«Να πάει σε μοναστήρι να λέει ότι θέλει ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας»

Το παρασκήνιο της παραπομπής Κυθήρων και Αιτωλίας στην Εκ. Δικαιοσύνη και οι επόμενες κινήσεις

Στο χέρι τους, κυριολεκτικά, φαίνεται πως κρατούν το εκκλησιαστικό τους μέλλον οι δυο αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος που αποφάσισαν να διαφοροποιηθούν από τις αποφάσεις τις Ιεράς Συνόδου επικαλούμενοι την συνείδηση τους αλλά και την ερμηνεία που οι ίδιοι δίνουν στους ιερούς κανόνες και τις επιταγές των πατέρων της Εκκλησίας.

Μετά το «ναυάγιο» της προηγούμενης εβδομάδας και την αδυναμία να βρεθεί η χρυσή τομή που θα βοηθούσε στο να εκτονωθεί η κατάσταση, πλέον οι μητροπολίτες Κυθήρων Σεραφείμ και Αιτωλίας Κοσμάς, αναμένουν την πρόσκληση των ανακριτών αρχιερέων που σύμφωνα με την απόφαση της Δ.Ι.Σ. καλούνται να διερευνήσουν το αν και κατά πόσο οι δυο αρχιερείς έχουν υποπέσει σε κανονικά παραπτώματα.

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Σύμφωνα με τον νόμο περί εκκλησιαστικών δικαστηρίων ο οποίος ενεργοποιήθηκε για την περίπτωση των δυο μητροπολιτών, δύο άλλοι αρχιερείς και συγκεκριμένα ο Δημητριάδος Ιγνάτιος για την υπόθεση του Αιτωλίας Κοσμά και ο Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος για αυτήν του Κυθήρων Σεραφείμ, αναλαμβάνουν καθήκοντα εκκλησιαστικού ανακριτή προκειμένου να διερευνήσουν την κατάσταση και να καταλήξουν σε συμπεράσματα.

Τα πορίσματα στα οποία θα καταλήξουν οι δυο ανακριτές αρχιερείς θα κατατεθούν στην Δ.Ι.Σ. η οποία εν συνεχεία θα συνέλθει ως Συνοδικό Δικαστήριο. Σε αυτή τη συνεδρίαση θα ληφθεί η απόφαση εάν τελικά θα δικαστούν οι αρχιερείς ή αν η υπόθεση μπει στο αρχείο. Στη δεύτερη περίπτωση όπως είναι φυσικό η υπόθεση κλείνει οριστικά. Όμως εάν τελικά οι συνοδικοί αρχιερείς που θα απαρτίζουν το συνοδικό δικαστήριο κρίνουν πως η υπόθεση πρέπει να οδηγηθεί σε Δίκη, τότε όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Οι δυο αρχιερείς θα βρεθούν αντιμέτωποι με ποινές όπως επίπληξη ή αργία έως έκπτωση ή ακόμη και καθαίρεση.

ΑΜΕΤΑΚΙΝΗΤΟΣ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ

Από την πρώτη στιγμή που η Δ.Ι.Σ. αποφάσισε την επαναφορά των δυο ιεραρχών στην τάξη, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δεν έκρυψε ούτε στιγμή την ενόχληση του για την στάση τους αλλά και την απόφαση του να φέρει την υπόθεση μέχρι τέλους. Ωστόσο, τόσο ο ίδιος όσο και οι συνοδικοί αρχιερείς θέλησαν να δώσουν αρκετές φορές τη δυνατότητα στους δύο μητροπολίτες να ανακαλέσουν ώστε να κλείσει η υπόθεση κάτι το οποίο τελικά δεν κατόρθωσαν.

Αυτό που προκάλεσε αίσθηση στους περισσότερους αρχιερείς της Δ.Ι.Σ. στην οποία εμφανίστηκαν οι μητροπολίτες Αιτωλίας και Κυθήρων, ήταν η ένταση τους αλλά και η απροθυμία τους να συμβιβαστούν. Ο Μητροπολίτης Αιτωλίας από τον οποίο περίμεναν πιο ήπια στάση, εξέπληξε τους συνοδικούς αρχιερείς αποκαλύπτοντας τους εμμέσως πλην σαφώς πως αυτός ήταν που παρέσυρε και τον έτερο μητροπολίτη, τον Κυθήρων Σεραφείμ, σε αμφισβήτηση της συνοδικής απόφασης. Επιχειρηματολόγησε με ένταση υπέρ της ορθότητας των υπολογισμών του για την «σωστή» ώρα της Ανάστασης ενώ στους αρχιερείς που του επεσήμαναν τι υποστηρίζουν οι πατέρες και η παράδοση της Εκκλησίας, επαναλάμβανε μονότονα πως η σωστή ώρα είναι η 12η.

Ο δε Κυθήρων Σεραφείμ που την προηγουμένη είχε πλήρως ανακαλέσει λεκτικά και είχε συμφωνήσει στο να υπογράψει σχετικό έγγραφο για να κλείσει η υπόθεση, υπαναχώρησε επικαλούμενος την εντύπωση που θα σχηματίσουν οι πιστοί που τον ακολουθούν εάν τον δουν να αλλάζει στάση.

Ακόμη και τότε, σε μια προσπάθεια να δώσουν λύση τέτοια που να μην θίγει ούτε το κύρος της Εκκλησίας και της Δ.Ι.Σ. αλλά ούτε και τις προσωπικότητες των δυο αρχιερέων τους προτάθηκε κάτι εξαιρετικά απλό, η επανάληψη της διαβεβαίωσης που έδωσαν την ημέρα της χειροτονίας τους. Πρόκειται για ένα κείμενο το οποίο διαβάζουν ενώπιον κλήρου και λαού όλοι οι εψηφισμένοι επίσκοποι από του ιερού Βήματος πριν καν ξεκινήσει η τελετή της χειροτονίας τους.

Το κείμενο αυτό που ξεκινά με το Σύμβολο της Πίστεως συμπεριλαμβάνει την διαβεβαίωση τήρησης των ιερών κανόνων αλλά και τις αποφάσεις της εκκλησιαστικής τους Αρχής. Είναι ουσιαστικά ο όρκος που δίνουν στην Εκκλησία πως δεν θα αλλοιώσουν το δόγμα και τις παραδόσεις της.

Ανάμεσα στις διαβεβαιώσεις που δίνουν οι προς αρχιερατική χειροτονία οδηγούμενοι είναι η «Πείσομαι δ’ εσαεί προθύμως εν τοις Εκκλησιαστικοίς και τη Ιερά Συνόδω, ως Ανωτάτη Αρχη της Εκκλησίας της Ελλάδος σεβόμενος και τηρών τας δωρηθείσας Αυτή προνομίας, προς καταρτισμόν τε και στηριγμόν της παρ’ ημίν Ορθοδόξου Εκκλησίας και επιμελήσομαι όση μοι δύναμις περίεστι ορθοτομείν τον λόγον της αληθείας εις δόξαν του Πατρός και του Υιού, και του Αγίου Πνεύματος της Μιάς Υπερουσίου και αδιαιρέτου Τριάδος, του ενός και Μόνου άληθινού Θεού, και προς σωτηρίαν των πιστών».

Μάλιστα είναι τέτοια η βαρύτητα αυτού του κειμένου που στο τέλος οι υποψήφιοι το υπογράφουν.

Για τους αρχιερείς η άρνηση επανάληψης αυτής της διαβεβαίωσης θεωρείται αδιανόητη. Όμως στην τελευταία συνεδρίαση της Δ.Ι.Σ. την προηγούμενη εβδομάδα το… αδιανόητο συντελέστηκε. Οι δυο μητροπολίτες επικαλούμενοι το αποστολικό «Πειθαρχείν δεί Θεώ μάλλον ή ανθρώποις» αποχώρησαν από την αίθουσα συνεδριάσεων αρνούμενοι να κάνουν την παραμικρή υποχώρηση.

«Είναι σαν να ζητάς σε στρατηγό να επαναβεβαιώσει την πίστη του στο Σύνταγμα και τους νόμους κι εκείνος να το αρνείται» σχολίασε χαρακτηριστικά στο orthodoxia.info αρχιερέας της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Έχοντας πλέον αυτήν την στάση των αρχιερέων απέναντι τους, η παραπομπή στην εκκλησιαστική Δικαιοσύνη ήταν πλέον μονόδρομος για τους συνοδικούς που άκουσαν τον αποφασισμένο Αρχιεπίσκοπο να σημειώνει πως δεν είναι δυνατόν η Εκκλησία να ανεχθεί τέτοια στάση. «Ας πάνε σε μοναστήρι να κλειστούν να λένε ότι θέλουν» φέρεται να είπε ο κ. Ιερώνυμος στους συνοδικούς αρχιερείς.

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ… ΑΒΕΒΑΙΟ

Αυτή τη στιγμή ουδείς εκ των αρχιερέων της Εκκλησίας της Ελλάδος δείχνει διατεθειμένος να συναινέσει στην λήψη ακραίων μέτρων κατά των δυο μητροπολιτών. Από την άλλη όμως, όπως σημειώνουν οι περισσότεροι εκ των μελών της Ιεραρχίας με τους οποίους συνομίλησε το orthodoxia.info, αν οι ίδιοι οι κ.κ. Σεραφείμ και Κοσμάς δεν κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να αποφορτιστεί δεν μένουν πολλά περιθώρια στην Δ.Ι.Σ. ανεξάρτητα από το τι θα λένε τα πορίσματα των ανακριτών.

Aνδρέας Λουδάρος – orthodoxia.info