Η μύηση στα μονοπάτια της ρομποτικής ενός νεαρού Έλληνα σε Πανεπιστήμιο της Αμερικής

Όταν ο ήλιος ανατέλλει στην ανατολική ακτή των Η.Π.Α. στην πολιτεία του Maryland, στην Ελλάδα είναι ήδη μεσημέρι, ωστόσο ο 27χρονος Δημήτρης Δημητριάδης διδακτορικός φοιτητής ρομποτικής και ελέγχου, στο πανεπιστήμιο του Maryland ασχολείται με πολύ ενδιαφέροντα πράγματα μέχρι η μέρα του να φτάσει στις δικές της μεσημεριανές ώρες.

Από πολύ μικρός λάτρευε τα μαθηματικά ενώ αργότερα μεγαλώνοντας φανταζόταν ότι κάποια μέρα θα συμμετείχε και ο ίδιος στα επιτεύγματα που βασίζονται στην εφαρμογή τους. Η βασική του δουλειά είναι να προγραμματίζει τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει η τεχνητή νοημοσύνη. «Προγραμματίζω την κίνηση του ρομπότ με συγκεκριμμένους αλγορίθμους ώστε σε συνδυασμό με τον σωστό έλεγχο να επιτελέσει μια σειρά λειτουργιών», εξηγεί στο real.gr.

Σε μια καθημερινή του μέρα, που ξεκινά στις 8:30, συνήθως με συναντήσεις με συναδέλφους και τους καθηγητές του, ακολούθως κατευθύνεται στο Lab του πανεπιστήμιου που φοιτά, όπου προγραμματίζει, ενώ παράλληλα διαβάζει ερευνητικά papers και βιβλία.

Παρουσιάσεις, επιστημονικά συνέδρια, συναντήσεις και επικοινωνία με συναδέλφους από άλλα Πανεπιστήμια, αποτελούν κομμάτι της φοίτησής του. «Δεν γίνεται οι εξελίξεις να μας προλαβαίνουν. Προσπαθώ να βελτιώνω συνεχώς τον εαυτό μου. Η αυτοβελτίωση σε δομεί ως άνθρωπο ψυχικά και νοητικά» τονίζει. Μετά το μεσημέρι ενδεχομένως έχει να παρακολουθήσει κάποιο μάθημα καθώς, όπως μας εξήγησε, όποιον τίτλο σπουδών από την Ελλάδα και να διαθέτει κάποιος (μεταπτυχιακό), ενισχύει τη γνώση του με κάποιες συγκεκριμένες πιστωτικές μονάδες από μαθήματα στο αμερικανικό εκπαιδευτικό σύστημα προκειμένου να συνεχίσει σε ανώτερο τίτλο σπουδών.

Απόφοιτος του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στην Αθήνα, πήρε πριν από 3 χρόνια τη μεγάλη απόφαση να περάσει στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, για να κυνηγήσει ένα «διαφορετικό όνειρο» όπως λέει, που βασίζεται στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και των επιστημών, με τη ρομποτική και την τεχνητή νοημοσύνη που αναμένεται να παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του κοινωνικού γίγνεσθαι.

Η ρομποτική είναι ίσως το πιο μεγάλο επαγγελματικό του όνειρο. Αν έμενε στη χώρα μας γνώριζε ότι πιθανότατα δεν θα μπορούσε να το ακολουθήσει με τον ίδιο τρόπο.
«Και στην Ελλάδα έχουμε υψηλές προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές σημαντικού επιπέδου. Υπάρχει το ανθρώπινο κεφάλαιο – πολύ σημαντικά μυαλά νέων και μεγαλύτερων ανθρώπων για ποιοτική έρευνα, ωστόσο το πρόβλημα που εντοπίζεται είναι στη χρηματοδότηση της ερευνητικής δραστηριότητας. Χρειάζεται υποδομή και οργάνωση ώστε να δημιουργηθούν και να υποστηριχθούν τέτοιες και τόσο υψηλών οικονομικών απαιτήσεων δραστηριότητες.
Η ζωή στην Αμερική έχει δομή και οργάνωση μιας καλοκουρδισμένης μηχανής βασισμένη σε νόμους και κανόνες, που δουλεύουν. Κάθε άνθρωπος αν αξίζει και εξασκήσει τις ικανότητες και τα ταλέντα του, θα έχει σίγουρα επιτυχία. Υπάρχει πραγματική αξιοκρατία. Αποτελεί πραγματικά τη χώρα των ευκαιριών» όπως αναφέρει.

Είναι σίγουρος οτι αξίζει ένας Έλληνας φοιτητής να ψάξει το όνειρό του και εκτός Ελλάδας. «Αν το θέλει και το προσπαθήσει σαφώς και θα το πετύχει. Ακόμα και την οικονομική δυνατότητα να μην έχει κάποιος, το ταλέντο του και οι υψηλοί βαθμοί που μπορεί να συγκεντρώσει, θα τον οδηγήσουν σε μεταπτυχιακό η διδακτορικό ακόμα και με υποτροφία, αν το επιθυμεί. Δεν είναι απαραίτητο να έχει εργασιακή εμπειρία, απλώς μέσα στη σχολή να έχει γίνει κομμάτι ενός εγχειρήματος, με κάποια projects στο βιογραφικό του ή να έχει κάνει πρακτική. Πολύ σημαντική είναι η κατάλληλη ενημέρωση μέσω διαδικτύου για αυτά τα ζητήματα κάτι που δεν ήταν διαδεδομένο τα προηγούμενα χρόνια».

Πιστεύει ότι η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη θα έχουν ραγδαία εξέλιξη παγκοσμίως. « Είναι τεράστια η ευκαιρία και η προοπτική να γίνουμε και εμείς θιασώτες και βασικοί παίκτες της αλλαγής που ετοιμάζεται να έρθει και έχει ξεκινήσει ήδη από τις ΗΠΑ. Θα δημιουργηθούν εφαρμογές και μηχανήματα, οικονομικά και προσιτά στον κόσμο, που θα κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη. Με αυτόν τον τρόπο είχαν ξεκινήσει και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Μεγάλοι (σε όγκο), πανάκριβοι και δύσχριστοι στην αρχή εξελίχθηκαν σήμερα να είναι πολύ πιό οικονομικοί, πιό εύχρηστοι και προσβάσιμοι από το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας» συμπληρώνει.
Ο ίδιος γνωρίζει καλά ότι ο χρόνος ολοκλήρωσης ενός διδακτορικού εξαρτάται από το επίπεδο του θέματος και των δημοσιεύσεων. Γνωρίζει φυσικά ότι στις ΗΠΑ ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος.
«Συναντώ φοιτητές από όλο τον κόσμο με πολύ δυνατό επιστημονικό υπόβαθρο. Ένας διδακτορικός φοιτητής έχει συνήθως 2 εναλλακτικές πηγές εσόδων είτε σαν βοηθός διδασκαλίας, είτε σαν ερευνητικός βοηθός. Όταν αποφοιτήσει, μπορεί να ακολουθήσει ακαδημαϊκή καριέρα ή να εργαστεί στον ιδιωτικό τομέα μιάς και υπάρχει άμεση σύνδεση των Πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας» όπως επισημαίνει.

Ο Δημήτρης Δημητριάδης ήταν ένα συνηθισμένο παιδί. Παρ’ όλα αυτά διάβαζε από μικρός κιόλας εξωσχολικά μαθηματικά και αργότερα θεωρία αριθμών, θεωρία παιγνίων και γεωμετρία. «Τα μαθηματικά, είναι η βάση όλων των θετικών επιστημών, για να τις καταλάβεις και να τις αναπτύξεις. Όταν έχεις σωστή βάση σε αυτά μπορείς να χτίσεις πολλά σε κάθε τομέα. Η μαγεία των μαθηματικών είναι ότι μόλις ξεκινήσεις να τα δομείς σωστά, υπάρχει μια λογική αλληλουχία – ένα σημαντικό νόημα».
Συμμετείχε με ενθουσιασμό σε μαθηματικούς διαγωνισμούς αποσπώντας μετάλλια και επαίνους. Μετά τα μαθηματικά, λάτρεψε τον προγραμματισμό και στο πανεπιστήμιο τον κέρδισαν τα ζητήματα της ρομποτικής αφού είχε ασχοληθεί γενικότερα και με τα ηλεκτρολογικά.

Το περιβάλλον του διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξή του. «Οι γονείς μου, μηχανικοί και οι δύο, μου ενέπνευσαν την αξία της γνώσης και της μόρφωσης αλλά και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα μαθηματικά. Ακόμη οι καθηγητές μου στο Πολυτεχνείο μου εμφύτευσαν το «μικρόβιο» της συνεχούς αναζήτησης και έρευνας με κύρια στόχευση την Αμερική, οπου αυτά τα δυο υπάρχουν σε υπέρτατο βαθμό.
Έτσι βρίσκομαι σήμερα στο πανεπιστήμιο του Maryland, ανάμεσα σε πρωτοποριακούς ερευνητές απ’ όλο τον κόσμο, που αναζητούν νέους ορίζοντες της τεχνολογίας στους τομείς της ρομποτικής, της τεχνητής νοημοσύνης, των ηλεκτρονικών υπολογιστών, των τηλεπικοινωνιών, αλλά και σε κορυφαίους καθηγητές με σημαντικές ανακαλύψεις και πάρα πολλές δημοσιεύσεις σε παγκόσμια επιστημονικά περιοδικά. Άνθρωποι που σε εμπνέουν και σε καθοδηγούν με την επιστημονική τους κατάρτιση αλλά και την εργασιακή τους υπευθυνότητα».