύεται ανεπαρκής, τουλάχιστον ως προς τον κεντρικό στόχο της κοινωνικοασφαλιστικής μεταρρύθμισης, ήτοι τη δημιουργία ενός πραγματικά ενιαίου ασφαλιστικού φορέα.

Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το νέο, άκρως προβληματικό, σύμφωνα με τους εργαζομένους, Οργανόγραμμα του ΕΦΚΑ, που καταρτίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Από την έναρξη ισχύος του έχουν εκδοθεί πάνω από 125 υπουργικές αποφάσεις και αποφάσεις διοικητή, μέσω των οποίων το βάρος της διοικητικής ενοποίησης του κοινωνικοασφαλιστικού μας συστήματος κλήθηκαν να το σηκώσουν τα υποκαταστήματα μισθωτών. Σε αυτά μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες όλων των πρώην ταμείων (ΟΓΑ, ΕΤΑΑ-ΤΣΑΥ, ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ, ΤΑΥΤΕΚΩ, ΟΑΕΕ) χωρίς η συγχώνευση και η μεταφορά αρμοδιοτήτων να συνοδευτεί με την ταυτόχρονη μεταφορά προσωπικού των πρώην ταμείων στις μονάδες του πρώην ΙΚΑ, ή την πρόσληψη νέου εκεί που διαπιστώνεται πραγματικά έλλειψη.

Οι υπάλληλοι των τμημάτων Εσόδων και κυρίως των τμημάτων Μητρώου και Ασφαλιστικού Βίου κλήθηκαν μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, και μάλιστα χωρίς την απαιτούμενη για ένα τέτοιο εγχείρημα εκπαίδευση, να μάθουν και να κατανοήσουν τη νομοθεσία που αντιστοιχεί σε πολλά και διαφορετικά πρώην ασφαλιστικά ταμεία. Παράλληλα, κλήθηκαν να διαχειριστούν 16 διαφορετικά υπολογισμικά, ένα για κάθε πρώην ασφαλιστικό ταμείο, στα οποία διαιρείται το λογισμικό πληροφοριακό σύστημα ΑΤΛΑΣ. Ακόμη, οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι η βάση δεδομένων ΑΤΛΑΣ είναι δύσχρηστη στη λειτουργία της, καθώς δεν δίνει τη δυνατότητα διόρθωσης-μεταβολής των υφιστάμενων λανθασμένων εγγραφών, που πρέπει να διαγραφούν όλες και να γίνει καταχώριση της νέας εγγραφής.

Και βέβαια, δεν υπάρχει ουσιαστική επικοινωνία του συστήματος ΑΤΛΑΣ με τα υπόλοιπα λογισμικά του ΕΦΚΑ. Ενώ δηλαδή αντλεί στοιχεία από άλλη βάση δεδομένων, ουσιαστικά δεν ενημερώνεται από αυτά, αλλά εξακολουθεί να λειτουργεί αυτόνομα.

Και δεν είναι μόνο η βάση δεδομένων ΑΤΛΑΣ που δεν ενημερώνεται επί της ουσίας από τις άλλες βάσεις δεδομένων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή αιτήματος συνταξιοδότησης, μεταβίβασης σύνταξης λόγω θανάτου και πληρωμής των εξόδων κηδείας. Προκειμένου να διεκπεραιωθεί κάποια από τις παραπάνω αιτήσεις, επισημαίνουν έμπειρα στελέχη της κοινωνικής ασφάλισης, πρέπει να διορθωθούν τα στοιχεία του θανόντος ή υποψήφιου συνταξιούχου στη βάση δεδομένων του ΕΦΚΑ, σε ξεχωριστή βάση δεδομένων του ΑΜΚΑ, στην αντίστοιχη βάση του συστήματος ΑΤΛΑΣ και, τέλος, στη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ.

Και φυσικά, όλα τα πληροφοριακά συστήματα «τρέχουν» σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές παλιάς τεχνολογίας, κάποιοι από τους οποίους ανανεώνονται αυτό το διά-στημα.

kathimerini.gr