937fm
Αρχική » Slider » Η Νευρολόγος, Βασιλική Σύρρου στο AgrinioTimes.gr για την ασθένεια του 21ου αιώνα, το Αλτσχάιμερ
Η Νευρολόγος, Βασιλική Σύρρου στο AgrinioTimes.gr για την ασθένεια του 21ου αιώνα, το Αλτσχάιμερ

Η Νευρολόγος, Βασιλική Σύρρου στο AgrinioTimes.gr για την ασθένεια του 21ου αιώνα, το Αλτσχάιμερ

Η κυρία Βασιλική Σύρρου, Νευρολόγος, MD, PhD, Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πατρών μίλησε στο AgrinioTimes.gr και τη Χρύσα Σπαή, για την ασθένεια της εποχής μας που ταλαιπωρεί πολύ κόσμο, το Αλτσχάιμερ, δίνοντάς μας πολύ χρήσιμες πληροφορίες. 

-Τι είναι το Αλτσχάιμερ;

Η νόσος Αλτσχάιμερ είναι μια σοβαρή εκφυλιστική νόσος η οποία προκαλείται από την εναπόθεση στον εγκέφαλο δυο παθολογικών πρωτεινών, με επακόλουθο την δυσλειτουργία και τον θάνατο των νευρικών κυττάρων.

-Με ποια συμπτώματα εκδηλώνεται η νόσος;

Συνήθως η νόσος εκδηλώνεται με έκπτωση της πρόσφατης μνήμης, καθώς όμως εξελίσσεται προστίθεται έκπτωση και άλλων νοητικών λειτουργιών όπως η συγκέντρωση, η αντίληψη, η κατανόηση και η κρίση. Σε προχωρημένη νόσο εμφανίζεται διαταραχή του προσανατολισμού στον χώρο και το χρόνο και αδυναμία αναγνώρισης οικείων προσώπων. Μπορεί να εμφανιστούν και διαταραχές στην συμπεριφορά όπως απάθεια, επιθετικότητα, τάσεις φυγής, παραληρητικές ιδέες και ψευδαισθήσεις. Κατά την διάρκεια των έξι εως δέκα ετών που εξελίσσεται η νόσος, ο ασθενής σταδιακά χάνει εντελώς την λειτουργικοτητά του και καταλήγει κατακεκλιμμένος και σε πλήρη εξάρτηση από τους άλλους.   

-Χτίζοντας ένα γερό νευρικό σύστημα στην νεαρή ηλικία, μπορούμε να αποφύγουμε το Αλτσχάιμερ;

Η  συστηματική πνευματική άσκηση φαίνεται ότι προστατεύει από την νόσο. Ανθρωποι υψηλού μορφωτικού επιπέδου που ασκούν συστηματικά το μυαλό τους παρουσιάζουν νόσο Αλτσχάιμερ σε μεγαλύτερη ηλικία και σε ηπιότερη μορφή σε σχέση με εκείνους που κρατούν το μυαλό τους σε αδράνεια. Δραστηριότητες όπως το διάβασμα, τα πνευματικά παιγνίδια (χαρτιά, σκάκι) και η επίλυση σταυρολέξων φαίνεται να βοηθούν στην διατήρηση ακέραιων των νοητικών λειτουργιών και κυρίως της μνήμης σε προχωρημένη ηλικία.

-Τρόποι θεραπείας της νόσου;

Δυστυχώς δεν υπάρχει ριζική θεραπεία για την νόσο. Οι υπάρχουσες φαρμακευτικές θεραπείες ελέγχουν εν’ μέρει τα συμπτώματα χωρίς όμως να σταματούν την εξέλιξη της νόσου. Αν χορηγηθούν νωρίς επιτρέπουν στους ασθενείς να παραμείνουν λειτουργικοί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αν συνδυαστούν και με προγράμματα νοητικής ενδυνάμωσης  (ασκήσεις μνήμης και προσοχής, θεραπεία δια αναμνήσεων) έχουν καλύτερα αποτελέσματα διότι η πλαστικότητα του εγκεφάλου διατηρείται μέχρι τα τελικά στάδια της νόσου.

-Η άσκηση, η φυσική κατάσταση επικουρικά με τα φάρμακα βοηθούν (υποστηρίζουν) την θεραπεία;

Η σωματική άσκηση και η δατήρηση καλής φυσικής κατάστασης συνεπικουρούν στην αντιμετώπιση της νόσου. Η διατήρηση σωστού σωματικού βάρους, η αποφυγή του καπνίσματος, η διατήρηση φυσιολογικών επίπεδων  ζαχάρου και χοληστερίνης και η σωστή διατροφή ενισχύουν την δράση της φαρμακευτικής αγωγής.

-Ποιες βιταμίνες από τις τροφές που τρώμε βοηθούν τον οργανισμό για να αμυνθεί;

Σημαντικό ρόλο στην προστασία από την νόσο αλλά και στην αντιμετωπισή της φαίνεται να παίζουν συστατικά της διατροφής που είτε δρούν σαν αντιοξειδωτικά είτε σαν νευροπροστατευτικά. Τέτοια είναι τα κορεσμένα λιπαρά οξέα, τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα Ω3 και Ω6, το ασβέστιο, το μαγνήσιο, η βιταμίνες Β1, Β3, Β6, Β9, Β12, C, Ε και το φυλικό οξύ. Διατροφή λοιπόν που περιλαμβάνει γαλακτομικά, ψάρια, ξηρούς καρπούς, φρούτα, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, δημητριακά και πουλερικά, φαίνεται αφ’ενός μεν να προστατεύει από την εμφάνιση της νόσου, αφέτέρου δεν να συμβάλλει στην καλύτερη αντιμετωπισή της.

-Το άγχος, το στρές, η καθημερινότητα, η οικονομική κρίση είναι παράγοντες που οδηγούν σε αυτή την νόσο;

Το υπερβολικό άγχος, η δύσκολη καθημερινότητα και η οικονομική κρίση δεν έχει φανεί ότι προκαλούν την εμφάνιση της νόσου. Μια αύξηση στην συχνότητα της νόσου που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια οφείλεται στην αύξηση του προσδόκιμου επιβίωσης και κατά συνέπεια της νοσηρότητας στις μεγάλες ηλικίες η οποία ενισχύει την εμφάνιση της νόσου.

Επιμέλεια – Φωτογραφίες: Χρύσα Σπαή