Όσκαρ 2024: Το όνειρο του Λάνθιμου και το φαβορί Οπενχάιμερ

Η πιο φιλόδοξη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου πέφτει τα ξημερώματα στη μάχη των Οσκαρ ελπίζοντας για το καλύτερο. Και το λέμε αυτό γιατί όλα τα προγνωστικά συγκλίνουν σε μια μεγάλη νίκη του «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν (13 υποψηφιότητες), σε έναν θρίαμβο για την ταινία που αναφέρεται στην κατασκευή της ατομικής βόμβας από τον θεωρητικό Φυσικής Ρόμπερτ Οπενχάιμερ. Το «Poor Things» ακολουθεί δεύτερο τόσο σε υποψηφιότητες (11) όσο και στα προγνωστικά, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες ο Νόλαν και η ταινία του έχουν αποσπάσει τα βραβεία-κλειδιά για την επικράτηση στα Οσκαρ.

Εκπληξη

Πάντα, βέβαια, ελπίζουμε στην έκπληξη και την ανατροπή που μπορούν να φέρουν τα μέλη της Ακαδημίας Κινηματογράφου, όπως έχουν κάνει και αρκετές φορές στο παρελθόν. Θυμηθείτε τι έγινε με τα «Παράσιτα» το 2020, το «CODA» το 2022, το «Πράσινο βιβλίο» το 2019, ακόμα και το περσινό «Τα πάντα όλα», που επικράτησε απέναντι σε ταινίες σαν το «Avatar: The way of water», «Τα πνεύματα του Ινισέριν» και το «The Fabelmans» του Στίβεν Σπίλμπεργκ.

Η Ακαδημία μοιάζει να θέλει να αναδεικνύει νέες και θαρραλέες προτάσεις στη μεγάλη οθόνη και να μην προσκολλάται στις σίγουρες και «παραδοσιακές» δυνάμεις του Χόλιγουντ. Επιθυμεί, όταν της δίνεται η ευκαιρία, τον αέρα ανανέωσης που φέρνουν τολμηροί σκηνοθέτες, παραγωγοί, σεναριογράφοι και ηθοποιοί. Και αυτόν τον αέρα τον φέρνουν σαφώς ο Γιώργος Λάνθιμος και οι συνεργάτες του και για αυτόν τον λόγο, άλλωστε, το Χόλιγουντ έχει αγκαλιάσει τον Ελληνα σκηνοθέτη τα τελευταία χρόνια και του δίνει τα μέσα να γυρίσει τις ταινίες που θέλει.

Υπό αυτό το πρίσμα, δεν μοιάζει μακρινό όνειρο η βράβευση του «Poor Things» σε διάφορες κατηγορίες κι ας επιμένουν τα προγνωστικά ότι ο Κρίστοφερ Νόλαν θα πάρει τη «μερίδα του λέοντος» απόψε το βράδυ. Προς το παρόν, η Εμα Στόουν στην α’ γυναικεία ερμηνεία, η Χόλι Γουάντινγκτον στα κοστούμια και οι Τζέιμς Πράις και Σόνα Χιθ στη σκηνογραφία βρίσκονται μια ανάσα μακριά από τα αντίστοιχα βραβεία. Ομως, γιατί να μη δικαιωθεί και η δουλειά του Ρόμπι Ράιαν για την εξαιρετική φωτογραφία της ταινίας, ο Τόνι ΜακΝαμάρα για το απίθανο σενάριό του ή το, σε απόλυτη αρμονία με το όραμα του Λάνθιμου, μοντάζ του σπουδαίου Γιώργου Μαυροψαρίδη;

Ο,τι κι αν συμβεί σε λίγες ώρες στο Dolby Theatre, ο Γιώργος Λάνθιμος ανήκει στα εξέχοντα μέλη της σύγχρονης κινηματογραφικής βιομηχανίας. Κάθε του ταινία είναι γεγονός και στις απονομές των βραβείων πηγαίνει με μια αγκαλιά υποψηφιότητες. Καθόλου άσχημα για «έναν τύπο από την Αθήνα», όπως έλεγε πρόσφατα η Εμα Στόουν.

Παρέλαση «Οπενχάιμερ» στο κόκκινο χαλί

Λιγότερες από 24 ώρες μάς χωρίζουν από τη φετινή απονομή των Οσκαρ και όλα δείχνουν ότι το «Οπενχάιμερ» και ο Κρίστοφερ Νόλαν θα σαρώσουν με ευκολία και άνεση τα φετινά βραβεία. Τα προγνωστικά αυτό δείχνουν όπως επίσης και η νικηφόρα πορεία της ταινίας στις βραβεύσεις ενώσεων και κινηματογραφικών θεσμών τους τελευταίους μήνες. Ομως, η Ακαδημία Κινηματογράφου αρέσκεται τα τελευταία χρόνια σε εκπλήξεις (βλ. «CODA» το 2022 ή «Παράσιτα» το 2020), κάτι που σημαίνει ότι ο Γιώργος Λάνθιμος και το «Poor things» διατηρούν ακόμα την ελπίδα για μια μεγάλη διάκριση.

Ας δούμε όμως τους υποψήφιους στις βασικές κατηγορίες προσπαθώντας να… ανιχνεύσουμε τις επιλογές των σχεδόν 10.000 μελών της Ακαδημίας.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

«American fiction»

«Ανατομία μιας πτώσης»

«Barbie»

«Τα παιδιά του χειμώνα»

«Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»

«Ο μαέστρος»

«Οπενχάιμερ»

«Περασμένες ζωές»

«Poor things»

«Η ζώνη του ενδιαφέροντος»

Είναι σαφές πλέον ότι το «Οπενχάιμερ» θα στεφθεί η καλύτερη ταινία της χρονιάς από την Ακαδημία Κινηματογράφου με τη «βούλα» του αντίστοιχου Οσκαρ. Η ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν δεν έχει χάσει βραβείο στην προ-οσκαρική κούρσα και όποτε συνέβη αυτό στο παρελθόν (βλ. «Argo», «Slumdog Millionaire» κ.ά.) η πορεία οδηγεί απευθείας στο Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Μακάρι να αστοχήσουμε στην πρόγνωση αλλά όλα τα σημάδια ομονοούν.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Τζόναθαν Γκλέιζερ («Η ζώνη του ενδιαφέροντος»)

Γιώργος Λάνθιμος («Poor things»)

Κρίστοφερ Νόλαν («Οπενχάιμερ»)

Ζιστίν Τριέ («Ανατομία μιας πτώσης»)

Μάρτιν Σκορσέζε («Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»)

Δεν χρειάζεται να πούμε ότι ο Κρίστοφερ Νόλαν έχει αγκαλιάσει το βραβείο. Είναι εδώ και 20 χρόνια ένας από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες στο Χόλιγουντ, δεν έχει βραβευθεί με το Οσκαρ σκηνοθεσίας ποτέ και η επιτυχία του «Οπενχάιμερ» είναι άμεσα συνδεδεμένη με το όνομά του. Η νίκη του εδώ θα πάει πακέτο με το Οσκαρ καλύτερης ταινίας.

ΤΑ ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΟΣΚΑΡ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ

Α’ ΑΝΔΡΙΚΟΥ

Μπράντλεϊ Κούπερ («Ο μαέστρος»)

Κόλμαν Ντομίνγκο («Rustin»)

Πολ Τζιαμάτι («Τα παιδιά του χειμώνα»)

Κίλιαν Μέρφι («Οπενχάιμερ»)

Τζέφρι Ράιτ («American fiction»)

Αν και ο εξαιρετικός Πολ Τζιαμάτι απέσπασε βραβεία και πολύ καλά σχόλια για την ερμηνεία του στα «Παιδιά του χειμώνα», ο Κίλιαν Μέρφι μοιάζει έτοιμος να ανέβει στη σκηνή τα ξημερώματα για να πάρει σπίτι του το κορυφαίο βραβείο. Είναι νικητής στα αντίστοιχα βραβεία στα βρετανικά Bafta και στο σωματείο των ηθοποιών (SAG), κάτι που σημαίνει ότι η πολυπληθέστερη ομάδα της Ακαδημίας τον στηρίζει.

Α’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ

Ανέτ Μπένινγκ (Nyad)

Λίλι Γκλάντστοουν (Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού)

Σάντρα Ούλερ (Ανατομία μιας πτώσης)

Κάρεϊ Μάλιγκαν (Ο μαέστρος)

Εμα Στόουν (Poor things)

Ποιος δεν θα ήθελε να δει τη μούσα του Γιώργου Λάνθιμου, Eμα Στόουν, να κατακτά δίκαια το συγκεκριμένο βραβείο; Oμως, η Λίλι Γκλάνστοουν (φωτό) είναι το ακλόνητο φαβορί στην κατηγορία καθώς το σωματείο των συναδέλφων της της έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στη δική του απονομή και το όνομά της συζητήθηκε ήδη από την πρεμιέρα των «Δολοφόνων» στις Κάννες πέρυσι. Αν τελικά κερδίσει την κούρσα, θα είναι η πρώτη Ινδιάνα με αυτή τη διάκριση.

Β’ ΑΝΔΡΙΚΟΥ

Στέρλινγκ Κ. Μπράουν («American fiction»)

Ρόμπερτ Ντε Νίρο («Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»)

Ρόμπερτ Ντάουνι Τζ. («Οπενχάιμερ»)

Ράιαν Γκόσλινγκ («Barbie»)

Μαρκ Ράφαλο («Poor things»)

Ακόμα ένα βραβείο θα προκύψει για το «Οπενχάιμερ» από αυτή την κατηγορία καθώς ο Ρόμπερτ Ντάουνι τζ. είναι από τα σίγουρα στοιχήματα της βραδιάς. Ο σπουδαίος ηθοποιός έχει κερδίσει τα πάντα στο πέρασμά του μέχρι την αποψινή απονομή και δεν φαίνεται να τον απειλεί κανείς. Αν και όλοι οι υποψήφιοι έχουν αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές.

B’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ

Εμιλι Μπλαντ («Οπενχάιμερ»)

Ντανιέλ Μπρουκς («The color purple»)

Αμέρικα Φερέρα («Barbie»)

Τζόντι Φόστερ («Nyad»)

Ντα’ Βιν Τζόι Ράντολφ («Τα παιδιά του χειμώνα»)

Και σε αυτή την κατηγορία το βραβείο είναι δεδομένο σε ποια χέρια θα καταλήξει. Η σπουδαία Ντα’ Βιν Τζόι Ράντολφ υπογράφει ερμηνεία από εκείνες που σε αιχμαλωτίζουν με την πρώτη ματιά. Η απίστευτη ωριμότητα της ηρωίδας της σφραγίζει την ταινία του Αλεξάντερ Πέιν και αντικατοπτρίζεται στο σερί των βραβείων που έχει ήδη κατακτήσει τους τελευταίους μήνες.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ «Ανατομία μιας πτώσης»

«Τα παιδιά του χειμώνα»

«Ο μαέστρος»

«May December»

«Περασμένες ζωές»

Τον πρώτο λόγο εδώ έχει η «Ανατομία μιας πτώσης» της Zιστίν Τριέ και του συντρόφου της, Αρτίρ Χαραρί. Η ταινία τους έχει διακριθεί ξεκάθαρα και στις δύο ακτές του Ατλαντικού, έχει αποσπάσει πέντε υποψηφιότητες στα Οσκαρ και αν τα μέλη της Ακαδημίας τής επιφυλάσσουν μια βράβευση, αυτή θα είναι σε αυτή την κατηγορία. Δεν είναι απίθανη η έκπληξη όμως, που αν τελικά συμβεί, θα έρθει από τις «Περασμένες ζωές» της Σελίν Σονγκ ή «Τα παιδιά του χειμώνα» του Αλεξάντερ Πέιν σε σενάριο Ντέιβιντ Χέμινγκσον.

ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

«American fiction»

«Barbie»

«Οπενχάιμερ»

«Poor things»

«Η ζώνη του ενδιαφέροντος»

Ο Κορντ Τζέφερσον του «American fiction» βαδίζει προς μια ανέλπιστη νίκη απέναντι σε φαβορί μεγατόνων όπως το «Οπενχάιμερ» και η «Barbie». Το πολύπλευρο σενάριο του «American fiction» έχει κερδίσει το βρετανικό Bafta και τα βραβεία Critics’ Choice και Independent Spirit. Θα σκοντάψει εδώ ο Κρίστοφερ Νόλαν στον συνολικό θρίαμβο που του ετοιμάζει η Ακαδημία; Θα φύγει από μια ακόμη απονομή με άδεια χέρια η «Barbie», που έκανε τις καλύτερες εισπράξεις της χρονιάς; Περιμένουμε με ανυπομονησία την απάντηση.

Η Μαριούπολη στη… ζώνη ενδιαφέροντος

Δυνατές υποψηφιότητες συγκεντρώνει η κατηγορία για το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, με το έργο του Τζόναθαν Γκλέιζερ «Η ζώνη του ενδιαφέροντος» να προηγείται στα προγνωστικά. Μια ταινία-κατηγορώ για τη φρίκη του Αουσβιτς.

Συνωστισμός καλών υποψηφιοτήτων στην κατηγορία των ντοκιμαντέρ, με το «20 μέρες στη Μαριούπολη», όμως, να έχει σημαντικό προβάδισμα έναντι των υπολοίπων.

Στην κατηγορία κινουμένων σχεδίων κονταροχτυπιούνται ο Ιάπωνας μετρ του animation, Χαγιάο Μιγιαζάκι («Το αγόρι και ο ερωδιός»), με το «Αραχνο-σύμπαν» του νεαρού Spider-Man.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑ

«Io Capitano» (Ιταλία)

«Society of the snow» (Ισπανία)

«Στο γραφείο των καθηγητών» (Γερμανία)

«Η ζώνη του ενδιαφέροντος» (Ην. Βασίλειο)

«Υπέροχες μέρες» (Ιαπωνία)

Η ταινία «Η ζώνη του ενδιαφέροντος» του Τζόναθαν Γκλέιζερ έχει μεγάλο προβάδισμα εδώ τόσο γιατί η σκιά των υποψηφιοτήτων στα Οσκαρ (πέντε συνολικά) γέρνει τη ζυγαριά υπέρ της όσο και γιατί πρόκειται για μια εξαιρετική ταινία που παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στις βραβεύσεις, ήδη από την πρεμιέρα της στις Κάννες πέρυσι.

ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

«Bobi Wine: The People’s President»

«The Eternal Memory»

«Τέσσερις κόρες»

«To Kill a Tiger»

«20 Days in Mariupol»

Το προβάδισμα έχει το «20 days in Mariupol» του Μστιστλάβ Τσερνόφ, ταινία που περιλαμβάνει σπαρακτικές και αποτρόπαιες εικόνες από την πολιορκία της Μαριούπολης από τους Ρώσους. Το φιλμ έχει κερδίσει μια σειρά από σημαντικά βραβεία και είναι το αδιαμφισβήτητο φαβορί. Οι «Τέσσερις κόρες» της Καουτέρ Μπεν Ανιά από την Τυνησία απειλούν με ένα Σεζάρ στη φαρέτρα τους, αλλά μάλλον δεν θα δούμε ανατροπή εδώ, καθώς η «Μαριούπολη» έχει μεγάλο εκτόπισμα.

ΤΑΙΝΙΑ ANIMATION

«Το αγόρι και ο ερωδιός»

«Στο στοιχείο τους»

«Nimona»

«Ο φίλος μου το ρομπότ»

«Spider-Man: Ακροβατώντας στο αραχνο-σύμπαν»

Εδώ έχουμε ένα πραγματικά μεγάλο ντέρμπι ανάμεσα στο «Αγόρι και τον ερωδιό» του Χαγιάο Μιγιαζάκι και το «Αραχνο-σύμπαν» του νεαρού Spider-Man. Τα μέλη της Ακαδημίας ίσως θα ήθελαν να αποχαιρετήσουν τον Ιάπωνα δημιουργό με ένα ακόμα Οσκαρ, αλλά από την άλλη πλευρά η περιπέτεια του Μάιλς Μοράλες στα πολλαπλά σύμπαντα θεωρείται επιτυχημένη καλλιτεχνικά και εισπρακτικά και έχει στρατιές θαυμαστών πίσω του. Αμφίρροπο αποτέλεσμα.

Ξεχωρίζει η Μπίλι Αϊλις στις μουσικές κατηγορίες

 » Τραγούδι: Η Μπίλι Αϊλις βαδίζει ολοταχώς προς το δεύτερο Οσκαρ της καριέρας της, μόλις στα 22 της χρόνια, με το «What was I made for?» της «Barbie». Μόνος αντίπαλος το «I’m just Ken» του Ράιαν Γκόσλινγκ από την ίδια ταινία. 

» Σάουντρακ: Το «Οπενχάιμερ» αναμένεται να σημειώσει μία ακόμα νίκη σε αυτήν την κατηγορία, στο πρόσωπο του Λούντβιχ Γκόρανσεν, ο οποίος υπογράφει μουσική που είναι σε σφικτό εναγκαλισμό με την ταινία. Θα είναι το δεύτερο Οσκαρ του μετά το «Black Panther».

ΤΕΧΝΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

» Φωτογραφία: Το «Οπενχάιμερ» έχει το προβάδισμα, αλλά το «Poor Things» (Ρόμπι Ράιαν) μοιάζει εδώ ικανό για όλα. 

» Μοντάζ: Αλλο ένα Οσκαρ κρύβεται εδώ για το «Οπενχάιμερ» (Τζένιφερ Λέιμ), αλλά υπάρχει υπολογίσιμος αντίπαλος που ακούει στο όνομα Λοράν Σενεκάλ, ο οποίος υπογράφει το μοντάζ στην «Ανατομία μιας πτώσης» και απέσπασε το βραβείο της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου και το Σεζάρ. 

» Σκηνογραφία: Η «Barbie» και το «Poor Things» κονταροχτυπιούνται σε αυτήν την κατηγορία με ελαφρύ προβάδισμα της «Barbie». 

» Κοστούμια: Η «Barbie» πάει για τη νίκη, αλλά παντού γίνεται μνεία στα κοστούμια της Χόλι Γουάντιγκτον για το «Poor Things». Μάχη για δύο.

» Κομμώσεις και μακιγιάζ: «Ο μαέστρος» είναι το φαβορί για τη μεταμόρφωση του Μπράντλεϊ Κούπερ και της Κάρι Μάλιγκαν, καθώς περνάνε τα χρόνια. Η ταινία κέρδισε και το βραβείο του αντίστοιχου σωματείου που έχει πέσει έξω μόλις δύο φορές τα τελευταία 11 χρόνια.

 » Hχος: Το «Οπενχάιμερ» είναι το φαβορί, αλλά «Η ζώνη του ενδιαφέροντος» καιροφυλακτεί για μια «μακάβρια» νίκη.