Οι πεζοί που χρησιμοποιούν κινητό περπατούν σαν… μεθυσμένοι

Η καταγραφή των μοτίβων βάδισής τους θα οδηγήσει σε πιο ασφαλείς δρόμους αλλά και αυτόνομα οχήματα

Δεν είναι μόνο οι οδηγοί που κινδυνεύουν όταν χρησιμοποιούν το κινητό ενώ βρίσκονται στο τιμόνι. Και οι πεζοί που μιλούν στο κινητό προχωρούν πιο αργά και κάνουν πιο ασταθή βήματα – κοινώς περπατούν σαν μεθυσμένοι, σύμφωνα με νέα μελέτη που διεξήχθη από πολιτικούς μηχανικούς του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας στον Καναδά.

Οι ερευνητές, που δημοσίευσαν τη μελέτη τους στο επιστημονικό έντυπο «Transportation Research Record», αναφέρουν ότι τα νέα ευρήματα θα βοηθήσουν στον σχεδιασμό πιο ασφαλών δρόμων αλλά και αυτόνομων οχημάτων στο μέλλον.

 

Διάσπαση προσοχής

Οι επιστήμονες ανέλυσαν βίντεο από κάμερες που είχαν τοποθετηθεί σε μια πολυσύχναστη διασταύρωση επί δύο ημέρες και οι οποίες είχαν καταγράψει τις κινήσεις 357 πεζών. «Ανακαλύψαμε ότι περισσότεροι από το ένα τρίτο των πεζών εμφάνιζαν διάσπαση προσοχής εξαιτίας της χρήσης κινητού, επειδή είτε έγραφαν μηνύματα, είτε διάβαζαν, είτε μιλούσαν στο κινητό» ανέφερε ο κύριος ερευνητής της μελέτης, υποψήφιος διδάκτορας στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας Ρουσντί Αλ Σαλέχ και προσέθεσε: «Οι πεζοί που ασχολούνταν με το κινητό τους εμφάνιζαν μεγαλύτερα προβλήματα στο να διατηρούν την ταχύτητα βηματισμού τους ενώ αργούσαν να περάσουν τον δρόμο, γεγονός που αύξανε τον κίνδυνο να βρεθούν αντιμέτωποι με κάποιο όχημα».

Η «ποιοτική» ανάλυση της βάδισης απέδωσε μάλιστα ενδιαφέροντες καρπούς: τα άτομα που έγραφαν μηνύματα ή διάβαζαν μηνύματα στο κινητό έκαναν πιο μικρά βήματα χωρίς όμως να αλλάζουν τη συχνότητα βηματισμού τους ενώ παράλληλα οι κινήσεις τους ήταν πιο ασταθείς. Τα άτομα που μιλούσαν στο κινητό βημάτιζαν πιο αργά κάνοντας όμως μεγαλύτερους διασκελισμούς.

 

Εν δυνάμει επικίνδυνες οι «συναντήσεις» με οχήματα

Όταν τα άτομα που αποσπώνταν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο εξαιτίας του κινητού τους έρχονταν «ενώπιος ενωπίω» με κάποιο όχημα αντιδρούσαν διαφορετικά από τα άτομα που δεν ασχολούνταν με το κινητό. «Για να αποφύγουν τα οχήματα μείωναν την ταχύτητά τους προσαρμόζοντας τη συχνότητα των βημάτων τους.

Οι πεζοί όμως που δεν εμφάνιζαν διάσπαση της προσοχής τους λόγω κινητού ήταν σε θέση να προσαρμόζουν τόσο τη συχνότητα των βημάτων τους όσο και το μήκος του διασκελισμού τους» εξήγησε ο Μοχάμεντ Ζάκι, ερευνητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας που συμμετείχε επίσης στη μελέτη.

 

Προς καλύτερο σχεδιασμό αυτόνομων οχημάτων

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα νέα αποτελέσματα αποτελούν «κλειδί» για τη μελλοντική ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων. Τα αυτόνομα οχήματα θα μπορούν να προγραμματίζονται ώστε να αναγνωρίζουν τους πεζούς που δεν έχουν τον νου τους στον δρόμο μέσω των μοτίβων βηματισμού τους. Έτσι θα λαμβάνουν υπόψη τους πιθανές αναπάντεχες συμπεριφορές των πεζών και θα λειτουργούν αναλόγως ώστε να αποφευχθεί κάποιο ατύχημα.

Θεοδώρα Τσώλη – in.gr